Vajon sikerorientált vagy kudarckerülő a gyerek a tanulásban? Miért fontos ezt tudni? Tehetünk-e szülőként valamit, hogy  kudarckerülő gyerekünket befolyásoljuk: hogy felismerje a saját képességeit, kezdjen hinni bennük és elinduljon a siker keresése irányába? Ezekről lesz szó a bejegyzésben.

A sikerorientáció illetve kudarckerülés a személyiségünk része, de nem az élet minden területén általánosan jellemző Ránk/vagy a gyermekünkre: lehet valaki sikerorientált a munkában/tanulásban de kudarckerülő például az emberi kapcsolataiban, és fordítva.

A sikerorientáció vagy kudarckerülő magatartás a tanulásban hatással van a gyermek eredményeire. Egy kudarckerülő, de jobb képességű gyermek nem tudja kihozni magából ugyanazt a teljesítményt, mint egy rosszabb képességű, de sikerorientált társa. Ezért érdemes tudni, hogy vajon a tanulás területén melyik kategóriába tartozik a gyermekünk.

Sikerorientált gyermek a tanulásban

A sikerorientált gyermek általában magabiztos, a sikert a saját képességeinek, energiabefektetésének tulajdonítja, és a kudarcot a saját erőfeszítése elégtelenségének tudja be.

A sikerorientált könnyebben viseli a sikertelenséget, mert a saját kezében érzi az irányítást. Képes arra, hogy reflektáljon a kudarca okaira, és korrigálja, amit elrontott. Átgondolja, mit tehetett volna másképp és tervét meg is valósítja.

Kis színes példa: A minap egy ötödikes tanítványommal folytattunk elmélyült beszélgetést a héten tapasztalt sikereiről, kudarcairól. Elmesélte, hogy becsúszott egy négyes a matek röpdolgozaton, mert nem volt ideje ellenőrizni a beadott feladatokat. A kérdésre, hogy mit fog tenni, teljes természetességgel vágta rá: “hát jövő szerdán kijavítom!”. Hozzátette, hogy addig gyakorolni fog, mert gyorsítania kell a feladatmegoldásokon, hogy legyen idő ellenőrizni, ez pedig csak gyakorlással megy. Tudatosság, célmeghatározás, a célhoz vezető út kijelölése – minden megvolt, nagyon megdicsértem.

A sikerorientált gyermek – ha rajta múlik -, olyan feladatot választ, amiben reális esélye van a sikerre, nem a legkönnyebbet és nem is a legnehezebbet. A feladatoknál számára fontos, hogy ne legyen borítékolható az eredmény, legyen benne kihívás, amiben használhatja az eszét, erejét vagy kreativitását.

Bátornak mondható abban az értelemben, hogy nem riad vissza a szokatlan, nem bevett megoldások, új ötletek kipróbálásától. A feladat motiválja, azt tartja szem előtt. Ha félbe is hagyja a feladatot, csak időlegesen, előbb-utóbb folytatja és befejezi. A sikerorientált nem feltétlenül versenyző alkat, bár nem fél a megmérettetéstől.

Kudarckerülő gyermek a tanulásban

A kudarckerülő gyermek tart a megmérettetéstől. Ha feladatot választhat, olyant keres, amely vagy jóval képességei alatti (hogy biztosan sikerüljön), vagy erején felül nehéz (hogy ha nem sikerül, azt mondhassa, ezt nem is lehetett megcsinálni). Nem igazán szereti azokat a feladatokat, ahol a végeredmény kizárólag rajta múlik, inkább megosztja másokkal a munkát (így a felelősséget is). Olyan feladatokba vág bele szívesen, ahol a végeredményt jó eséllyel meg tudja jósolni, a kimenet nem rejt kockázatokat.

Ha sikere van, nem tud felhőtlenül örülni,  inkább a külső körülmények szerencsés alakulásának tudja be az eredményt, semmint saját munkájának vagy tudásának. Könnyen abbahagy dolgokat, néha el is feledkezik róluk. Az akadályok előtt megtorpan, a kudarc pedig olyannyira elkedvetlenítheti, hogy legszívesebben soha nem próbálkozna újra. Általában várja a biztatást, lökdösést, szüksége van arra, hogy folyamatosan megerősítsék. A kudarctól, megszégyenüléstől annyira tart, hogy akkor sem áll bele szívesen a feladatba, ha tudása, képességei alapján bőven meg tudná csinálni. Nem tud igazán kibontakozni, ezért az eredményei sem tükrözik a képességeit.

SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam

Mitől függ, hogy sikerkereső vagy kudarckerülő a gyermek?

A pszichológusok egyetértenek abban, hogy inkább tanult mintsem öröklött tényező. A családi hozott minták, a nevelés, a szocializációs folyamat, a társas kapcsolatok és az iskolai tapasztalatok alakítják.

Megfigyelések szerint például a sikerorientált anya jutalmazza a gyermeke jó teljesítményét, ötleteit, spontán kezdeményezőkészségét, és mivel ismeri az adottságait, reális feladatvállalásra ösztönzi.

A kudarckerülő anya viszont bünteti a sikertelenséget, és arra kapacitálja a gyermekét, hogy „biztonságos” feladatot válasszon. Szintén nevelési hátterű példa, hogy magas teljesítmény késztetést, sikerre törekvést eredményez, ha elvárjuk az önállóságot a gyermektől, míg a ma eléggé jellemző túlféltés, a gyermek védőburok tartása gátolja a kibontakozást.

Az iskolai nevelés is nagy hatással van a gyerek tanulással kapcsolatos attitűdjére: ha a pedagógus bátorítja az önálló gondolatokat, sok társas helyzetet alakít ki, ahol van lehetőség az egyéni véleményalkotásra, foglalkozik a gyermekek önismeretének, önértékelésének fejlesztésével, akkor elindíthatja a gyereket a változásban.

… és a jó hír

Mivel sokkal inkább tanult magatartásformáról van szó, ezért lehet rajta változtatni. Nem egyik percről a másikra, hanem sok munkával, kitartással.  Minél fiatalabb a gyermekünk, annál jobban tudjuk alakítani szülőként, hogy az öröm, az új helyzetek iránti bátor nyitottság határozza meg a hozzáállását, ne pedig a félelem attól, hogy vajon meg tud-e felelni az elvárásoknak.

Tudd meg, milyen módszerek használhatók a hétköznapokban, hogy a gyermekedet elindíthasd a változás útján!

Kudarckerülés helyett helyezzük a sikert a középpontba! Kérd a tippeket!

sikerorientált kudarckerülő tanulásban

 

Mi nem szemetelünk - sem az online, sem a való világban!

A feliratkozással hozzájárulok, hogy havonta egyszer a gyermekek tanulásfejlesztésével kapcsolatban hasznos anyagokat kapjak. Bármikor leiratkozhatsz egy kattintással!

További információért olvasd el Adatvédelmi szabályzatot.

Olvass többet bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

SMART Start komplex tanulásfejlesztés Időbeosztás modultörténetek

SMART Start Időbeosztás #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

Időgazdálkodás kamaszoknak

Időgazdálkodás kamaszoknak – tanítható?

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

SMART Start tanulastechnikai modultörténetek

SMART Start Hatékony tanulási technikák #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

SMART Start modultörténetek

SMART Start Motiváció #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a tanfolyamon.

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

gerinckímélő ülés tanuláskor

Gerinckímélő ülés tanuláskor – hogyan?

Hogyan üljön a gyerek otthoni tanuláskor? Milyen széket válasszunk? Mire figyeljünk oda? A helyes, gerinckímélő üléssel nem pusztán egészségügyi problémákat előz meg, hanem a tanulását is hatékonyabbá teheti. Mutatjuk, hogyan…

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
a szabadban nagyobbakkal

Kirándulás nagyobb gyerekekkel – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

Tanulási idő tervezés

Tanulási idő tervezés – Hogyan kezdd el a gyermekeddel?

Miért fontos már alsóban elkezdeni megtanítani a gyermeket az ideje beosztására, tervezésére. Hogyan lehet elkezdeni? Tippek hétköznapokra, a tanulása megkönnyítésére, gyorsítására.

tanulási környezet

Asztal és szék választás – Motiváló tanulási környezet – 2.rész

A tanulósarok két legfontosabb szereplője az íróasztal és a szék. Hogyan válassz megfelelőt, ami a tanulás szempontjából jó, és egyben az egészséges tartást is elősegíti?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!