Időgazdálkodás kamaszoknak – kis színes

Helyszín: Jó nevű budapesti gimnázium, iskolai tanulás tréning, 7. osztályosok

Téma: iskolai tanulás tréning keretein belül az időgazdálkodás és a tervezés-priorizálás gyakorlása.

Egy résztvevő lány nagyon csóválja a fejét, látszik, hogy nem ért egyet a tervezés, mint időt spóroló megoldás gondolattal. Kérem, hogy fogalmazza meg, miért nem tartja elfogadhatónak?

„Mert a tervezés időigényes. És azzal, hogy tervezek, odavész a spontaneitás” – mondja ő. „Szeretem, ha spontánul azt csinálom, amihez épp kedvem van.”

„Előfordul, hogy úgy érzed, nincs elég időd arra, amit szeretnél? Van, hogy az utolsó pillanatban sietve kell megcsinálnod valamit, amitől feszült leszel? Tapasztaltad már, hogy érezted, jobban is megcsinálhattál volna valamit, ha lett volna rá időd? Volt utána rossz érzés, lelkifurdalás?” – mindegyik kérdésemre igenlően bólogat.

A gyakorlat végére azt mondja, ki fogja próbálni a tervezést a tanulásban – ez egy kamasznál maximális eredmény.

A kamasz és az idő

A kamaszkor nem egy egyszerű kor a gyereknek (de a szülőnek sem :)).

Be van osztva a napjuk: lavíroznak az iskolai lét, a különórák, a testedzés, az otthoni tanulás és szórakozás (videójáték) valamint a szociális élet (barátok, esetleg szerelem) előírta kötelezettségek között, jól-rosszul, próbálva valamilyen szinten megfelelni minden téren.

Többségük küzd az idővel való gazdálkodás problémájával: elúsznak a feladataikkal, elfelejtenek fontos dolgokat. Hajlamosak a szórakozást a tanulás elé helyezni, és a kompromisszumok („jó lesz így is ez a beadandó”) néha nem a minőségi munka javára köttetnek.

Több mint 450 szülőt kérdeztem, mit látnak a legnagyobb problémának a fiatalok tanulásában. A válaszadó 12-14 éves gyerekek szüleinél dobogós helyen végzett a rossz időbeosztás, a „nem tud bánni a saját idejével” probléma. A probléma legfőbb forrásaként, dobogós időrablóként pedig a telefont, a digitális világot említik.

Időgazdálkodás kamaszoknak – Hogyan tudsz Neki segíteni?

Ha nem kamaszodik még annyira, hogy csuklóból utasítson el mindent, amit szülőként mondasz/mutatsz neki, akkor itt van néhány tipp, hogyan segíthetsz neki, hogyan taníthatsz néhány fogást a jobb időgazdálkodásért:

Alapvetés 1: Ahhoz, hogy egyáltalán el tudjátok kezdeni, fontos magad mellé állítanod a témában. Hogyan tudod ezt elérni? Ha felmutatod neki az értéket, amiben NEKI jobb lesz, ha sikerül változtatni a megszokott módszerein.

Az idő tervezése valójában időt spórol. A megtakarított idő pedig arra fordítható, amit igazán kedves nekünk.

Alapvetés 2: Légy korrekt, és mondd el neki, hogy a változás nem egyik napról a másikra, varázsütésre fog bekövetkezni. Azt is mondd el, hogy a gyakorlás az elején nagyobb energiabefektetést igényel (ez azonban csökkenni fog, ahogy ráérez az ízére).

A tervezés egyfajta struktúrában való gondolkodást is jelent. Tudatosságot is feltételez: ismerem a feladataimat, képes vagyok fontossági sorrendet felállítani köztük, és van önfegyelmem, hogy ami tennivalót kitűztem magamnak, azt maximális odaadással megpróbáljam elvégezni.

