Időgazdálkodás tanítása gyerekeknek? Hiszen az idővel való okos bánásmód még a felnőtteknek is sokszor probléma…
Nem tudjuk jól beosztani, utolsó pillanatra hagyunk dolgokat, aztán stresszelünk és verjük a fejünket a falba, hogy miért nem kezdtük korábban…. ismerős helyzetek. A felnőttek vagy megtanulnak együtt élni ezekkel, vagy próbálnak változtatni, és jobban tervezni.
Az idővel való tudatos gazdálkodás nem “szuper képesség”, az tanulható és automatizmussá tehető, kellő gyakorlással. Szülőként kell-e a tanításához plusz energiabefektetés? Mindjárt kiderül..
Időgazdálkodás már apró korban – miért fontos korán elkezdeni?
A barátnőm visszakézből azt válaszolná, hogy „azért, hogy ne legyen olyan stresszes felnőtt, mint én” 😊. Aztán kevésbé viccesen azt mondaná, hogy legyen több ideje kompromisszumok nélkül arra, amit fontosnak tart és szívesen csinál. Azt is mondaná, hogy ha a gyerek megtanulna még időben jól bánni a saját idejével, akkor az előtte tornyosuló megoldatlan, vagy félig befejezett feladatok miatti sikertelenség érzések nem állnának össze önértékelési problémákká.
Amit korán elkezdünk gyakorolni, az jobban beépül – ennyire egyszerű.
Már nagyon pici korban meg tudjuk alapozni az idővel való jó gazdálkodás képességét: a napirenddel, amit kialakítunk és amihez tartjuk magunkat, ezzel strukturálva az időt (nem csupán az ő, hanem a magunk számára is). Ez minden kutatás szerint a gyerekek számára biztonságot, kiszámíthatóságot ad.
Ahogy nő a gyerek, bekerül a bölcsődei/óvodai közösségbe, ahol megvan az ideje az evésnek, a szabadtéri játéknak, a foglalkozásoknak és a pihenésnek is. Könnyebb alkalmazkodnia, ha otthonról is ismerős a rendszer, a napi struktúra az életében. A rutinok megléte – Vekerdy szerint is – nagyon fontos. Az események sorrendisége a legfőbb tájékozódási pont a gyerkőc számára ebben a korban, hiszen időfogalma nem kialakult, csak a „most” és „nem most” megértésére korlátozódik.
Beszélj vele az időről az Ő nyelvén! Ha tehát a kérdés, hogy mikor megyünk a játszótérre, akkor arra a számára érthető válasz, hogy „uzsonna után”, a „fél óra múlva” pedig kínaiul van.
A gyerek tapasztalatokból tanul, ergo az idő fogalmát is így alakítja. 5-6 éves korban már a tegnap-ma-holnap szavakat hozzákapcsolja egy-egy eseményhez (szülinap, utazás, barátlátogatás), így konkretizálva teszi a maga számára kézzelfoghatóvá az időt.
Közös előre tervezés – könnyen beépíthető a mindennapokba – akár heti rutinná is tehető. Rendszeresíts egy naptárt, amibe előre beírjátok közösen, mikor mentek az Állatkertbe, vagy a nagyszülőkhöz, egyéb programokra. Erre nagyon jó eszköz például a Lurkónaptár családi tervezője.
A következő lépés az időgazdálkodási képesség fejlesztésében
A közös tervezéssel már tettél egy jókora lépést az idővel való barátsága képességének kialakításában. Lássuk, hogyan léphetsz tovább.
Minden ovis korú gyerek szüleinek ismerős az esti lefekvéskor gyakori konfliktushelyzet: a “pakolj el”, a vacsora-fürdés-fogmosás-lefekvés ördögi kör. Javíthatod a család jókedv-mutatóját, ha rendszeresítesz egy listát (képes megjelenítés a legjobb) a lefekvési rutin részleteivel. Arra jó, hogy nem kell mindent ötször mondani, ötször mondani…csak rámutatsz a megfelelő elemre. Idővel már erre sem lesz szükség, mert a gyerek magától fogja megcsinálni, szokássá válik.
Hogyan jutunk el a rutintól az idővel való jó gazdálkodásig?
Ha mennek a rutin tevékenységek, akkor lehet abban továbblépni, hogy megtanulja felmérni, mihez mennyi idő kell. Ez csak lépésről-lépésre megy és sok gyakorlást igényel, de játékkal, kihívásokkal igazán élvezetes tevékenység varázsolható belőle.
Tartsd szem előtt a célt: azért érdemes időt szánnod erre, mert hasznos ha később biztonsággal meg tudja becsülni, hogy egy-egy tevékenységhez mennyi időre van szüksége. Ez a képessége a tanulása tervezésénél – a tanulási hatékonyság növelése érdekében – aranyat fog érni.
Játékok az idővel – Így kezdd el!
Indíts azzal, hogy gyakoroljátok az idő becslését: megbecsülitek mennyi idő alatt mos fogat, fürdik, öltözik fel, készül el az oviba/iskolába induláshoz. Ezt egy ovis/alsós akár kihívásos játéknak is megélheti… versenynek a „gyorsabban futó, hosszabb óramutatóval”. Nem is kell ismernie hozzá a számlapos órát.
A reggeli készülődésben nagy segítség a játék az idővel – hiszen motiváló erővel bír („felöltözöl, mire a gyorsabban futó nagy mutató a 9-ről a 10-re ér?”). Először a felnőtt határozza meg, mi a kihívás, idővel a gyerekre lehet bízni ezt… nagyon élvezik, amikor a maguk számára kitűzött célt is képesek teljesíteni. A reggeli sikerélmény pedig jelentősen befolyásolja, hogy milyen hangulatban telik majd a nap (a “sikerélmény- hólabda-effektusról” itt találsz bővebb információt: Motiváció a tanuláshoz).
Gyakoroljátok együtt az idő becslését hétköznapokon, hazafelé az óvodából/iskolából: mennyi idő alatt értek haza, vásároltok be, készítitek elő a vacsorát, lesz rend játék után a nappaliban stb. Akár fogadásokat is lehet kötni, testvérek egymás között.
Ha magad is a „jó időbeosztók” ligáját erősíted, a tevékenység és az ahhoz szükséges idő tervezési lépéseit fejben végig szoktad gondolni. Bátran hangosítsd ki ezeket a gondolatokat, hogy lássa-hallja a gyerek is! A jó szülői példánál jobb nincs egy gyerek számára – Anyu is ezt csinálja.
Ha nem ebben a ligában játszol, az sem tragédia, egyel több ok, hogy magadat is rászorítsd egy kicsit jobban a tervezésre… akár a spontaneitás háttérbe szorulása árán 😊. (Az Időgazdálkodás sorozat folytatódik).
A sorozat további témái:
Időgazdálkodás tanítása kamaszkorban – hogyan csináld?
Tanulási idő tervezés – Tippek, hogyan kezdd el
Időgazdálkodás a tanulásban – hogyan érd el, hogy hatékonyan használja ki a tanulási időt?
Kérek értesítést új bejegyzés megjelenéséről!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!