Miért fontos a szókincs fejleszés (nem csak) kisebb gyerekeknél?

Az életkornak megfelelő gazdag szókincs hatással van az olvasási képességek (és kedv) alakulására és az idegen nyelv tanulásának hatékonyságára is. Vegyük sorba röviden, hogy hogyan. Ha a gyerek nincs birtokában az életkorának megfelelő mennyiségű szónak, nehezen dekódolja az olvasott szöveget, ami az olvasási kedv csökkenését eredményezi. Ez pedig a szókincse tovább bővülésének akadályává válik. Ha szűk a szókincse, a tanult idegen szavakat sincs minek megfeleltetnie, így nem is tudja azokat megfelelően beépíteni.

Nyár van, a közös nyaralások ideje, amikor sokkal több időt töltünk együtt, mint a munkás, iskolába járós hétköznapokon. Az étkezések is többnyire közösen zajlanak, főleg, ha nem otthon vagyunk. Az alábbi ötletek lehetőségek, hogy a kaja kiérkezéséig hasznosan és élvezetesen töltsünk együtt időt, anélkül, hogy a telefonjainkba temetkeznénk. Vagy éppen a strandon ülve, miután már maximálisan kiélveztük a vízpart lehetőségeit, foglalkozzunk egy kicsit a szavakkal, bővítsük a szókincsünket akár új szavakkal, akár a már ismertek új jelentéssel való felruházásával.

szókincs fejlesztés gyerekeknek

Szókincs fejlesztése nyáron – hogyan lehet játékosan?

Hazai tudományos kutatások egyetértenek abban, hogy iskolás korra egy gyerek kb. 3000 szavas szókinccsel rendelkezik. Az iskolai nevelés feladata ezt bővíteni, kiegészíteni. “Az életkornak megfelelő szókincs és a lexikális előhívás adekvát működése a tanulási sikeresség alapfeltétele” (Neuberger Tilda: A szókincs alakulása a beszédfejlődésben). Abban is egyetértés van, hogy a szókincs fejlesztésének leghatékonyabb eszköze a sok olvasás – és itt kerül homokszem a gépezetbe, mert a mai gyerekek kedvenc elfoglaltságai között nem a legnépszerűbb az olvasás. Az olvasástechnikájuk fejlesztésére néhány mókás tippet találsz a Játékos olvasástechnika alsósoknak blogbejegyzésben.

De tehettek közösen azért – szintén játékosan -, hogy a gyerek észrevétlenül tanuljon meg árnyaltan fogalmazni, és változatosan/kreatívan használni az anyanyelvünket.

Játsszunk velük és a szavakkal, minél többet! A szavakkal való játék kétségtelen előnye, hogy nem kell eszköz, és nincs időbeli korlát: bárhol, bármilyen körülmények között “elővehető”, és abba is hagyható (akár orvosi rendelőben, várakozás közben, akár hosszabb autóúton, akár ameddig a pincér nyaraláskor kihozza a megrendelt ételünket).

Tippek szókincs fejlesztésére

szókincs fejlesztés tipp

Szókígyó kisebbeknek, Mondatkígyó nagyobbaknak. A játék lényege, hogy kijelölünk egy hangot (pl. sz), és mindenki mond egy szót, ami ezzel a hanggal kezdődik. Iskolás korúaknál, akik már legalább harmadik osztályosok, be lehet csempészni a szófajok átismétlését is úgy, hogy megállapodunk: az első 10 szó csak főnév lehet.

A Mondatkígyó már nagyobbaknak nagyon élvezetes. Alapszabály ugyanaz, csak a megállapodott hanggal kezdődhet a szó (kivételt lehet tenni a kötőszavakkal). Minél bonyolultabb, összetettebb mondat születik, annál inkább memóriafejlesztő, hiszen emlékeznünk kell a mondat elejére, a szavak sorrendjére. Kreatív feladat, mert történetet is mesélünk közben. Példaként álljon itt egy közös, családi szerzemény, amit egy nyári vacsora alatt alkottunk hárman úgy, hogy az általában morózus, nagy kamasz gyerekem is egészen fellelkesülve vetette bele magát a szóvadászatba:

“Szegedi Szaniszló, a szombathelyi szamuráj szaporán szedegette a szezámmagot Szekszárdon, egy szeszélyes szeánszon, szerdán, majd szalma-szívószálát szorongatva, szabályosan szitkozódva szólongatta a szimpatikus szódást, Szemlőhelyi Szabolcsot, aki szappanbuborékot szippantva szomorúan számolta a széttört szódásüveg szilánkokat a szürke szobaszőnyegen.” (30 szó)

szókincs fejlesztés gyerekeknek

A felsős (nyolc-, hatosztályos gimnáziumi felvételik) sztenderd feladata: egy betű megváltoztatásával juss el A-ból B-be.

A: sál, B: fül, megoldás: sál-sül-fül

A játék lényege, hogy egyszerre csak egy betű változhat. Nem kell feltétlenül kijelölni a végcélt, hogy hová kell eljutni. Játszható időre (ameddig a pincér kihozza a megrendelt ételeket, vagy amíg elnyaljuk a délutáni fagyit, stb.) – hány szóig jutunk el? Lehet családi rekordokat beállítani…

Van úgy, hogy zsákutcába kerülünk, ahonnan nincs tovább… ilyenkor sem kell berekeszteni a futamot. Egyszerűen menjünk vissza egy-két lépést, és válasszunk másik útvonalat.

szókincsbővítés gyerekeknek

A magyar nyelv árnyalt, gazdag és gyönyörű. Nem kell nyelvésznek lenni, hogy amatőr módon tanulmányozzuk például a jelentés átviteleket. Érdekes kísérlet olyan szavakat találni, amik például a sütés-főzés témakörébe tartozók, de más szövegkörnyezetbe kerülve a jelentésük is megváltozik. Példa: rápirít, forral (vizet vagy éppen bosszút), (oda)pörköl valamit/valakinek, leszűr (tésztát vagy lényeget), kavar (ételt vagy ….-t), kisüt (húst vagy valami okosat) és még lehetne folytatni sokáig.

Játék az ételek neveivel, amit éppen eszünk: megkeresni, hogy használjuk-e az illető étel vagy alapanyag nevét más szövegkörnyezetben, és ha igen, hogyan módosul a jelentés?

Egy teljes vacsora menüsor, és a jelentések változása: csirke – “nem mai csirke”, hal – “halvérű”, vagy “olyan a kézfogása, mint a döglött hal”, zsömle – “zsömleszínű a szőre a kutyának”, saláta – “saláta törvény”, bor – “borízű hang”, limonádé – “limonádé film vagy zene”, leves – “megy a levesbe valami”, zöldség – “beszél zöldségeket” stb.

A tippek a gyakorlatban kipróbáltak, és kamaszoknál is működnek. Rendszeres nyaralásos elfoglaltság, ha épp nincs aktuális beszédtéma az étkezőasztalnál kéznél. Meglepően kreatívak tudnak lenni, mi felnőttként is sokat tanulunk a nyelvünkről – ezekkel a módszerekkel a mi szókincsünk is bővül, árnyalódik. Főleg, amikor megkapjuk, hogy ezt a kifejezést ne használd, mert ez olyan boomer-es. 🙂

Felhasznált irodalom:

Neuberger Tilda: A szókincs alakulása a beszédfejlődésben – Új utak a gyermeknyelvi kutatásokban, szerk: Bóna Judit https://www.eltereader.hu/media/2017/11/Bona_Gyermeknyelv_READER.pdf 

Kérek értesítést új bejegyzésekről fejlesztés témában!

15 + 12 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!