Tanulás támogatás, de hogyan?

Ez az a kérdés, amit sokszor felteszel magadnak, ha olyan szülő vagy (és minden bizonnyal olyan vagy, ha itt olvasgatsz smile), aki próbál segíteni a gyerekének abban, hogy sikeresen vegye az iskolai akadályokat.

Először magadból indulsz ki, megpróbálsz mindent, ami annak idején neked, akár gyerekként működött. Lehet, hogy beválik… ha a gyereked hasonlóképpen működik, mint te, ugyanúgy dolgoz fel információkat és emlékszik vissza  a tanultakra, mint te. Mondok egy személyes példát:

Alsóban az egyik legnagyobb kihívás a gyerekeknek felfogni, miért írunk valamit kétféleképpen, ami egyféleképp hangzik: itt az örök klasszikus “pontos j vagy ly” kérdése. Nekem annak idején semmi gondom nem volt ezzel, mivel sokat olvastam, emlékeztem, hogyan írták le a szavakat. A fiammal viszont vért izzadtunk: amíg ki nem találtam, hogy örökmozgó lévén, neki a mozgással összekapcsolt tanulás-memorizálás működhet a legjobban. Így lett a vaj-ból egy guggolás, a király-ból egy felugrás-guggolás (abból indulva, hogy leírva melyik vonalközben jár a ceruza). Lábizom erősítésnek is megfelelt, és még élvezte is a gyakorlást.

Így tudod hatékonyan támogatni: ismerd meg, hogyan tanul

A lényeg a lényeg: akkor tudjuk jól segíteni a tanulást, ha ismerjük, milyen tanulási/emlékezési utak működnek számára a legjobban. 

Készítettem egy rövid, 10 kérdésből álló Tesztet. A válaszaidból kiderül, hogy a három nagyon különböző tanulási útból melyik számára a domináns. A tanulás tréningjeimen a gyerekek töltenek ki egy sokkal több kérdésből (több mint 30) álló tesztet, abból határozzuk meg, hogy 7 tanulási út közül milyen arányban melyik vezet az eredményesebb tanuláshoz.

A segítség nyújtásban én is igyekszem partner lenni a jövőben azzal, hogy egy-egy típusnak testre szabottan osztok meg tippeket, tanácsokat a “Hogyan támogasd a tanulásban?”- sorozatban. Amelyik típusból a legtöbb a kitöltő, azzal a típussal fogok először foglalkozni részletesebben.

Tanulás támogatás vagy tanulás segítés

Még egy rövid eszmefuttatás a támogatás/segítségről. Bár én is következetesen szinonimaként használom a két szót, és nem tudom racionálisan indokolni (és az értelmező szótárban sem találtam rá megnyugtatót), de számomra mégis van pici különbség a tanulás támogatás és a tanulásban nyújtott segítség között. Megjegyzem: nem biztos, hogy igazam van, de ítéld meg magad.

A tanulás támogatást azért szeretem jobban, mert abban nem biztos, hogy konkrét, kézzelfogható segítség van, ugyanakkor pozitív hatása megkérdőjelezhetetlen.

Itt a példa: Amikor hetedikes koromban, embertanból a biológia tanárnőm minden új szerv tanulmányozásakor házi feladatnak azt adta, hogy rajzoljuk le a könyvben található ábrát a füzetünkbe, nagyon utáltam. Az ábra nehéz, a füzetem szép, én meg nem tudok rajzolni – nem akartam elcsúfítani. Anyukám éjjel lerajzolta nekem minden alkalommal, tökéletesre. Segített – nem támogatott. Ha én rajzoltam volna – bármilyen rondán – , lehet, hogy ma is emlékeznék a kis- és nagy vérkörre. A mai eszemmel – ehhez nem árt a pedagógus véna – azt mondanám az akkori gyerek-magamnak:

Rajzoljunk együtt: én a füzetbe szépen, Te egy papírlapra vázlatosan, akár többször (így a kecske is megmarad, és a káposzta se fogy elwink).

Ha szeretnéd, hogy mihamarabb jöjjenek a tippek a Te gyereked típusára vonatkozóan, akkor oszd meg az ismerőseiddel, barátaiddal is a bejegyzést.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
 

Kérek értesítést a sorozat új bejegyzéseiről!

4 + 14 =

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!