Összeszedtük a TOP 10 játékos otthoni szórakoztató tevékenységet, amit a gyerekek nagyon szoktak élvezni – a szülői visszejelzések alapján. Ezek mindegyike fejlesztő hatású, azokat a képességeket és készségeket erősíti, amelyek a közelgő iskolai váltás sikere szempontjából elsődlegesek. (Az iskolaérettség, a tanulásban való boldogulás szempontjából fontos képességekről itt írtunk korábban: Iskolaérett a gyermekem? – mit tehetek, hogy segítsem?

A játékokhoz nem kell más, csak Te és a gyermeked – az eszközök megtalálhatók minden háztartásban.

 Mókák tér-irány érzékelés fejlesztésére

A tér-irány érzékelés fejlesztése azért fontos, hogy biztonsággal tudjon tájékozódni majd az iskolában a papíron, a füzetben illetve az olvasás balról jobbra iránya rögzüljön.

1. KIS CSELLENGŐ (tér-irány érzékelés a térben)

Játékidő 2-3 perc

Eszköz: kedvenc plüss

Cselleng a kedvenc plüss, keresd meg! A lényeg, hogy felváltva dugjátok el a szobában a plüsst. Hol a gyereknek, hol a felnőttnek kell a keresőt irányítani, hol találja meg a kis csellengőt.

Használjátok a jobbra, balra, alatta, felette, mellette, előtte, mögötte szavakat az iránymutatásnál.

Nehezítő: Ne nevezzétek meg a bútorokat, tárgyakat, hanem írjátok körül: szókincs, szövegértés, hallás utáni figyelem fejlesztése.

Pl. A Csellengő a bútordarab alatt van, amin enni szoktunk. A Csellengő a vászon mögött van, ami az ablakot takarja. stb.

2. RAJZOLÓS (tér-irány érzékelés síkban) –Én mondom, te rajzolod, utána cserélünk

Játékidő: 5-10 perc

Eszköz: rajzlap, zsírkréta

Rajzolj egy fát a „lap közepére”, a „fa fölé” egy madarat, a „fa alá” sok színes virágot, „a lap aljára, a bal sarokba” egy házikót, a „lap tetejére a jobb sarokba” egy napocskát.

A házikó mellé a „jobb oldalra” egy kutyát. A napocska „bal oldalára” egy felhőt.

Nehezítő: Keressünk egy képeskönyvet (Bogyó és Babóca is megteszi), válasszunk belőle egy illusztrációt. Kérjük meg a gyereket, hogy mondja el, mit és hol lát a képen. Mi rajzoljunk annak alapján, amit a gyerek mond. Utána kérjük meg, hogy hasonlítsa össze, jó helyen vannak-e a szereplők.

3. Tér-irány síkban, balról jobbra haladás gyakoroltatása

Háztartásban használt apró tárgyak (különböző színű és nagyságú babszemek, különböző formájú tészták, kupakok, gémkapcsok, egyéb apró tárgyak stb.).

4-5 féle tárgy elég egy játékhoz. Tegyük le őket az asztalra tetszőleges sorrendben.

Pl. barna babszem – piros gémkapocs – csavaros tészta -fehér kupak – masni tészta

Mondjuk végig közösen a gyerekkel a sort.

Utána kérdezzünk: hol van a fehér kupak? (a masni tészta előtt, vagy a csavaros tészta után) stb.

Nehezítő: Mi mondjuk, ő pakoljon! (Tegyél a lap közepére egy fehér kupakot! A kupak elé tegyél egy babszemet! A babszem és a kupak közé tegyél egy masni tésztát … stb.

Utána cseréljünk! (kommunikációs képesség fejlesztés)

Fontos: az előtte, utána, közötte szavak használata (cél: a viszonyítással együtt a helyes sorrend az olvasáshoz begyakoroltatása)

Mókák hallás utáni figyelem fejlesztésére

A hallás utáni figyelem fejlesztése rendkívül fontos, mert számtalan kutatás bizonyította, hogy egyes beszédhibáknak, memória gyengeségnek, valamint az olvasási-írási nehézségek egyik oka az auditív feldolgozás zavara, akár ép hallás mellett is.  Sok, tanulási problémával küzdő gyermek mutat nehézséget az auditív feldolgozás területén. 

4. Hallás utáni figyelem és téri tájékozódás fejlesztés

Játékidő: max. 5 perc

Eszközök: a gyerek ágyában található összes plüss (ez nagyon fog neki tetszeni), vagy legófigurák, vagy babák

Kezdjünk el mesélni egy történetet, ahol a szereplők elindultak szerencsét próbálni. A történet lényege, hogy a gyereknek le kell követnie az elhangzottakat: úgy kell sorba rendeznie a szereplőket, ahogyan az a történetben elhangzik. Az út során van aki lemarad, van aki megelőzi a másikat, van, hogy hárman mennek egymás mellett, stb. Az előtte, mögötte, közötte, mellette, előre, hátra szavak jelentésének gyakoroltatása a cél.

Néha a hősök megállnak, és számba veszik, hogy ki megy legelöl, ki az első, ki a második stb.

