Az iskolaérettség kapcsán egy korábbi bejegyzésben (itt olvashatod: Iskolaérettség – ezt kell tudni, ezt kell tenni) három fontos dolgot emeltünk ki, mint ami döntően befolyásolja a gyermek iskolai hogylétét, szociálisan és a tanulásban egyaránt:

  • a figyelem és koncentrációs képesség,
  • az önszabályozás, önirányítás képessége
  • a társas/szociális kapcsolatokra való képesség megléte.

Most azt járjuk körbe, hogyan tudod megalapozni és fejleszteni otthoni körülmények között e képességeket, hétköznapi – olykor banálisnak is látszó, de annál hatékonyabb – módokon. A járványhelyzet okozta körülmények miatt a gyerekek szakaszosan járnak közösségbe, így még inkább jelentősége van az otthoni tevékenységek/együttlét tudatos átgondolásának, alakításának.

Iskolaérettség – figyelem és koncentrációs képesség

A figyelem és koncentrációs képesség erősítésének valamint a szókincs, beszédértés fejlesztésének egyik legfontosabb eszköze a hangosan, szülő által felolvasott (nem képeskönyv formájú) mese. A képeskönyv jó szolgálatot tehet az orvosi rendelő előterében várakozva, vagy otthon, ha a gyerek elfáradt a játékban és igényel egy kis összekuckózást. A képek támogatása nélküli csak szöveges mese felolvasás esti elfoglaltság. Ekkor építhető be a rendszer-rutinba leginkább, és kerülhető el legkönnyebben, hogy a gyerek késztetést érezzen mással is foglalkozni közben. A kettő nem váltja ki egymást, párhuzamosan jó használni, hiszen más-más területeket fejlesztenek.

Miért nem jó, ha tesz-vesz van mesehallgatás közben?

Vekerdyt olvasva sokan megértették már a felolvasás fontosságát, és teszik is szorgalmasan, ami nagyon pozitív. Nem mindig következetesek azonban, hogy a gyermek teljes figyelmét kérjék. A gyerek, ha mesehallgatás közben járkál-matat-nézeget, csak fél füllel van jelen, így pont az elmélyülésre, a hallottak elképzelésére (belső képteremtésre) nincs lehetőség, nem beszélve arról, hogy figyelme szóródik. Megdöbbenve tapasztalom, hogy egy egyszerű rövid, akciódús vers hangos felolvasását követően hány gyerek az, aki nem tud beszámolni, milyennek képzelte el a főszereplőt.

A képzelet, a hallottak-olvasottak alapján keletkező mentális kép nélkül sokkal nehezebb a mélyebb megértés – ami a tanulásban elengedhetetlen. Más szempontból pedig a relaxált, nyugodt állapot, amiben a mesét jó esetben hallgatják, egyben koncentráció/figyelem gyakorlat is.

Olvassunk hangosan vagy meséljünk fejből napi rendszerességgel, és ha ennek megvan a meghatározott esti lefekvő rutinja, azzal tesszük a legtöbbet.

Iskolaérettséghez: 2 játék, amit könnyen megvalósíthatsz otthon

Játék akusztikus (hallás utáni) figyelem fejlesztésére

Állapodjatok meg a gyerekkel közösen egy időtartamban – akár a faliórán meg is lehet jelölni, hol lesz a nagymutató, mire vége a játéknak – , ne legyen több mint 5-10 perc.

Találjon a gyerek egy számára kedves szót (pl. kutya).

A feladat: Ha meghallja a szót, hogy „kutya”, tapsolnia kell (mozgásos gyerek guggoljon, vagy ugorjon fel).

Kezdj egy mesélni valamit, ami eszedbe jut, használd minél többször a választott szót! (Okos ovisok már meg szokták kérdezni, hogy „ha azt hallom, hogy „a kutyának”, akkor fel kell ugranom, vagy nem?” Érdemes előre tisztázni a szabályt, lehet mindkét módon játszani.)

Ha tetszett neki a játék, lehet nehezíteni: 2 szóban és két kísérő mozdulatban állapodjatok meg (ezzel emlékezetet is fejleszthetsz – hiszen észben kell tartania, melyik szóhoz melyik mozdulat tartozik).

Játék vizuális figyelem fejlesztésére: Építs vagy rajzolj ugyanilyent!

Attól függően, hogy a körülmények mihez adottak, lehet legóból, építőkockából, vagy rajzban papíron csinálni. Kezdd egyszerűen, csak egy színt vagy építőkockafélét használva! Előbb te építs/rajzolj, a feladat az, hogy pontosan másolja le amit te alkottál.

Utána – megfigyelőképesség fejlesztésére – hasonlítsa össze a sajátját a tieddel, és fogalmazza meg a különbségeket (kommunikációs képesség fejlesztés).

Ugye milyen érdekes, hogy ilyen egyszerű játékokban mennyi lehetőség rejlik a képességfejlesztésre ?? Jó játékot, jó olvasást kívánunk!

A sorozat folytatódik. A második részben az önszabályozás-önirányítás képességének otthoni fejlesztéséről lesz szó. 

Kérek értesítést témához kapcsolódó bejegyzés megjelenéséről!

1 + 11 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted Őt hatékonyabban a tanulásban!

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!
Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Perfekcionista a gyerekem

Perfekcionista a gyerekem a tanulásban – mit tegyek?

A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az "elég jó" fogalmát. Ha idáig olvasod a...

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!