Hogyan alakíts ki motiváló tanulási környezetet a gyerekszobában?

A tanévkezdés közeledtével mi, anyukák (hisz mindegyikünkben lapul egy titkos lakberendező) kezdünk azon gondolkodni, hogyan varázsoljuk motiváló tanulási környezetté gyerekünk szobáját. Az iskolakezdés előtti hónapban, nyaralás után jövünk rá, hogy kinőtte az eddig használt székét, több helyre volna szükség az iskolai dolgoknak, az egész nyáron elő sem vett játékok megértek az elajándékozásra, hely szabadul fel….és még lehetne sorolni.

Néhány szempont a tanulás tréner szemével a gyerek tanulási helyszínének tervezéséhez, újra gondolásához – még mielőtt nekiállnál a megvalósításnak.

Színek a tanulás környezetében

Egy 2009-es, a Science magazinban megjelent kutatás szerint, amelyet a kanadai British Columbiai egyetem kutatói készítettek, a piros és a kék színek szignifikáns hatással vannak a kognitív képességekre. A színek hatását a képességekre úgy tesztelték, hogy a tesztalanyok számítógépen színes (piros és kék) háttérrel kaptak különböző feladatokat, a kontrollcsoport semleges színű hátteréhez képest. A kutatók azt találták, hogy a piros a gondolkodást, a figyelmet, a koncentrációt igénylő feladatok esetén segített, a kék pedig a kreativitást, problémamegoldást igénylő feladatoknál volt hatékonyabb a semleges fehér háttérnél.

A piros és a kék színek okos alkalmazásával segíthetjük tehát a lurkó tanulását. A falon azonban egy erőteljes kék/piros szín a legtöbb esetben nem vállalható. Főleg, ha a gyerek alvóhelye szemben van a színes fallal. Jól megválasztott kiegészítőkkel azonban megteremthetjük ezen színek jelenlétét a tanulási környezetben.

Fali színnek pedig érdemes semleges világos színt választani.

Falióra – a tanulási idővel való jó gazdálkodás alapvető eszköze

Erről egyetlen lakberendezéssel foglalkozó blog sem ír… mert nem a hatékony tanulás a fő rendező elvük.

A gyermek alsós korától már érdemes faliórát felszerelni a tanuló sarok falára, számára munka közben is jól látható helyre. Nem kell feltétlenül megvárni, hogy ismerje a hagyományos számlapos órát.

A tanulás iránti motiváció fenntartásában, az önszabályozó tanulás kialakításában fontos szerepe van az idővel való hatékony gazdálkodásnak. Ha kíváncsi vagy, hogyan tudod a jó időgazdálkodás alapjait minél korábban megtanítani  neki, olvasd el az Időgazdálkodás gyerekeknek blogbejegyzést!

Az óra kiválasztásában teljes szabadságot biztosíthatsz a gyereknek, amin akár az aktuális kedvenc mesehős figurája vagy állata szerepel.

Fény a tanulás környezetében

Szeptemberben még nem aktuális, a természetes fény elég, de nagyon hamar itt vannak a késő őszi hónapok, amikor az otthoni tanulás már csak mesterségesen megvilágítással megvalósítható.

A természetes fény fontos – és abból az irányból jöjjön, amelyik kezét a gyerek nem használja írásra (tehát jobb kezesnek balról, balkezesnek pedig jobbról). Fontos, hogy ne árnyékoljon be semmi a munkafelületre.

Figyelmi, koncentrációs problémával küzdő gyerek íróasztalát ne helyezzük az ablak mellé. Nehéz helyzetbe hozzuk, mert a kinti történések (akár egy madár vagy megrezdülő falevél) elvonhatják a figyelmét. Számára a legjobb, ha a tanuló sarok a lehető legingerszegényebb, szemben ül a fallal, és amit lát, az mind a tanulással kapcsolatos – motivációs kép, rövid motivációs felirat, napirend, órarend stb.

Lámpa – Fontos, hogy állítható legyen a magassága, és irányítható a fénye. Célszerű LED lámpát választani, ami nem hevül fel használatkor, ezért a gyerek, ha véletlenül hozzáér, nem sérül meg. A hideg, fehér fényű izzó helyett a sárgás, melegebb fényt kibocsátó kellemesebb a szemnek és a hangulatnak is.

Saját tapasztalat: Merem ajánlani a polcra szerelhető lámpát (satus v. csiptetős megoldással), mert nem foglal helyet az asztalon, nem kell kerülgetni. Arra az oldalra helyezzük, amely irányból a természetes fény jön (ld. fent).

Felhasznált forrás: Ravi Mehta and Rui (Juliet) Zhu: Blue or Red? Exploring the Effect of Color on Cognitive Task Performances – Science /2009 https://science.sciencemag.org/content/323/5918/1226/tab-pdf

 

A cikk folytatódik a 2. résszel, amelyben a hatékony tanulás szempontjából vesszük sorra  a tanulósarok két főszereplőjét: az asztalt és a széket. 

Tovább a 2. részhez

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!

12 + 10 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanulás – milyen képességekre van szükség?

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek listája hosszú: mivel kell rendelkeznie egy gyereknek ahhoz, hogy ne szenvedés legyen számára a tanulás. A lényeg azonban néhány pontban megragadható. Ezt foglaltuk össze ebben a bejegyzésben. Miért foglalkozunk az...
apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

close

Hogyan tanul a leghatékonyabban?

Kérd a Hatékony tanulási út TESZTet, hogy kiderüljön: vizuálisan, hallás útján vagy cselekvéses módon tanul a gyereked a leghatékonyabban!

Nincs spam! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot!

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!