Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek listája hosszú: mivel kell rendelkeznie egy gyereknek ahhoz, hogy ne szenvedés legyen számára a tanulás. A lényeg azonban néhány pontban megragadható. Ezt foglaltuk össze ebben a bejegyzésben.

Miért foglalkozunk az eredményes tanuláshoz szükséges képességekkel?

Mert tanulni kell, sőt egy életen át kell tanulni, a gyorsan változó világhoz folyamatosan alkalmazkodni, új ismereteket szerezni. Az információk elsajátításának legfőbb eszköze még mindig a betű, a szöveg. Tény, hogy megy a harc:  a képek, a vizualitás küzd a betűkkel, de egyelőre még messze van, amíg az olvasás, a szöveggel való bánás képességét végleg szögre akaszthatjuk.

Eredményes tanuláshoz szükséges képesség – Az olvasás sebessége

A szakirodalom azt mondja, hogy egy 12-14 éves gyereknek átlagosan 200-250 szót kell tudnia elolvasni percenként. Ez gyakorlás – azaz olvasás – nélkül nemigen érhető el.

Kis színes

Friss tanulásfejlesztés-tréneri élményem egy nyolcadikos, alternatív iskolába járó, egyébként okos, kommunikatív, önálló véleményformálásra képes diák megdöbbentő olvasási sebesség eredménye: ugyanolyan sebességgel olvas, mint egy második osztályt végzett diákom. Miért félelmetes ez? Mert ismerem a gimnáziumi tankönyveket, és látom a mennyiséget, amit óráról órára el kell olvasni pl. biológiából, földrajzból vagy épp történelemből.

rtő olvasás – dobogós helyen az eredményes tanulásért

A szövegértési képesség fejlesztésével telik el elméletileg az alsó tagozat: a gyerekek egyre-másra írják a szövegértés felmérőket. Sajnos a tapasztalat lehangoló, a diákok nagy arányban nem, vagy kevéssé értik, amit olvasnak. Vagy ha emlékeznek is az olvasottakra (ami nem ugyanaz, mint az értő olvasás), nem tudják megfogalmazni a lényeget a saját szavaikkal.

Az iskolában a tanulás többnyire szövegalapú: a tankönyvekben le van írva szövegesen, amit meg kell tanulni. A tanárok tanórán elmagyarázzák, felírják a vázlatot a táblára, amit a gyerekek szépen szolgaian lemásolnak. Számonkéréskor sajnos azt kérdezik vissza tőlük, ami a leírt vázlatban szerepelt.

Mire is motiválja őket ezzel az iskola? Arra, hogy bemagolják a leírtakat, majd utána volt-nincs kiszálljon a fejükből.

Mire nem motiválja őket ezzel az iskola? Hogy önállóan dolgozzanak a szöveggel, netán a lényeget maguk találják meg, ne adj’ isten maguk írjanak vázlatot belőle.

Abba nem megyek bele, hogy miért van ez így – csak a ténymegállapításig jutok terjedelmi okokból. Fontos megjegyezni azt is, hogy mindig vannak kivételek. Tisztelet és kalapemelés azoknak az iskoláknak és pedagógusoknak, akik a tananyag helyett a képességfejlesztést tűzik ki célul, és tesznek is ezért a mindennapokban.

Hogyan fejleszthető a szövegértés, az értő olvasás alsósoknak vagy felsőbe indulóknak, hogy ne legyen ezzel gond később?

Iratkozz fel a 40 Nyári tipp a tanulási képességek fejlesztésére sorozatunkra! Hetente küldünk 5 tippet, az eredményes tanuláshoz szükséges képességek fejlesztésére, többek között a szövegértési képesség erősítésére – szigorúan játékosan 🙂 és a nyaralásra hangolva!

