Iskolaérett a gyermekem? Vajon menjen vagy maradjon?
Mindig nagy kérdés a szülők számára, hogy felkészült-e a lurkó elhagyni az óvodát és új közösséget találni. Vajon az iskolában meg fogja-e állni a helyét a tanulásban? Korábban a döntés erről a szülő kezében volt, amit az óvodapedagógussal közösen hoztak meg. Tapasztalataink szerint (főként a kisfiúk esetén) a többség a plusz egy éves óvodai nevelést választotta.
A törvényi szabályozás 2020-as bevezetésétől azonban a döntés kikerült a közvetlen szülői hatáskörből, helyette az Oktatási Hivatal a gyermek konkrét ismerete nélkül (bár szakértői véleményekre is támaszkodva) hozza meg az „ítéletet” és ad engedélyt a maradásra.
Iskolaérettség – mit is jelent valójában?
Szülők mondják: „megérett a gyerek az iskolára, a nagybetűket már el tudja olvasni, és ki tudja számolni, hány kocka csokit kell adnia a tesónak igazságosan. A nevét pedig már középsős kora óta le tudja írni.”
Nos, ez nem feltétlenül jelent iskolaérettséget. Főleg nem, ha ugyanez a gyerek társaival nem tud kapcsolatot teremteni, állandó konfliktusban van játékidőben, és az óvónénik panaszkodnak, hogy csak akkor vehető rá szükséges, de neki nem feltétlen tetsző dolgokra, ha valaki ott van mellette és nógatja, „hajcsárkodik felette”.
Az iskolaérettség nem pusztán tudásbeli (írás, olvasás, számolás) jellemzők függvénye, sőt talán ezektől függ legkevésbé. Inkább sok összetevős alkalmasság arra, hogy a tanulásban és az osztályközösségben egyaránt megtalálja/megállja a helyét.
Az iskolaérettség fontos jelzői
Három olyan képességet emelnék ki, ami az osztálytermi tanulás/iskolai lét szempontjából alapvető jelentőségű:
Figyelem/koncentrációs képesség megléte – a gyerek tudjon 10-15 percig figyelni arra, amit csinál, legyen leköthető ennyi időre egy-egy feladattal. Tudja megkülönböztetni a feladatot a játéktól.
Önszabályozás-önirányítás képessége – a gyermek legyen képes néhány szabály elfogadására, a szabályokhoz való alkalmazkodásra. Az iskolában több a szabály, mint az oviban. Szerencsés esetben az osztálytanító a szabályrendszert irányítottam, a gyerekekkel közösen találja ki, de így sem könnyű a gyereknek kereteken belül maradni. Szülőként otthoni szabályok felállításával, és azok következetes betartatásával segíthetünk.
Társas, szociális kapcsolódási képesség megléte – a gyermek tudjon társas helyzetben kapcsolatot teremteni, együtt játszani a másik gyerekkel, és a konfliktusait segítség kérésével békésen rendezni. Tudja kivárni, míg rákerül a sor – ez az önszabályozási képességgel is összefüggésben van. Szülőként a „türelem, a kivárás” fejlesztésével segíthetjük a gyerek képességfejlődését: nem kell minden kívánságot azonnal teljesíteni.
A jó beszédértés, a megfelelő gazdagságú szókincs, a verbális kifejezőképesség megléte mind fontosak az iskolai boldoguláshoz.
Mikor nem iskolaérett egy gyerek?
Az egyik fontos jelzés, ha testileg nem érett még meg, alacsony, nagyon vékony testalkatú – azt szokták erre mondani, hogy még az iskolatáskát sem bírná el. Ma ugyan az iskolatáska kérdés nem probléma, a gyerekeknek többnyire van lehetőség az iskolában tárolni a tanszereket, nem kell minden nap cipelni. A testi éretlenségre való hivatkozás az Oktatási Hivatalnál egy nyomós indok a plusz egy év óvodai nevelés alátámasztására (Forrás: https://szuloihang.hu/iskolaerettseg2021/)
Az önállóság kérdése – ez sok szülő számára nem egyértelmű – fontos az iskolai alkalmazkodáshoz, boldoguláshoz. Ha nem tud önállóan enni, öltözni, tisztálkodni, akkor nem tekinthető érettnek az iskolára. Egy hat év körüli gyermeket nem kell otthon öltöztetni, vetkőztetni, képesnek kell lennie arra, hogy indulásra kész állapotba varázsolja magát – sokat tehetünk ennek érdekébe: ne akarjuk „nagyon kényelmessé” tenni a gyermek életét.
Ha volt elég lehetősége mozgásigényét kielégíteni, akkor nagymozgásai ebben a korban már rendben vannak, felkészült a bonyolultabb, szem-kéz koordinációt igénylő feladatokra, mint az írás tanulása. Ha mozgásában még bizonytalan, vagy nem is szeret mozogni, hamar elfárad, gyakran elesik, járása, mozgása koordinálatlan, akkor valószínűleg nem kész még a koordinációja finomhangolására.
