A tanulás tanulása témában nem különböző tanuláselméleteket hasonlítok össze, és nem a tanulásról, mint folyamatról értekezem – túl akadémikus lenne, és kevéssé hasznos a gyakorlatban. Helyette áttekintést adok azokról a területekről, amelyek – saját tapasztalatok és sokszáz tesztkitöltő szülői visszajelzés által megerősítetten – befolyásolják a gyerekek eredményességét, illetve hatékonyságát a tanulásban.

Kis színes – szemezgetés szülői visszajelzésekből, problémafelvetésekből: “Jó képességű a gyerekem, de nem használja ki az adottságait, sokkal jobban is tudna teljesíteni, de nem áll neki, nem veszi komolyan”. “A tanulás végsőkig való elodázásának képessége, a szétszórtság és figyelmetlenség már-már  katasztrofális méreteket ölt”. “Megúszásra játszik, a legfontosabb, hogy letudja, amit le kell, hogy mással foglalkozhasson”, és még sorolhatnám.

Nem segít egy egyen-recept és egy konkrét tanulási technika, mert különbözők az akadályozó tényezők.

Tanulás tanulása – komplexen, azaz 4+1 területen

1. Énkép, önbizalom és önismeret a tanuláshoz

Ezen a területen több dologgal is kell foglalkozni, az önbizalom-építéstől, a sikerélmények tudatosításának képességéről, és azoknak a képességeknek a felismeréséről, amelyekre a tanulás során támaszkodni lehet, mint erősségekre. A diákoknak meg kell tanulniuk a kudarcaikkal bánni, azokból továbblépni, illetve siker esetén azt megfelelőképpen megünnepelni. Sokszor látom, hogy ez az utóbbi nagyon nehezen megy, mert a siker természetes (megj.: persze mindig csak múlt időben gondolunk rá így – ezzel mi felnőttek is gyakran így vagyunk: “semmiség volt, persze, hogy sikerül”, miközben előtte a körmünket lerágtuk, annyira izgultunk a megmérettetéstől). Tapasztalat, hogy legalább annyira fontos a siker kezelésére vonatkozó technikákat tanítani, mint a kudarcokét. A gyerekeknek meg kell mutatni, miért fontos magunkról gondolkodni, mi annak a gyakorlati megvalósítása, hogy tudatosabbak, pozitívabbak és elfogadóbbak legyenek magukkal szemben.

2. Motiváció a tanulásra – teljesítményigény

A tanulás eredményességének egyik meghatározó területe – a gyerek motivációja, a teljesítményre, sikerre való törekvése. A siker elérését mozgathatja a külső környezet elvárásainak való megfelelés (szülői háttér, illetve kisebbeknél a pedagógus), de a saját maguk számára felállított mérce is lehet meghatározó. Ez utóbbinál fontos, hogy a gyerek sikerorientált vagy kudarckerülő típus. A mérce, a saját teljesítményük iránti elvárásuk meghatározásánál a társas hatások is befolyásolják őket, hiszen a diákok összemérik teljesítményüket másokéval és ennek megfelelően is határozzák meg a saját elvárásaikat magukkal szemben. Ahogy az egyik tanítványom fogalmazta meg tűpontosan: ” ha nincs cél, nincs miért dolgoznom”. Ezért tartom nagyon lényegesnek tanítani a jó cél állítás technikáját, annak érdekében, hogy a diákoknak ne pusztán vízióik legyenek, hanem, hogy ezek a víziók a mindennapok szintjére lekerüljenek és motiváló erővel bírjanak a cselekvésre, a TETTekre, hogy a vizió valóra váljék.

3. Tanulási stratégia és stílus

A különböző tantárgyak (tanárok) más-más tanulási technikát igényelnek, alkalmazkodva a tárgy jellegéhez és az elvárásokhoz. Akkor tud a gyerek eredményes lenni, ha az eszköztárában sokféle technika és rutin szerepel, hogy a célnak legmegfelelőbbet tudja választani. Nincsenek egyen-receptek, nem mindenkinél működik ugyanaz. Ezért arra érdemes törekedni, hogy minél többet kipróbáljanak a gyakorlatban, így hosszú távon azokat építsék be az eszköztárukba, stratégiájukba, amelyek a legjobban beváltak.

4. Tervezés, időgazdálkodás-időbeosztás

A tanuláshoz rendelkezésre álló idő illetve ennek maximális kihasználása kulcsfontos az eredményességhez. Kisebb korban a szülőnek nagyon fontos, aki nem szereti a gyerekét még este későn is az asztalánál görnyedve látni. A nagyobbaknál pedig már belép a “gyorsítás” igénye, hiszen kinyílik a világ, erősödnek a szociális kapcsolatok, a tanulás az életkorból fakadóan is kissé háttérbe szorul. Szintén életkori sajátosság a kamaszoknál a megfelelni vágyás, mint motivációs faktor teljes eltűnése (főként ahol magas családi elvárásrendszert működtetnek a szülők).

