A gerinckímélő ülés elsajátításával a gyerek sokat tehet a helyes testtartás kialakítása, a hátgerinc egészsége, és a felnőtkori krónikus derékfájás megelőzése érdekében.

A helyes ülés hatással van a tanulási teljesítményre is: a figyelmi, koncentrációs problémák, a gyors kifáradás hátterében a helytelen testtartás is állhat.

A gyerek azonban nem fog minderre magától rájönni. Nekünk szülőknek van feladatunk és felelősségünk abban, hogy minél hamarabb – már alsós korától – megtanítsuk neki a helyes ülést.

Az alsósok tanulási idejük nagy részét az iskolában töltik, sajnos azonban az iskolai bútorok ergonómiájára nincs túl sok ráhatásunk.

A tapasztalatok nem túl pozitívak. Az alsós gyerekek jellemzően számukra túl nagy széken ülnek,  nem ér le a lábuk, szerencsés esetben lábujjheggyel támaszkodnak. Túl mély számukra az ülőfelület, nem tudják azt teljesen végig ülni úgy, hogy a háttámla támassza a derekukat.

A következmények nem kellemesek

A 2021. februárjában megjelent, 2019-2020-as tanévre vonatkozó Iskolaegészségügyi jelentésben szereplő adatok eléggé aggodalomra okot adók: a másodikos gyerekek 15 %-a szenved tartási rendellenességben, 5%-uk pedig már hátgerinc ferdüléses. Az osztályfok emelkedésével az adatok még riasztóbbak, a 6. évfolyamba lépve ez az arány már eléri, sőt meghaladja a 20%-ot. Enyhe eltérés van minden vizsgált évfolyamon a lányok és a fiúk között, előbbieknél a hátgerinc ferdülése a gyakoribb, a fiúknál 1-2%-kal magasabb minden korcsoportban a tartási rendellenességben szenvedők aránya.

A helytelen ülés kockázatai

Nem pusztán testtartási rendellenességekkel vagy a gerinc különböző megbetegedéseivel kell számolni, hanem sok egyéb egészségkárosító hatással.

Csak néhány példa annak jelzésére, hogy érdemes a problémát komolyan venni: légzési és emésztési problémák (akár székrekedés), vagy a nem megfelelő vér-és tápanyagellátás következtében kialakuló koncentrációs problémák, szédülés, fejfájás, fáradékonyság. Ez utóbbiak már rövid távon a tanulási teljesítményt rontják.

Mindezek következmények, amelyek a helytelen ülés miatt összenyomódott hasi és mellkasi szervek nem megfelelő működésének köszönhetők.

Ha a szék túl magas, nem ér le a gyerek lába a padlóig,  a szék pereme elnyomhatja a combokban futó ereket, ami vérkeringési problémákhoz vezethet.

Ezért, ha az iskolában nem is, de otthon mindenképp válasszunk az életkorának megfelelő széket és tanítsuk meg, hogy mire figyeljen ülésnél.

A gerinckímélő helyes ülés

Nem írásos feladat esetén:

A talpak lazán a talajon (vagy stabil magasítón) vannak.

A comb-lábszár 90 fokos szöget zár be, a térd a csípővel egy magasságban helyezkedik el.

A csípő hátratolódik egészen a szék háttámláig.

A csípő-váll vonala egyenes.

Az áll enyhén megemelt.

gerinckímélő ülés tanuláskor

Íráskor mindkét könyök az asztalon helyezkedik el. A gyerek kissé előre csúszik a széken, a két talpa a földön támaszkodik. Figyeljünk arra, hogy a füzet-könyv, amiben dolgozik, középvonalban legyen. A gyerek hajlamos a tolltartóját maga elé tenni, kihajtva, és a középvonaltól oldalra kitolni… már kész is a ferde tartás. Mutassuk meg neki, hogy a tolltartó helye a füzet-könyv fölött, szintén középen van, és kényelmesen elérhető így is.

Milyen széket válasszunk gerinckímélő üléshez?

Az iskolás kor alatt a gyerek növekedésével nem egy, hanem – tapasztalat szerint – legalább két székkel kell kalkulálni. Bár vannak állítható székek – ahol az ülőfelület magasságát lehet igazítani a gyerek testmagasságának növekedéséhez, de az ülőfelület mélysége nem állítható.

Összefoglalva: az alábbi méreteket vedd figyelembe a szék kiválasztásánál, beállításánál:

Székmagasság: megegyezik a gyermek lábszárhosszával, a comb és a lábszár által bezárt szög 90 fok.

Székmélység: megegyezik a gyermek combhosszával, térdhajlat és a lábszár hátsó oldala nem éri el a szék elülső szélét, így elkerülve a térdhajlatban futó erek és idegek leszorítását.

Háttámla: a medence felső szélét és a derekat támasztja meg, a lapocka alsó csúcsánál nem ér magasabbra, magassága mozgatható, állítható.

Ülőfelület: enyhén előre lejt, segíti az ülőgumó terhelést és gátolja a medence hátra billentését.

Székláb: görgős vagy fixen álló? Megoszlanak a vélemények, de tapasztalat alapján nem javaslom a görgős széket, alsóban biztosan nem. A stabil ülés kialakulásához ebben az életkorban nincs szükség még egy változó tényezőhöz, ami elvonja a gyerek figyelmét.

Szék karfa: alsóban szintén nem javaslom, mert elképzelhető, hogy akadályozza az asztalhoz való megfelelő hozzáférést.

A tanulósarok berendezéséről olvasd el a Motiváló tanulási környezet kialakítása címá blogbejegyzést is.

Felhasznált adatok forrásai:

Iskola egészségügyi jelentés 2019-2020.  https://www.nnk.gov.hu/index.php/egeszsegugyi-igazgatasi-foosztaly/vedonoi-tevekenyseg/modszertan/1026-iskola-egeszsegugyi-jelentes

Országos Gerincvédelmi Központ: Helyes ülés – jó szék – gerincvédelem: https://www.youtube.com/watch?v=X57WVxYkLW0

Tudatos ülés gerinciskolája általános iskolás gyerekeknek https://www.etk.pte.hu/protected/OktatasiAnyagok/%21Palyazati/sport2/GerincIskola_eJ.pdf

 

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon!

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanulás – milyen képességekre van szükség?

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek listája hosszú: mivel kell rendelkeznie egy gyereknek ahhoz, hogy ne szenvedés legyen számára a tanulás. A lényeg azonban néhány pontban megragadható. Ezt foglaltuk össze ebben a bejegyzésben. Miért foglalkozunk az...
apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!