Ahogy minden jó szokás rögzüléséhez, az idővel való jó gazdálkodás képességének bevésődéséhez is idő kell. Minél korábban elkezdjük tanítani ezt a gyerekeknek, annál több idő és lehetőség van a gyakorlásra, hogy már felsősként a tanulásra szánt idejét hatékonyan használja, vagy épp fiatal felnőttként ne stresszeljen vagy fulladjon bele a tennivalók sokaságába.

Hogy már kisebb korában mit tehetsz ezért,  megtalálod az Időgazdálkodás gyerekeknek korábbi blogbejegyzésben. Ebben a cikkben a tanulási idő tervezése a fő téma.

Tanulási idő tervezése – miért fontos?

Felnőttként is tapasztaljuk, hogy mennyivel nyugodtabbak vagyunk, ha előre tervezünk. Tudjuk pontosan milyen teendőink vannak, és be tudjuk azokat osztani napra, esetleg órára pontosan. Aki nem tervez, az csak a tennivaló-hegyeket látja maga előtt és a kilátástalanságot, hogy nem fog a végére érni. Sokan neki se fognak, vagy épp emiatt halogatnak  a legutolsó utáni pillanatig.

A tanulási idő tervezés ugyanezért fontos: a tennivalók lebontása, szakaszolása és a szükséges idő hozzárendelése emészthetővé és elérhetővé teszi a megvalósítást.

Nyugodtságot, magabiztosságot indukál – megugorhatóvá teszi az akadályokat.

A feladatokhoz idő hozzárendelése növeli a motivációt a feladat elvégzésére. Ha magunknak állítunk fel egy időt, amire egy feladatot meg kell oldani, akkor nagyobb elkötelezettséggel állunk neki, és a sikerélmény is erőteljesebb (hiszen önmagunkat győzzük le, nem?). A sikerélmény pedig további motivációt generál.

SMART Start tanulástervező alsósoknak
SMART Start tanulástervező

Egy kézzelfogható eszköz, amellyel az alsós gyerekek megtanulhatják a tanulásuk tervezésének első lépéseit.

  • tervező mágnestábla, sok színes tantágy-és sikermágnessel
  • felületek a dolgozatok, számonkérések nyilvántartására
  • figyelemfelkeltő megjelenítés – segít a vizuális típusú gyermeknek
  • kézzelfogható – hasznos és élvezetes a cselekvéses tanulási utas (“matatós”) gyermeknek.
  • fizikai valóságában létezik, nem digitálisan – nem lehet kikapcsolni, bezárni.

Ha kíváncsi vagy, milyen tanulási utas a gyermeked, töltsd ki a 10 kérdéses tesztet az azonnali válaszért!

Tanulási idő tervezés – Hogyan kezdd el a gyerekeddel?

Tippek, amelyek Tanulástervezővel könnyen, de nélküle is megvalósíthatók – ha fontos, hogy a gyermeked jól kezelje az idejét, és felsős korában már gyakorlott és az idejét kihasználni tudó, hatékony tanuló lehessen.

Jelöljetek ki egy napot (célszerű szombaton v. vasárnap délután), amikor átnézitek a következő hetet közösen. Rakjátok fel mind az 5 napra előre a tantárgymágneseket!

Tegyétek fel a Figyelem mezőbe azokat a tantárgymágneseket, amelyekből számonkérés, dolgozat vagy házi feladat várható!

Minden hétköznap délután – a tanulási idő előtt – rendszeresítsetek egy rövid értékelést! Ekkor szedje le az eltelt nap tantárgymágneseit. A sikermágnessel értékelje az iskolában töltött napját tanulás szempontjából. Biztasd arra, hogy tudatosítsa az adott napon Őt ért legkisebb sikert is (jól feleletet egy kérdésre, biztató szót, dicséretet a tanító/tanártól vagy épp egy jó jegyet). A sikermágnes helyett megalkothatja saját siker-piktogramját.

Sikertelenség, kudarc előfordulása is természetes, jó, ha megfogalmaztatod vele, mi okozhatta, és milyen következtetéseket vont le, legközelebb mit fog másképp csinálni.

Tekintsétek át együtt a következő napokat! Amennyiben a Figyelem mezőben szerepel az adott hét valamely napján számonkérés, jelöljétek a tervező felületen a felkészülés napját/napjait.

Menjetek végig a fenti lépéseken a hét minden napján! Amennyiben a következő hétre bejelentettek számonkérést, jelöljétek a Tervező megfelelő felületén az adott tantárgyat!

Tervezzétek meg közösen a szombat/vasárnapi tanulást a Tervező Jövő héten lesz felületén szereplő tantárgyakból!

A hét végén, egy választott időpontban tekintsétek át az egész hetét, és készüljetek fel a következőre a fent leírtak szerint. Három-négy alkalommal való közös tervezést követően a gyerek önállóan és kedvvel fogja elkészíteni a saját tervét. A közös értékelés, visszacsatolás persze ne maradjon el, ami alkalom számodra, hogy tovább erősítsd magabiztosságát.

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!

6 + 3 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanulás – milyen képességekre van szükség?

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek listája hosszú: mivel kell rendelkeznie egy gyereknek ahhoz, hogy ne szenvedés legyen számára a tanulás. A lényeg azonban néhány pontban megragadható. Ezt foglaltuk össze ebben a bejegyzésben. Miért foglalkozunk az...
apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!