Az iskolaérettség kapcsán egy korábbi bejegyzésben (itt olvashatod: Iskolaérettség – ezt kell tudni, ezt kell tenni) három fontos dolgot emeltünk ki, mint ami döntően befolyásolja a gyermek iskolai hogylétét, szociálisan és a tanulásban egyaránt:

  • a figyelem és koncentrációs képesség,
  • az önszabályozás, önirányítás képessége
  • a társas/szociális kapcsolatokra való képesség megléte.

Most azt járjuk körbe, hogyan tudod megalapozni és fejleszteni otthoni körülmények között e képességeket, hétköznapi – olykor banálisnak is látszó, de annál hatékonyabb – módokon. A járványhelyzet okozta körülmények miatt a gyerekek szakaszosan járnak közösségbe, így még inkább jelentősége van az otthoni tevékenységek/együttlét tudatos átgondolásának, alakításának.

Iskolaérettség – figyelem és koncentrációs képesség

A figyelem és koncentrációs képesség erősítésének valamint a szókincs, beszédértés fejlesztésének egyik legfontosabb eszköze a hangosan, szülő által felolvasott (nem képeskönyv formájú) mese. A képeskönyv jó szolgálatot tehet az orvosi rendelő előterében várakozva, vagy otthon, ha a gyerek elfáradt a játékban és igényel egy kis összekuckózást. A képek támogatása nélküli csak szöveges mese felolvasás esti elfoglaltság. Ekkor építhető be a rendszer-rutinba leginkább, és kerülhető el legkönnyebben, hogy a gyerek késztetést érezzen mással is foglalkozni közben. A kettő nem váltja ki egymást, párhuzamosan jó használni, hiszen más-más területeket fejlesztenek.

Miért nem jó, ha tesz-vesz van mesehallgatás közben?

Vekerdyt olvasva sokan megértették már a felolvasás fontosságát, és teszik is szorgalmasan, ami nagyon pozitív. Nem mindig következetesek azonban, hogy a gyermek teljes figyelmét kérjék. A gyerek, ha mesehallgatás közben járkál-matat-nézeget, csak fél füllel van jelen, így pont az elmélyülésre, a hallottak elképzelésére (belső képteremtésre) nincs lehetőség, nem beszélve arról, hogy figyelme szóródik. Megdöbbenve tapasztalom, hogy egy egyszerű rövid, akciódús vers hangos felolvasását követően hány gyerek az, aki nem tud beszámolni, milyennek képzelte el a főszereplőt.

A képzelet, a hallottak-olvasottak alapján keletkező mentális kép nélkül sokkal nehezebb a mélyebb megértés – ami a tanulásban elengedhetetlen. Más szempontból pedig a relaxált, nyugodt állapot, amiben a mesét jó esetben hallgatják, egyben koncentráció/figyelem gyakorlat is.

Olvassunk hangosan vagy meséljünk fejből napi rendszerességgel, és ha ennek megvan a meghatározott esti lefekvő rutinja, azzal tesszük a legtöbbet.

Iskolaérettséghez: 2 játék, amit könnyen megvalósíthatsz otthon

Játék akusztikus (hallás utáni) figyelem fejlesztésére

Állapodjatok meg a gyerekkel közösen egy időtartamban – akár a faliórán meg is lehet jelölni, hol lesz a nagymutató, mire vége a játéknak – , ne legyen több mint 5-10 perc.

Találjon a gyerek egy számára kedves szót (pl. kutya).

A feladat: Ha meghallja a szót, hogy „kutya”, tapsolnia kell (mozgásos gyerek guggoljon, vagy ugorjon fel).

Kezdj egy mesélni valamit, ami eszedbe jut, használd minél többször a választott szót! (Okos ovisok már meg szokták kérdezni, hogy „ha azt hallom, hogy „a kutyának”, akkor fel kell ugranom, vagy nem?” Érdemes előre tisztázni a szabályt, lehet mindkét módon játszani.)

Ha tetszett neki a játék, lehet nehezíteni: 2 szóban és két kísérő mozdulatban állapodjatok meg (ezzel emlékezetet is fejleszthetsz – hiszen észben kell tartania, melyik szóhoz melyik mozdulat tartozik).

Játék vizuális figyelem fejlesztésére: Építs vagy rajzolj ugyanilyent!

Attól függően, hogy a körülmények mihez adottak, lehet legóból, építőkockából, vagy rajzban papíron csinálni. Kezdd egyszerűen, csak egy színt vagy építőkockafélét használva! Előbb te építs/rajzolj, a feladat az, hogy pontosan másolja le amit te alkottál.

Utána – megfigyelőképesség fejlesztésére – hasonlítsa össze a sajátját a tieddel, és fogalmazza meg a különbségeket (kommunikációs képesség fejlesztés).

Ugye milyen érdekes, hogy ilyen egyszerű játékokban mennyi lehetőség rejlik a képességfejlesztésre 😊? Jó játékot, jó olvasást kívánunk!

A sorozat folytatódik. A második részben az önszabályozás-önirányítás képességének otthoni fejlesztéséről lesz szó. 

Kérek értesítést témához kapcsolódó bejegyzés megjelenéséről!

12 + 14 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted Őt hatékonyabban a tanulásban!

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

SMART Start komplex tanulásfejlesztés Időbeosztás modultörténetek

SMART Start Időbeosztás #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

Tanulási idő tervezés

Tanulási idő tervezés – Hogyan kezdd el a gyermekeddel?

Miért fontos már alsóban elkezdeni megtanítani a gyermeket az ideje beosztására, tervezésére. Hogyan lehet elkezdeni? Tippek hétköznapokra, a tanulása megkönnyítésére, gyorsítására.

Időgazdálkodás kamaszoknak

Időgazdálkodás kamaszoknak – tanítható?

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

SMART Start tanulastechnikai modultörténetek

SMART Start Hatékony tanulási technikák #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!