Miért fontos a szókincs fejleszés (nem csak) kisebb gyerekeknél?

Az életkornak megfelelő gazdag szókincs hatással van az olvasási képességek (és kedv) alakulására és az idegen nyelv tanulásának hatékonyságára is. Vegyük sorba röviden, hogy hogyan. Ha a gyerek nincs birtokában az életkorának megfelelő mennyiségű szónak, nehezen dekódolja az olvasott szöveget, ami az olvasási kedv csökkenését eredményezi. Ez pedig a szókincse tovább bővülésének akadályává válik. Ha szűk a szókincse, a tanult idegen szavakat sincs minek megfeleltetnie, így nem is tudja azokat megfelelően beépíteni.

Nyár van, a közös nyaralások ideje, amikor sokkal több időt töltünk együtt, mint a munkás, iskolába járós hétköznapokon. Az étkezések is többnyire közösen zajlanak, főleg, ha nem otthon vagyunk. Az alábbi ötletek lehetőségek, hogy a kaja kiérkezéséig hasznosan és élvezetesen töltsünk együtt időt, anélkül, hogy a telefonjainkba temetkeznénk. Vagy éppen a strandon ülve, miután már maximálisan kiélveztük a vízpart lehetőségeit, foglalkozzunk egy kicsit a szavakkal, bővítsük a szókincsünket akár új szavakkal, akár a már ismertek új jelentéssel való felruházásával.

szókincs fejlesztés gyerekeknek

Szókincs fejlesztése nyáron – hogyan lehet játékosan?

Hazai tudományos kutatások egyetértenek abban, hogy iskolás korra egy gyerek kb. 3000 szavas szókinccsel rendelkezik. Az iskolai nevelés feladata ezt bővíteni, kiegészíteni. „Az életkornak megfelelő szókincs és a lexikális előhívás adekvát működése a tanulási sikeresség alapfeltétele” (Neuberger Tilda: A szókincs alakulása a beszédfejlődésben). Abban is egyetértés van, hogy a szókincs fejlesztésének leghatékonyabb eszköze a sok olvasás – és itt kerül homokszem a gépezetbe, mert a mai gyerekek kedvenc elfoglaltságai között nem a legnépszerűbb az olvasás. Az olvasástechnikájuk fejlesztésére néhány mókás tippet találsz a Játékos olvasástechnika alsósoknak blogbejegyzésben.

De tehettek közösen azért – szintén játékosan -, hogy a gyerek észrevétlenül tanuljon meg árnyaltan fogalmazni, és változatosan/kreatívan használni az anyanyelvünket.

Játsszunk velük és a szavakkal, minél többet! A szavakkal való játék kétségtelen előnye, hogy nem kell eszköz, és nincs időbeli korlát: bárhol, bármilyen körülmények között „elővehető”, és abba is hagyható (akár orvosi rendelőben, várakozás közben, akár hosszabb autóúton, akár ameddig a pincér nyaraláskor kihozza a megrendelt ételünket).

Tippek szókincs fejlesztésére

szókincs fejlesztés tipp

Szókígyó kisebbeknek, Mondatkígyó nagyobbaknak. A játék lényege, hogy kijelölünk egy hangot (pl. sz), és mindenki mond egy szót, ami ezzel a hanggal kezdődik. Iskolás korúaknál, akik már legalább harmadik osztályosok, be lehet csempészni a szófajok átismétlését is úgy, hogy megállapodunk: az első 10 szó csak főnév lehet.

