Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek – mert még nem tudják, mi vár rájuk – , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat?

A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan megmaradjon a „felsős nagy vagyok” öröme, és sikerélmény legyen a tanulás a megnövekedett elvárások ellenére is.

Ha az összefoglaló végére értél, és úgy érzed, hogy lenne még mit tenni a nyár folyamán, kérd a Szülői Kisokost hasznos tippekkel a tennivalókról.

 Alsóból felsőbe átmenet – Milyen készségek szükségesek?

1. Biztos olvasás – megfelelő szövegértés

Felsőben hosszabb szövegekkel szembesül a gyerek, amit önállóan is el kell tudnia olvasni és megérteni. Ha látod, hogy az olvasása még nem biztos, betűket téveszt, vagy figyelmetlen, szavakat hagy ki vagy olvas félre, akkor érdemes tenni a javulásért.

2. Írás megfelelő tempóban és minőségben

Előfordulhatnak nehézségei az írás, mint bonyolult koordinációt igénylő tevékenység kivitelezésével. Például ha ír, indokolatlanul fáradékony, vagy ujj-, kéz-, ritkábban vállfájdalomra panaszkodik. A háttérben a rossz ceruzatartás húzódhat meg. Alsó vége az utolsó utáni alkalom, hogy korrigáljuk ezt. Érdemes erre figyelni, mert a helytelen ceruzafogás hatással van az írásbeli teljesítményre, időben és minőségben (olvashatóságban) egyaránt. A helyesírás lehet a másik neuralgikus pont, amin javíthatunk a nyár folyamán.

3. Verbális kifejezőkészség

A megfelelően bő szókincs megléte, az önmagát kifejezni tudás fontos készségek, amelyek a változatos típusú szövegek megértését, az értelemmel való tanulást segítik. Ugyan a számonkérések többnyire írásban zajlanak, a gyerekek ritkábban vannak rászorítva arra, hogy szóban is igényesen nyilvánuljanak meg, így nem is gyakorolják azt. Az értelemmel való tanuláshoz nélkülözhetetlen azonban az olvasottak saját szavakkal való megfogalmazása is. 

4. Szociális készségek – együttműködés, kommunikáció

Felsőben már nincs az osztályban folyamatosan jelen lévő pedagógus, tanítónéni, aki a szabályok betartatásáról gondoskodik, elsimítja a konfliktusokat, vállalja a döntőbíró szerepét stb. Az egyes tantárgyakat oktató tanárok tanóra után kimennek az osztályból – a gyerekek maguk oldják meg egymás között a vitás kérdéseket, kezelik a különböző szituációkat. Jó esetben teszik ezt annak megfelelően, amit alsóban közösen elsajátítottak.  A kommunikációs eszköztára fejlesztésében a szülő segíthet egy-egy, a gyerek számára új szituáció teremtésével, vagy ismeretlen közösséghez való rövidebb-hosszabb idejű csatlakozással a nyár folyamán (tábor, foglalkozás, csoportkirándulás stb.).  

Alsóból felsőbe átmenet – Fontos képességek

1. Önállóság és feladattudat

Ahogy nő a gyerek egyre több a feladat, amelynek ellátásához egyre kevésbé igényli/tűri el a szülő irányítását. Hogy a végeredmény a szülő számára is elfogadható legyen, meg kell bizonyosodni arról, hogy a gyerek érzi a felelősségét a saját tanulásáért és fel is van készülve az önállóságra a tanulásban. (ld. következő pontban leírtak). Az önállóság témájának az élet minden területén, nem pusztán iskolai, tanulási vonatkozásban kell felmerülnie már ebben a korban. Nem kevésbé fontos a gyerek felelősségérzetének fejlesztése a saját eszközei iránt: sok iskolában a nagyok már többször vándorolnak egyik teremből a másikba, jó ha a gyerek képes figyelni a saját dolgaira.

2. Tanulási alaptechnikák ismerete

Felső első évében még ritkán van szükség önállóan vázlatot készíteni egy ismeretlen anyagrészből – a gyerekek általában a tanárok által a táblára írt vázlatot másolják a füzetbe (sajnos, mert ez nem segít az önálló jegyzetelés kialakulásában). Jó ha rendelkeznek azonban ismeretekkel, hogyan osszák be a tanulási idejüket, hogyan tartsák észben a jövőbeli számonkérések időpontjait és készüljenek fel rájuk hatékonyan, hogyan ne felejtsenek el feladatokat és hogyan tervezzék meg a tanulást, hogy ne csússzanak ki az időből. 

3. Stresszkezelés – kudarcélménnyel való megküzdési képesség

A felső egy új szituáció, ahol még egy alsóban csupa kitűnő gyereket is érhet kellemetlen meglepetés, becsúszhat egy-egy rosszabb jegy. A megnövekedett házi feladat mennyiség okozta nyomással is meg kell tudnia küzdeni. A szülő sokat segíthet, hogy a teher egy részét levegye a gyermek válláról, akárcsak úgy is, hogy tudatosítja, pontosítja az elvárásokat, türelmi időt ad stb. 

Szeretnéd, ha nem kéne aggódni, hogyan boldogul majd felsőben? Tegyél érte MOST!

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Szülői KISOKOS

Mit csinálj már most a gyerekkel, hogy felső elején is sikerélmény legyen a tanulás?

A regisztrációval elfogadom az adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat. Hozzájárulok, hogy havonta 1x hírlevelet küldjetek Nekem a gyerekem tanulásának támogatása témájában.

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is! 

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Kérek értesítést az új felsős témájú bejegyzésekről!

12 + 2 =

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!