Időgazdálkodás kamaszoknak – kis színes

Helyszín: Jó nevű budapesti gimnázium, iskolai tanulás tréning, 7. osztályosok

Téma: iskolai tanulás tréning keretein belül az időgazdálkodás és a tervezés-priorizálás gyakorlása.

Egy résztvevő lány nagyon csóválja a fejét, látszik, hogy nem ért egyet a tervezés, mint időt spóroló megoldás gondolattal. Kérem, hogy fogalmazza meg, miért nem tartja elfogadhatónak?

„Mert a tervezés időigényes. És azzal, hogy tervezek, odavész a spontaneitás” – mondja ő. „Szeretem, ha spontánul azt csinálom, amihez épp kedvem van.”

„Előfordul, hogy úgy érzed, nincs elég időd arra, amit szeretnél? Van, hogy az utolsó pillanatban sietve kell megcsinálnod valamit, amitől feszült leszel? Tapasztaltad már, hogy érezted, jobban is megcsinálhattál volna valamit, ha lett volna rá időd? Volt utána rossz érzés, lelkifurdalás?” – mindegyik kérdésemre igenlően bólogat.

A gyakorlat végére azt mondja, ki fogja próbálni a tervezést a tanulásban – ez egy kamasznál maximális eredmény.

A kamasz és az idő

A kamaszkor nem egy egyszerű kor a gyereknek (de a szülőnek sem :)).

Be van osztva a napjuk: lavíroznak az iskolai lét, a különórák, a testedzés, az otthoni tanulás és szórakozás (videójáték) valamint a szociális élet (barátok, esetleg szerelem) előírta kötelezettségek között, jól-rosszul, próbálva valamilyen szinten megfelelni minden téren.

Többségük küzd az idővel való gazdálkodás problémájával: elúsznak a feladataikkal, elfelejtenek fontos dolgokat. Hajlamosak a szórakozást a tanulás elé helyezni, és a kompromisszumok („jó lesz így is ez a beadandó”) néha nem a minőségi munka javára köttetnek.

Több mint 450 szülőt kérdeztem, mit látnak a legnagyobb problémának a fiatalok tanulásában. A válaszadó 12-14 éves gyerekek szüleinél dobogós helyen végzett a rossz időbeosztás, a „nem tud bánni a saját idejével” probléma. A probléma legfőbb forrásaként, dobogós időrablóként pedig a telefont, a digitális világot említik.

Időgazdálkodás kamaszoknak – Hogyan tudsz Neki segíteni?

Ha nem kamaszodik még annyira, hogy csuklóból utasítson el mindent, amit szülőként mondasz/mutatsz neki, akkor itt van néhány tipp, hogyan segíthetsz neki, hogyan taníthatsz néhány fogást a jobb időgazdálkodásért:

Alapvetés 1: Ahhoz, hogy egyáltalán el tudjátok kezdeni, fontos magad mellé állítanod a témában. Hogyan tudod ezt elérni? Ha felmutatod neki az értéket, amiben NEKI jobb lesz, ha sikerül változtatni a megszokott módszerein.

Az idő tervezése valójában időt spórol. A megtakarított idő pedig arra fordítható, amit igazán kedves nekünk.

Alapvetés 2: Légy korrekt, és mondd el neki, hogy a változás nem egyik napról a másikra, varázsütésre fog bekövetkezni. Azt is mondd el, hogy a gyakorlás az elején nagyobb energiabefektetést igényel (ez azonban csökkenni fog, ahogy ráérez az ízére).

A tervezés egyfajta struktúrában való gondolkodást is jelent. Tudatosságot is feltételez: ismerem a feladataimat, képes vagyok fontossági sorrendet felállítani köztük, és van önfegyelmem, hogy ami tennivalót kitűztem magamnak, azt maximális odaadással megpróbáljam elvégezni.

Időgazdálkodás kamaszoknak – tippek, hogyan tanítsd

Z

Bátorítsd, hogy írja le a feladatait. A lista (to-do-list) azonban önmagában nem elég, az elsősorban a feladatok számbavételének eszköze, de az időgazdálkodási problémákon nem segít. Az egyes feladatok időigényének felmérése, a feladatok fontossági sorrendjének megállapítása, a jó célmeghatározás, a napi/de legalább heti szintű tervkészítés legalább ennyire fontos elemei a hatékony időgazdálkodásnak. Tehát első lépésként:

– vegye számba a feladatait (pl. vasárnap délután, 10 percben az előtte álló következő hétre vonatkozóan)

– vegye számba a rendelkezésre álló időt (minden napra)

– gondolja végig, melyik tennivalóját melyik napra szeretné beütemezni

– rendeljen minden tevékenységhez becsült időt (minél konkrétabban: pénteki matek témazáróra való felkészülés: 2x 1 óra, kedd-csütörtök)

Z

Adj neki alternatívákat arra, hogyan védje ki a technológia „csábítását” – legalább annyi időre, míg a kötelező feladatokat teljesíti. Mivel szinte “mission impossible” rávenni egy kamaszt, hogy jegyezze, mennyi időt tölt online térben, vedd rá egy kísérletre: egy hétig – amikor tanul a szobájában – hagyja kint a telefonját. Vajon mennyivel gyorsabban végez így?

