A SMART Start #modultörténetek sorozatban tréneri reflexiókat írok meg, hogy Ti szülők is bepillanthassatok a kulisszák mögé: mi és miért történik a SMART Start tanulásfejlesztés tanfolyamokon.

A SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam első modulja az Önismeret-Önértékelés.

Hiszem azt, hogy az eredményes tanuláshoz vezető út első lépése, hogy a gyerek tisztában legyen saját erősségeivel, amelyekre a tanulás során építhet. A modul célja, hogy együtt feltérképezzük és tudatosítsuk ezeket, meghatározzuk a leghatékonyabb egyéni tanulási utakat. A modul alkalmat ad a gyerekeknek arra is, hogy őszintén beszélhessenek azokról a területekről, ahol nehezebben boldogulnak. A gyakorlatorientált órák folyamán nem csak Tőlem kapnak megerősítést, hanem a társaiktól is a csoportos munka/feladatok során. 

A kamaszok korosztályában meghatározó, ha a társamtól kapok pozitív visszacsatolást. Egyik legörömtelibb tréneri élményem, amikor feladathelyzetben elhangzik a gyerekektől a társaik visszajelzésére való önreflexió: “JOBB vagyok, mint gondoltam”. 

Hogyan befolyásolja az önismeret a tanulási teljesítményt?

A gyerekek szeretik a teszteket. Arra késztetik őket, hogy tudatosabban gondolják át saját tanulásukat, és adott helyzetben vitatkozzanak arról, hogy kinek mi válik be megoldásként egy-egy felvetett problémára.

Kis színes: Az előző modulon az egyik résztvevő a halogatással kapcsolatban tette közkinccsé a saját megoldását. Örültem, mert elhangzott egy teljesen jó megközelítés, okos megoldás, és nem én voltam, akitől származott. Emlékezetes is volt, a modul végén mindannyian a társuk által megosztott technikát emelték ki, mint az egyik leghasznosabbat, amit alkalmazni fognak. Újabb bizonyíték arra, hogy mennyire tudják “húzni egymást” a csoporttagok :).

Ha ismerik magukat, tudatosítják például, hogy a halogatás számukra releváns probléma, akkor ennek figyelembevételével tervezik meg a saját tanulásukat.

Ha ismerik saját tanulási típusukat, akkor a számukra leghatékonyabban működő technikát tudják kiválasztani az épp aktuális tanulási célhoz.

A saját képességeikről való tudás és kézzelfogható tapasztalat a tanulási teljesítmény növekedéséhez, eredményességhez vezet, akár időben, akár a bizonyítványban megjelenő osztályzatokban.

Önismeret és önbizalom kapcsolata

A modult nem titkolt célja, hogy az erősségeik feltérképezésével és tudatosításával, valamint feladathelyzetekben való helytállásból adódóan önbizalom téren is kapjanak megerősítést a gyerekek, a trénertől éppúgy, mint egymástól. Az önbizalom a sikerélmények által tud magabiztossággá növekedni, ezért pedig a gyerekek maguk is sokat tudnak tenni. Az egyik tanítványomat idézve a “sikerélmény-generátor” működéséről, működtetéséről ebben a modulban csak érintőlegesen esik szó, ez a 2., Motiváció modul gerinctémája.

Önbizalom – mint a kudarcélmény egyik hatásos ellenszere

A mai világ teljesítményorientált – a sikerekről sokat beszélünk, a kudarcokat szégyelljük. A gyerekeknek szoktam mutatni a való világunkból példákat arra, hogy a legnagyobbak (akár személyek, akár óriásvállalatok) is gyakran tévednek. Némi megkönnyebbüléssel, kissé hitetlenkedve is fogadják, mikor számszerűsítem egy-egy ilyen tévedés nagyságrendi költségeit.

Mi nyíltan beszélünk ezen a modulon, a sikerélményekről éppúgy, mint a kudarcokról. Azt tudatosítjuk, hogy a kudarcok még talán kicsit fontosabbak is, hiszen utat mutatnak, hol kell még dolgozni magunkon. Akkor jó útmutatóink azonban, ha reflektálunk rájuk, gondolkodunk is róluk.

A kudarcainkoz való egészséges hozzáállás alapvető fontosságú a tanuláshoz való jó viszony megőrzésében. 

Sikerélmények tudatosítása – mint az önbizalom erősödésének egyik eszköze

Az egyik gyerektől meglepő dolog hangzott el: “engem a sikerélmények nem motiválnak, megszoktam őket”. A kijelentés nagy felzúdulást váltott ki a gyerekek körében, azonban amikor mélyebbre mentünk, megértették, hogy ez – nem tudok örülni a sikerélményeimnek – egy nehéz helyzet, ami nem lendít előre, de a célok módosításával, a léc feljebb tételével (“Chopin szonátácskák helyett játssz Rachmaninovot”) változtatható. A modulon és az azt követő minden modulhoz kapcsolódó online konzultáción a sikerélmények tudatosítása kiemelt cél és beszédtéma. A tanfolyam végére egész jól szokott menni: a gyerekek észreveszik, hogy vannak sikerélményeik a hétköznapokban, amelyeknek lehet örülni és büszkének lenni rájuk.

A SMART Start tanulásfejlesztés tanfolyam egyedülállóan komplex módon közelíti és tanítja a JÓL  tanulást.

Olvass bele, mi történik/történt a következő modulokon!

SMART Start modultörténetek
SMART Start tanulastechnikai modultörténetek
SMART Start komplex tanulásfejlesztés Időbeosztás modultörténetek

Ha szeretnéd, hogy a gyereked az eredményes tanuláshoz vezető lépcsőfokokat bejárja, jelentkezzetek a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamra vagy akár külön egy-egy modulra is!

Kérek értesítést új bejegyzésről!

2 + 5 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!