Időgazdálkodás tanítása gyerekeknek? Hiszen az idővel való okos bánásmód még a felnőtteknek is sokszor probléma…

Nem tudjuk jól beosztani, utolsó pillanatra hagyunk dolgokat, aztán stresszelünk és verjük a fejünket a falba, hogy miért nem kezdtük korábban…. ismerős helyzetek. A felnőttek vagy megtanulnak együtt élni ezekkel, vagy próbálnak változtatni, és jobban tervezni.

Az idővel való tudatos gazdálkodás nem “szuper képesség”, az tanulható és automatizmussá tehető, kellő gyakorlással. Szülőként kell-e a tanításához plusz energiabefektetés? Mindjárt kiderül..

Időgazdálkodás már apró korban – miért fontos korán elkezdeni?

 A barátnőm visszakézből azt válaszolná, hogy „azért, hogy ne legyen olyan stresszes felnőtt, mint én” 😊. Aztán kevésbé viccesen azt mondaná, hogy legyen több ideje kompromisszumok nélkül arra, amit fontosnak tart és szívesen csinál. Azt is mondaná, hogy ha a gyerek megtanulna még időben jól bánni a saját idejével, akkor az előtte tornyosuló megoldatlan, vagy félig befejezett feladatok miatti sikertelenség érzések nem állnának össze önértékelési problémákká.

Amit korán elkezdünk gyakorolni, az jobban beépül – ennyire egyszerű.

Már nagyon pici korban meg tudjuk alapozni az idővel való jó gazdálkodás képességét: a napirenddel, amit kialakítunk és amihez tartjuk magunkat, ezzel strukturálva az időt (nem csupán az ő, hanem a magunk számára is). Ez minden kutatás szerint a gyerekek számára biztonságot, kiszámíthatóságot ad.

Ahogy nő a gyerek, bekerül a bölcsődei/óvodai közösségbe, ahol megvan az ideje az evésnek, a szabadtéri játéknak, a foglalkozásoknak és a pihenésnek is. Könnyebb alkalmazkodnia, ha otthonról is ismerős a rendszer, a napi struktúra az életében. A rutinok megléte – Vekerdy szerint is – nagyon fontos. Az események sorrendisége a legfőbb tájékozódási pont a gyerkőc számára ebben a korban, hiszen időfogalma nem kialakult, csak a „most” és „nem most” megértésére korlátozódik.

Beszélj vele az időről az Ő nyelvén! Ha tehát a kérdés, hogy mikor megyünk a játszótérre, akkor arra a számára érthető válasz, hogy „uzsonna után”, a „fél óra múlva” pedig kínaiul van.

A gyerek tapasztalatokból tanul, ergo az idő fogalmát is így alakítja. 5-6 éves korban már a tegnap-ma-holnap szavakat hozzákapcsolja egy-egy eseményhez (szülinap, utazás, barátlátogatás), így konkretizálva teszi a maga számára kézzelfoghatóvá az időt. 

Közös előre tervezés – könnyen beépíthető a mindennapokba – akár heti rutinná is tehető. Rendszeresíts egy naptárt, amibe előre beírjátok közösen, mikor mentek az Állatkertbe, vagy a nagyszülőkhöz, egyéb programokra. Erre nagyon jó eszköz például a Lurkónaptár családi tervezője.

A következő lépés az időgazdálkodási képesség fejlesztésében

A közös tervezéssel már tettél egy jókora lépést az idővel való barátsága képességének kialakításában. Lássuk, hogyan léphetsz tovább.

Minden ovis korú gyerek szüleinek ismerős az esti lefekvéskor gyakori konfliktushelyzet: a “pakolj el”, a vacsora-fürdés-fogmosás-lefekvés ördögi kör. Javíthatod a család jókedv-mutatóját, ha rendszeresítesz egy listát (képes megjelenítés a legjobb) a lefekvési rutin részleteivel. Arra jó, hogy nem kell mindent ötször mondani, ötször mondani…csak rámutatsz a megfelelő elemre. Idővel már erre sem lesz szükség, mert a gyerek magától fogja megcsinálni, szokássá válik.

Hogyan jutunk el a rutintól az idővel való jó gazdálkodásig?

Ha mennek a rutin tevékenységek, akkor lehet abban továbblépni, hogy megtanulja felmérni, mihez mennyi idő kell. Ez csak lépésről-lépésre megy és sok gyakorlást igényel, de játékkal, kihívásokkal igazán élvezetes tevékenység varázsolható belőle.

