A gerinckímélő ülés elsajátításával a gyerek sokat tehet a helyes testtartás kialakítása, a hátgerinc egészsége, és a felnőtkori krónikus derékfájás megelőzése érdekében.

A helyes ülés hatással van a tanulási teljesítményre is: a figyelmi, koncentrációs problémák, a gyors kifáradás hátterében a helytelen testtartás is állhat.

A gyerek azonban nem fog minderre magától rájönni. Nekünk szülőknek van feladatunk és felelősségünk abban, hogy minél hamarabb – már alsós korától – megtanítsuk neki a helyes ülést.

Az alsósok tanulási idejük nagy részét az iskolában töltik, sajnos azonban az iskolai bútorok ergonómiájára nincs túl sok ráhatásunk.

A tapasztalatok nem túl pozitívak. Az alsós gyerekek jellemzően számukra túl nagy széken ülnek,  nem ér le a lábuk, szerencsés esetben lábujjheggyel támaszkodnak. Túl mély számukra az ülőfelület, nem tudják azt teljesen végig ülni úgy, hogy a háttámla támassza a derekukat.

A következmények nem kellemesek

A 2021. februárjában megjelent, 2019-2020-as tanévre vonatkozó Iskolaegészségügyi jelentésben szereplő adatok eléggé aggodalomra okot adók: a másodikos gyerekek 15 %-a szenved tartási rendellenességben, 5%-uk pedig már hátgerinc ferdüléses. Az osztályfok emelkedésével az adatok még riasztóbbak, a 6. évfolyamba lépve ez az arány már eléri, sőt meghaladja a 20%-ot. Enyhe eltérés van minden vizsgált évfolyamon a lányok és a fiúk között, előbbieknél a hátgerinc ferdülése a gyakoribb, a fiúknál 1-2%-kal magasabb minden korcsoportban a tartási rendellenességben szenvedők aránya.

A helytelen ülés kockázatai

Nem pusztán testtartási rendellenességekkel vagy a gerinc különböző megbetegedéseivel kell számolni, hanem sok egyéb egészségkárosító hatással.

Csak néhány példa annak jelzésére, hogy érdemes a problémát komolyan venni: légzési és emésztési problémák (akár székrekedés), vagy a nem megfelelő vér-és tápanyagellátás következtében kialakuló koncentrációs problémák, szédülés, fejfájás, fáradékonyság. Ez utóbbiak már rövid távon a tanulási teljesítményt rontják.

Mindezek következmények, amelyek a helytelen ülés miatt összenyomódott hasi és mellkasi szervek nem megfelelő működésének köszönhetők.

Ha a szék túl magas, nem ér le a gyerek lába a padlóig,  a szék pereme elnyomhatja a combokban futó ereket, ami vérkeringési problémákhoz vezethet.

Ezért, ha az iskolában nem is, de otthon mindenképp válasszunk az életkorának megfelelő széket és tanítsuk meg, hogy mire figyeljen ülésnél.

A gerinckímélő helyes ülés

Nem írásos feladat esetén:

A talpak lazán a talajon (vagy stabil magasítón) vannak.

A comb-lábszár 90 fokos szöget zár be, a térd a csípővel egy magasságban helyezkedik el.

A csípő hátratolódik egészen a szék háttámláig.

A csípő-váll vonala egyenes.

Az áll enyhén megemelt.

gerinckímélő ülés tanuláskor

Íráskor mindkét könyök az asztalon helyezkedik el. A gyerek kissé előre csúszik a széken, a két talpa a földön támaszkodik. Figyeljünk arra, hogy a füzet-könyv, amiben dolgozik, középvonalban legyen. A gyerek hajlamos a tolltartóját maga elé tenni, kihajtva, és a középvonaltól oldalra kitolni… már kész is a ferde tartás. Mutassuk meg neki, hogy a tolltartó helye a füzet-könyv fölött, szintén középen van, és kényelmesen elérhető így is.

Milyen széket válasszunk gerinckímélő üléshez?

Az iskolás kor alatt a gyerek növekedésével nem egy, hanem – tapasztalat szerint – legalább két székkel kell kalkulálni. Bár vannak állítható székek – ahol az ülőfelület magasságát lehet igazítani a gyerek testmagasságának növekedéséhez, de az ülőfelület mélysége nem állítható.

Összefoglalva: az alábbi méreteket vedd figyelembe a szék kiválasztásánál, beállításánál:

Székmagasság: megegyezik a gyermek lábszárhosszával, a comb és a lábszár által bezárt szög 90 fok.

Székmélység: megegyezik a gyermek combhosszával, térdhajlat és a lábszár hátsó oldala nem éri el a szék elülső szélét, így elkerülve a térdhajlatban futó erek és idegek leszorítását.

Háttámla: a medence felső szélét és a derekat támasztja meg, a lapocka alsó csúcsánál nem ér magasabbra, magassága mozgatható, állítható.

Ülőfelület: enyhén előre lejt, segíti az ülőgumó terhelést és gátolja a medence hátra billentését.

Székláb: görgős vagy fixen álló? Megoszlanak a vélemények, de tapasztalat alapján nem javaslom a görgős széket, alsóban biztosan nem. A stabil ülés kialakulásához ebben az életkorban nincs szükség még egy változó tényezőhöz, ami elvonja a gyerek figyelmét.

Szék karfa: alsóban szintén nem javaslom, mert elképzelhető, hogy akadályozza az asztalhoz való megfelelő hozzáférést.

A tanulósarok berendezéséről olvasd el a Motiváló tanulási környezet kialakítása címá blogbejegyzést is.

Felhasznált adatok forrásai:

Iskola egészségügyi jelentés 2019-2020.  https://www.nnk.gov.hu/index.php/egeszsegugyi-igazgatasi-foosztaly/vedonoi-tevekenyseg/modszertan/1026-iskola-egeszsegugyi-jelentes

Országos Gerincvédelmi Központ: Helyes ülés – jó szék – gerincvédelem: https://www.youtube.com/watch?v=X57WVxYkLW0

Tudatos ülés gerinciskolája általános iskolás gyerekeknek https://www.etk.pte.hu/protected/OktatasiAnyagok/%21Palyazati/sport2/GerincIskola_eJ.pdf

 

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon!

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…
Perfekcionista a gyerekem

Perfekcionista a gyerekem a tanulásban – mit tegyek?

A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az "elég jó" fogalmát. Ha idáig olvasod a...
Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!