Egyre gyakoribbak ADHD-s gyerekes szülők megkeresései, hogy az otthoni közös tanulás lassan a kapcsolatuk rovására megy.

Mindennaposak a veszekedésbe is torkolló viták, nehéz elkezdeni, nehéz feladatban tartani, makacs, ellenáll, nem fogadja el, amit a szülő kér, és még lehetne sorolni a panaszáradatot. A bejegyzés célja, hogy a szülők kapjanak egy kis biztatást: van remény, és igenis elérhető az önállóan tanulás ADHD-s gyerekeknél. Igaz, hogy kitartó és következetes otthoni munkára van szükség a gyerekkel közösen, de a JÓ szokások kialakításához idő kell.

Annyit biztosan mondhatunk, hogy meg fog térülni – az alsóban megalapozott jó szokások elkerülhetővé teszik a felsős komoly kudarcokat.

Röviden az ADHD-s gyerek tanulásáról

Az ADHD egy összetett tünetegyüttes, amelynek változatos megnyilvánulási formái vannak – ez teljesen egybevág azzal a hitemmel, hogy minden gyerek más, és nincsenek egyen-receptek, amelyek mindenkinél egyformán jól működnek.

Fontos megkülönböztetni azonban az ADD ás ADHD tünetekkel rendelkező gyerekeket, míg előbbinél a figyelem zavara a hangsúlyos, addig utóbbinál a figyelemzavar mozgásossággal, a fizikai aktivitás szabályozási nehézségével és impulzivitással (kivárás, türelem, önszabályozás nehézsége) is párosul. Utóbbiaknak különösen nagy nehézséget okoz az iskolában a padban ülni 45 percig, illetve hirtelenségüket szociális kapcsolataik is megsínylik.

Dr. Csíky Miklós gyerekgyógyász, gyerekpszichiáter, ADHD szakértő mondja, hogy ” az ADHD-s emberek keresik meg a gázlót a folyón”, utalva arra, hogy sokszor jó, sőt kiemelkedő képességűek, képesek abban nagyon koncentráltan elmerülni, ami érdekli őket, ugyanakkor a monotonitás-tűrőképességük alacsony. Gyorsan megunják az érdektelen feladatokat, türelmetlenek magukkal és másokkal is, szétesnek, szertelenek, elfelejtenek vagy halogatnak fontos dolgokat.

Nem cél, hogy az ADHD típusokat, kísérő tüneteket részletesebben bemutassuk, hanem olyan általánosabb jellemzőket szeretnék kiragadni, amelyekre adekvát választ adva megkönnyíthetjük a gyerek, és közvetve a gyerek tanulását támogató szülő dolgát.

Az ADHD-s gyereknek fontos a rend, a rendszerezettség, a kiszámíthatóság a tanulásban is.

Mit tehetsz otthon, hogy kiszámítható körülményeket teremts a rendszerezett tanulásához?

1. Legyen a tanulásnak egy fix helye!

Lehetőség szerint mindig ugyanazon a helyen  – saját szoba és/vagy tanulósarok – tanuljon. Üljön az ablaknak háttal, minél kevesebb esélyt adva így a figyelem elterelődésének. Az asztalán legyen rend, csak azok az eszközei legyenek előkészítve, amelyeket használni fog.

2. Legyen a tanulásnak egy fix menetrendje!

A legcélszerűbb közösen kialakítani egy rituálét, ami közvetlenül a tanulás perceit megelőzi. A fontos, hogy mindig ugyanúgy hajtsuk végre – és álljon legalább három különböző elemből: pl. gyertyagyújtás – zenés kézátmozgató 2 perces torna – megerősítő versike (akár kitalálhatja magának egyedül is). A rituálé célja a felkészülés, ráhangolódás a tanulásra.

3. Készítsetek tervet az adott napi tanulásról!

Vegyétek számba a tanulnivalókat, állítsatok fel sorrendet, és tervezzetek minden témához külön időt. Az idő tervezés nagyon fontos, de ami még ennél is fontosabb, hogy NEM a szülő mondja meg, hogy a gyereknek mennyi idő alatt kell végeznie. A gyerek maga tervezzen időt az egyes feladatokra (válaszoljon a “Szerinted mennyi idő kell neked ehhez a feladathoz?” kérdésre). Ezáltal a maga számára kézzelfoghatóvá, beláthatóvá teszi időben is a saját tanulását, ugyanakkor ösztönző erő is lesz a nagyobb koncentrációra.

4. Iktassatok be 20 percenként mozgásszünetet!

A kiszámíthatóság, rendszer alapfeltétele a tanulási-pihenési idő megfelelő aránya. Főként hiperaktivitásos tüneteknél mindennél fontosabb a tanulási szünetekben mozgásos tevékenység beiktatása. 20 perc munka után legalább 10-15 perc mozgás szükséges a gyereknek, hogy tovább tudja folytatni a tanulást.

5. Használjatok rendszerezést, a tanulási folyamat átláthatóságát segítő eszközöket!

Ilyen például a SMART Start Tanulástervező tábla, amelynek segítségével nem csak az adott nap tanulási feladatait tervezheti, hanem akár egy hétre előre láthatja, vizuálisan megjelenítheti a tennivalókat, a várható számonkéréseket. Mivel fontos a rendszerezettség, a tanulás szabályainak következetes alkalmazása, ismertessük meg egy-egy tanulási helyzetben (pl. mit tegyek, ha nem értem a feladatot) hasznos lépéssorozattal. Erre kiváló eszköz az OKOSAN TANULOK tanulásmódszertan kártyacsomag.

Az iskolai nehézségek negatívan befolyásolhatják az ADHD-s gyerek énképét, önbizalmát.

Sikerélményre, folyamatos megerősítésre az ADHD-s gyereknek talán még nagyobb szüksége is van. A legnagyobb sikerélmény az, ha eléri a saját maga által felállított célt (ld előző pont, maga tervezi a saját idejét a feladathoz). A szülőnek is bátorítani kell erre, ha sikerült a maga által tervezett időn belül maradni, akkor megdicsérni.

Fontos: Az egyes feladatokhoz tartozó időbecslés idővel és tapasztalattal válik egyre pontosabbá, erre mindenképp hívjuk fel a gyerek figyelmét. Ezt is egy tanulási folyamatként kell felfogni, amikor a gyerek tanul magáról – és ha ezt időben tisztázzuk, elkerülhetők a kudarcélmények, ha éppen túlszaladt az általa meghatározott időkereten.

ADHD-s gyerek támogatása a tanulásban ” sorozatunk folytatódik. A következő témánk az ADHD-s gyerek motivációjáról lesz szó.

Kérj értesítést, hogy az elsők között szerezz róla tudomást!

ADHD segítség az otthoni tanulásban

Ha a gyerekedet ADHD-val diagnosztizálták alsóban, és nehezen megy az otthoni tanulás, jelentkezz be az ingyenes szülői konzultációnkra!

A szülői konzultáció ingyenes, időtartama 20 perc.

Jelentkezz itt!

 

Kérek értesítést az új bejegyzésekről!

10 + 8 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplabot a közösségi médián is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…
Perfekcionista a gyerekem

Perfekcionista a gyerekem a tanulásban – mit tegyek?

A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az "elég jó" fogalmát. Ha idáig olvasod a...
Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!