Ha nem szeret rajzolni, vagy nem képes rajzban kisebb részletek megjelenítésére, vagy nem alakult ki a jobb-bal oldali dominancia (váltogatja a kezeit), szintén intő jel az éretlenségre. A térérzékelés hiánya, hogy összekeveri az irányokat (jobb, bal, előre, hátra), vagy gyakran halad jobbról balra pl. egy kirakós feladatban, és nem érti a térirányokra vonatkozó kifejezéseket (alatta, felette, mellette, mögötte) szintén utalhatnak az idegrendszer fejletlenségére.
Mit látsz most a legnagyobb problémának az ősszel iskolába menő gyerekeknél – akiket már nem lehet visszatartani? – Kovács Ildikót, a budapesti Budakeszi úti Óvoda és a Labanc utcai Tagóvoda vezetőjét kérdeztem:
A saját két óvodámban (több mint száz gyermek jár hozzánk) a gyerekek – néhány kivételtől eltekintve – megfelelő képességekkel rendelkeznek az iskolakezdéshez. A legnagyobb gondot a szociális képességeik fejletlensége jelenti: gondot okoz az együttjátszás, az egymás elfogadása, a kapcsolat kialakítás – ami egy közösségben alapvető fontosságú. A gyermekek érzelmileg éretlenebbek, nehezen kötődnek, és elég sok a magatartási probléma. Az önszabályozás, a türelem terén van még bőven mit tenni a hátralévő időben.
Mit tehetsz, ha éretlennek látod, de muszáj már mennie iskolába?
Nem kell kétségbe esni, a szeptemberi iskolakezdésig még rengeteg idő áll rendelkezésre a változásra. A természet teszi a dolgát, van akinél előbb, van akinél később, de mindenképp megtörténik. Szülőként a megfelelő körülményeket kell „csak” biztosítanod, hogy
– kielégíthesse mozgásvágyát változatos formában (játszótér, szabad levegőn tartózkodás),
– alkalmazkodnia kelljen néhány otthoni alapszabályhoz (játék elpakolás, esti rutin),
– érezze meg saját felelősségét a saját dolgai (ruhái, játékai) iránt, és legyen saját feladata, amellyel a családi élet hétköznapi működéséhez hozzátehet,
– rendszeresen ismerkedhessen, kapcsolatba kerülhessen ismeretlen gyerekekkel (játszótér, szervezett csoportfoglalkozások).
Hamarosan a koopblogon: Mit tehetsz otthon, hogy jól induljon a suli?
Válassz jól iskolát/pedagógust
Szülőként – főleg ha az első iskolába menő gyermekünk van – igyekszünk minden lehetőséget alaposan körüljárni, végignézzük a szóba jöhető iskolák honlapjait (nyílt napokon/órákon veszünk részt, ha a járványhelyzet engedi), pedagógiai programokat olvasunk, tájékoztatókat hallgatunk meg tapasztalatokat vadászunk a facebookon, más szülők véleményét kérdezzük az iskoláról/pedagógusról, és még sorolhatnám. Majd hozunk valamilyen döntést.
2+1 tanács iskolaválasztáshoz, saját tapasztalatból:
– Keress olyan iskolát, amely nem esik messze a lakóhelyetektől – a mindennapos hosszú utazás oda-vissza vállalhatónak tűnik az elején, de nem az (sem gyereknek, sem szülőnek),
– A magániskolák – amelyek gombamód szaporodnak az állami oktatásból „menekülők” igényeinek kielégítésére – nem magától értetődően biztos megoldások, sem az osztály gyermek-összetétele, sem a szülői közösség szempontjából. Ha mégis emellett döntenétek, igyekezzetek mihamarabb képet alkotni a társaságról.
– Plusz 1: Ne nyomasszon, hogy JÓ döntést kell hoznod: minden helyzetből van kiút, a váltás lehetősége mindig rendelkezésre áll,. Nem kell attól különösebben félni, hogy a gyermek fogja megsínyleni a változást – az alkalmazkodóképességüket ebben a korban csak csodálni lehet.
Az iskolaválasztásra van még idő, pár hónap még rendelkezésre áll, míg dönteni kell a konkrét jelentkezésről. Hamarosan a koopblogon: Hogyan válassz iskolát?
Témák – bejegyzések, amelyek érdekelhetnek az iskolára való előkészületekkel kapcsolatban:
Ha szeretnéd még egy évet az oviban hagyni, mit tehetsz, mire hivatkozz az OH kérvényben? Konkrét, szakmai érvek és azok súlya az OH döntésben – Mit írj az OH kérvény indoklásába?
Hogyan tanítsd meg helyesen ülni? – Gerinckímélő ülés tanuláskor
Hogyan tanítsd meg bánni az idővel kicsi korától? Tippek, trükkök a jó időgazdálkodás megalapozására kis korban
Hogyan tervezz és rendezz be motiváló tanuló sarkot a lurkónak otthon?
Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked az iskolai létben és a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!