Az önálló tanulás olyan probléma, ami a járványhelyzet kapcsán sokakat napi szinten foglalkoztat. A “hol karanténban-hol tanteremben” összevisszasága – ami mentálisan sem könnyű a gyerekeknek – hatványozottan hozta felszínre a tanulni tudás, az önállóság problémáját.

A szülők beleláttak jobban, hogy mit tud, vagy mit nem a gyerek: van aki eddig csak a hétvégi házi feladtok kapcsán küzdött, de a járvány miatt ez a küzdelem napi szinten is néhol állandósult.

Önálló tanulás helyett konfliktusos közös tanulás?

A szülők többsége – akikkel találkozom – rémálomnak tartja a gyerekével való tanulást. Belátja, hogy nem tesz jót az egyébként szeretetteljes, békés kapcsolatnak, ha a „hajcsár” szerepébe lép. A gyerek sem fogadja jól, ha Anya akarja megmondani, hogy mi lesz jó vagy nem jó, a tanító néni helyett. „Mert te nem jól tudod, ezt ……… nénivel nem így szoktuk” – ismerős a mondat annak, aki együtt tanul a gyerekkel.

Sokszor – valljuk be –  nem tudunk türelmesek lenni Többre akarjuk kapacitálni a gyereket (nem elég szépen írtál, írd újra, másold le még egyszer hibátlanul, írj vázlatot stb.), mint amit elvisel, vagy ami szerinte indokolt elvárás. Zavar bennünket, ha nem elég alapos, ha nem teszi oda magát, ha túl akar esni rajta minél gyorsabban.

Miért ülünk le mégis tanulni a gyerekkel?

Ilyen válaszokat szoktam hallani: „másképp nem áll neki” (értsd: a szülőnek fontos a házi feladat, nem a gyereknek), „nem tudná egyedül” (értsd: tényleg nem tudná, vagy csak valahogy megcsinálná, de a szülőnek ez nem elég jó), „egyébként órákig tartana” (értsd: a szülőnek fontos, hogy gyorsan vagy időben meglegyen), „biztos akarok lenni abban, hogy mindent megcsinált” (értsd: kontroll kell, mert különben…), és még lehetne sorolni.

Ami a zárójelben szavakba öntött szülői hozzáállásban közös pont, az a felelősség kérdése.

Kinek a felelőssége a tanulás?

A szülőé vagy a gyereké? Amikor hallom a gyerek által unalomig ismert mondatot, hogy „nem nekem tanulsz, hanem magadnak”, akkor mindig elgondolkodom: valóban hagyjuk, engedjük őt magának tanulni?

Vagy ez csak egy mondat, amit azért mondunk, mert nekünk is sokszor elmondták. Belátható, hogy a gyerek számára teljesen felesleges – hisz minden nap meggyőződik róla, hogy nincs szabadsága magának tanulni. Számunkra pedig csak önmegnyugtatás, hogy „én bizony elmondtam”.

Engedjük, hogy megtapasztalja a házi feladat hiány következményeit? A nem tanulás, nem készülésből fakadó stresszt és a rossz érzést, szégyent, hogy nem tudtam válaszolni az osztály előtt arra, amit kérdeztek?

Nem hagyjuk, röviden ennyi a válasz.

Próbáljuk megelőzni a keserves tapasztalását, és megkímélni attól, hogy megélje a nem-tanulás következményét. Helyette átvesszük az irányítást a tanulása felett.

Mi mondjuk meg, hogy mikor, mennyit és hogyan – ami ellen tiltakozik, hiszen kívülről erőltetjük rá. Így lesz szenvedés, harag, kiabálás, sírásba torkolló konfliktus, összességében kapcsolatrombolás a közös tanulásból.

Sokan felhördülnek gondolom, hogy „de hát mit tehetnék, másképp nem megy”. Tényleg nem?

