Egy pedagógus nem pedagógus, ha a reflexió-önreflexiót nem gyakorolja rendszeresen.

Mit értek ez alatt? A jó pedagógus megtartja az óráját és utána elgondolkodik, hogy mit valósított meg abból, amit szeretett volna, mi sikerült jól, mi nem úgy sikerült, ahogyan kellett volna. Melyik gyereknek mit kellett volna másképp a cél érdekében, mik voltak azok a pontok, ahol többet tehetett volna – és levonja a következtetést, hogy kivel mit és hogyan a következő találkozáskor.

A SMART Start komplex tanulásfejlesztés #modultörténetek sorozatban ezeket a reflexióimat írom le, egyrészt magam miatt, másrészt azért, hogy Ti szülők bepillanthassatok a kulisszák mögé, mi és miért történik a tanulásfejlesztés tanfolyamokon.

SMART Start Időbeosztás-időgazdálkodás  – gyakorlat a négyzeten

A tanulási idő tervezése, beosztása volt a téma a hét végén, a tanfolyam 4., egyben utolsó Időbeosztás-időgazdálkodás modulja.

Mint az előző, Hatékony tanulási technikák modulon, most is volt lehetőség saját tananyagon gyakorolni (milyen jó, ha két legyet ütünk egy csapásra, és a hétvégi leckén is túlesünk, miközben hasznos technikákat tanulunk, ugye?).

A korábbi, Hatékony tanulási technikák modulon azt vettem észre, hogy a feladatlapos gyakorlás nem elég érdekes a kisebbeknek – hamar megunják, nehéz őket a feladatban tartani. Ezért erre a modulra sokkal több aktivitást terveztem számukra: kísérlettel megállapítani/igazolni a feladat-szórakozás jó sorrendjét az időgazdálkodás és eredményesség szempontjából.

A differenciált tanulás előnye a gyerek számára az, hogy saját korának, fejlettségének és képességeinek megfelelő feladatot kap. A jó feladat nem teljesíthetetlenül nehéz, de nem is nagyon könnyű, ésszerű erőfeszítést kíván a gyerektől. Ekkor fogja ugyanis élvezni a munkát, és sikerélménye lesz a megoldásból. A pedagógusnak is jó a differenciálás, mert senki sem unatkozik, minimalizálhatók a fegyelmezési problémák. Ezért a Modulon, míg a kicsik kísérleteztek, a nagyok a következő heti feladataikat írták össze.

A kísérlet nagy sikert aratott a gyerekek körében. A tapasztalatok leírása/lerajzolása, a kísérleti jegyzőkönyv elkészítése azonban már kevesebb lelkesedést váltott ki. De megtaláltam a megfelelő motivációt :): a kísérleti eszközök egy része ehető volt, és ez nagyon izgatta a „kutatókat’. Mikor mindennel kész voltak, jó étvággyal és lelkesen felfalták a koktélparadicsom-retek kombót :).

Ami a sorrendet illeti, nem rugaszkodtak el a valóságtól, és ebben egyet kellett értenem: nem lehet elkezdeni azonnal tanulni, mikor az ember hazajön az iskolából. Előbb kell egy kicsit szórakozni-játszani. Aztán a nagy feladatoknak kell nekiesni, és ha minden feladat elkészült, a fennmaradó időt lehet játékkal tölteni. Ha másképp csinálják – a befőttesüveget (az időt) nem tudják lezárni úgy, hogy minden tennivaló beleférjen. Erről kézzelfoghatóan meg is győződtek. Mark Twain és Brian Tracy szavai beigazolódtak: „nyeljük le a békát minél hamarabb”.

SMART Start Időbeosztás nagyobbaknak – egyéni felelősséggel

A nagyobbak már jóval több otthoni tanulnivalóval szembesülnek, és ugyanakkor sokasodnak szociális „kötelezettségeik” is, náluk különösen fontos a jó időgazdálkodás. Ők az egyéni TO-DO-List összeállításban és a feladatok Eisenhower-mátrix* szerinti priorizálásában szereztek gyakorlatot.

*Eisenhower-mátrix: nem fontos-fontos, és nem sürgős-sürgős tengelyek által meghatározott területen a feladatok megjelenítése.

Sziklapalánta a napi terve megvalósításának végére is eljutott, nagy gratulációt kapott érte. Ragyogó Szemnél a tennivalók listáját kiegészítettem az esti rutinszerű sikerélmény tudatosítással. Neki a magáról alkotott képe változtatásán is kell apró lépésekben dolgoznia (a témát már többször közösen felvetettük).

Idő tervezés – a kulcs a hatékony tanuláshoz

Sokszor panaszkodunk arra, hogy a gyerek csak ül a tanulnivaló felett és ábrándozik, elkalandozik. A tanulnivalók ütemezése és egyes feladatokhoz részidők meghatározása jó megoldás erre a problémára.