A Mondatkígyó már nagyobbaknak nagyon élvezetes. Alapszabály ugyanaz, csak a megállapodott hanggal kezdődhet a szó (kivételt lehet tenni a kötőszavakkal). Minél bonyolultabb, összetettebb mondat születik, annál inkább memóriafejlesztő, hiszen emlékeznünk kell a mondat elejére, a szavak sorrendjére. Kreatív feladat, mert történetet is mesélünk közben. Példaként álljon itt egy közös, családi szerzemény, amit egy nyári vacsora alatt alkottunk hárman úgy, hogy az általában morózus, nagy kamasz gyerekem is egészen fellelkesülve vetette bele magát a szóvadászatba:

„Szegedi Szaniszló, a szombathelyi szamuráj szaporán szedegette a szezámmagot Szekszárdon, egy szeszélyes szeánszon, szerdán, majd szalma-szívószálát szorongatva, szabályosan szitkozódva szólongatta a szimpatikus szódást, Szemlőhelyi Szabolcsot, aki szappanbuborékot szippantva szomorúan számolta a széttört szódásüveg szilánkokat a szürke szobaszőnyegen.” (30 szó)

szókincs fejlesztés gyerekeknek

A felsős (nyolc-, hatosztályos gimnáziumi felvételik) sztenderd feladata: egy betű megváltoztatásával juss el A-ból B-be.

A: sál, B: fül, megoldás: sál-sül-fül

A játék lényege, hogy egyszerre csak egy betű változhat. Nem kell feltétlenül kijelölni a végcélt, hogy hová kell eljutni. Játszható időre (ameddig a pincér kihozza a megrendelt ételeket, vagy amíg elnyaljuk a délutáni fagyit, stb.) – hány szóig jutunk el? Lehet családi rekordokat beállítani…

Van úgy, hogy zsákutcába kerülünk, ahonnan nincs tovább… ilyenkor sem kell berekeszteni a futamot. Egyszerűen menjünk vissza egy-két lépést, és válasszunk másik útvonalat.

szókincsbővítés gyerekeknek

A magyar nyelv árnyalt, gazdag és gyönyörű. Nem kell nyelvésznek lenni, hogy amatőr módon tanulmányozzuk például a jelentés átviteleket. Érdekes kísérlet olyan szavakat találni, amik például a sütés-főzés témakörébe tartozók, de más szövegkörnyezetbe kerülve a jelentésük is megváltozik. Példa: rápirít, forral (vizet vagy éppen bosszút), (oda)pörköl valamit/valakinek, leszűr (tésztát vagy lényeget), kavar (ételt vagy ….-t), kisüt (húst vagy valami okosat) és még lehetne folytatni sokáig.

Játék az ételek neveivel, amit éppen eszünk: megkeresni, hogy használjuk-e az illető étel vagy alapanyag nevét más szövegkörnyezetben, és ha igen, hogyan módosul a jelentés?

Egy teljes vacsora menüsor, és a jelentések változása: csirke – „nem mai csirke”, hal – „halvérű”, vagy „olyan a kézfogása, mint a döglött hal”, zsömle – „zsömleszínű a szőre a kutyának”, saláta – „saláta törvény”, bor – „borízű hang”, limonádé – „limonádé film vagy zene”, leves – „megy a levesbe valami”, zöldség – „beszél zöldségeket” stb.

A tippek a gyakorlatban kipróbáltak, és kamaszoknál is működnek. Rendszeres nyaralásos elfoglaltság, ha épp nincs aktuális beszédtéma az étkezőasztalnál kéznél. Meglepően kreatívak tudnak lenni, mi felnőttként is sokat tanulunk a nyelvünkről – ezekkel a módszerekkel a mi szókincsünk is bővül, árnyalódik. Főleg, amikor megkapjuk, hogy ezt a kifejezést ne használd, mert ez olyan boomer-es. 🙂

Felhasznált irodalom:

Neuberger Tilda: A szókincs alakulása a beszédfejlődésben – Új utak a gyermeknyelvi kutatásokban, szerk: Bóna Judit https://www.eltereader.hu/media/2017/11/Bona_Gyermeknyelv_READER.pdf 

Kérek értesítést új bejegyzésekről fejlesztés témában!

14 + 9 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Perfekcionista a gyerekem

Perfekcionista a gyerekem a tanulásban – mit tegyek?

A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az "elég jó" fogalmát. Ha idáig olvasod a...

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!