A szerző pedagógus, tanulásfejlesztés-tréner

A bejegyzés olvasási ideje: 3 perc

A mai gyermekek nagyon nehéz helyzetben vannak, ami a tanulást illeti – ezt el kell ismerni. Az iskolában legalább annyira, mint az otthoni tanuláskor.

Az iskola nem tudja lekövetni a világ gyorsaságát, amelyben élünk, ahogyan az otthoni elmélyült információszerzésnek-feldolgozásnak sem igazán kedveznek a körülmények. Kevés az idő, sok az inger, rengeteg a könnyen elérhető, kézenfekvő lehetőség az elterelődésre.

Az otthoni jó tanulási szokások kialakulásának ezen felül is rengeteg tényező tesz keresztbe.

Gondolkodhatnánk, hogy kinek a hibája, hogy a gyerekek szövegértési képessége romlik, nem tudnak értelmezni egy szöveget, abból a lényeges információkat elkülöníteni, a leírtakat az összefüggések rendszerében elhelyezni.

A tanulás ma még szövegalapú – gondoljunk csak egy felsőoktatási intézményi oktatásra, ahol önállóan kell a diákoknak 3-400 oldalakat vizsgaidőszakban feldolgozni, megtanulni, és abból – akár szóban – vizsgát tenni.

Erre a diákok nincsenek felkészülve – felkészítve. Hiszen a felsőoktatást megelőző iskolai években tanári vázlatból magolnak (tisztelet a kivételnek, mert az mindig van).

Olyan az iskolai közeg, hogy a táblára felkerülő vázlat lemásolásával („jó” esetben, de rosszabb esetben még a kivonatot-vázlatot is megkapják papírfecnin) és annak visszaböfögésével kipipálhatják a felkészülést és a jó érdemjegyet.

Többszáz gyerekkel való tanulásfejlesztő munkám során szomorú és szinte általános tapasztalat, hogy a tankönyvhasználat kihalóban van – az okok most mellékesek. A tény a fontos: a gyerekek nincsenek ösztönözve arra, hogy szöveget olvassanak információszerzés céljából (a szépirodalom olvasásról már nem is beszélve), netán maguk próbálják meg leszűrni a lényeget.

Sokat tehetnének a pedagógusok, ha néha tanórai keretek között biztosítanának lehetőséget a gyerekeknek egy-egy tananyagrész önálló értelmezésére, saját vázlat készítésére. Ezzel nem pusztán az önállóságra nevelnének, hanem ellenőrzött keretek között gyakoroltathatnák a lényeg kiemelésének fontos képességét egy szövegből. 

Tanulás és kézzel írás összefüggése

Azt már a nyolc évvel ezelőtti vizsgálat is kimutatta, hogy a kisgyerekek agya is összehasonlíthatatlanul nagyobb aktivitást mutat, amikor kézzel próbálnak írni, vagy a kézzel írt betűket kiolvasni, mint amikor gépelnek. Egy, a norvég tudományegyetem pszichológia tanszékén 2020-ban publikált tanulmányban a neurológusok hetedikes tanulók és fiatal felnőttek agyi aktivitását hasonlították össze kézzel írás, rajzolás, illetve számítógépen való gépelés esetén.

A kutatás egyértelműen kimutatta, hogy kézzel írás/rajzolás esetén a diákok agyának jóval nagyobb részei – ráadásul elsősorban a memóriáért és a tanulásért felelős területek – aktivizálódnak. A kutatók az eredményekből arra következtettek, hogy a kézzel írás és rajzolás a gépelésnél jóval mélyebb tanulási folyamatot eredményez.

Természetesen a géppel írásnak is megvan a helye az oktatási rendszerben, elsősorban a diszgráfiával küzdő tanulóknak tud sokat segíteni, ha a számukra nehézkes kézírás helyett géppel készíthetnek önálló vázlatot. A többieknek azonban mindenképpen hasznukra válik a minél több hagyományos, kézi jegyzetelés.

