Időgazdálkodás kamaszoknak – kis színes

Helyszín: Jó nevű budapesti gimnázium, iskolai tanulás tréning, 7. osztályosok

Téma: iskolai tanulás tréning keretein belül az időgazdálkodás és a tervezés-priorizálás gyakorlása.

Egy résztvevő lány nagyon csóválja a fejét, látszik, hogy nem ért egyet a tervezés, mint időt spóroló megoldás gondolattal. Kérem, hogy fogalmazza meg, miért nem tartja elfogadhatónak?

„Mert a tervezés időigényes. És azzal, hogy tervezek, odavész a spontaneitás” – mondja ő. „Szeretem, ha spontánul azt csinálom, amihez épp kedvem van.”

„Előfordul, hogy úgy érzed, nincs elég időd arra, amit szeretnél? Van, hogy az utolsó pillanatban sietve kell megcsinálnod valamit, amitől feszült leszel? Tapasztaltad már, hogy érezted, jobban is megcsinálhattál volna valamit, ha lett volna rá időd? Volt utána rossz érzés, lelkifurdalás?” – mindegyik kérdésemre igenlően bólogat.

A gyakorlat végére azt mondja, ki fogja próbálni a tervezést a tanulásban – ez egy kamasznál maximális eredmény.

A kamasz és az idő

A kamaszkor nem egy egyszerű kor a gyereknek (de a szülőnek sem :)).

Be van osztva a napjuk: lavíroznak az iskolai lét, a különórák, a testedzés, az otthoni tanulás és szórakozás (videójáték) valamint a szociális élet (barátok, esetleg szerelem) előírta kötelezettségek között, jól-rosszul, próbálva valamilyen szinten megfelelni minden téren.

Többségük küzd az idővel való gazdálkodás problémájával: elúsznak a feladataikkal, elfelejtenek fontos dolgokat. Hajlamosak a szórakozást a tanulás elé helyezni, és a kompromisszumok („jó lesz így is ez a beadandó”) néha nem a minőségi munka javára köttetnek.

Több mint 450 szülőt kérdeztem, mit látnak a legnagyobb problémának a fiatalok tanulásában. A válaszadó 12-14 éves gyerekek szüleinél dobogós helyen végzett a rossz időbeosztás, a „nem tud bánni a saját idejével” probléma. A probléma legfőbb forrásaként, dobogós időrablóként pedig a telefont, a digitális világot említik.

Időgazdálkodás kamaszoknak – Hogyan tudsz Neki segíteni?

Ha nem kamaszodik még annyira, hogy csuklóból utasítson el mindent, amit szülőként mondasz/mutatsz neki, akkor itt van néhány tipp, hogyan segíthetsz neki, hogyan taníthatsz néhány fogást a jobb időgazdálkodásért:

Alapvetés 1: Ahhoz, hogy egyáltalán el tudjátok kezdeni, fontos magad mellé állítanod a témában. Hogyan tudod ezt elérni? Ha felmutatod neki az értéket, amiben NEKI jobb lesz, ha sikerül változtatni a megszokott módszerein.

Az idő tervezése valójában időt spórol. A megtakarított idő pedig arra fordítható, amit igazán kedves nekünk.

Alapvetés 2: Légy korrekt, és mondd el neki, hogy a változás nem egyik napról a másikra, varázsütésre fog bekövetkezni. Azt is mondd el, hogy a gyakorlás az elején nagyobb energiabefektetést igényel (ez azonban csökkenni fog, ahogy ráérez az ízére).

A tervezés egyfajta struktúrában való gondolkodást is jelent. Tudatosságot is feltételez: ismerem a feladataimat, képes vagyok fontossági sorrendet felállítani köztük, és van önfegyelmem, hogy ami tennivalót kitűztem magamnak, azt maximális odaadással megpróbáljam elvégezni.

Időgazdálkodás kamaszoknak – tippek, hogyan tanítsd

Z

Bátorítsd, hogy írja le a feladatait. A lista (to-do-list) azonban önmagában nem elég, az elsősorban a feladatok számbavételének eszköze, de az időgazdálkodási problémákon nem segít. Az egyes feladatok időigényének felmérése, a feladatok fontossági sorrendjének megállapítása, a jó célmeghatározás, a napi/de legalább heti szintű tervkészítés legalább ennyire fontos elemei a hatékony időgazdálkodásnak. Tehát első lépésként:

– vegye számba a feladatait (pl. vasárnap délután, 10 percben az előtte álló következő hétre vonatkozóan)

