Összeszedtük a TOP 10 játékos otthoni szórakoztató tevékenységet, amit a gyerekek nagyon szoktak élvezni – a szülői visszejelzések alapján. Ezek mindegyike fejlesztő hatású, azokat a képességeket és készségeket erősíti, amelyek a közelgő iskolai váltás sikere szempontjából elsődlegesek. (Az iskolaérettség, a tanulásban való boldogulás szempontjából fontos képességekről itt írtunk korábban: Iskolaérett a gyermekem? – mit tehetek, hogy segítsem?
A játékokhoz nem kell más, csak Te és a gyermeked – az eszközök megtalálhatók minden háztartásban.
Mókák tér-irány érzékelés fejlesztésére
A tér-irány érzékelés fejlesztése azért fontos, hogy biztonsággal tudjon tájékozódni majd az iskolában a papíron, a füzetben illetve az olvasás balról jobbra iránya rögzüljön.
1. KIS CSELLENGŐ (tér-irány érzékelés a térben)
Játékidő 2-3 perc
Eszköz: kedvenc plüss
Cselleng a kedvenc plüss, keresd meg! A lényeg, hogy felváltva dugjátok el a szobában a plüsst. Hol a gyereknek, hol a felnőttnek kell a keresőt irányítani, hol találja meg a kis csellengőt.
Használjátok a jobbra, balra, alatta, felette, mellette, előtte, mögötte szavakat az iránymutatásnál.
Nehezítő: Ne nevezzétek meg a bútorokat, tárgyakat, hanem írjátok körül: szókincs, szövegértés, hallás utáni figyelem fejlesztése.
Pl. A Csellengő a bútordarab alatt van, amin enni szoktunk. A Csellengő a vászon mögött van, ami az ablakot takarja. stb.
2. RAJZOLÓS (tér-irány érzékelés síkban) –Én mondom, te rajzolod, utána cserélünk
Játékidő: 5-10 perc
Eszköz: rajzlap, zsírkréta
Rajzolj egy fát a „lap közepére”, a „fa fölé” egy madarat, a „fa alá” sok színes virágot, „a lap aljára, a bal sarokba” egy házikót, a „lap tetejére a jobb sarokba” egy napocskát.
A házikó mellé a „jobb oldalra” egy kutyát. A napocska „bal oldalára” egy felhőt.
Nehezítő: Keressünk egy képeskönyvet (Bogyó és Babóca is megteszi), válasszunk belőle egy illusztrációt. Kérjük meg a gyereket, hogy mondja el, mit és hol lát a képen. Mi rajzoljunk annak alapján, amit a gyerek mond. Utána kérjük meg, hogy hasonlítsa össze, jó helyen vannak-e a szereplők.
3. Tér-irány síkban, balról jobbra haladás gyakoroltatása
Háztartásban használt apró tárgyak (különböző színű és nagyságú babszemek, különböző formájú tészták, kupakok, gémkapcsok, egyéb apró tárgyak stb.).
4-5 féle tárgy elég egy játékhoz. Tegyük le őket az asztalra tetszőleges sorrendben.
Pl. barna babszem – piros gémkapocs – csavaros tészta -fehér kupak – masni tészta
Mondjuk végig közösen a gyerekkel a sort.
Utána kérdezzünk: hol van a fehér kupak? (a masni tészta előtt, vagy a csavaros tészta után) stb.
Nehezítő: Mi mondjuk, ő pakoljon! (Tegyél a lap közepére egy fehér kupakot! A kupak elé tegyél egy babszemet! A babszem és a kupak közé tegyél egy masni tésztát … stb.
Utána cseréljünk! (kommunikációs képesség fejlesztés)
Fontos: az előtte, utána, közötte szavak használata (cél: a viszonyítással együtt a helyes sorrend az olvasáshoz begyakoroltatása)
Mókák hallás utáni figyelem fejlesztésére
A hallás utáni figyelem fejlesztése rendkívül fontos, mert számtalan kutatás bizonyította, hogy egyes beszédhibáknak, memória gyengeségnek, valamint az olvasási-írási nehézségek egyik oka az auditív feldolgozás zavara, akár ép hallás mellett is. Sok, tanulási problémával küzdő gyermek mutat nehézséget az auditív feldolgozás területén.
4. Hallás utáni figyelem és téri tájékozódás fejlesztés
Játékidő: max. 5 perc
Eszközök: a gyerek ágyában található összes plüss (ez nagyon fog neki tetszeni), vagy legófigurák, vagy babák
Kezdjünk el mesélni egy történetet, ahol a szereplők elindultak szerencsét próbálni. A történet lényege, hogy a gyereknek le kell követnie az elhangzottakat: úgy kell sorba rendeznie a szereplőket, ahogyan az a történetben elhangzik. Az út során van aki lemarad, van aki megelőzi a másikat, van, hogy hárman mennek egymás mellett, stb. Az előtte, mögötte, közötte, mellette, előre, hátra szavak jelentésének gyakoroltatása a cél.