Z

Járj elől jó példával! Ha Te mindig mindenhonnan elkésel, és tornyosulnak előtted az elintézetlen dolgok, félő, hogy Ő is ezt a mintát fogja követni. Amennyiben az idő kezelésével mindketten hadilábon álltok, célszerű összefogni, és együtt nekikezdeni a változtatásnak (ez még pozitívan hathat a kapcsolatotokra is).

Z

Mutasd meg neki, hogyan használjon heti tervezőt. Elektronikus formában sok ilyen applikáció van, közös hátrányuk, hogy nem kézzelfoghatóak, és – ha akarják – a fiatalok könnyen el tudják tüntetni szem elől.

A heti tanulási tennivalók átlátására és tervezésére kézzelfogható eszköz a SMART Start tanulástervezője. A tárgyi, fizikai világban létezik (cselekvéses tanulási típusú gyereknél kifejezetten előny), nem alkalmazás, ami bezárható egy kattintással. Vizuálisak számára előny, hogy színesen jeleníthetők meg a teendők.

Z

Kerüld a „piszkálást”, a “már megint…” és ” te mindig…” típusmegjegyzéseket – a kamasz szereti, ha meghagyják neki a döntés szabadságát abban, hogy mikor mit csinál. Az elvárásaidat azonban tisztán kell látnia. Tedd egyértelművé minden helyzetben, amikor késik, nem tartja be, amit ígér és időhiányra hivatkozik, elfelejt valami fontosat stb., hogy ezek a kellemetlenségek megelőzhetők tervezéssel (ld. első pont).

Z

Tervezzetek meg együtt egy hetet! Az 1. pontban szereplő mintának megfelelően állítsátok össze közösen, hogy mit mikor célszerű megcsinálnia, és mennyi időt kell egy-egy teendő elvégzésére szánni. Vegyétek figyelembe a szeretem-nem szeretem tevékenységből fakadó lelkesedési szintjét, ami csökkentheti vagy épp növeli a feladathoz szükséges időt.

Z

Segíts a kamasznak a célok felállításában. Ha van értelmes cél, akkor van motiváció is annak elérésére. Figyelj, hogy az Ő és ne a Te céljaid legyenek.

Az idő kezelésében nem jeleskedők gyakori szófordulata a „majd”. Majd elintézem, majd holnap megcsinálom, majd szerdán elmegyek stb.

JÁTÉK: Kezdetben családilag célszerű játszani, és megállapodni a szabályban: ha valaki kimond egy mondatot, amiben egy elvégzendő feladat és a “majd” szó szerepel, akkor a többiek figyelmeztetik: MAJD = MOST

Ekkor a rajtakapottnak csapot-papot ott kell hagynia, és azonnal el kell végeznie a szóban forgó feladatot. Amennyiben nem lehetséges (mert pl. már bezárt a bolt), akkor ki kell tűzni másnapra egy konkrét időpontot. A kitűzött időpontban a feladatnak meg kell lennie, vagy életbe lép a közösen megállapított “következmény” (tetszés szerinti klasszikusan “nem szeretem” plusz feladat). 

 

időgazdálkodás kamaszoknak

A sorozat további témái:

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek – hogyan csináld?

Tanulási idő tervezés – Tippek, hogyan kezdd el

Időgazdálkodás a tanulásban – hogyan érd el, hogy hatékonyan használja ki a tanulási időt? (előkészületben)

Kérek értesítést új bejegyzés megjelenéséről!

4 + 5 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

SMART Start komplex tanulásfejlesztés Időbeosztás modultörténetek

SMART Start Időbeosztás #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.
SMART Start modultörténetek

SMART Start Motiváció #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a tanfolyamon.

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

gerinckímélő ülés tanuláskor

Gerinckímélő ülés tanuláskor – hogyan?

Hogyan üljön a gyerek otthoni tanuláskor? Milyen széket válasszunk? Mire figyeljünk oda? A helyes, gerinckímélő üléssel nem pusztán egészségügyi problémákat előz meg, hanem a tanulását is hatékonyabbá teheti. Mutatjuk, hogyan…

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
a szabadban nagyobbakkal

Kirándulás nagyobb gyerekekkel – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

Tanulási idő tervezés

Tanulási idő tervezés – Hogyan kezdd el a gyermekeddel?

Miért fontos már alsóban elkezdeni megtanítani a gyermeket az ideje beosztására, tervezésére. Hogyan lehet elkezdeni? Tippek hétköznapokra, a tanulása megkönnyítésére, gyorsítására.

SMART Start tanulastechnikai modultörténetek

SMART Start Hatékony tanulási technikák #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

tanulási környezet

Asztal és szék választás – Motiváló tanulási környezet – 2.rész

A tanulósarok két legfontosabb szereplője az íróasztal és a szék. Hogyan válassz megfelelőt, ami a tanulás szempontjából jó, és egyben az egészséges tartást is elősegíti?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!