A SMART Start #modultörténetek sorozatban tréneri reflexiókat írok meg, hogy Ti szülők is bepillanthassatok a kulisszák mögé: mi és miért történik a SMART Start tanulásfejlesztés tanfolyamokon.
A SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam első modulja az Önismeret-Önértékelés.
Hiszem azt, hogy az eredményes tanuláshoz vezető út első lépése, hogy a gyerek tisztában legyen saját erősségeivel, amelyekre a tanulás során építhet. A modul célja, hogy együtt feltérképezzük és tudatosítsuk ezeket, meghatározzuk a leghatékonyabb egyéni tanulási utakat. A modul alkalmat ad a gyerekeknek arra is, hogy őszintén beszélhessenek azokról a területekről, ahol nehezebben boldogulnak. A gyakorlatorientált órák folyamán nem csak Tőlem kapnak megerősítést, hanem a társaiktól is a csoportos munka/feladatok során.
A kamaszok korosztályában meghatározó, ha a társamtól kapok pozitív visszacsatolást. Egyik legörömtelibb tréneri élményem, amikor feladathelyzetben elhangzik a gyerekektől a társaik visszajelzésére való önreflexió: „JOBB vagyok, mint gondoltam”.
Hogyan befolyásolja az önismeret a tanulási teljesítményt?
A gyerekek szeretik a teszteket. Arra késztetik őket, hogy tudatosabban gondolják át saját tanulásukat, és adott helyzetben vitatkozzanak arról, hogy kinek mi válik be megoldásként egy-egy felvetett problémára.
Kis színes: Az előző modulon az egyik résztvevő a halogatással kapcsolatban tette közkinccsé a saját megoldását. Örültem, mert elhangzott egy teljesen jó megközelítés, okos megoldás, és nem én voltam, akitől származott. Emlékezetes is volt, a modul végén mindannyian a társuk által megosztott technikát emelték ki, mint az egyik leghasznosabbat, amit alkalmazni fognak. Újabb bizonyíték arra, hogy mennyire tudják „húzni egymást” a csoporttagok :).
Ha ismerik magukat, tudatosítják például, hogy a halogatás számukra releváns probléma, akkor ennek figyelembevételével tervezik meg a saját tanulásukat.
Ha ismerik saját tanulási típusukat, akkor a számukra leghatékonyabban működő technikát tudják kiválasztani az épp aktuális tanulási célhoz.
A saját képességeikről való tudás és kézzelfogható tapasztalat a tanulási teljesítmény növekedéséhez, eredményességhez vezet, akár időben, akár a bizonyítványban megjelenő osztályzatokban.
Önismeret és önbizalom kapcsolata
A modult nem titkolt célja, hogy az erősségeik feltérképezésével és tudatosításával, valamint feladathelyzetekben való helytállásból adódóan önbizalom téren is kapjanak megerősítést a gyerekek, a trénertől éppúgy, mint egymástól. Az önbizalom a sikerélmények által tud magabiztossággá növekedni, ezért pedig a gyerekek maguk is sokat tudnak tenni. Az egyik tanítványomat idézve a „sikerélmény-generátor” működéséről, működtetéséről ebben a modulban csak érintőlegesen esik szó, ez a 2., Motiváció modul gerinctémája.
Önbizalom – mint a kudarcélmény egyik hatásos ellenszere
A mai világ teljesítményorientált – a sikerekről sokat beszélünk, a kudarcokat szégyelljük. A gyerekeknek szoktam mutatni a való világunkból példákat arra, hogy a legnagyobbak (akár személyek, akár óriásvállalatok) is gyakran tévednek. Némi megkönnyebbüléssel, kissé hitetlenkedve is fogadják, mikor számszerűsítem egy-egy ilyen tévedés nagyságrendi költségeit.
Mi nyíltan beszélünk ezen a modulon, a sikerélményekről éppúgy, mint a kudarcokról. Azt tudatosítjuk, hogy a kudarcok még talán kicsit fontosabbak is, hiszen utat mutatnak, hol kell még dolgozni magunkon. Akkor jó útmutatóink azonban, ha reflektálunk rájuk, gondolkodunk is róluk.
A kudarcainkoz való egészséges hozzáállás alapvető fontosságú a tanuláshoz való jó viszony megőrzésében.
Sikerélmények tudatosítása – mint az önbizalom erősödésének egyik eszköze
Az egyik gyerektől meglepő dolog hangzott el: „engem a sikerélmények nem motiválnak, megszoktam őket”. A kijelentés nagy felzúdulást váltott ki a gyerekek körében, azonban amikor mélyebbre mentünk, megértették, hogy ez – nem tudok örülni a sikerélményeimnek – egy nehéz helyzet, ami nem lendít előre, de a célok módosításával, a léc feljebb tételével („Chopin szonátácskák helyett játssz Rachmaninovot”) változtatható. A modulon és az azt követő minden modulhoz kapcsolódó online konzultáción a sikerélmények tudatosítása kiemelt cél és beszédtéma. A tanfolyam végére egész jól szokott menni: a gyerekek észreveszik, hogy vannak sikerélményeik a hétköznapokban, amelyeknek lehet örülni és büszkének lenni rájuk.
A SMART Start tanulásfejlesztés tanfolyam egyedülállóan komplex módon közelíti és tanítja a JÓL tanulást.
Olvass bele, mi történik/történt a következő modulokon!
Ha szeretnéd, hogy a gyereked az eredményes tanuláshoz vezető lépcsőfokokat bejárja, jelentkezzetek a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamra vagy akár külön egy-egy modulra is!
Kérek értesítést új bejegyzésről!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!