A gerinckímélő ülés elsajátításával a gyerek sokat tehet a helyes testtartás kialakítása, a hátgerinc egészsége, és a felnőtkori krónikus derékfájás megelőzése érdekében.

A helyes ülés hatással van a tanulási teljesítményre is: a figyelmi, koncentrációs problémák, a gyors kifáradás hátterében a helytelen testtartás is állhat.

A gyerek azonban nem fog minderre magától rájönni. Nekünk szülőknek van feladatunk és felelősségünk abban, hogy minél hamarabb – már alsós korától – megtanítsuk neki a helyes ülést.

Az alsósok tanulási idejük nagy részét az iskolában töltik, sajnos azonban az iskolai bútorok ergonómiájára nincs túl sok ráhatásunk.

A tapasztalatok nem túl pozitívak. Az alsós gyerekek jellemzően számukra túl nagy széken ülnek,  nem ér le a lábuk, szerencsés esetben lábujjheggyel támaszkodnak. Túl mély számukra az ülőfelület, nem tudják azt teljesen végig ülni úgy, hogy a háttámla támassza a derekukat.

A következmények nem kellemesek

A 2021. februárjában megjelent, 2019-2020-as tanévre vonatkozó Iskolaegészségügyi jelentésben szereplő adatok eléggé aggodalomra okot adók: a másodikos gyerekek 15 %-a szenved tartási rendellenességben, 5%-uk pedig már hátgerinc ferdüléses. Az osztályfok emelkedésével az adatok még riasztóbbak, a 6. évfolyamba lépve ez az arány már eléri, sőt meghaladja a 20%-ot. Enyhe eltérés van minden vizsgált évfolyamon a lányok és a fiúk között, előbbieknél a hátgerinc ferdülése a gyakoribb, a fiúknál 1-2%-kal magasabb minden korcsoportban a tartási rendellenességben szenvedők aránya.

A helytelen ülés kockázatai

Nem pusztán testtartási rendellenességekkel vagy a gerinc különböző megbetegedéseivel kell számolni, hanem sok egyéb egészségkárosító hatással.

Csak néhány példa annak jelzésére, hogy érdemes a problémát komolyan venni: légzési és emésztési problémák (akár székrekedés), vagy a nem megfelelő vér-és tápanyagellátás következtében kialakuló koncentrációs problémák, szédülés, fejfájás, fáradékonyság. Ez utóbbiak már rövid távon a tanulási teljesítményt rontják.

Mindezek következmények, amelyek a helytelen ülés miatt összenyomódott hasi és mellkasi szervek nem megfelelő működésének köszönhetők.

Ha a szék túl magas, nem ér le a gyerek lába a padlóig,  a szék pereme elnyomhatja a combokban futó ereket, ami vérkeringési problémákhoz vezethet.

Ezért, ha az iskolában nem is, de otthon mindenképp válasszunk az életkorának megfelelő széket és tanítsuk meg, hogy mire figyeljen ülésnél.

A gerinckímélő helyes ülés

Nem írásos feladat esetén:

A talpak lazán a talajon (vagy stabil magasítón) vannak.

A comb-lábszár 90 fokos szöget zár be, a térd a csípővel egy magasságban helyezkedik el.

A csípő hátratolódik egészen a szék háttámláig.

A csípő-váll vonala egyenes.

Az áll enyhén megemelt.

gerinckímélő ülés tanuláskor

Íráskor mindkét könyök az asztalon helyezkedik el. A gyerek kissé előre csúszik a széken, a két talpa a földön támaszkodik. Figyeljünk arra, hogy a füzet-könyv, amiben dolgozik, középvonalban legyen. A gyerek hajlamos a tolltartóját maga elé tenni, kihajtva, és a középvonaltól oldalra kitolni… már kész is a ferde tartás. Mutassuk meg neki, hogy a tolltartó helye a füzet-könyv fölött, szintén középen van, és kényelmesen elérhető így is.

Milyen széket válasszunk gerinckímélő üléshez?

Az iskolás kor alatt a gyerek növekedésével nem egy, hanem – tapasztalat szerint – legalább két székkel kell kalkulálni. Bár vannak állítható székek – ahol az ülőfelület magasságát lehet igazítani a gyerek testmagasságának növekedéséhez, de az ülőfelület mélysége nem állítható.

Összefoglalva: az alábbi méreteket vedd figyelembe a szék kiválasztásánál, beállításánál:

Székmagasság: megegyezik a gyermek lábszárhosszával, a comb és a lábszár által bezárt szög 90 fok.

Székmélység: megegyezik a gyermek combhosszával, térdhajlat és a lábszár hátsó oldala nem éri el a szék elülső szélét, így elkerülve a térdhajlatban futó erek és idegek leszorítását.

Háttámla: a medence felső szélét és a derekat támasztja meg, a lapocka alsó csúcsánál nem ér magasabbra, magassága mozgatható, állítható.

Ülőfelület: enyhén előre lejt, segíti az ülőgumó terhelést és gátolja a medence hátra billentését.

Székláb: görgős vagy fixen álló? Megoszlanak a vélemények, de tapasztalat alapján nem javaslom a görgős széket, alsóban biztosan nem. A stabil ülés kialakulásához ebben az életkorban nincs szükség még egy változó tényezőhöz, ami elvonja a gyerek figyelmét.

Szék karfa: alsóban szintén nem javaslom, mert elképzelhető, hogy akadályozza az asztalhoz való megfelelő hozzáférést.

A tanulósarok berendezéséről olvasd el a Motiváló tanulási környezet kialakítása címá blogbejegyzést is.

Felhasznált adatok forrásai:

Iskola egészségügyi jelentés 2019-2020.  https://www.nnk.gov.hu/index.php/egeszsegugyi-igazgatasi-foosztaly/vedonoi-tevekenyseg/modszertan/1026-iskola-egeszsegugyi-jelentes

Országos Gerincvédelmi Központ: Helyes ülés – jó szék – gerincvédelem: https://www.youtube.com/watch?v=X57WVxYkLW0

Tudatos ülés gerinciskolája általános iskolás gyerekeknek https://www.etk.pte.hu/protected/OktatasiAnyagok/%21Palyazati/sport2/GerincIskola_eJ.pdf

 

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon!

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!
Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Perfekcionista a gyerekem

Perfekcionista a gyerekem a tanulásban – mit tegyek?

A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az "elég jó" fogalmát. Ha idáig olvasod a...

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!