Összeszedtük a TOP 10 játékos otthoni szórakoztató tevékenységet, amit a gyerekek nagyon szoktak élvezni – a szülői visszejelzések alapján. Ezek mindegyike fejlesztő hatású, azokat a képességeket és készségeket erősíti, amelyek a közelgő iskolai váltás sikere szempontjából elsődlegesek. (Az iskolaérettség, a tanulásban való boldogulás szempontjából fontos képességekről itt írtunk korábban: Iskolaérett a gyermekem? – mit tehetek, hogy segítsem?

A játékokhoz nem kell más, csak Te és a gyermeked – az eszközök megtalálhatók minden háztartásban.

 Mókák tér-irány érzékelés fejlesztésére

A tér-irány érzékelés fejlesztése azért fontos, hogy biztonsággal tudjon tájékozódni majd az iskolában a papíron, a füzetben illetve az olvasás balról jobbra iránya rögzüljön.

1. KIS CSELLENGŐ (tér-irány érzékelés a térben)

Játékidő 2-3 perc

Eszköz: kedvenc plüss

Cselleng a kedvenc plüss, keresd meg! A lényeg, hogy felváltva dugjátok el a szobában a plüsst. Hol a gyereknek, hol a felnőttnek kell a keresőt irányítani, hol találja meg a kis csellengőt.

Használjátok a jobbra, balra, alatta, felette, mellette, előtte, mögötte szavakat az iránymutatásnál.

Nehezítő: Ne nevezzétek meg a bútorokat, tárgyakat, hanem írjátok körül: szókincs, szövegértés, hallás utáni figyelem fejlesztése.

Pl. A Csellengő a bútordarab alatt van, amin enni szoktunk. A Csellengő a vászon mögött van, ami az ablakot takarja. stb.

2. RAJZOLÓS (tér-irány érzékelés síkban) –Én mondom, te rajzolod, utána cserélünk

Játékidő: 5-10 perc

Eszköz: rajzlap, zsírkréta

Rajzolj egy fát a „lap közepére”, a „fa fölé” egy madarat, a „fa alá” sok színes virágot, „a lap aljára, a bal sarokba” egy házikót, a „lap tetejére a jobb sarokba” egy napocskát.

A házikó mellé a „jobb oldalra” egy kutyát. A napocska „bal oldalára” egy felhőt.

Nehezítő: Keressünk egy képeskönyvet (Bogyó és Babóca is megteszi), válasszunk belőle egy illusztrációt. Kérjük meg a gyereket, hogy mondja el, mit és hol lát a képen. Mi rajzoljunk annak alapján, amit a gyerek mond. Utána kérjük meg, hogy hasonlítsa össze, jó helyen vannak-e a szereplők.

3. Tér-irány síkban, balról jobbra haladás gyakoroltatása

Háztartásban használt apró tárgyak (különböző színű és nagyságú babszemek, különböző formájú tészták, kupakok, gémkapcsok, egyéb apró tárgyak stb.).

4-5 féle tárgy elég egy játékhoz. Tegyük le őket az asztalra tetszőleges sorrendben.

Pl. barna babszem – piros gémkapocs – csavaros tészta -fehér kupak – masni tészta

Mondjuk végig közösen a gyerekkel a sort.

Utána kérdezzünk: hol van a fehér kupak? (a masni tészta előtt, vagy a csavaros tészta után) stb.

Nehezítő: Mi mondjuk, ő pakoljon! (Tegyél a lap közepére egy fehér kupakot! A kupak elé tegyél egy babszemet! A babszem és a kupak közé tegyél egy masni tésztát … stb.

Utána cseréljünk! (kommunikációs képesség fejlesztés)

Fontos: az előtte, utána, közötte szavak használata (cél: a viszonyítással együtt a helyes sorrend az olvasáshoz begyakoroltatása)

Mókák hallás utáni figyelem fejlesztésére

A hallás utáni figyelem fejlesztése rendkívül fontos, mert számtalan kutatás bizonyította, hogy egyes beszédhibáknak, memória gyengeségnek, valamint az olvasási-írási nehézségek egyik oka az auditív feldolgozás zavara, akár ép hallás mellett is.  Sok, tanulási problémával küzdő gyermek mutat nehézséget az auditív feldolgozás területén. 

4. Hallás utáni figyelem és téri tájékozódás fejlesztés

Játékidő: max. 5 perc

Eszközök: a gyerek ágyában található összes plüss (ez nagyon fog neki tetszeni), vagy legófigurák, vagy babák

Kezdjünk el mesélni egy történetet, ahol a szereplők elindultak szerencsét próbálni. A történet lényege, hogy a gyereknek le kell követnie az elhangzottakat: úgy kell sorba rendeznie a szereplőket, ahogyan az a történetben elhangzik. Az út során van aki lemarad, van aki megelőzi a másikat, van, hogy hárman mennek egymás mellett, stb. Az előtte, mögötte, közötte, mellette, előre, hátra szavak jelentésének gyakoroltatása a cél.

