A motivációval foglalkozó sorozat első részében azt néztem meg, hogy mi szülők hogyan érzünk, ha azt látjuk, a gyerekünk nem motivált a tanulásra, miért okoz ez problémát. A legfontosabb következtetés az volt, hogy külsőleg csak ideig óráig és alacsony hatékonysággal motiválható a gyerek (az üzemanyagos példánál maradva: elindul és megy is valameddig az az autó, amelyiket tolnak hátulról, de mennyivel gyorsabb az, amelyikben üzemanyag is van, ugye? wink).

Ebben a részben azzal foglalkozom, hogyan érhetünk el fejlődést, milyen eszközökkel segíthetjük, hogy – ha nem is varázsütésre, de – lépésről-lépésre megtanulja önmagát motiválni.

A motiváció „termelés”

Hogyan lehet elkezdeni? Cselekvés-sikerélmény-cselekvés… és így tovább spirálban, egyre többet, egyre magasabbra (motiváció-paradoxon: az akció motivációt termel, bővebben ld. Motiváció a tanulásra – 1. rész)

A távlati cél megléte (bár nagyon jó ha van) nincs sok hatással egy adott nap cselekvésére (ma nem fogok matekot tanulni azért, hogy 20 év múlva Nobel-díjat kapjak). Ha azonban ezt a távlati célt lebontjuk, részekre aprítjuk, akkor jobban látható, mit és miért kell ma/most cselekedni.

El is érkeztünk a lényeghez:

A motiváció termeléshez szükségszerű egy  jó cél meghatározása.

Milyen a jó cél?

Beszéltünk arról, hogy miért fontos a cél kitűzése, most vegyük sorba azokat a paramétereket, amelyek egy cél “hasznosságát” meghatározzák. A cél hasznossága a motiváció termelés szempontjából értendő, tehát hogy az mennyire képes cselekvésre ösztönözni.

A jó cél pontosan meghatározott, konkrét (nem általános). A tanulás tréningjeimen a gyerekekkel közösen az általános céljaikat specifikussá, konkréttá alakítjuk.

jó cél konkrét
A jó cél mérhető: Meg kell tudni határozni, mi alapján ítéljük meg, hogy sikerült elérni a célt vagy sem. Az előző példa jól szemlélteti egy mérhető cél felállítását.

A jó cél elérhető: Fontos megjegyezni, hogy a jó célkitűzés egyik alapköve, hogy kerüljük az ambiciózus maximalizmust, ne essünk túlzásba. Ebben az esetben nem érvényes, sőt a megvalósulást akadályozza a „ha már álmodsz, álmodj nagyot” elv. A célnak reálisnak és megvalósíthatónak kell lennie: az előző példánál maradva hasznosabb egy kis lépést (egy jegyet javítok), mint a végcélt (kitűnő leszek matekból) kitűzni. Ha egy stabil hármas gyerek elé a kitűnőséget, mint végcélt állítjuk, megvalósíthatatlannak tűnhet, és motiváló ereje elvész.

A jó cél időben meghatározott: A motiváció termelés szempontjából fontos, hogy legyen siker. Egy apró siker motivációt termel a következő feladat elvégzésére, és így ismétlődik ciklikusan. A siker abból fakad, ha a tettek mezejére lépünk, cselekszünk, azaz megvalósítjuk, amit terveztünk. Maradjunk az előző példánál.

a jó cél időben meghatározott
A jó cél a gyerek számára fontos és releváns (nem a szülő számára). Akkor bír a cél motiváló erővel, ha NEKI nem tetszik a bizonyítványban éktelenkedő hármas a sok ötös mellett. A tanulás tréningeken, amikor végig vesszük a jó célmeghatározás lépéseit, és a gyerekek saját maguknak, írásban rögzítik azt, szoktam kérni, hogy képzeljék el magukat akkor, amikor elérik a kitűzött a célt. Mit fognak érezni, mit fognak gondolni? Az érzést rajzban is meg szoktuk jeleníteni.

Két lényeges maradt ki a fentiekből, amiről mindenképp szót kell ejteni, ha jól akarjuk a célt meghatározni:

Rögzítsük írásban a célt, amit szeretnénk elérni

Nem elég elképzelni, gondolatban megfogalmazni. Ha csak az elménkben létezik a cél, az egy vágy, nem több. Rögzíteni kell, lehetőség szerint kézzel írva. Papírra és nem füzetbe, a papírlapot jól látható helyre – a gyerek esetében az íróasztal fölé, szemmagasságban – tegyük ki. Gondoskodjunk arról, hogy ne tudja szem elől téveszteni.

Töltsük meg a célt érzelmekkel!

Az agyunk két agyféltekéje különböző dolgokért felelős: a bal agyfélteke a racionalitás, a tervezettség, a kognitív képességek, míg a jobb agyfélteke a kreativitás, a játékosság, a humor, az érzelmek lakhelye (leegyszerűsítve). Ha mindkét agyféltekét bevonjuk a cél tudatosításába, duplán tettünk a motiváció termelésért.

Hogyan segíts a gyereknek megtölteni a célját érzelmekkel?

Beszélgess vele: képzelje el magát abban a helyzetben, mikor már a célját teljesítette, Milyen hatással lesz ez rá, és a közvetlen környezetére? Mit fognak gondolni róla a szülei, nagyszülei, a tanára (tanítója) és aki még fontos neki?

Fogalmazzátok meg közösen, milyen érzés lesz neki, ha büszkék lesznek rá a számára fontos emberek?

Ha nem szívesen beszélget, akkor rajzolja le a válaszokat, színessel, és ezt is tegyétek a célkijelölés mellé, szemmagasságba.

(A cikk folytatódik, a folytatásért kattints: Motiváció a tanuláshoz 3. rész. Arról lesz szó benne, hogy hogyan induljatok el az motiváció termelés útján.)

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!

4 + 11 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanulás – milyen képességekre van szükség?

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek listája hosszú: mivel kell rendelkeznie egy gyereknek ahhoz, hogy ne szenvedés legyen számára a tanulás. A lényeg azonban néhány pontban megragadható. Ezt foglaltuk össze ebben a bejegyzésben. Miért foglalkozunk az...
apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!