A SMART Start #modultörténetek sorozatban tréneri reflexiókat írok meg, hogy Ti szülők is bepillanthassatok a kulisszák mögé: mi és miért történik a SMART Start tanulásfejlesztés tanfolyamokon.

A SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam első modulja az Önismeret-Önértékelés.

Hiszem azt, hogy az eredményes tanuláshoz vezető út első lépése, hogy a gyerek tisztában legyen saját erősségeivel, amelyekre a tanulás során építhet. A modul célja, hogy együtt feltérképezzük és tudatosítsuk ezeket, meghatározzuk a leghatékonyabb egyéni tanulási utakat. A modul alkalmat ad a gyerekeknek arra is, hogy őszintén beszélhessenek azokról a területekről, ahol nehezebben boldogulnak. A gyakorlatorientált órák folyamán nem csak Tőlem kapnak megerősítést, hanem a társaiktól is a csoportos munka/feladatok során. 

A kamaszok korosztályában meghatározó, ha a társamtól kapok pozitív visszacsatolást. Egyik legörömtelibb tréneri élményem, amikor feladathelyzetben elhangzik a gyerekektől a társaik visszajelzésére való önreflexió: „JOBB vagyok, mint gondoltam”. 

Hogyan befolyásolja az önismeret a tanulási teljesítményt?

A gyerekek szeretik a teszteket. Arra késztetik őket, hogy tudatosabban gondolják át saját tanulásukat, és adott helyzetben vitatkozzanak arról, hogy kinek mi válik be megoldásként egy-egy felvetett problémára.

Kis színes: Az előző modulon az egyik résztvevő a halogatással kapcsolatban tette közkinccsé a saját megoldását. Örültem, mert elhangzott egy teljesen jó megközelítés, okos megoldás, és nem én voltam, akitől származott. Emlékezetes is volt, a modul végén mindannyian a társuk által megosztott technikát emelték ki, mint az egyik leghasznosabbat, amit alkalmazni fognak. Újabb bizonyíték arra, hogy mennyire tudják „húzni egymást” a csoporttagok :).

Ha ismerik magukat, tudatosítják például, hogy a halogatás számukra releváns probléma, akkor ennek figyelembevételével tervezik meg a saját tanulásukat.

Ha ismerik saját tanulási típusukat, akkor a számukra leghatékonyabban működő technikát tudják kiválasztani az épp aktuális tanulási célhoz.

A saját képességeikről való tudás és kézzelfogható tapasztalat a tanulási teljesítmény növekedéséhez, eredményességhez vezet, akár időben, akár a bizonyítványban megjelenő osztályzatokban.

Önismeret és önbizalom kapcsolata

A modult nem titkolt célja, hogy az erősségeik feltérképezésével és tudatosításával, valamint feladathelyzetekben való helytállásból adódóan önbizalom téren is kapjanak megerősítést a gyerekek, a trénertől éppúgy, mint egymástól. Az önbizalom a sikerélmények által tud magabiztossággá növekedni, ezért pedig a gyerekek maguk is sokat tudnak tenni. Az egyik tanítványomat idézve a „sikerélmény-generátor” működéséről, működtetéséről ebben a modulban csak érintőlegesen esik szó, ez a 2., Motiváció modul gerinctémája.

Önbizalom – mint a kudarcélmény egyik hatásos ellenszere

A mai világ teljesítményorientált – a sikerekről sokat beszélünk, a kudarcokat szégyelljük. A gyerekeknek szoktam mutatni a való világunkból példákat arra, hogy a legnagyobbak (akár személyek, akár óriásvállalatok) is gyakran tévednek. Némi megkönnyebbüléssel, kissé hitetlenkedve is fogadják, mikor számszerűsítem egy-egy ilyen tévedés nagyságrendi költségeit.

Mi nyíltan beszélünk ezen a modulon, a sikerélményekről éppúgy, mint a kudarcokról. Azt tudatosítjuk, hogy a kudarcok még talán kicsit fontosabbak is, hiszen utat mutatnak, hol kell még dolgozni magunkon. Akkor jó útmutatóink azonban, ha reflektálunk rájuk, gondolkodunk is róluk.

A kudarcainkoz való egészséges hozzáállás alapvető fontosságú a tanuláshoz való jó viszony megőrzésében. 

Sikerélmények tudatosítása – mint az önbizalom erősödésének egyik eszköze

Az egyik gyerektől meglepő dolog hangzott el: „engem a sikerélmények nem motiválnak, megszoktam őket”. A kijelentés nagy felzúdulást váltott ki a gyerekek körében, azonban amikor mélyebbre mentünk, megértették, hogy ez – nem tudok örülni a sikerélményeimnek – egy nehéz helyzet, ami nem lendít előre, de a célok módosításával, a léc feljebb tételével („Chopin szonátácskák helyett játssz Rachmaninovot”) változtatható. A modulon és az azt követő minden modulhoz kapcsolódó online konzultáción a sikerélmények tudatosítása kiemelt cél és beszédtéma. A tanfolyam végére egész jól szokott menni: a gyerekek észreveszik, hogy vannak sikerélményeik a hétköznapokban, amelyeknek lehet örülni és büszkének lenni rájuk.

A SMART Start tanulásfejlesztés tanfolyam egyedülállóan komplex módon közelíti és tanítja a JÓL  tanulást.

Olvass bele, mi történik/történt a következő modulokon!

SMART Start modultörténetek
SMART Start tanulastechnikai modultörténetek
SMART Start komplex tanulásfejlesztés Időbeosztás modultörténetek

Ha szeretnéd, hogy a gyereked az eredményes tanuláshoz vezető lépcsőfokokat bejárja, jelentkezzetek a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamra vagy akár külön egy-egy modulra is!

Kérek értesítést új bejegyzésről!

1 + 12 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!