A kézírás egy összetett készség, amely számos agyi rendszert, motoros és észlelési készségek integrációját igényli. Kézzel írás esetén olyan területei aktiválódnak az agynak, amelyek fontosak az információk feldolgozásához, jobb megjegyzéséhez.

A vázlatírás rajzolással kiegészítve még a kézírásnál is magasabb szintű információfeldolgozást igényel, különösen, ha a diákok kreatív rajzokat hoznak létre, ellentétben a standardizált betűk írásával.

5+1 érv az önálló, kézzel készített vázlat mellett – előnyök a hatékonyabb tanulásért

tippek szülőknek

Mélyebb megértés és emlékezés: Az önálló vázlatkészítés során a tanulók aktívan feldolgozzák és szervezik az információkat, ami segít a tananyag mélyebb megértésében és emlékezésében. A saját szavakkal történő összefoglalás és strukturálás segít az információk összekapcsolásában és rögzítésében a hosszú távú memóriában.

Tippek szülőknek

Személyes kapcsolat a tananyaggal: A saját vázlat készítése lehetővé teszi, hogy a gyerek személyes kapcsolatot építsen a tananyaggal. A saját gondolatok, kérdések belefoglalása a vázlatba segít abban, hogy az információk ne csak száraz tények maradjanak, hanem élő és releváns jelentéssel bíró ismeretekké váljanak.

Tippek szülőknek

Összpontosítás és figyelem fenntartása: A vázlatkészítés folyamata segít az összpontosításban és a figyelem fenntartásában. Másképp olvasunk egy szöveget, ha ki akarjuk mazsolázni a lényegét, mintha csak átfutnánk. Az információk tömörített megfogalmazása, szervezése, strukturálása közben a tanulók jobban koncentrálnak az anyagra, figyelmük jobban öszpontosul.

Tippek szülőknek

Finommotoros készségek fejlődése: A kézírással való saját vázlatkészítés ösztönzi a finommotoros készségek fejlődését is. Az írás/rajzolás segít a kéz és az ujjak koordinációjának javításában, ami hosszú távon hatással van a tanulás-emlékezés területeire is.

Tippek szülőknek

Kreatív gondolkodás ösztönzése: Az önálló – akár rajzokkal kiegészített vázlat lehetőséget ad a kreatív gondolkodásra, asszociációkra, a tananyag részletei közötti kapcsolatok felfedezésére. A szabadon rajzolt ábrák, diagramok és egyéb vizuális eszközök segíthetnek az összefüggések vizualizálásában, ami támogatja a jobb megértést és a könnyebb emlékezést, a tananyag előhívását is. 

Tippek szülőknek

Megszakításmentes tanulás: A kézzel készített vázlat lehetővé teszi a tanulási térből a digitális eszközök száműzését. Ezek ugyanis folyamatos kísértést jelentenek. Zavaró alkalmazások, üzenetek, közösségi média tevékenység mind mind a multitasking, rosszabb esetben pedig a feladatból való kiszállás irányába tolják a tanulót. A multitasking – az egyidőben több dologra való figyelés pedig rontja a hatékonyságot, lehetetlenné teszi az elményült tanulást.

Ezért bátorítom diákjaimat arra, hogy minél több alkalommal – legalább a számukra fontos tantárgyak esetén – készítsenek saját, kézzel írt vázlatot. Az önálló vázlatkészítés technikáit – többet, aszerint, hogy ki milyen tanulási típusba tartozik – pedig a tanulás tanfolyamokon sajátítjuk el és gyakoroljuk.

A blogbejegyzés Eva Ose Askvik , F. R. (Ruud) van der Weel és Audrey L. H. van der Meer: The Importance of Cursive Handwriting Over Typewriting for Learning in the Classroom: A High-Density EEG Study c. tanulmánya adatainak felhasználásával készült.

 

Kérek értesítést új bejegyzésekről!

2 + 4 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?
Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!