Néha a hősök megállnak, és számba veszik, hogy ki megy legelöl, ki az első, ki a második stb.
Fontos: kezdés előtt jelöljük ki a játékteret, és állapodjunk meg, merre van az előre (tűzzünk ki egy célt: pl. el akarják érni a Varázshegyet, ami a kanapén egy párna).
5. Gyermekdalok – kérdésekkel/mozgással
Időigény: dal meghallgatás + 2-3 perc
Eszköz: Gryllus Vilmos/Alma együttes/Kolompos együttesek dalai
Hallgassuk meg együtt a dalt, akár többször is. Tegyünk fel kérdéseket a dalszöveghez kapcsolódóan. A játék kombinálható mozgással is: Figyeld meg, hányszor hallod az „alma” szót Gryllus: Alma, piros alma odefent a fán c. dalában. Hallgassuk a dalt közösen. Te mindig ugorj egy nagyot, amikor az „alma” szót hallod a dalban.
Nehezítés (komplex fejlesztés): A feladat folytatható az asztalnál: „Rajzold le, mi történt a dalban! Miről szólt, ki volt benne stb.
Mókák vizuális figyelem fejlesztésére
A vizuális figyelem/vizuális memória elengedhetetlen: az írás-olvasástanulásnál számtalan képi információt kell feldolgozni, megjegyezni a betűk (főként a hasonló b és d stb.) biztonságos megkülönböztetésére.
6. Keresd a párját vagy mi változott? – memória és vizuális figyelem fejlesztés
Eszközök: zoknik
A zoknipárosítás jó móka egy gyereknek: amíg mi a ruhák pakolásával vagyunk elfoglalva, vonjuk be a gyereket a zokni-párkeresőbe. „Találtam egy lila macskásat, találd meg a párját!” Továbbfejleszthető játék: ha végeztünk, tegyünk sorba 5 zokni párt. Kérjük tőle, hogy jól figyelje meg őket, aztán forduljon el. Változtassunk a sorrenden (egyszerre csak egy zoknit pakoljunk másik helyre a sorban), és kérdezzük meg tőle, mit változtattunk.
7. Építs ugyanilyent! – vizuális figyelem és memória fejlesztés
Eszköz: lego kockák, vagy színes fakockák
Játékidő: amennyit bír a gyerek
A Lego kis összerakható autói nagyon hasznosak a vizuális figyelemfejlesztésre – főként, ha követjük a hozzá tartozó kis füzetke lépésről-lépésre ábráit. Ha ez még bonyolult neki, akkor építsünk mi egy mintadarabot, amit neki le kell utánoznia. Hívjuk fel a figyelmet, hogy a végtermék pontosan ugyanolyan legyen, mint az általunk épített (szín, forma, és lego esetén számegyeztetés). Ugyanez játszható bármely építő játék különböző formáival.
8. Közlekedjünk
Játékidő: amíg megyünk az oviba vagy hazaérünk
Feladat: Kérjük, hogy mondja hangosan a szembe jövő autók színét. Ha 5 szín elhangzott, álljunk meg. Keressen a ruháján olyan színeket, mint amilyen színű autókat látott. Próbálja sorrendben mondani. „Az első autó piros volt, nekem piros a sálam”. (Komplex feladat, mert a megfigyelőképességet, a sorrend érzékelését/felismerését, memóriáját, verbális kifejezőképességét is fejlesztjük.). A feladat előnye, hogy szórakoztató gyerek és szülő számára és nem vesz el az otthoni időből, Variációs lehetőség: ha elmegyünk sétálni, játszhatjuk az utcán álló autókkal ugyanezt.
9. Rendrakó – Többet célt egy játékkal!
Ez a játék a szülők kedvence – a gyerek élvezi, és közben elpakol a szobájában.
Feladat: „Kövesd az utasításokat! Közlekedj, mint a pók! Csak azt tedd helyre (gyűjtsd a dobozba), ami kék és kisebb mint a ….. Csak azt tedd fel a polcra, ami papírból van és képek vannak benne! stb.
10. A kéz erejének fejlesztése
Biztassuk, hogy használja a kezeit, gyurmázzon minél többet! Adjunk esetleg témát az alkotáshoz: az előző napi esti meséhez kapcsolódóan formázza meg pl. a főhőst!
Jó játékot, jó szórakozást kívánunk! Hogy első perctől legyen sikerélmény az iskola, a tanulás!
Ajánljuk még az óvodából iskolába való átmenet, iskolaérettség témában:
Cél az iskolaérettség – mit tehetsz otthon szeptemberig?
Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted Őt a tanulásra!