Tartsd szem előtt a célt: azért érdemes időt szánnod erre, mert hasznos ha később biztonsággal meg tudja becsülni, hogy egy-egy tevékenységhez mennyi időre van szüksége. Ez a képessége a tanulása tervezésénél – a tanulási hatékonyság növelése érdekében – aranyat fog érni.

Játékok az idővel  – Így kezdd el!

Indíts azzal, hogy gyakoroljátok az idő becslését: megbecsülitek mennyi idő alatt mos fogat, fürdik, öltözik fel, készül el az oviba/iskolába induláshoz. Ezt egy ovis/alsós akár kihívásos játéknak is megélheti… versenynek a „gyorsabban futó, hosszabb óramutatóval”. Nem is kell ismernie hozzá a számlapos órát.

A reggeli készülődésben nagy segítség a játék az idővel – hiszen motiváló erővel bír („felöltözöl, mire a gyorsabban futó nagy mutató a 9-ről a 10-re ér?”). Először a felnőtt határozza meg, mi a kihívás, idővel a gyerekre lehet bízni ezt… nagyon élvezik, amikor a maguk számára kitűzött célt is képesek teljesíteni. A reggeli sikerélmény pedig jelentősen befolyásolja, hogy milyen hangulatban telik majd a nap (a “sikerélmény- hólabda-effektusról” itt találsz bővebb információt: Motiváció a tanuláshoz).

Gyakoroljátok együtt az idő becslését hétköznapokon, hazafelé az óvodából/iskolából: mennyi idő alatt értek haza, vásároltok be, készítitek elő a vacsorát, lesz rend játék után a nappaliban stb. Akár fogadásokat is lehet kötni, testvérek egymás között.

Ha magad is a „jó időbeosztók” ligáját erősíted, a tevékenység és az ahhoz szükséges idő tervezési lépéseit fejben végig szoktad gondolni. Bátran hangosítsd ki ezeket a gondolatokat, hogy lássa-hallja a gyerek is! A jó szülői példánál jobb nincs egy gyerek számára – Anyu is ezt csinálja.

Ha nem ebben a ligában játszol, az sem tragédia, egyel több ok, hogy magadat is rászorítsd egy kicsit jobban a tervezésre… akár a spontaneitás háttérbe szorulása árán 😊. (Az Időgazdálkodás sorozat folytatódik).

A sorozat további témái:

Időgazdálkodás tanítása kamaszkorban – hogyan csináld? 

Tanulási idő tervezés – Tippek, hogyan kezdd el

Időgazdálkodás a tanulásban – hogyan érd el, hogy hatékonyan használja ki a tanulási időt?

Kérek értesítést új bejegyzés megjelenéséről!

8 + 2 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

SMART Start komplex tanulásfejlesztés Időbeosztás modultörténetek

SMART Start Időbeosztás #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.
Időgazdálkodás kamaszoknak

Időgazdálkodás kamaszoknak – tanítható?

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

SMART Start tanulastechnikai modultörténetek

SMART Start Hatékony tanulási technikák #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

SMART Start modultörténetek

SMART Start Motiváció #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a tanfolyamon.

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

gerinckímélő ülés tanuláskor

Gerinckímélő ülés tanuláskor – hogyan?

Hogyan üljön a gyerek otthoni tanuláskor? Milyen széket válasszunk? Mire figyeljünk oda? A helyes, gerinckímélő üléssel nem pusztán egészségügyi problémákat előz meg, hanem a tanulását is hatékonyabbá teheti. Mutatjuk, hogyan…

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
a szabadban nagyobbakkal

Kirándulás nagyobb gyerekekkel – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

Tanulási idő tervezés

Tanulási idő tervezés – Hogyan kezdd el a gyermekeddel?

Miért fontos már alsóban elkezdeni megtanítani a gyermeket az ideje beosztására, tervezésére. Hogyan lehet elkezdeni? Tippek hétköznapokra, a tanulása megkönnyítésére, gyorsítására.

tanulási környezet

Asztal és szék választás – Motiváló tanulási környezet – 2.rész

A tanulósarok két legfontosabb szereplője az íróasztal és a szék. Hogyan válassz megfelelőt, ami a tanulás szempontjából jó, és egyben az egészséges tartást is elősegíti?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!