Ezzel a tapasztalattal kapcsolódtunk a Motiváció modulon tanultakhoz: a jó cél motiváló erővel bír. És mi, ha nem jó cél az, hogy: „a következő feladatot 15 perc alatt megcsinálom”. A gyerek maga határozza meg az időt saját magának, majd igyekszik azt megvalósítani. Olyan büszkén mondták, hogy „jól becsültem, még hamarabb is sikerült végeznem a feladattal, mint amit terveztem.”

Azt is megbeszéltük, hogy a megfelelő időt a feladathoz hozzárendelni csak gyakorlással lehet – ez egy tanulási folyamat magunkról. De érdemes csinálni, mert egyrészt időt spórol (csökkenti az „álmodozási időt”), sikerélményt ad, az pedig újratermeli a motivációt.

A gyakorlaton (meg kellett becsülniük csukott szemmel, mennyi idő egy perc), nagyon jól teljesített a csapat. Szinte mindenki benne volt az plusz-mínusz 10 mp-ben.  Otthoni körülmények között az időérzékük szinte biztosan nem működik ennyire jól, ha játék közben vannak :), ilyenkor ajánlatos külső mérőeszközt igénybe venni.

A koncentrált tanulás érdekében érdemes a tanuló sarokba/szobába egy faliórát vagy asztali órát rendszeresíteni (a telefonos időmérés nagy kísértés, mert a gyerek könnyen elcsábulhat a digitális világba). Erről itt írtam részletesebben: Motiváló tanulási környezet.

A gyerekek kipróbálták a SMART Start Tanulástervezőt is, szerettem volna élesben is látni, hogyan működik a gyerekek kezében, jónak tartják-e a vadonatúj prototípust, nagyon igyekeztünk a lurkonaptárral, hogy Karácsonyra rendelhető legyen :).

Az idővel való gazdálkodni tudás képessége gyakorlással fejleszthető. Az előre tervezés, a feladatok priorizálása, a feladatokhoz részidők rendelése fegyelmezett megvalósításra sarkall. A „fegyelmezettség” -nek pedig, konkrét, a tanulási idő csökkenésében is mérhető  eredménye van. 

Megvalósítást követő reflexió – saját magunkról való tanulás 

Ahogy nálam – pedagógusként – alapgyakorlat, hogy elgondolkodom, mit csinálhatnék jobban, a gyerekeket is arra ösztönzöm, hogy reflektáljanak magukra, a saját tanulásukra, hiszen a fejlődés alapja a „jól csináltam-hibáztam” számbavétele és a javításra való törekvés. 

A feladatok végén ezt gyakorolták, illetve a modul végén Önértékelés házi feladatot kaptak.

Közeleg az év és a tanév vége is, ilyenkor aktuális egy nagyobb számvetés. Az önértékelés személyiségépítő hatása c. blogbejegyzésben kitérek arra is, hogy szülőként miért érdemes otthon gyakorlattá tenni az önértékelés írást, legalább évente egyszer, és hogyan érdemes csinálni.

SMART Start időgazdálkodás – Modulzáró

Többeknek véget ért a tanulásfejlesztés tanfolyam, tőlük oklevéllel és egy személyes, írásos visszajelzéssel búcsúztam. A csapattagok egymásnak személyre szabott pozitív megerősítő üzeneteket írtak – csoda, hogy mennyire tudtak örülni egy-egy jól eső mondatnak. (Előtte tisztáztuk, hogy „keressük egymásban a jót, mert ott van mindenkiben”, és olyant érdemes leírni, aminek van alapja és súlya is.)

A végén én is kértem és kaptam értékelést mindenkitől. Aminek a legjobban örültem a tanultakra vonatkozó sok pozitívum mellett, hogy a gyerekek megérezték, hogy igazán törődöm velük, és tényleg fontos nekem, hogy mindegyikőjüknek az egyéni szükségletüknek megfelelően adjam meg a kellő támogatást. Hiszen a gyerek magához képest való fejlődése a legfontosabb :), ez az igazi cél.

A sorozat nem marad abba, hiszen a következő SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam januárban kezdődik. Új szereplőkkel, és változatlan tematikával! A #modultörténetek pedig az aktuális tanfolyamon-modulon zajló munkába, történésekbe enged bepillantást :).

Olvasd el az előző #modultörténeteket is!

#modultörténetek – Motiváció

#modultörténetek – Hatékony tanulási technikák

Ha nem szeretnéd az eredményes tanulásához vezető lépcsősort a gyerekeddel egyedül végigjárnod, jelentkezzetek a SMART Start komplex tanulásfejlesztő tanfolyamra vagy akár egy-egy modulra külön is! Az oldalon megtalálod az új, 2022-es időpontokat is!

Kérek értesítést, hogy megjelent egy új bejegyzés a sorozatban!

2 + 4 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?
Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!