Fontos: kezdés előtt jelöljük ki a játékteret, és állapodjunk meg, merre van az előre (tűzzünk ki egy célt: pl. el akarják érni a Varázshegyet, ami a kanapén egy párna).

5. Gyermekdalok – kérdésekkel/mozgással

Időigény: dal meghallgatás + 2-3 perc

Eszköz: Gryllus Vilmos/Alma együttes/Kolompos együttesek dalai

Hallgassuk meg együtt a dalt, akár többször is. Tegyünk fel kérdéseket a dalszöveghez kapcsolódóan. A játék kombinálható mozgással is: Figyeld meg, hányszor hallod az “alma” szót Gryllus: Alma, piros alma odefent a fán c. dalában. Hallgassuk a dalt közösen. Te mindig ugorj egy nagyot, amikor az “alma” szót hallod a dalban. 

Nehezítés (komplex fejlesztés): A feladat folytatható az asztalnál: “Rajzold le, mi történt a dalban! Miről szólt, ki volt benne stb. 

Mókák vizuális figyelem fejlesztésére

A vizuális figyelem/vizuális memória elengedhetetlen: az írás-olvasástanulásnál számtalan képi információt kell feldolgozni, megjegyezni a betűk (főként a hasonló b és d stb.) biztonságos megkülönböztetésére. 

6.  Keresd a párját vagy mi változott? – memória és vizuális figyelem fejlesztés

Eszközök: zoknik

A zoknipárosítás jó móka egy gyereknek: amíg mi a ruhák pakolásával vagyunk elfoglalva, vonjuk be a gyereket a zokni-párkeresőbe. “Találtam egy lila macskásat, találd meg a párját!” Továbbfejleszthető játék: ha végeztünk, tegyünk sorba 5 zokni párt. Kérjük tőle, hogy jól figyelje meg őket, aztán forduljon el. Változtassunk a sorrenden (egyszerre csak egy zoknit pakoljunk másik helyre a sorban), és kérdezzük meg tőle, mit változtattunk.

7.  Építs ugyanilyent! – vizuális figyelem és memória fejlesztés

Eszköz: lego kockák, vagy színes fakockák

Játékidő: amennyit bír a gyerek

A Lego kis összerakható autói nagyon hasznosak a vizuális figyelemfejlesztésre – főként, ha követjük a hozzá tartozó kis füzetke lépésről-lépésre ábráit. Ha ez még bonyolult neki, akkor építsünk mi egy mintadarabot, amit neki le kell utánoznia. Hívjuk fel a figyelmet, hogy a végtermék pontosan ugyanolyan legyen, mint az általunk épített (szín, forma, és lego esetén számegyeztetés). Ugyanez játszható bármely építő játék különböző formáival.

8. Közlekedjünk

Játékidő: amíg megyünk az oviba vagy hazaérünk

Feladat: Kérjük, hogy mondja hangosan a szembe jövő autók színét. Ha 5 szín elhangzott, álljunk meg. Keressen a ruháján olyan színeket, mint amilyen színű autókat látott. Próbálja sorrendben mondani. “Az első autó piros volt, nekem piros a sálam”. (Komplex feladat, mert a megfigyelőképességet, a sorrend érzékelését/felismerését, memóriáját, verbális kifejezőképességét is fejlesztjük.). A feladat előnye, hogy szórakoztató gyerek és szülő számára és nem vesz el az otthoni időből, Variációs lehetőség: ha elmegyünk sétálni, játszhatjuk az utcán álló autókkal ugyanezt. 

9. Rendrakó – Többet célt egy játékkal!

Ez a játék a szülők kedvence – a gyerek élvezi, és közben elpakol a szobájában. 

Feladat: “Kövesd az utasításokat! Közlekedj, mint a pók! Csak azt tedd helyre (gyűjtsd a dobozba), ami kék és kisebb mint a ….. Csak azt tedd fel a polcra, ami papírból van és képek vannak benne! stb.

10. A kéz erejének fejlesztése

Biztassuk, hogy használja a kezeit, gyurmázzon minél többet! Adjunk esetleg témát az alkotáshoz: az előző napi esti meséhez kapcsolódóan formázza meg pl. a főhőst!

Jó játékot, jó szórakozást kívánunk! Hogy első perctől legyen sikerélmény az iskola, a tanulás!

 

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!

10 + 9 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted Őt a tanulásra!

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

SMART Start komplex tanulásfejlesztés Időbeosztás modultörténetek

SMART Start Időbeosztás #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

Tanulási idő tervezés

Tanulási idő tervezés – Hogyan kezdd el a gyermekeddel?

Miért fontos már alsóban elkezdeni megtanítani a gyermeket az ideje beosztására, tervezésére. Hogyan lehet elkezdeni? Tippek hétköznapokra, a tanulása megkönnyítésére, gyorsítására.

Időgazdálkodás kamaszoknak

Időgazdálkodás kamaszoknak – tanítható?

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

SMART Start tanulastechnikai modultörténetek

SMART Start Hatékony tanulási technikák #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!