Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek – mert még nem tudják, mi vár rájuk – , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat?

A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan megmaradjon a “felsős nagy vagyok” öröme, és sikerélmény legyen a tanulás a megnövekedett elvárások ellenére is.

Ha az összefoglaló végére értél, és úgy érzed, hogy lenne még mit tenni a nyár folyamán, kérd a Szülői Kisokost hasznos tippekkel a tennivalókról.

 Alsóból felsőbe átmenet – Milyen készségek szükségesek?

1. Biztos olvasás – megfelelő szövegértés

Felsőben hosszabb szövegekkel szembesül a gyerek, amit önállóan is el kell tudnia olvasni és megérteni. Ha látod, hogy az olvasása még nem biztos, betűket téveszt, vagy figyelmetlen, szavakat hagy ki vagy olvas félre, akkor érdemes tenni a javulásért.

2. Írás megfelelő tempóban és minőségben

Előfordulhatnak nehézségei az írás, mint bonyolult koordinációt igénylő tevékenység kivitelezésével. Például ha ír, indokolatlanul fáradékony, vagy ujj-, kéz-, ritkábban vállfájdalomra panaszkodik. A háttérben a rossz ceruzatartás húzódhat meg. Alsó vége az utolsó utáni alkalom, hogy korrigáljuk ezt. Érdemes erre figyelni, mert a helytelen ceruzafogás hatással van az írásbeli teljesítményre, időben és minőségben (olvashatóságban) egyaránt. A helyesírás lehet a másik neuralgikus pont, amin javíthatunk a nyár folyamán.

3. Verbális kifejezőkészség

A megfelelően bő szókincs megléte, az önmagát kifejezni tudás fontos készségek, amelyek a változatos típusú szövegek megértését, az értelemmel való tanulást segítik. Ugyan a számonkérések többnyire írásban zajlanak, a gyerekek ritkábban vannak rászorítva arra, hogy szóban is igényesen nyilvánuljanak meg, így nem is gyakorolják azt. Az értelemmel való tanuláshoz nélkülözhetetlen azonban az olvasottak saját szavakkal való megfogalmazása is. 

4. Szociális készségek – együttműködés, kommunikáció

Felsőben már nincs az osztályban folyamatosan jelen lévő pedagógus, tanítónéni, aki a szabályok betartatásáról gondoskodik, elsimítja a konfliktusokat, vállalja a döntőbíró szerepét stb. Az egyes tantárgyakat oktató tanárok tanóra után kimennek az osztályból – a gyerekek maguk oldják meg egymás között a vitás kérdéseket, kezelik a különböző szituációkat. Jó esetben teszik ezt annak megfelelően, amit alsóban közösen elsajátítottak.  A kommunikációs eszköztára fejlesztésében a szülő segíthet egy-egy, a gyerek számára új szituáció teremtésével, vagy ismeretlen közösséghez való rövidebb-hosszabb idejű csatlakozással a nyár folyamán (tábor, foglalkozás, csoportkirándulás stb.).  

Alsóból felsőbe átmenet – Fontos képességek

1. Önállóság és feladattudat

Ahogy nő a gyerek egyre több a feladat, amelynek ellátásához egyre kevésbé igényli/tűri el a szülő irányítását. Hogy a végeredmény a szülő számára is elfogadható legyen, meg kell bizonyosodni arról, hogy a gyerek érzi a felelősségét a saját tanulásáért és fel is van készülve az önállóságra a tanulásban. (ld. következő pontban leírtak). Az önállóság témájának az élet minden területén, nem pusztán iskolai, tanulási vonatkozásban kell felmerülnie már ebben a korban. Nem kevésbé fontos a gyerek felelősségérzetének fejlesztése a saját eszközei iránt: sok iskolában a nagyok már többször vándorolnak egyik teremből a másikba, jó ha a gyerek képes figyelni a saját dolgaira.

2. Tanulási alaptechnikák ismerete

Felső első évében még ritkán van szükség önállóan vázlatot készíteni egy ismeretlen anyagrészből – a gyerekek általában a tanárok által a táblára írt vázlatot másolják a füzetbe (sajnos, mert ez nem segít az önálló jegyzetelés kialakulásában). Jó ha rendelkeznek azonban ismeretekkel, hogyan osszák be a tanulási idejüket, hogyan tartsák észben a jövőbeli számonkérések időpontjait és készüljenek fel rájuk hatékonyan, hogyan ne felejtsenek el feladatokat és hogyan tervezzék meg a tanulást, hogy ne csússzanak ki az időből. 

3. Stresszkezelés – kudarcélménnyel való megküzdési képesség

A felső egy új szituáció, ahol még egy alsóban csupa kitűnő gyereket is érhet kellemetlen meglepetés, becsúszhat egy-egy rosszabb jegy. A megnövekedett házi feladat mennyiség okozta nyomással is meg kell tudnia küzdeni. A szülő sokat segíthet, hogy a teher egy részét levegye a gyermek válláról, akárcsak úgy is, hogy tudatosítja, pontosítja az elvárásokat, türelmi időt ad stb. 

Szeretnéd, ha nem kéne aggódni, hogyan boldogul majd felsőben? Tegyél érte MOST!

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Szülői KISOKOS

Mit csinálj nyáron a gyerekkel, hogy felső elején is sikerélmény legyen a tanulás?

A regisztrációval elfogadom az adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat. Hozzájárulok, hogy havonta 1x hírlevelet küldjetek Nekem a gyerekem tanulásának támogatása témájában.

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is! 

Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Kérek értesítést az új felsős témájú bejegyzésekről!

1 + 13 =

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!