Elsős a gyerek – bemutató órát hirdettek az iskolában

A bemutató óra egy, az iskola által szervezett és szülőknek felajánlott lehetőség. Ilyenkor a szülők megfigyelőként részt vehetnek egy vagy több teljes tanítási órán, elsősorban a főbb tantárgyakból (magyar, matek, esetleg környezet).

A legtöbb iskolában szerveznek bemutató órát a friss elsősöknek, általában az első félév utolsó harmadában. A cél, hogy a büszke szülők láthassák gyermeküket, hogyan boldogul az iskolában – illetve, hogy az iskolai létbe való beszokást követően a pedagógusok megmutassák hogyan is folyik a mindennapi munka a kis elsősökkel.

Ha tehetjük, semmiképp se hagyjuk ki, sok információt szerezhetünk a gyermekünkről, a pedagógusról és az osztályközösségről is.

Sok iskolában kizárólag az elsős vagy elsőbe készülő szülők számára szerveznek bemutató órákat. Amennyiben olyan szerencsések vagyunk, hogy felsőbb évfolyamok számára is adott a lehetőség, éljünk ezzel a későbbiekben is! 

A következőkben összefoglalunk néhány szempontot, mit érdemes figyelni nyílt óra alatt, mire érdemes rákérdezni, ha óra után adódik alkalom meg is beszélni a pedagógussal a látottakat. Olyan szempontokat soroltunk fel, amelyek kevésbé köztudottak, talán eszünkbe se jutnánaak, pedig a gyerek tanórai létét nagyon is meghatározzák.

Nem szerepelnek a listában olyan magától értetődő tényezők, mint a fegyelmezési módszerek, a kellemesnél hangosabb fegyelmezési eszközök használatának gyakorisága, a pozitív visszacsatolás, dicséret és konkrét (az “ügyes vagy”-on túli) visszacsatolás alkalmazása, amely inkább a befektetett munkának, igyekezetnek, semmint a végeredménynek szól.

Erre figyelj az elsős bemutató órán – 5+1 szempont

tippek szülőknek

Alsóban nagyon fontos a kötődés kialakulása pedagógus és gyermek között. Figyeld meg, hogy a gyerekek mennyire bátran közelítik, érintik, ölelik meg a pedagógust! Van-e közelség, esetleg testi érintés, simogatás, szemkontaktus, ami azt jelzi, hogy bizalmi a kapcsolat?

Tippek szülőknek

A tanórán a gyerekek egyformán aktívak, mindenkinek van mit csinálnia, vagy inkább túl sok a holt idő – várniuk kell egymásra, a gyorsabban haladók hamarabb kész vannak a feladattal és netán csöndben (vagy kevésbé csöndesen) unatkoznak? Hogyan kezeli a tanító az eltérő képességű gyermekeket – van-e a tanórán differenciálás a feladatokban? Mennyiségi vagy minőségi (eltérő nehézségű feladatok) differenciálás a jellemző?

Tippek szülőknek

A 45 perces tanóra hosszú idő egy első osztályosnak egy helyben ülve. Mennyire változatos a tanóra, vannak-e a feladatok között mozgásos, helyváltoztatós játékok, feladatok?

Tippek szülőknek

Természetes dolog-e az óra közbeni mosdóba menetel? Milyen szabályok vannak a mosdóhasználattal kapcsolatban – kimehet-e egyszerre több gyerek is, kell-e minden alkalommal külön engedélyt kérni?

Tippek szülőknek

A koncentráció és figyelem fenntartásához fontos az agy kellő friss levegővel és folyadékkal való ellátása. Szabad-e óra közben inni, elhangzik-e akár óra előtt vagy mozgásos játék után az ivásra való felszólítás?

Szívünk szerint még egy – szerintünk alapvetően fontos – dolgot tettünk volna be a listába. Ám a való életbeli tapasztalataink azt mutatják, hogy az iskolák 85-90%-ában a gyerekek még mindig szemben a táblával, azaz egymásnak hátat fordítva ülnek. Ez az ülésmód nem igazán kedvez a gyerek-gyerek közös munkának (bár lehetetlenné sem teszi azt).

Tehát érdemes szülőként arra is figyelni, hogy dolgoznak-e párban vagy csoportban a gyerekek?Vannak-e olyan feladatok, ahol a együttműködve kell egy-egy problémát megoldaniuk?

Mit NEM érdemes tenned a bemutató órát követően?

összehasonlítani a saját gyerekedet más gyerekkel,

– az összehasonlítás eredményét kihangosítani a gyerek számára (mindegy, hogy pozitívan, vagy negatívan kerül ki az összehasonlításból). Ha mégsem sikerült visszatartani magad a mérés-sorrend állítástól, inkább tartsd magadban!

– a pedagógust kritikával illetni a gyermeked jelenlétében (még akkor sem, ha vannak problémáid az órán látottakkal),

 – az osztálytársak vagy a saját gyermeked órai teljesítményét minősíteni.

Ezt mindenképp tedd meg a bemutató órát követően!

– Kérdezd meg a gyermekedet, hogy ő hogyan érezte magát a bemutató órán, mennyire volt zavaró vagy izgalmas a sok szülő jelenléte, jobban vagy kevésbé tudott figyelni, mint szokott stb.

Mondd el a gyermekednek, hogy mennyire jó volt őt látni az iskolában, és milyen büszke vagy rá,

Bátorítsd arra, hogy meséljen minél többet az órai történésekről, mert ebből a mókából te sem szívesen maradnál ki (a látottak alapján már van alapod ezt mondani :)).

Köszönd meg a pedagógusnak a lehetőséget, hogy láthattad a gyermekedet tanórai körülmények között is!

Többet szeretnél tudni a témáról? Kérdezz bátran!

6 + 4 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplabot a közösségi médián is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, támogathatod Őt jobban a tanulásban!

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…
Perfekcionista a gyerekem

Perfekcionista a gyerekem a tanulásban – mit tegyek?

A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az "elég jó" fogalmát. Ha idáig olvasod a...
Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!