Elsős a gyerek – bemutató órát hirdettek az iskolában
A bemutató óra egy, az iskola által szervezett és szülőknek felajánlott lehetőség. Ilyenkor a szülők megfigyelőként részt vehetnek egy vagy több teljes tanítási órán, elsősorban a főbb tantárgyakból (magyar, matek, esetleg környezet).
A legtöbb iskolában szerveznek bemutató órát a friss elsősöknek, általában az első félév utolsó harmadában. A cél, hogy a büszke szülők láthassák gyermeküket, hogyan boldogul az iskolában – illetve, hogy az iskolai létbe való beszokást követően a pedagógusok megmutassák hogyan is folyik a mindennapi munka a kis elsősökkel.
Ha tehetjük, semmiképp se hagyjuk ki, sok információt szerezhetünk a gyermekünkről, a pedagógusról és az osztályközösségről is.
Sok iskolában kizárólag az elsős vagy elsőbe készülő szülők számára szerveznek bemutató órákat. Amennyiben olyan szerencsések vagyunk, hogy felsőbb évfolyamok számára is adott a lehetőség, éljünk ezzel a későbbiekben is!
A következőkben összefoglalunk néhány szempontot, mit érdemes figyelni nyílt óra alatt, mire érdemes rákérdezni, ha óra után adódik alkalom meg is beszélni a pedagógussal a látottakat. Olyan szempontokat soroltunk fel, amelyek kevésbé köztudottak, talán eszünkbe se jutnánaak, pedig a gyerek tanórai létét nagyon is meghatározzák.
Nem szerepelnek a listában olyan magától értetődő tényezők, mint a fegyelmezési módszerek, a kellemesnél hangosabb fegyelmezési eszközök használatának gyakorisága, a pozitív visszacsatolás, dicséret és konkrét (az „ügyes vagy”-on túli) visszacsatolás alkalmazása, amely inkább a befektetett munkának, igyekezetnek, semmint a végeredménynek szól.
Erre figyelj az elsős bemutató órán – 5+1 szempont
Alsóban nagyon fontos a kötődés kialakulása pedagógus és gyermek között. Figyeld meg, hogy a gyerekek mennyire bátran közelítik, érintik, ölelik meg a pedagógust! Van-e közelség, esetleg testi érintés, simogatás, szemkontaktus, ami azt jelzi, hogy bizalmi a kapcsolat?
A tanórán a gyerekek egyformán aktívak, mindenkinek van mit csinálnia, vagy inkább túl sok a holt idő – várniuk kell egymásra, a gyorsabban haladók hamarabb kész vannak a feladattal és netán csöndben (vagy kevésbé csöndesen) unatkoznak? Hogyan kezeli a tanító az eltérő képességű gyermekeket – van-e a tanórán differenciálás a feladatokban? Mennyiségi vagy minőségi (eltérő nehézségű feladatok) differenciálás a jellemző?
A 45 perces tanóra hosszú idő egy első osztályosnak egy helyben ülve. Mennyire változatos a tanóra, vannak-e a feladatok között mozgásos, helyváltoztatós játékok, feladatok?
Természetes dolog-e az óra közbeni mosdóba menetel? Milyen szabályok vannak a mosdóhasználattal kapcsolatban – kimehet-e egyszerre több gyerek is, kell-e minden alkalommal külön engedélyt kérni?
A koncentráció és figyelem fenntartásához fontos az agy kellő friss levegővel és folyadékkal való ellátása. Szabad-e óra közben inni, elhangzik-e akár óra előtt vagy mozgásos játék után az ivásra való felszólítás?
Szívünk szerint még egy – szerintünk alapvetően fontos – dolgot tettünk volna be a listába. Ám a való életbeli tapasztalataink azt mutatják, hogy az iskolák 85-90%-ában a gyerekek még mindig szemben a táblával, azaz egymásnak hátat fordítva ülnek. Ez az ülésmód nem igazán kedvez a gyerek-gyerek közös munkának (bár lehetetlenné sem teszi azt).
Tehát érdemes szülőként arra is figyelni, hogy dolgoznak-e párban vagy csoportban a gyerekek?Vannak-e olyan feladatok, ahol a együttműködve kell egy-egy problémát megoldaniuk?
Mit NEM érdemes tenned a bemutató órát követően?
– összehasonlítani a saját gyerekedet más gyerekkel,
– az összehasonlítás eredményét kihangosítani a gyerek számára (mindegy, hogy pozitívan, vagy negatívan kerül ki az összehasonlításból). Ha mégsem sikerült visszatartani magad a mérés-sorrend állítástól, inkább tartsd magadban!
– a pedagógust kritikával illetni a gyermeked jelenlétében (még akkor sem, ha vannak problémáid az órán látottakkal),
– az osztálytársak vagy a saját gyermeked órai teljesítményét minősíteni.
Ezt mindenképp tedd meg a bemutató órát követően!
– Kérdezd meg a gyermekedet, hogy ő hogyan érezte magát a bemutató órán, mennyire volt zavaró vagy izgalmas a sok szülő jelenléte, jobban vagy kevésbé tudott figyelni, mint szokott stb.
– Mondd el a gyermekednek, hogy mennyire jó volt őt látni az iskolában, és milyen büszke vagy rá,
– Bátorítsd arra, hogy meséljen minél többet az órai történésekről, mert ebből a mókából te sem szívesen maradnál ki (a látottak alapján már van alapod ezt mondani :)).
– Köszönd meg a pedagógusnak a lehetőséget, hogy láthattad a gyermekedet tanórai körülmények között is!
Többet szeretnél tudni a témáról? Kérdezz bátran!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplabot a közösségi médián is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, támogathatod Őt jobban a tanulásban!