A bejegyzés első részében (itt találod: Önértékelés – mint személyiség fejlesztő módszer) azt vettük végig, hogy miért jó megtanítani a gyermeket önértékelést készíteni visszatekintve egy elmúlt időszakra, akár egy teljes tanévre. Körbejártuk, hogy milyen közvetlen hatása van a pozitív énképnek, önbizalomnak az iskolai tanulásra, teljesítményre. Akár rajzosan (kisebbeknek), akár írásosan, de mindenképp megőrizhető, eltehető formájú dokumentumban fontos, hogy a gyerek rekflektáljon az életében történt fontos eseményekről: elért eredményeiről, sikereiről, nehézségeiről, illetve az ezekkel való megbirkózás működőképes vagy éppen sikertelen megoldásairól.

Ebben a bejegyzésben Nektek szülőknek adunk egy kis segítséget, ha el szeretnétek indítani a gyermeket az önértékelés készítés útján. Hogyan fogjatok  neki, mire figyeljetek, hogy a gyermek is egy pozitív, számára hasznos lehetőséget lásson benne, ne pedig egy újabb nemszeretem feladatot.

Tippek, hogyan készítsétek el az önértékelést a gyerekkel

önértékelés készítés gyereknek

Mielőtt belekezdenél, olvasd át a sablonokat egyedül, nézd meg a kérdéseket. A gyerekkel való munkát kezdd beszélgetéssel! Ne ragaszkodj a sablonban szereplő kérdés sorrendhez, alkalmazkodj ahhoz, amit a beszélgetés során magától elmond. Kérdezz bele a részletekbe is!

önértékelés készítés gyerekekkel

Használd az értő figyelmet a beszélgetéskor! Dr. Thomas Gordonnál olvastam először az értő figyelemről, amelynek alapköve az elfogadás. Sokan gondolják azt – hibásan – , hogy ha egy gyermeket elfogadunk olyannak, amilyen, akkor az úgy is marad. Ezért abból indulnak ki, hogy úgy segítik leginkább a fejlődését, ha elmondják neki, mi az, ami nem elfogadható (kritikával, ítélkezéssel, prédikációval stb.).

Arról is szokás megfeledkezni, hogy az elfogadást nem elég érezni, azt meg is kell tudni mutatni a gyerek számára, ki is kell azt fejezni.

Néhány példa a hogyan-ra: Passzivitással (bármennyire is furcsán hangzik), csönddel, kérdő pillantással, olyan hívószavakkal, mint: „értem”, „aha”, „tényleg?” stb., biztatással: „és?”, „mondd tovább” stb. Ha bővebbet szeretnél az értő figyelemről, a gyerekeddel való jobb kommunikációról tudni, ajánlom dr. Thomas Gordon: A gyereknevelés aranykönyve c. művet, nagyon gyakorlatias, életszagú, világos példákkal.

önértékelés készítés gyerekekkel

Ha a gyerek kifogyott a szóból, akkor javasold, hogy rajzolja/írja is le, amit elmondott. Az alsós segédanyagban minden kérdésre választható módon lehet válaszolni: rajzban v. írásban. Felsősök számára csak írásbeli válaszra van hely, de ha rajzolni támad kedve, ott a hátoldal 🙂 a kreatív ábrázolásra. 

Figyelj a gyerek jelzéseire! Ha látod, hogy elfáradt, vagy máshoz lenne már kedve, halaszd máskorra az írásos formába öntést. Zárd azzal a beszélgetést, hogy fontosnak tartod, hogy az elmondottak rögzítésre is kerüljenek. Állapodjatok meg egy időpontban előre. Esetleg mutasd meg neki kedvcsinálóként a segédanyag első oldalán szereplő ábrát, arról sokat lehet – számodra is nagyon informatívan – beszélgetni.

önértékelés készítés

Hogyan magyarázd meg, miért fontos, hogy leírja/lerajzolja a válaszokat? Hozhatsz példát arra, mennyivel könnyebb újra átélni egy siker, egy eredménnyel kapcsolatos jóérzést, ha van mit elővenni hozzá. Vagy tanév elején át lehet lapozni újra, hogy megnézzétek, mi vezetett idén jó eredményre – könnyebb felidézni egy sikerhez vezető utat, ha van mire támaszkodni.

önértékelés készítés gyermekekkel

Időzítés, és közösen vagy egyedül: Az ideális időpont az önértékelés elkészítésére amikor befejeződött a félév/tanév, de még nem kapták kézhez a gyerekek a bizonyítványt. Jó olyan időpontot választani, amikor mindketten ráértek, nincs időnyomás, nem kell sehová sietni.

Az első önértékelést – alsósokkal mindenképp – együtt készítsétek el, Te, mint szülő legyél passzív a folyamatban. Ha értelmezési kérdése van, azt is hagyd, hogy ő oldja meg, csak rávezetéssel támogasd: „Te mit gondolsz, mit jelenthet?”. Kérdésre inkább új kérdéssel válaszolj, ne adj a szájába kész magyarázatot. Ha látja, hogy Te rászánod az időt és a figyelmet, ő is fontosnak fogja érezni, nem pedig egy újabb, a „hátam-közepére-se-kell” feladatnak.

Felsősök már csinálhatják teljesen önállóan, ha sikerült megéreztetned vele a jelentőségét.

plusz 1 tipp

Csináljatok az önértékelés készítésből rendszert, hagyományt! Az oktatási rendszerünk úgy van kitalálva, hogy fél évente van értékelés, bizonyítvány. Alkalmazkodjunk hát hozzá!

Akár találjatok ki hozzá egy rituálét is (írjátok be a naptárba előre, süssetek önértékelő-napi sütit stb.). Mivel fontos eszköz a személyisége fejlesztésében, adjátok meg a módját!

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!

3 + 15 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalait a közösségi médián!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!