Nézzük meg közelebbről, mit kockáztatunk azzal, ha visszaveszünk az irányító hajcsár szerepből:

  • Rossz jegyet hoz haza (Na és, főleg alsóban számít ez…),
  • Rossz tanulónak fogják elkönyvelni (Milyen hátrány éri? Kevesebb feladatot kap? Más feladatokat, mint a többiek? – egyelőre a differenciálás az iskolákban még nem mindennapos gyakorlat),
  • Meg fog bukni! (Nem fog. A bukásig vezető út hosszú, és számtalan lehetőség van a beavatkozásra, ha megérett rá a helyzet. Csak ki kell tudni várni.)
  • Ki fogják csúfolni! (Lehet. Itt kellünk mi szülők, hogy megértessük vele, hogy ezen ő maga képes változtatni)

A példák csak azzal szembesítenek, hogy néha szem elől tévesztjük a tétet: mit nyerünk (egy nyelvtan dolgozat ötöst, de milyen áron?) és mit veszítünk (jó hangulatú, szeretetteljes együttlétek), ha beleállunk a hajcsár szerepbe.

Állítom, hogy van választásunk – lehetőséget adni a gyereknek, hogy érezze meg saját felelősségét a saját tanulása iránt. NEKI legyen fontos a tanulás, a teljesítés, és ne a szülőnek.

Ne vonuljunk ki, csak lépjünk kettőt hátra.

Engedni tapasztalni az önálló tanulást

Ha megérett a szándék, hogy haladnunk kell a gyerek önálló tanulása irányában, akkor itt van néhány alapvetés, mivel legyünk tisztában és mit szükséges átgondolnunk.

1. Önálló tanulás feltételeinek vizsgálata

Ezek egyrészt külső feltételek, például, van-e önálló szobája, kuckója, ahová zavartalanul visszavonulhat. Másrészt belső feltételek: adottak-e a gyerek képességei, hogy önállóan boldoguljon például egy szöveggel. A legfontosabb ilyen az értő olvasás.

2. Lépésről-lépésre az önálló tanulás felé

Ha eddig szorosan, „anya-nélkül-nem” típusú tanulás volt, a változás nem következik be varázsütésre. A fokozatosság elve fontos, hogy a gyerek ne azt érezze, hogy egyik napról a másikra magára maradt. Részfeladatokban hagyjuk magára, tervezzünk időt a részfeladatok elvégzésére. Ne rágjuk a szájába, mit kell csinálni egy-egy feladatnál, használjuk a rávezető kérdezés módszerét, hagyjuk nyitva a lehetőséget, hogy maga jöjjön rá a probléma megoldására.

3. Gyerek partnerként való bevonása

Hiába tűzzük ki célnak a gyerek önálló tanulásra való “rászorítását”, ha ő ebben nem partner. Gondolkodjunk az ő fejével egy kicsit, mit tudunk felvillantani előtte, hogy a partnerség számára is kézzelfogható pozitívummal járjon! (a “később mennyire jó lesz neked” típusú érvelés nem fog működni).

Lebegjen a cél a szemünk előtt – minél korábban elkezdünk arra figyelni, hogy tudatosan hátralépjünk, és semmiképp sem irányítóként vegyünk részt a tanulásában, annál nagyobb az esély arra, hogy később képes legyen megbirkózni a sok tantárggyal noszogatás nélkül.

Minél tovább habozunk átadni a felelősséget, annál hirtelenebb és brutálisabb lesz a váltás számára, mert el fogja hagyni egyszer az a mondat a szánkat, hogy “elég nagy vagy már, tanulj egyedül”.

Önálló tanulás tananyag SMART Start
Önálló tanulás tananyag SMART Start

SMART Start Önálló tanulás Tananyag 3-4-5. osztály

Előkészületben….

Online elérhető, osztályfokonként differenciált tananyag tehetséggondozó kiegészítő programmal.

Részletekért kattints a képre!

Kérek értesítést témához kapcsolódó bejegyzés megjelenéséről!

5 + 7 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted Őt hatékonyabban a tanulásban!

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

SMART Start komplex tanulásfejlesztés Időbeosztás modultörténetek

SMART Start Időbeosztás #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

Tanulási idő tervezés

Tanulási idő tervezés – Hogyan kezdd el a gyermekeddel?

Miért fontos már alsóban elkezdeni megtanítani a gyermeket az ideje beosztására, tervezésére. Hogyan lehet elkezdeni? Tippek hétköznapokra, a tanulása megkönnyítésére, gyorsítására.

Időgazdálkodás kamaszoknak

Időgazdálkodás kamaszoknak – tanítható?

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

SMART Start tanulastechnikai modultörténetek

SMART Start Hatékony tanulási technikák #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!