Időgazdálkodás kamaszoknak – tippek, hogyan tanítsd

Z

Bátorítsd, hogy írja le a feladatait. A lista (to-do-list) azonban önmagában nem elég, az elsősorban a feladatok számbavételének eszköze, de az időgazdálkodási problémákon nem segít. Az egyes feladatok időigényének felmérése, a feladatok fontossági sorrendjének megállapítása, a jó célmeghatározás, a napi/de legalább heti szintű tervkészítés legalább ennyire fontos elemei a hatékony időgazdálkodásnak. Tehát első lépésként:

– vegye számba a feladatait (pl. vasárnap délután, 10 percben az előtte álló következő hétre vonatkozóan)

– vegye számba a rendelkezésre álló időt (minden napra)

– gondolja végig, melyik tennivalóját melyik napra szeretné beütemezni

– rendeljen minden tevékenységhez becsült időt (minél konkrétabban: pénteki matek témazáróra való felkészülés: 2x 1 óra, kedd-csütörtök)

Z

Adj neki alternatívákat arra, hogyan védje ki a technológia „csábítását” – legalább annyi időre, míg a kötelező feladatokat teljesíti. Mivel szinte „mission impossible” rávenni egy kamaszt, hogy jegyezze, mennyi időt tölt online térben, vedd rá egy kísérletre: egy hétig – amikor tanul a szobájában – hagyja kint a telefonját. Vajon mennyivel gyorsabban végez így?

Z

Járj elől jó példával! Ha Te mindig mindenhonnan elkésel, és tornyosulnak előtted az elintézetlen dolgok, félő, hogy Ő is ezt a mintát fogja követni. Amennyiben az idő kezelésével mindketten hadilábon álltok, célszerű összefogni, és együtt nekikezdeni a változtatásnak (ez még pozitívan hathat a kapcsolatotokra is).

Z

Mutasd meg neki, hogyan használjon heti tervezőt. Elektronikus formában sok ilyen applikáció van, közös hátrányuk, hogy nem kézzelfoghatóak, és – ha akarják – a fiatalok könnyen el tudják tüntetni szem elől.

A heti tanulási tennivalók átlátására és tervezésére kézzelfogható eszköz a SMART Start tanulástervezője. A tárgyi, fizikai világban létezik (cselekvéses tanulási típusú gyereknél kifejezetten előny), nem alkalmazás, ami bezárható egy kattintással. Vizuálisak számára előny, hogy színesen jeleníthetők meg a teendők.

Z

Kerüld a „piszkálást”, a „már megint…” és ” te mindig…” típusmegjegyzéseket – a kamasz szereti, ha meghagyják neki a döntés szabadságát abban, hogy mikor mit csinál. Az elvárásaidat azonban tisztán kell látnia. Tedd egyértelművé minden helyzetben, amikor késik, nem tartja be, amit ígér és időhiányra hivatkozik, elfelejt valami fontosat stb., hogy ezek a kellemetlenségek megelőzhetők tervezéssel (ld. első pont).

Z

Tervezzetek meg együtt egy hetet! Az 1. pontban szereplő mintának megfelelően állítsátok össze közösen, hogy mit mikor célszerű megcsinálnia, és mennyi időt kell egy-egy teendő elvégzésére szánni. Vegyétek figyelembe a szeretem-nem szeretem tevékenységből fakadó lelkesedési szintjét, ami csökkentheti vagy épp növeli a feladathoz szükséges időt.

Z

Segíts a kamasznak a célok felállításában. Ha van értelmes cél, akkor van motiváció is annak elérésére. Figyelj, hogy az Ő és ne a Te céljaid legyenek.

Az idő kezelésében nem jeleskedők gyakori szófordulata a „majd”. Majd elintézem, majd holnap megcsinálom, majd szerdán elmegyek stb.

JÁTÉK: Kezdetben családilag célszerű játszani, és megállapodni a szabályban: ha valaki kimond egy mondatot, amiben egy elvégzendő feladat és a „majd” szó szerepel, akkor a többiek figyelmeztetik: MAJD = MOST

Ekkor a rajtakapottnak csapot-papot ott kell hagynia, és azonnal el kell végeznie a szóban forgó feladatot. Amennyiben nem lehetséges (mert pl. már bezárt a bolt), akkor ki kell tűzni másnapra egy konkrét időpontot. A kitűzött időpontban a feladatnak meg kell lennie, vagy életbe lép a közösen megállapított „következmény” (tetszés szerinti klasszikusan „nem szeretem” plusz feladat). 

 

időgazdálkodás kamaszoknak

A sorozat további témái:

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek – hogyan csináld?

Tanulási idő tervezés – Tippek, hogyan kezdd el

Időgazdálkodás a tanulásban – hogyan érd el, hogy hatékonyan használja ki a tanulási időt? (előkészületben)

Kérek értesítést új bejegyzés megjelenéséről!

5 + 10 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?
Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!