– vegye számba a rendelkezésre álló időt (minden napra)

– gondolja végig, melyik tennivalóját melyik napra szeretné beütemezni

– rendeljen minden tevékenységhez becsült időt (minél konkrétabban: pénteki matek témazáróra való felkészülés: 2x 1 óra, kedd-csütörtök)

Z

Adj neki alternatívákat arra, hogyan védje ki a technológia „csábítását” – legalább annyi időre, míg a kötelező feladatokat teljesíti. Mivel szinte “mission impossible” rávenni egy kamaszt, hogy jegyezze, mennyi időt tölt online térben, vedd rá egy kísérletre: egy hétig – amikor tanul a szobájában – hagyja kint a telefonját. Vajon mennyivel gyorsabban végez így?

Z

Járj elől jó példával! Ha Te mindig mindenhonnan elkésel, és tornyosulnak előtted az elintézetlen dolgok, félő, hogy Ő is ezt a mintát fogja követni. Amennyiben az idő kezelésével mindketten hadilábon álltok, célszerű összefogni, és együtt nekikezdeni a változtatásnak (ez még pozitívan hathat a kapcsolatotokra is).

Z

Mutasd meg neki, hogyan használjon heti tervezőt. Elektronikus formában sok ilyen applikáció van, közös hátrányuk, hogy nem kézzelfoghatóak, és – ha akarják – a fiatalok könnyen el tudják tüntetni szem elől.

A heti tanulási tennivalók átlátására és tervezésére kézzelfogható eszköz a SMART Start tanulástervezője. A tárgyi, fizikai világban létezik (cselekvéses tanulási típusú gyereknél kifejezetten előny), nem alkalmazás, ami bezárható egy kattintással. Vizuálisak számára előny, hogy színesen jeleníthetők meg a teendők.

Z

Kerüld a „piszkálást”, a “már megint…” és ” te mindig…” típusmegjegyzéseket – a kamasz szereti, ha meghagyják neki a döntés szabadságát abban, hogy mikor mit csinál. Az elvárásaidat azonban tisztán kell látnia. Tedd egyértelművé minden helyzetben, amikor késik, nem tartja be, amit ígér és időhiányra hivatkozik, elfelejt valami fontosat stb., hogy ezek a kellemetlenségek megelőzhetők tervezéssel (ld. első pont).

Z

Tervezzetek meg együtt egy hetet! Az 1. pontban szereplő mintának megfelelően állítsátok össze közösen, hogy mit mikor célszerű megcsinálnia, és mennyi időt kell egy-egy teendő elvégzésére szánni. Vegyétek figyelembe a szeretem-nem szeretem tevékenységből fakadó lelkesedési szintjét, ami csökkentheti vagy épp növeli a feladathoz szükséges időt.

Z

Segíts a kamasznak a célok felállításában. Ha van értelmes cél, akkor van motiváció is annak elérésére. Figyelj, hogy az Ő és ne a Te céljaid legyenek.

Az idő kezelésében nem jeleskedők gyakori szófordulata a „majd”. Majd elintézem, majd holnap megcsinálom, majd szerdán elmegyek stb.

JÁTÉK: Kezdetben családilag célszerű játszani, és megállapodni a szabályban: ha valaki kimond egy mondatot, amiben egy elvégzendő feladat és a “majd” szó szerepel, akkor a többiek figyelmeztetik: MAJD = MOST

Ekkor a rajtakapottnak csapot-papot ott kell hagynia, és azonnal el kell végeznie a szóban forgó feladatot. Amennyiben nem lehetséges (mert pl. már bezárt a bolt), akkor ki kell tűzni másnapra egy konkrét időpontot. A kitűzött időpontban a feladatnak meg kell lennie, vagy életbe lép a közösen megállapított “következmény” (tetszés szerinti klasszikusan “nem szeretem” plusz feladat). 

 

időgazdálkodás kamaszoknak

A sorozat további témái:

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek – hogyan csináld?

Tanulási idő tervezés – Tippek, hogyan kezdd el

Időgazdálkodás a tanulásban – hogyan érd el, hogy hatékonyan használja ki a tanulási időt? (előkészületben)

Kérek értesítést új bejegyzés megjelenéséről!

15 + 5 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanulás – milyen képességekre van szükség?

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek listája hosszú: mivel kell rendelkeznie egy gyereknek ahhoz, hogy ne szenvedés legyen számára a tanulás. A lényeg azonban néhány pontban megragadható. Ezt foglaltuk össze ebben a bejegyzésben. Miért foglalkozunk az...
apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!