Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek listája hosszú: mivel kell rendelkeznie egy gyereknek ahhoz, hogy ne szenvedés legyen számára a tanulás. A lényeg azonban néhány pontban megragadható. Ezt foglaltuk össze ebben a bejegyzésben.

Miért foglalkozunk az eredményes tanuláshoz szükséges képességekkel?

Mert tanulni kell, sőt egy életen át kell tanulni, a gyorsan változó világhoz folyamatosan alkalmazkodni, új ismereteket szerezni. Az információk elsajátításának legfőbb eszköze még mindig a betű, a szöveg. Tény, hogy megy a harc:  a képek, a vizualitás küzd a betűkkel, de egyelőre még messze van, amíg az olvasás, a szöveggel való bánás képességét végleg szögre akaszthatjuk.

Eredményes tanuláshoz szükséges képesség – Az olvasás sebessége

A szakirodalom azt mondja, hogy egy 12-14 éves gyereknek átlagosan 200-250 szót kell tudnia elolvasni percenként. Ez gyakorlás – azaz olvasás – nélkül nemigen érhető el.

Kis színes

Friss tanulásfejlesztés-tréneri élményem egy nyolcadikos, alternatív iskolába járó, egyébként okos, kommunikatív, önálló véleményformálásra képes diák megdöbbentő olvasási sebesség eredménye: ugyanolyan sebességgel olvas, mint egy második osztályt végzett diákom. Miért félelmetes ez? Mert ismerem a gimnáziumi tankönyveket, és látom a mennyiséget, amit óráról órára el kell olvasni pl. biológiából, földrajzból vagy épp történelemből.

Értő olvasás – dobogós helyen az eredményes tanulásért

A szövegértési képesség fejlesztésével telik el elméletileg az alsó tagozat: a gyerekek egyre-másra írják a szövegértés felmérőket. Sajnos a tapasztalat lehangoló, a diákok nagy arányban nem, vagy kevéssé értik, amit olvasnak. Vagy ha emlékeznek is az olvasottakra (ami nem ugyanaz, mint az értő olvasás), nem tudják megfogalmazni a lényeget a saját szavaikkal.

Az iskolában a tanulás többnyire szövegalapú: a tankönyvekben le van írva szövegesen, amit meg kell tanulni. A tanárok tanórán elmagyarázzák, felírják a vázlatot a táblára, amit a gyerekek szépen szolgaian lemásolnak. Számonkéréskor sajnos azt kérdezik vissza tőlük, ami a leírt vázlatban szerepelt.

Mire is motiválja őket ezzel az iskola? Arra, hogy bemagolják a leírtakat, majd utána volt-nincs kiszálljon a fejükből.

Mire nem motiválja őket ezzel az iskola? Hogy önállóan dolgozzanak a szöveggel, netán a lényeget maguk találják meg, ne adj’ isten maguk írjanak vázlatot belőle.

Abba nem megyek bele, hogy miért van ez így – csak a ténymegállapításig jutok terjedelmi okokból. Fontos megjegyezni azt is, hogy mindig vannak kivételek. Tisztelet és kalapemelés azoknak az iskoláknak és pedagógusoknak, akik a tananyag helyett a képességfejlesztést tűzik ki célul, és tesznek is ezért a mindennapokban.

Önbizalom, saját erősségek ismerete – az eredményes tanuláshoz szükséges alap 

Egy jó önértékeléssel bíró gyermek tudatában van a saját értékeinek, büszke a sikerélményeire, és azokat nem a véletlennek, a körülmények szerencsés alakulásának tulajdonítja, hanem a saját energiabefektetése eredményének érzi. Mivel ismeri a saját erősségeit, tud rájuk támaszkodni, azokat ki tudja használni a tanulásban.

Egy kevés önbizalommal rendelkező diák kudarckerülő a tanulásban, messze saját képességei alatt vállal feladatot. Sikereit is inkább a szerencsének tulajdonítja. Annyira fél a hibázástól, hogy inkább nem is fog bele olyan feladatba, aminek a pozitív kimenetét nem tudja biztonsággal előre megjósolni.

Önállóság a tanulásban is

Ez a gyerek felelősségvállalásával van összefüggésben, és a szülőknek itt bizony akad még dolguk. Találkozom olyan szülőkkel, akik kamasz gyermeküket szoros-fogásban ellenőrzik és irányítják, mindennapos a kikérdezés, számonkérés, amit persze nem jól viselnek a kamaszok.

A felelősség átadása (fokozatosan) kulcsfontosságú, hogy a gyerek legyen tudatában: nem anyunak-apunak tanul, hanem magának. Szülőként, ha csak elmondjuk ezt, de a gyakorlatba nem ültetjük át, hosszú távon kárt okozunk. Erről részletesebben olvashatsz az Önállóság a tanulásban c. bejegyzésben. Ellenőrizd ugyanitt egy teszttel, melyik szülőtípusba tartozol: aki támogatja az önálló tanulóvá válását, vagy inkább aki akadályozza.

Motiváció a tanuláshoz

A motiváció hiányára szoktak a szülők a legtöbbet panaszkodni: a gyereket  nem érdekli a tanulás, unalmasnak, feleslegesnek tartja. Elég nehéz a helyzet, hiszen a gyerekekre önlik a közösségi médiából a „jó példa”: lehet valaki „sztár” úgy is, hogy még olvasni sem tud. Csodálkozunk, hogy nem érez lelkesedést leülni tanulni?

A körülöttünk lévő világot nem tudjuk megváltoztatni, alternatív valóságokat nehéz teremteni. Egy fontos dolgot tehetünk: minél korábban – amikor még kihasználható a gyermek megfelelési vágya (szülőnek/tanítónak), ültessük be a fejébe a gondolatot: „Senki, aki csak úgy véletlen császkált, jutott el a Mount Everest csúcsára.” (Zieg Ziegler).

A motiváció megteremthető – még a tanulásra is. És nem külső motivációra gondolok (ld. pl. kapsz X pénzt, ha eléred ezt vagy azt), hanem belső indíttatásra. A kulcs a sikerélmény teremtés, önmagának. Többek között ezt tanuljuk meg a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamokon.

+ 1: Hatékony tanulási technikák ismerete

Az iskolában – tisztelet a kivételnek – nem tanítanak tanulásmódszertant és tanulási technikákat sem. Az elképzelés az, hogy idővel mindenki a saját iskolai tapasztalataiból felépíti az egyéni tanulási technikáit, pl. megtanul magától vázlatot írni, ha lát sok tanár által táblára írt vázlatot.

Ilyen módszerrel az egyéni tanulási technikák felépítése nem mindenkinek sikerül – ez sok kudarcélményt, frusztrációt okoz a gyerekekben. Akár a tanulástól, mint egésztől veszi el a kedvüket.

Amíg nincs változás az oktatásban, addig szülőként mi tehetünk azért, hogy a gyerek birtokában legyen minden olyan képességnek és eszköznek, amivel sikerélmény lesz a tanulása.

SMART Start Tanulás tananyag
SMART Start Tanulás tananyag

SMART Start Tanulás tananyag – Módszert ad a gyereknek az önálló és eredményes tanuláshoz!

Jobb időben elkezdeni letenni az okos tanulás alapjait!

A SMART Start Tanulás tananyag 2-5. osztályos gyerekeknek osztályfokonként differenciált tananyag, tehetséggondozó kiegészítő programmal.

Részletekért kattints a képre!

Iratkozz fel a koopBlog új blogbejegyzés értesítőjére! Hogy mindig naprakész légy!

12 + 1 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!