Önbizalom, saját erősségek ismerete – az eredményes tanuláshoz szükséges alap 

Egy jó önértékeléssel bíró gyermek tudatában van a saját értékeinek, büszke a sikerélményeire, és azokat nem a véletlennek, a körülmények szerencsés alakulásának tulajdonítja, hanem a saját energiabefektetése eredményének érzi. Mivel ismeri a saját erősségeit, tud rájuk támaszkodni, azokat ki tudja használni a tanulásban.

Egy kevés önbizalommal rendelkező diák kudarckerülő a tanulásban, messze saját képességei alatt vállal feladatot. Sikereit is inkább a szerencsének tulajdonítja. Annyira fél a hibázástól, hogy inkább nem is fog bele olyan feladatba, aminek a pozitív kimenetét nem tudja biztonsággal előre megjósolni.

Önállóság a tanulásban is

Ez a gyerek felelősségvállalásával van összefüggésben, és a szülőknek itt bizony akad még dolguk. Találkozom olyan szülőkkel, akik kamasz gyermeküket szoros-fogásban ellenőrzik és irányítják, mindennapos a kikérdezés, számonkérés, amit persze nem jól viselnek a kamaszok.

A felelősség átadása (fokozatosan) kulcsfontosságú, hogy a gyerek legyen tudatában: nem anyunak-apunak tanul, hanem magának. Szülőként, ha csak elmondjuk ezt, de a gyakorlatba nem ültetjük át, hosszú távon kárt okozunk. Erről részletesebben olvashatsz az Önállóság a tanulásban c. bejegyzésben. Ellenőrizd ugyanitt egy teszttel, melyik szülőtípusba tartozol: aki támogatja az önálló tanulóvá válását, vagy inkább aki akadályozza.

Motiváció a tanuláshoz

A motiváció hiányára szoktak a szülők a legtöbbet panaszkodni: a gyereket  nem érdekli a tanulás, unalmasnak, feleslegesnek tartja. Elég nehéz a helyzet, hiszen a gyerekekre önlik a közösségi médiából a “jó példa”: lehet valaki “sztár” úgy is, hogy még olvasni sem tud. Csodálkozunk, hogy nem érez lelkesedést leülni tanulni?

A körülöttünk lévő világot nem tudjuk megváltoztatni, alternatív valóságokat nehéz teremteni. Egy fontos dolgot tehetünk: minél korábban – amikor még kihasználható a gyermek megfelelési vágya (szülőnek/tanítónak), ültessük be a fejébe a gondolatot: “Senki, aki csak úgy véletlen császkált, jutott el a Mount Everest csúcsára.” (Zieg Ziegler).

A motiváció megteremthető – még a tanulásra is. És nem külső motivációra gondolok (ld. pl. kapsz X pénzt, ha eléred ezt vagy azt), hanem belső indíttatásra. A kulcs a sikerélmény teremtés, önmagának. Többek között ezt tanuljuk meg a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamokon.

+ 1: Hatékony tanulási technikák ismerete

Az iskolában – tisztelet a kivételnek – nem tanítanak tanulásmódszertant és tanulási technikákat sem. Az elképzelés az, hogy idővel mindenki a saját iskolai tapasztalataiból felépíti az egyéni tanulási technikáit, pl. megtanul magától vázlatot írni, ha lát sok tanár által táblára írt vázlatot.

Ilyen módszerrel az egyéni tanulási technikák felépítése nem mindenkinek sikerül – ez sok kudarcélményt, frusztrációt okoz a gyerekekben. Akár a tanulástól, mint egésztől veszi el a kedvüket.

Amíg nincs változás az oktatásban, addig szülőként mi tehetünk azért, hogy a gyerek birtokában legyen minden olyan képességnek és eszköznek, amivel sikerélmény lesz a tanulása.

Iratkozz fel a koopBlog új blogbejegyzés értesítőjére! Hogy mindig naprakész légy!

6 + 6 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

SMART Start komplex tanulásfejlesztés Időbeosztás modultörténetek

SMART Start Időbeosztás #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!