Motiváció a tanulásra (1. rész)

Motiváció és tanulás – szülői szemmel

Ssok szülő van elkeseredve, mert azt érzékeli, mintha a gyerekéből hiányozna a motiváció a tanulásra. A háta közepére se kívánja, csak tessék-lássék tanul, amennyit feltétlenül szükséges, a feladatmegoldásai minősége sokszor az „essünk túl rajta minél hamarabb” szemléletet tükrözik.

Régen vajon több motivációt éreztünk a tanulásra?

Az a szülői korosztály, akinek most kis (vagy éppen nagy) kamaszok a gyerekei, visszaemlékszik a saját iskolás éveire (amikor még nem volt internet információ-özön), amikor még a házi olvasmányt tényleg el kellett olvasni, hogy az ember olvasónaplót írjon belőle, vagy amikor volt még házi feladat egyik napról a másikra … és még sorolhatnám, és talán azt érzi, hogy igen…több volt a motiváció akkor arra, hogy tanuljunk.

Ezeknek az éveknek – legalábbis szerintem – voltak jó oldalai is: rá voltunk „kényszerítve” arra, hogy foglalkozzunk azzal is, amihez nem sok kedvünk volt. Ne adj isten azt is megtapasztaljuk, hogy lehet ebben sikerélményünk is.

Van egy jó személyes példám is ez utóbbira:

Matematikából egyik óráról a másikra 15-20 feladatot kaptunk. Senki sem kívánta magának azt a helyzetet, amikor az osztály nyilvánossága előtt a tanár számára is kiderül, hogy nincs meg a háef. Sohasem voltam jó matekból. Azt hiszem, a megfelelési vágy a tanárnak (akinek a stílusát nagyon kedveltem), és a hitem, hogy „nem lehet olyan nagy ügy, ha XY-nak is megy” volt a hajtóerőm, a motivációm. Addig küzdöttem, amíg kijött a jó végeredmény. Egy-egy ilyen apró siker mindig tovább lökött a következő feladatra. Így szereztem meg azokat a rutinokat, amelyek segítségével nem okozott gondot sem az érettségi, sem az egyetemi felvételi. Most is profitálok belőle: gond nélkül oldom meg gimnazista fiam trigonometria feladatait, egyenletrendszereit. Tudok neki segíteni :).

A valósághoz azonban hozzátartozik, hogy ma más világot élünk.

A gyerekeink sokkal nehezebb helyzetben vannak, mint mi voltunk anno: túl sok a lehetőség alternatív, könnyebb utak választására, az energiabefektetések elkerülésére. Matekórán nincs (vagy nagyon kevés) a házi feladat – emiatt nincs meg a tapasztalat, hogy gyakorlással egyre jobban megy. Nincs (vagy ritka) a fogalmazás írás, a szövegalkotás. Az olvasónaplót pedig az internetről össze lehet ollózni.

Sokkal több gomb és eszköz áll rendelkezésre, hogy “meneküljenek”, szórakozással tereljék el a figyelmüket. Ezeken a külső körülményeken nem tudunk hatalmi szóval változtatni (a tiltás, a prédikációk nem vezetnek sehová), így nekünk szülőknek kell megtanulnunk kihozni a helyzetből a legjobbat.

A TE gyereked mennyire motivált a tanulásra?

Mennyire motivált a gyermeked a tanulásra?

Kérd a Motiváció a tanulásra TESZTET, válaszolj 8 kérdésre és azonnal kiderül!

Nincs spam! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot!

Motiváció a tanulásra – mit tehetsz a „tanulásban motivált gyerek” állapot eléréséért?

Ha egy köznapi analógiával élnék, akkor a motivációt üzemanyaghoz hasonlítanám, ami biztosítja a felszállást, a repülést mondjuk egy vadászgépnél. Ha nincs üzemanyag, a gép szárnyszegett, és a földön marad.

Az analógia – mint minden analógia – kicsit sántít: nem veszi figyelembe a motiváció paradoxont, mely szerint „az akció nem csak következménye a motivációnak, hanem az oka is.” Mark Manson (amerikai blogger-író) ezzel a sommás mondattal rávilágít arra, hogy a motivációt mi magunk is létre tudjuk hozni magunknak, nem kell arra várni, hogy valahonnan belénk csöppentsék. Akik erre várnak, azok csak ülnek és várnak…

A gyerekek esetében sem nekünk kell a motivációt kis kanállal adagolni, mert az nem tart ki sokáig. A külső motiváció hatékonyságáról(?) kilométereket ír a pszichológia, kísérletek százait végezték a témában. Abban mindenki egyetért, hogy a belső motivációnak van hosszú távú hatása a cselekvésre. Ergo a jutalmazással vagy X megvonásával nem érhetünk célt.

A gyerekeket meg lehet tanítani, hogy létrehozzák saját üzemanyagukat: az egyéni motivációt a tanulásukhoz.

Nincs azonban varázspálca, aminek segítségével egy csapásra motiválttá tehető valaki. A felelősség tudatosítása, a motiváció teremtés folyamatának megértése és a gyakorlat-gyakorlás a kulcs. Ebben a tanulásban (mert ez is egy tanulás) aktívan segíthetünk a gyereknek.

A cikk folytatásáért kattints: Motiváció a tanulásra 2. rész  – Motiváció termelés. Arról lesz szó benne, hogy hogyan jelöljünk ki jó célt, ami szükségszerű a motiváció meglétéhez. Mik a jó cél paraméterei, és hogyan fordítsuk le a gyerek nyelvére mindezt?

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!

13 + 13 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövess bennünket a közösségi médián!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Perfekcionista a gyerekem

Perfekcionista a gyerekem a tanulásban – mit tegyek?

A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az "elég jó" fogalmát. Ha idáig olvasod a...
Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!