A zongora csak apropó. Frissen elkezdett zongoratanulásom néhány órája alkalom volt arra, hogy a tanítvány szerepében a saját bőrömön élesben megtapasztaljam,  amiről eddig tanárként erős „hitem” de valós megélésem nem volt. Mit és hogyan tapasztaltam tanulóként? Mi az az „örök igazság” a tanításban, ami a tanítvány székéből megerősítést nyert bennem – hogy tanárként jó úton járok – erről fog szólni a bejegyzés.

A tanulás-tréner tanul

Folyamatosan újat (vagy újra) tanulni nem csak szükségszerű, amit a körülöttünk gyorsan változó világhoz való alkalmazkodás indukál, hanem motiválhat bennünket az önfejlesztés iránti vágy, vagy pusztán az élvezet, az öröm keresése. Utóbbi juttatott odáig, hogy régen dédelgetett tervemet – a két kézzel zongorázást – vízióból a valóság kézzelfogható talajára hozzam.

Elkezdtem zongorázni tanulni. A sors úgy hozta, hogy két pedagógust is választhattam – és nem döntöttem látatlanban, mindkettőhöz elmentem egy-egy próbaórára. Az alapinformációk azonosak voltak, ezeket osztottam meg velük mindjárt a legelején: nem akarok szolfézzsal és kottákkal foglalkozni (legalábbis kezdetben), a két kéz koordinációja „mission impossible” volt eddig, amin változtatnék és örömmel kísérletezem, azaz hallás után szeretek próbálkozni dallamokat lejátszani egy kézzel.

A próbaórákon való részvétel érdekes kísérlet volt: a tanítási folyamatot a másik oldalról nézve megtapasztaltam, mi a különbség, ha a tanítvány passzív befogadó, vagy ha saját tanulásának aktív és konstruktív résztvevője.

A két helyzet eltérő pedagógiai szerepfelfogásokat példáz: az „irányító-én megmondom mi lesz” típusú és a „facilitáló-segítő, mentor” típusú pedagógus szerepet.

Hogy is néztek ki konkrétan a próbaórák?

A tanulás-tréner tanul: a „zongora” a fókuszban

Ezen a próbaórán csak külön kérésre kerülhettem testközelbe a zongorával. Meg kellett kérdeznem, hogy odaülhetek-e.

Sok közlés volt a zongoraoktatás különböző módszereiről (elmélet). De egyetlen kérdés sem hangzott el, ami arra vonatkozott volna, hogy nekem milyen preferenciáim lennének a tanulásban.

Megismerkedtünk a zongorával (amit ismertem), átvettük az ujjrendet és néhány ujjváltási gyakorlatot néztünk meg. Ez technikailag hasznos volt, de zeneiségét tekintve unalmas, a fülnek nagyon monoton. Dallam lejátszással, zenével nem foglalkoztunk. Az i-re az tette fel a pontot, amikor meg kellett hallgatnom egy oktatói szerzeményt, hogy milyen szép is tud lenni egy-egy harmónia (ha..ha).

A végeredmény: Gazdagabb lettem egy-két technikai ismerettel, azonban a lelkem nem érintődött meg – a zene, a zenetanulás pedig erről is kellene hogy szóljon. Technikai gyakorolnivalót kaptam.

A tanulás-tréner tanul: a „tanítvány” a fókuszban

A másik próbaórán néhány perces bemelegítő beszélgetés után rögtön a tárgyra tértünk: az volt a feladat, hogy játszak el egy népdalt, amit szeretek.

Tananyag: A „tanítvány” előzetes ismereteihez és preferenciájához igazítva

Nem népdalt, hanem egy bonyolultabb, de számomra nagyon kedves dallamot választottam. Nem volt kifogás, ebből indultunk. Tanultunk ujjrendet, tempó- és ritmustartást – a munkadarabon gyakorolva. Mindkét kézzel.

A pedagógus alapvetése az volt, hogy a  célnak megfelelően (két kézzel tudjam játszani a dallamot), a szemmel látható tudásomat fejlesztve (kézhasználat, ujjrend, ritmus és tempó) jussunk el a legmesszebb a darabban.

Motiváció: A „mit miért csinálunk” tudatosítása

Az óra 90%-ában a zongorán játszottunk, hol egyedül, hol mindketten. A verbális információközlések – persze voltak azok is – során mindig ki volt emelve a gyakorlati használhatóság (miért lesz jó neked, ha ezt tudod).

A végeredmény: Feldobva jöttem el az óráról, mert éreztem, hogy a tanulás/tanítás folyamatában én is figyelembe lettem véve. Kaptam megerősítést (volt sikerélményem) és útmutatást, hogy miben kell a következő alkalomig fejlődni (gyakorolnivaló).

A tanulás-tréner tanult és „zongorázza a különbséget” a tanítási módszerek között

Bárki mondhatná, hogy ha egy diákot tanítunk, könnyű a mentor szerep.  Igaz, a legkönnyebben ekkor kivitelezhető. Ha továbblépne, és azt állítaná, hogy egy egész csapat gyerekkel ugyanez lehetetlen, hangosan tiltakoznék.

Azt mondanám, hogy a megvalósíthatóság elsősorban a pedagógus személyiségétől, nem pedig a gyerekcsapat méretétől függ. Egy irányító-pedagógusnak, akinek a tananyag tanítás az elsődleges célja, nehéz átülnie a „mentor-nyeregbe” akkor is, ha az a tanítvány egyedül van (lásd én első tapasztalatom).

Egy mentor-típusú pedagógusnak osztálytermi körülmények között is a gyerek a legfontosabb. Belőle indul és rá épít a tanulásszervezés során.

A pedagógiában rendelkezésre állnak azok az eszközök (kooperatív technikák), amellyel a pedagógus a mentor szerepében teheti élménnyé és aktív folyamattá a diákok tanulását – tantárgytól függetlenül az osztályban.

A tanulás-tréner tanult és megerősíti:  így érdemes tanítani, így JÓ tanulni.

 

Péter Kata tanulás tréner - kooplab

Személyre szabott segítség a tanulásban – hogy SZÁMÁRA IS sikerélmény legyen a tanulás!

Egyénileg online vagy kis csoportban a tanteremben arra törekszem, hogy együtt építsük fel a NEKI legjobb, leghasznosabb tanulási stratégiát!

Kérek értesítést az új bejegyzésekről!

2 + 4 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplabot a közösségi médián is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!