Tanulás támogatás, de hogyan?

Ez az a kérdés, amit sokszor felteszel magadnak, ha az a szülő vagy (és minden bizonnyal az vagy, ha itt olvasgatsz smile), aki próbál segíteni a gyerekének abban, hogy sikeresen vegye az iskolai akadályokat.

Először magadból indulsz ki, megpróbálsz mindent, ami annak idején neked gyerekként működött. Lehet, hogy beválik… ha a gyereked hasonlóképpen működik, mint te, ugyanúgy dolgoz fel információkat és emlékszik vissza  a tanultakra, mint te. 

Alsóban az egyik legnagyobb kihívás a gyerekeknek felfogni, miért írunk valamit kétféleképpen, ami egyféleképp hangzik: itt az örök klasszikus „pontos j vagy ly” kérdése. Nekem pl. annak idején semmi gondom nem volt ezzel. Egyszerűen emlékeztem, hogyan írták le a szavakat, mert elég sokat olvastam. A fiammal viszont vért izzadtunk: amíg ki nem találtam, hogy örökmozgó lévén, neki a mozgással összekapcsolt tanulás-memorizálás működhet a legjobban. Így lett a vaj-ból egy guggolás, a király-ból egy felugrás-guggolás (abból indulva, hogy leírva melyik vonalközben jár a ceruza). Lábizom erősítésnek is megfelelt, és még élvezte is a gyakorlást.

Így tudod hatékonyan támogatni: ismerd meg, hogyan tanul

A lényeg a lényeg: akkor tudjuk jól segíteni a tanulást, ha ismerjük, milyen tanulási/emlékezési utak működnek számára a legjobban. 

Készítettünk egy rövid, 10 kérdésből álló Tesztet. A válaszaidból kiderül, hogy a három legfontosabb tanulási útból melyik számára a domináns. A tanulás tréningeken a gyerekek egy több mint 30 kérdésből álló kérdéssort töltenek ki, abból kiderül, hogy a 7 létező tanulási út közül milyen arányban melyik vezet az eredményesebb tanuláshoz.

Az egyszerűsített Teszt azonban jól közelíti a komplex teszt eredményeit, ezért bátran ajánljuk kezdő lépésnek. A Tesztet kitöltők azonnali választ kapnak arról, hogy a gyereküknél mely tanulási út dominál.

Tanulás támogatás vagy tanulás segítés

Még egy rövid eszmefuttatás a támogatás/segítségről. Bár én is következetesen szinonimaként használom a két szót, és nem tudom racionálisan indokolni (és az értelmező szótárban sem találtam rá megnyugtatót), de számomra mégis van pici különbség a tanulás támogatás és a tanulásban nyújtott segítség között. A tanulás támogatás jobban fedi a pedagógiailag kívánatosat: nem biztos, hogy konkrét, kézzelfogható segítség van benne (pl. ha nem érti a gyerek, megmondom, megmagyarázom konkrétan, így segítek megoldani a helyzetet), de pozitív hatása megkérdőjelezhetetlen. Megkockáztatom, hogy hosszú távon eredményesebb a támogatás, mint a konkrét segítségnyújtás adott feladathelyzetben.

Itt a példa: Hetedikes koromban, embertanból minden új szerv tanulmányozásakor házi feladatnak azt kaptuk, hogy rajzoljuk le a tankönyvi ábrát a füzetbe. Nagyon utáltam. Az ábra nehéz, a füzetem szép, én meg nem tudok rajzolni – nem akartam elcsúfítani. Anyukám éjjel lerajzolta nekem minden alkalommal, tökéletesre. „Csak” segített – de nem támogatott. Ha én rajzoltam volna – bármilyen rondán – , lehet, hogy ma is emlékeznék a kis- és nagy vérkörre. A mai eszemmel – ehhez nem árt a pedagógus véna – azt mondanám az akkori gyerek-magamnak:

Rajzoljunk együtt: én a füzetbe szépen, Te egy papírlapra vázlatosan, akár többször (így a kecske is megmarad, és a káposzta se fogy elwink).

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!  

Kérek értesítést a sorozat új bejegyzéseiről!

15 + 10 =

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!