Időgazdálkodás tanítása gyerekeknek? Hiszen az idővel való okos bánásmód még a felnőtteknek is sokszor probléma…
Nem tudjuk jól beosztani, utolsó pillanatra hagyunk dolgokat, aztán stresszelünk és verjük a fejünket a falba, hogy miért nem kezdtük korábban…. ismerős helyzetek. A felnőttek vagy megtanulnak együtt élni ezekkel, vagy próbálnak változtatni, és jobban tervezni.
Az idővel való tudatos gazdálkodás nem „szuper képesség”, az tanulható és automatizmussá tehető, kellő gyakorlással. Szülőként kell-e a tanításához plusz energiabefektetés? Mindjárt kiderül..
Időgazdálkodás már apró korban – miért fontos korán elkezdeni?
A barátnőm visszakézből azt válaszolná, hogy „azért, hogy ne legyen olyan stresszes felnőtt, mint én” ?. Aztán kevésbé viccesen azt mondaná, hogy legyen több ideje kompromisszumok nélkül arra, amit fontosnak tart és szívesen csinál. Azt is mondaná, hogy ha a gyerek megtanulna még időben jól bánni a saját idejével, akkor az előtte tornyosuló megoldatlan, vagy félig befejezett feladatok miatti sikertelenség érzések nem állnának össze önértékelési problémákká.
Amit korán elkezdünk gyakorolni, az jobban beépül – ennyire egyszerű.
Már nagyon pici korban meg tudjuk alapozni az idővel való jó gazdálkodás képességét: a napirenddel, amit kialakítunk és amihez tartjuk magunkat, ezzel strukturálva az időt (nem csupán az ő, hanem a magunk számára is). Ez minden kutatás szerint a gyerekek számára biztonságot, kiszámíthatóságot ad.
Ahogy nő a gyerek, bekerül a bölcsődei/óvodai közösségbe, ahol megvan az ideje az evésnek, a szabadtéri játéknak, a foglalkozásoknak és a pihenésnek is. Könnyebb alkalmazkodnia, ha otthonról is ismerős a rendszer, a napi struktúra az életében. A rutinok megléte – Vekerdy szerint is – nagyon fontos. Az események sorrendisége a legfőbb tájékozódási pont a gyerkőc számára ebben a korban, hiszen időfogalma nem kialakult, csak a „most” és „nem most” megértésére korlátozódik.
Beszélj vele az időről az Ő nyelvén! Ha tehát a kérdés, hogy mikor megyünk a játszótérre, akkor arra a számára érthető válasz, hogy „uzsonna után”, a „fél óra múlva” pedig kínaiul van.
A gyerek tapasztalatokból tanul, ergo az idő fogalmát is így alakítja. 5-6 éves korban már a tegnap-ma-holnap szavakat hozzákapcsolja egy-egy eseményhez (szülinap, utazás, barátlátogatás), így konkretizálva teszi a maga számára kézzelfoghatóvá az időt.
Közös előre tervezés – könnyen beépíthető a mindennapokba – akár heti rutinná is tehető. Rendszeresíts egy naptárt, amibe előre beírjátok közösen, mikor mentek az Állatkertbe, vagy a nagyszülőkhöz, egyéb programokra. Erre nagyon jó eszköz például a Lurkónaptár családi tervezője.
A következő lépés az időgazdálkodási képesség fejlesztésében
A közös tervezéssel már tettél egy jókora lépést az idővel való barátsága képességének kialakításában. Lássuk, hogyan léphetsz tovább.
Minden ovis korú gyerek szüleinek ismerős az esti lefekvéskor gyakori konfliktushelyzet: a „pakolj el”, a vacsora-fürdés-fogmosás-lefekvés ördögi kör. Javíthatod a család jókedv-mutatóját, ha rendszeresítesz egy listát (képes megjelenítés a legjobb) a lefekvési rutin részleteivel. Arra jó, hogy nem kell mindent ötször mondani, ötször mondani…csak rámutatsz a megfelelő elemre. Idővel már erre sem lesz szükség, mert a gyerek magától fogja megcsinálni, szokássá válik.
Hogyan jutunk el a rutintól az idővel való jó gazdálkodásig?
Ha mennek a rutin tevékenységek, akkor lehet abban továbblépni, hogy megtanulja felmérni, mihez mennyi idő kell. Ez csak lépésről-lépésre megy és sok gyakorlást igényel, de játékkal, kihívásokkal igazán élvezetes tevékenység varázsolható belőle.
Tartsd szem előtt a célt: azért érdemes időt szánnod erre, mert hasznos ha később biztonsággal meg tudja becsülni, hogy egy-egy tevékenységhez mennyi időre van szüksége. Ez a képessége a tanulása tervezésénél – a tanulási hatékonyság növelése érdekében – aranyat fog érni.
Játékok az idővel – Így kezdd el!
Indíts azzal, hogy gyakoroljátok az idő becslését: megbecsülitek mennyi idő alatt mos fogat, fürdik, öltözik fel, készül el az oviba/iskolába induláshoz. Ezt egy ovis/alsós akár kihívásos játéknak is megélheti… versenynek a „gyorsabban futó, hosszabb óramutatóval”. Nem is kell ismernie hozzá a számlapos órát.
A reggeli készülődésben nagy segítség a játék az idővel – hiszen motiváló erővel bír („felöltözöl, mire a gyorsabban futó nagy mutató a 9-ről a 10-re ér?”). Először a felnőtt határozza meg, mi a kihívás, idővel a gyerekre lehet bízni ezt… nagyon élvezik, amikor a maguk számára kitűzött célt is képesek teljesíteni. A reggeli sikerélmény pedig jelentősen befolyásolja, hogy milyen hangulatban telik majd a nap (a „sikerélmény- hólabda-effektusról” itt találsz bővebb információt: Motiváció a tanuláshoz).
Gyakoroljátok együtt az idő becslését hétköznapokon, hazafelé az óvodából/iskolából: mennyi idő alatt értek haza, vásároltok be, készítitek elő a vacsorát, lesz rend játék után a nappaliban stb. Akár fogadásokat is lehet kötni, testvérek egymás között.
Ha magad is a „jó időbeosztók” ligáját erősíted, a tevékenység és az ahhoz szükséges idő tervezési lépéseit fejben végig szoktad gondolni. Bátran hangosítsd ki ezeket a gondolatokat, hogy lássa-hallja a gyerek is! A jó szülői példánál jobb nincs egy gyerek számára – Anyu is ezt csinálja.
Ha nem ebben a ligában játszol, az sem tragédia, egyel több ok, hogy magadat is rászorítsd egy kicsit jobban a tervezésre… akár a spontaneitás háttérbe szorulása árán ?. (Az Időgazdálkodás sorozat folytatódik).
A sorozat további témái:
Időgazdálkodás tanítása kamaszkorban – hogyan csináld?
Tanulási idő tervezés – Tippek, hogyan kezdd el
Időgazdálkodás a tanulásban – hogyan érd el, hogy hatékonyan használja ki a tanulási időt?
Kérek értesítést új bejegyzés megjelenéséről!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!