Gyakorlatok az olvasási technika fejlesztéséhez alsósoknak
A hatékony tanuláshoz elengedhetetlen az olvasás. Az, hogy milyen olvasási technikával mennyire hatékonyan tudnak a gyerekek olvasni, és az olvasott szöveget megérteni, gyakorlás kérdése. Ehhez ismerni kell néhány olyan technikát, aminek rendszeres használatával megkönnyítjük az értelmező, aktív olvasást.
Egy rövid történet, hogy jobban értsük, mi is az olvasás:
Egyszer egy fiatal mérnöknek kutatásai közben egy gót betűkkel írott régi német szövegrészlet kerül a kezébe. Bár kitűnően beszélt németül, a gót betűket nem ismerte. Eszébe jutott, hogy grafikus barátja jól ért a különböző betűtípusokhoz, hátha az ő segítségével értelmezheti a szöveget. Fel is kereste a barátját, aki vállalkozott is a feladatra. A bökkenő csak az volt, hogy a barát egyetlen szót sem tudott németül. Egy megoldás kínálkozott: a grafikus felolvasta a szövegrészletet – amelyből egy szót sem értett – , és a mérnök – aki viszont az írást nem tudta értelmezni – meghallgatta, és megértette a szöveget. Vajon melyikük olvasott?
Nekünk egyértelmű a válasz – vajon a gyerekeinknek is?
Azzal még nem értünk el semmit, ha felismerjük a betűket, és azokat szavakká, mondatokká tudjuk összeolvasni. Sokszor tapasztaltam a fiaimnál, hogy elolvasni el tudták, azonban amikor azt kértem, hogy mondják el saját szavaikkal, mit olvastak, bizony néha bajban voltak. Arról nem is beszélve, ha azt kértem, foglalják össze a lényegét annak, amit olvastak.
Ti is tapasztaltok hasonlót?
Alsóban tanulnak meg a gyerekeink biztonságosan olvasni, van, aki hamarabb, van, aki később. Azt mondhatjuk, hogy negyedik osztály végére minden lurkónak el kell jutnia arra a szintre, amikor egy hosszabb szöveget képes elolvasni, annak a lényegét felfogni. Hogyan tudjuk őt segíteni azon az úton, hogy meg is értse, amit olvas?
Erre itt van néhány játékos gyakorlat, amit nem veszik nagyon igénybe sem a szülő, sem a gyerek türelmét és egyáltalán nem tanulás, hanem inkább játék-szagúak, jó mókák mindkét félnek (saját tapasztalat). A kötelező házi olvasmány (amit alsóban még talán sokan együtt olvasnak a gyerekkel) kiváló alkalom, hogy kipróbáljuk!
Ο Betű – számoló. Jelöljünk ki 10 sort az aktuális esti olvasmányból a gyerekkel közösen (fontos, hogy legyen meghatározva a játék területe). Játék célja: a gyerek ránézésre mondja meg, hogy egy általunk mutatott szó hány betűből (karakterből* áll): 1-2-3-4 vagy több. Játszhatjuk felváltva, a felnőttnek 6-ig legyen a feladat.
Ο Szó-vadász. A betű-számoló nehezebb verziója, amikor előre megmondjuk, hogy pl. 5 karakterből* álló szavakat kell megmutatni a játéktérről. A játék lényege a gyorsaság, ránézésre kell mondani, semmiképp sem számolni a betűket.
* – a dupla mássalhangzók (gy, ny) két karakternek számítanak.
Ο Betű-vadász. Egy adott betűvel kezdődő szavakat kell keresni a játéktéren. Nehezíthető azzal, ha olyan szavakat keresünk, amelyek második (harmadik vagy akár utolsó) betűje a megadott betű (tehát pl. ha k a keresett betű, megoldás az akkor v. csuprok). Válasszuk ki közösen, játékkal a keresett betűt is, például így: valaki magában mondja az ABC-t, a másik fél stoppol – az a betű játszik, ahol megállt az ABC.
Ο Szimultán. Válasszunk egy másik, 10-12 soros szöveget az olvasmányból. Kérjük meg a lurkót, hogy a szemével kövesse, ahogyan hangosan felolvassuk a szöveget. 5-6 helyen változtassunk egy-egy szót, olvassunk mást, mint ami le van írva. Helyettesítsük a szavakat egy rokonértelmű másikkal. A felolvasás végén kérdezzük meg, hogy hány eltérést tapasztalt, hányszor olvastunk mást.
A fenti gyakorlatok koncentrációt igényelnek, ezért ne játszunk 5-8 percnél többet egy alkalommal, legalábbis kezdetben. Fejlesztik a gyerekek megfigyelő készségét, gyors – pásztázó szemmozgását, ami a kereső olvasás egyik feltétele.
Tipp: Játék előtt mindenképp olvassuk el az esti adagot, ami ahhoz kell, hogy a kijelölt időre befejezzük a könyvet. Célszerű időnként meg-megállni, visszakérdezni egy-egy fontos információra, ami elhangzott (szövegértés). Bátorítsuk a gyereket, hogy saját szavaival fogalmazza meg az olvasottak tartalmát!
Jó játékot!
Ma még szövegalapú a tanulás – bármennyire is vizuális irányba megy a világ. A gyakorlott olvasónak pedig előnye van a tanulásban – gyorsabban jut a végére, könnyebben érti meg a lényeget és nincs kudarcélménye hosszabb szövegek feldolgozásában – hiszen nem az olvasás technikai kivitelezésére koncentrál.
Az olvasástechnika CSAK gyakorlással fejlődik, ezt nem lehet megúszni!
Olvassatok együtt, olvasson hangosan, felváltva, lefekvésnél és vacsorakészítés közben szórakoztatásként, kistesó megnyugtatására…. mint Gombóc Artúr – mindegy, csak olvasás legyen :), apropót mindig lehet találni.
Kezdd el időben letenni az okos tanulás alapjait!
A SMART Start Tanulás tananyag 2-3. és 4-5. osztályos gyerekeknek, elsősorban olvasási képesség szerint differenciált tananyag, tehetséggondozó kiegészítő programmal.
Többek között megtanít eligazodni a szövegben, megtalálni a lényeges elemeket – értő olvasásra ösztönöz!
Hogy mire tanít még?
A részletekért kattints a képre!
Még több Tipp alsósoknak:
Hogyan alakítsd ki az idővel való gazdálkodás képességét már alsóban? – Időgazdálkodás kisebbeknek
Tanulási idő tervezése – Hogyan kezdd el már alsós korában? Tippek – eszköz és módszer
Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, támogathatod Őt jobban a tanulásban!