Néha a hősök megállnak, és számba veszik, hogy ki megy legelöl, ki az első, ki a második stb.

Fontos: kezdés előtt jelöljük ki a játékteret, és állapodjunk meg, merre van az előre (tűzzünk ki egy célt: pl. el akarják érni a Varázshegyet, ami a kanapén egy párna).

5. Gyermekdalok – kérdésekkel/mozgással

Időigény: dal meghallgatás + 2-3 perc

Eszköz: Gryllus Vilmos/Alma együttes/Kolompos együttesek dalai

Hallgassuk meg együtt a dalt, akár többször is. Tegyünk fel kérdéseket a dalszöveghez kapcsolódóan. A játék kombinálható mozgással is: Figyeld meg, hányszor hallod az „alma” szót Gryllus: Alma, piros alma odefent a fán c. dalában. Hallgassuk a dalt közösen. Te mindig ugorj egy nagyot, amikor az „alma” szót hallod a dalban. 

Nehezítés (komplex fejlesztés): A feladat folytatható az asztalnál: „Rajzold le, mi történt a dalban! Miről szólt, ki volt benne stb. 

Mókák vizuális figyelem fejlesztésére

A vizuális figyelem/vizuális memória elengedhetetlen: az írás-olvasástanulásnál számtalan képi információt kell feldolgozni, megjegyezni a betűk (főként a hasonló b és d stb.) biztonságos megkülönböztetésére. 

6.  Keresd a párját vagy mi változott? – memória és vizuális figyelem fejlesztés

Eszközök: zoknik

A zoknipárosítás jó móka egy gyereknek: amíg mi a ruhák pakolásával vagyunk elfoglalva, vonjuk be a gyereket a zokni-párkeresőbe. „Találtam egy lila macskásat, találd meg a párját!” Továbbfejleszthető játék: ha végeztünk, tegyünk sorba 5 zokni párt. Kérjük tőle, hogy jól figyelje meg őket, aztán forduljon el. Változtassunk a sorrenden (egyszerre csak egy zoknit pakoljunk másik helyre a sorban), és kérdezzük meg tőle, mit változtattunk.

7.  Építs ugyanilyent! – vizuális figyelem és memória fejlesztés

Eszköz: lego kockák, vagy színes fakockák

Játékidő: amennyit bír a gyerek

A Lego kis összerakható autói nagyon hasznosak a vizuális figyelemfejlesztésre – főként, ha követjük a hozzá tartozó kis füzetke lépésről-lépésre ábráit. Ha ez még bonyolult neki, akkor építsünk mi egy mintadarabot, amit neki le kell utánoznia. Hívjuk fel a figyelmet, hogy a végtermék pontosan ugyanolyan legyen, mint az általunk épített (szín, forma, és lego esetén számegyeztetés). Ugyanez játszható bármely építő játék különböző formáival.

8. Közlekedjünk

Játékidő: amíg megyünk az oviba vagy hazaérünk

Feladat: Kérjük, hogy mondja hangosan a szembe jövő autók színét. Ha 5 szín elhangzott, álljunk meg. Keressen a ruháján olyan színeket, mint amilyen színű autókat látott. Próbálja sorrendben mondani. „Az első autó piros volt, nekem piros a sálam”. (Komplex feladat, mert a megfigyelőképességet, a sorrend érzékelését/felismerését, memóriáját, verbális kifejezőképességét is fejlesztjük.). A feladat előnye, hogy szórakoztató gyerek és szülő számára és nem vesz el az otthoni időből, Variációs lehetőség: ha elmegyünk sétálni, játszhatjuk az utcán álló autókkal ugyanezt. 

9. Rendrakó – Többet célt egy játékkal!

Ez a játék a szülők kedvence – a gyerek élvezi, és közben elpakol a szobájában. 

Feladat: „Kövesd az utasításokat! Közlekedj, mint a pók! Csak azt tedd helyre (gyűjtsd a dobozba), ami kék és kisebb mint a ….. Csak azt tedd fel a polcra, ami papírból van és képek vannak benne! stb.

10. A kéz erejének fejlesztése

Biztassuk, hogy használja a kezeit, gyurmázzon minél többet! Adjunk esetleg témát az alkotáshoz: az előző napi esti meséhez kapcsolódóan formázza meg pl. a főhőst!

Jó játékot, jó szórakozást kívánunk! Hogy első perctől legyen sikerélmény az iskola, a tanulás!

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!

2 + 8 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted Őt a tanulásra!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!