Tanulási képességek fejlesztése nyáron?

„Persze, rendszeresen elővesszük a könyvet-füzetet és gyakoroljuk a matematikát, az írást, és olvastatom is minden nap a nyári szünetben” – hallom néhány nagyon elhivatott anyától, aki félti a gyermekét a lemaradástól, az új tanév kezdeti kudarcoktól.

Előre bocsátom – hogy ne is olvasd tovább, ha nem vagyunk egy hullámhosszon – tanulásfejlesztés-trénerként nem vagyok híve annak, hogy a szünidőt iskola helyetti iskolának fogjuk fel, és tömjük a gyerek fejét, szervezzük a napját a tanulás köré.

Szerintem a szünet elsősorban arra van, hogy élvezzék a gyerekek a nyár örömeit, és ne lássanak tankönyvet és iskolai füzetet. Ami nem azt jelenti, hogy ne fejlesszük a tanuláshoz szükséges képességeiket, gyermek-és szünidőbarát módon. Hogy hogyan tehetjük ezt? Arra is sort kerítünk, de előbb nézzük, mit mondanak a kutatások, tényleg felejtenek-e a gyerekek és ha igen, mennyit az iskolai nagyszünet során?

Mennyit felejt valójában a gyerek a nyári szünetben?

Erről a témáról is egymásnak jócskán ellentmondó kutatások lelhetők fel az interneten. A többség azonban kimutat visszaesést a gyerekek tudásában (a források között megtalálod az amerikai és angol cikkeket, amelyekre hivatkozom).

A szülők is szembesülnek a jelenséggel: nyár végén kapnak frászt, amikor az elsős nem tudja, hogyan kell írni a b betűt, vagy a törtekkel való műveletek kínainak hangzanak egy épp felső első évét befejező diáknak. Ezért foglalkozunk a témával mi is :).

Összefoglalva a lényeg: Amerikában és Angliában soktízezres mintán vizsgálták a „summer loss” (nyári veszteség v. felejtés) jelenséget és egybehangzó módon azt találták, hogy:

1. A nyári szünet alatt kb. 1 hónapnyi iskolai tudásanyag felejtődik el.

2. A felejtés mértéke más-más, a legjobban érintett tantárgyak a matematika és az idegen nyelv. A kép azonban itt árnyalt, hiszen első osztályosoktól gimnazistákig szerepeltek a mintában gyerekek. Alap számolási készségek, mint a kivonás, pótlás, szorzótábla könnyen passzív ismeretté válik a szünetben az alsósok körében.

3. A lexikális tudás felejtődik jobban, ezért 4. osztálytól felfele nagyobb a felejtési arány, hiszen itt több az ismeretanyag.

4. Alsós gyereknél, ha a tanév során nem volt alkalom az írás-olvasás-számolás tudást készség-szintűvé fejleszteni, akkor a két hónapos, gyakorlás nélküli szünet igencsak megnehezíti a tanévkezdést.

5. Az amerikai és brit kutatók jelentős különbséget találtak a magas iskolázottságú-magasabb jövedelmű családok gyermekei és az alacsonyabb „társadalmi státuszú” családok gyermekei között a felejtés mértékére vonatkozóan az előbbiek előnyére. Ezt azzal magyarázzák, hogy a magasabb társadalmi státuszú gyermekek gyakrabban járnak változatos kulturális programokra, speciális fejlesztő programokra, foglalkozásokra a nyár folyamán.  

Mit tehetsz szülőként, hogy ne kezdje hátránnyal az új tanévet?

Fenntartom, hogy szünetben nem kell iskolásat játszani – de számtalan módja van annak, hogy a tanuláshoz fontos képességeit erősítsük, fejlesszük tankönyv-mentesen. Elsősorban alsósokra illetve felső elején tartó diákokra gondoltunk, amikor összeállítottuk a Nyári tippek a tanulási képességek fejlesztéséért sorozatot. A tippek szülőknek szólnak, akik nyitottak arra, hogy a nyári kötetlen együttlét alatt olyan játékos tevékenységeket építsenek be a mindennapokba, amik szórakoztatóak – akár az egész családnak – és a tanulási képességre fejlesztő hatással vannak, így kézzelfogható hasznuk is van.

Iratkozz fel a 8 héten keresztül heti 1x küldött sorozatunkra! Hetente 5 egyszerűen, nyaralás közben is megvalósítható tippet kapsz, amivel tehetsz azért, hogy ne csak a tanév induljon jól, hanem hosszabb távon a gyermeked sikeresebb legyen a tanulásban is!

 

40 Nyári tipp a gyerek tanulási képességeinek fejlesztéséért! Iratkozz fel – alsós vagy felső elején járó gyerekek szüleinek kifejezetten ajánlott!

Tanulási képességek fejlesztése nyáron

A regisztrációval elfogadom az adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat. A beküldéssel hozzájárulsz, hogy a kooplab havonta egyszer hírlevelet küldjön neked a gyermek tanulásának támogatásával kapcsolatban. A hírlevélről bármikor egy kattintással leiratkozhatsz.

Felhasznált források a kutatáshoz:

David M. Quinn and Morgan Policoff: Summer learning loss: what is it and what can we do about it? (amerikai kutatás)

https://www.brookings.edu/research/summer-learning-loss-what-is-it-and-what-can-we-do-about-it/

Brit kutatás: https://blog.innerdrive.co.uk/summer-learning-loss

 

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!