A motivációval foglalkozó sorozat első részében azt néztem meg, hogy mi szülők hogyan érzünk, ha azt látjuk, a gyerekünk nem motivált a tanulásra, miért okoz ez problémát. A legfontosabb következtetés az volt, hogy külsőleg csak ideig óráig és alacsony hatékonysággal motiválható a gyerek (az üzemanyagos példánál maradva: elindul és megy is valameddig az az autó, amelyiket tolnak hátulról, de mennyivel gyorsabb az, amelyikben üzemanyag is van, ugye? ).
Ebben a részben azzal foglalkozom, hogyan érhetünk el fejlődést, milyen eszközökkel segíthetjük, hogy – ha nem is varázsütésre, de – lépésről-lépésre megtanulja önmagát motiválni.
A motiváció „termelés”
Hogyan lehet elkezdeni? Cselekvés-sikerélmény-cselekvés… és így tovább spirálban, egyre többet, egyre magasabbra (motiváció-paradoxon: az akció motivációt termel, bővebben ld. Motiváció a tanulásra – 1. rész)
A távlati cél megléte (bár nagyon jó ha van) nincs sok hatással egy adott nap cselekvésére (ma nem fogok matekot tanulni azért, hogy 20 év múlva Nobel-díjat kapjak). Ha azonban ezt a távlati célt lebontjuk, részekre aprítjuk, akkor jobban látható, mit és miért kell ma/most cselekedni.
El is érkeztünk a lényeghez:
A motiváció termeléshez szükségszerű egy jó cél meghatározása.
Milyen a jó cél?
Beszéltünk arról, hogy miért fontos a cél kitűzése, most vegyük sorba azokat a paramétereket, amelyek egy cél „hasznosságát” meghatározzák. A cél hasznossága a motiváció termelés szempontjából értendő, tehát hogy az mennyire képes cselekvésre ösztönözni.
A jó cél pontosan meghatározott, konkrét (nem általános). A tanulás tréningjeimen a gyerekekkel közösen az általános céljaikat specifikussá, konkréttá alakítjuk.
A jó cél elérhető: Fontos megjegyezni, hogy a jó célkitűzés egyik alapköve, hogy kerüljük az ambiciózus maximalizmust, ne essünk túlzásba. Ebben az esetben nem érvényes, sőt a megvalósulást akadályozza a „ha már álmodsz, álmodj nagyot” elv. A célnak reálisnak és megvalósíthatónak kell lennie: az előző példánál maradva hasznosabb egy kis lépést (egy jegyet javítok), mint a végcélt (kitűnő leszek matekból) kitűzni. Ha egy stabil hármas gyerek elé a kitűnőséget, mint végcélt állítjuk, megvalósíthatatlannak tűnhet, és motiváló ereje elvész.
A jó cél időben meghatározott: A motiváció termelés szempontjából fontos, hogy legyen siker. Egy apró siker motivációt termel a következő feladat elvégzésére, és így ismétlődik ciklikusan. A siker abból fakad, ha a tettek mezejére lépünk, cselekszünk, azaz megvalósítjuk, amit terveztünk. Maradjunk az előző példánál.
Két lényeges maradt ki a fentiekből, amiről mindenképp szót kell ejteni, ha jól akarjuk a célt meghatározni:
Rögzítsük írásban a célt, amit szeretnénk elérni
Nem elég elképzelni, gondolatban megfogalmazni. Ha csak az elménkben létezik a cél, az egy vágy, nem több. Rögzíteni kell, lehetőség szerint kézzel írva. Papírra és nem füzetbe, a papírlapot jól látható helyre – a gyerek esetében az íróasztal fölé, szemmagasságban – tegyük ki. Gondoskodjunk arról, hogy ne tudja szem elől téveszteni.
Töltsük meg a célt érzelmekkel!
Az agyunk két agyféltekéje különböző dolgokért felelős: a bal agyfélteke a racionalitás, a tervezettség, a kognitív képességek, míg a jobb agyfélteke a kreativitás, a játékosság, a humor, az érzelmek lakhelye (leegyszerűsítve). Ha mindkét agyféltekét bevonjuk a cél tudatosításába, duplán tettünk a motiváció termelésért.
Hogyan segíts a gyereknek megtölteni a célját érzelmekkel?
Beszélgess vele: képzelje el magát abban a helyzetben, mikor már a célját teljesítette, Milyen hatással lesz ez rá, és a közvetlen környezetére? Mit fognak gondolni róla a szülei, nagyszülei, a tanára (tanítója) és aki még fontos neki?
Fogalmazzátok meg közösen, milyen érzés lesz neki, ha büszkék lesznek rá a számára fontos emberek?
Ha nem szívesen beszélget, akkor rajzolja le a válaszokat, színessel, és ezt is tegyétek a célkijelölés mellé, szemmagasságba.
(A cikk folytatódik, a folytatásért kattints: Motiváció a tanuláshoz 3. rész. Arról lesz szó benne, hogy hogyan induljatok el az motiváció termelés útján.)
Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!