Sok problémát jeleznek a szülők ezen a területen – kicsiknél a tanulás elhúzódását a koncentráció/figyelemhiány/könnyű elterelődés miatt, nagyobbaknál a konstans online térbeli élet kapcsán való elterelődést és a halogatás-betegséget.

A tanulási idő csökkentésének ( :)ahogyan a gyerekek szeretik hallani: a tanulás gyorsításának) egyik módszere a jobb tervezés, a feladatok tudatos priorizálása, időkeretek meghatározása és az önfegyelem, ennek betartására.

+1: A tanulás külső és belső feltételeinek megteremtése

Amikor a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon erről csak beszélünk, a gyerekek bólogatnak, hogy erről hallottak már, de nem vették komolyan. Annak tudatosításával, hogy megfelelő fizikai állapotban kell lenni ahhoz, hogy az agyunk befogadóképes legyen, illetve milyen apró dolgokat kell rutinszerűen megtenni, hogy ezt biztosítsuk, már nagyot lépünk előre. A tanulás-pihenés ciklus megfelelő alkalmazásával, a pihenőidő tényleg pihenéssel való eltöltésével a teljesítmény sokszorozható.

A felsorolt területek nem különülnek el egymástól, hatnak egymásra – mondok példákat: a tanulóidőm tervezésével célt állít fel magának, ez hatással van a motivációjára (hiszen akar végezni azzal, amit kitűzött), ami koncentráltabb munkát, több figyelmet eredményez. Vagy több tanulási technika kipróbálása során felmérni és értékelni azt, gondolkodni a létrejött teljesítményről szorosan kapcsolódik az önismerethez, a folyamatos tanuláshoz önmagunkról.

Ezért állítom azt, hogy ahhoz, hogy eredményes legyen a tanulás, minden területen szükség van tenni érte.

A tanulással kapcsolatos érdeklődés hiánya – hogyan legyőzhető?

Egy fontos dolog a végére: nagyon gyakran jön vissza szülőktől, hogy nem tanul, nem csinálja, mert nem érdekli. Ilyenkor kicsit mosolygok magamban és kérdezem egyúttal: a modernitás jegyében szülőként valóban az az elvárásunk, hogy a gyerek csak azt csinálja, amihez kedve van, ami érdekli, vagy amit szívesen tesz meg?

Életszerű, ugye? Hiszen mi felnőttek is mindig azt csináljuk, amit és amikor kedvünk van hozzá :).

Mostanában a “kötelesség” szót nem kedveljük, főként a gyerekek viszonylatában. Persze, legyen a csemete gyerek, ráér bőven felnőni és felnőttként megtapasztalni a szó jelentését – feltételezem, hogy ez van a megengedő szülők fejében. Félek attól azonban, hogy minél később szembesül a gyerek azzal, hogy igenis vannak “nemszeretem dolgok”, amiket meg kell csinálni, annál nehezebb lesz később a törvényszerűség jegyében együtt élnie ezzel.

Az én válaszom a címbeli kérdésre

Nem kell legyőznie. Jogában áll valamit nem érdekesnek, sőt unalmasnak és haszontalannak tartani. De… és itt a lényeg, meg kell értenie, hogy  gyerekként az a dolga, hogy az iskolai feladatait a legjobb tudása szerint elvégezze. Ezt az alapvetést még megengedő szülőként sem kell – az Ő érdekében – elengedni. Szülőként számtalan lehetőségünk van arra, hogy még az elején az otthoni tanulást szórakoztatóvá, játékossá varázsoljuk, illetve megtanítsuk arra, hogyan emelkedjen felül a pillanatnyi “nincs kedvem hozzá”-n.

SMART Start tanulás tanítás szülőknek kurzus

Tanulás tanítása otthon – SZÜLŐI KURZUS

Átadom a “hogyan”-okat, hogy JÓL támogathasd a tanulását!

Neked szól, ha a SMART Start program alapvetéseivel egyetértesz!

Nézd meg a részleteket! 

Kérek értesítést az új bejegyzésekről!

4 + 2 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplabot a közösségi médián is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Perfekcionista a gyerekem

Perfekcionista a gyerekem a tanulásban – mit tegyek?

A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az "elég jó" fogalmát. Ha idáig olvasod a...
Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!
Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!