Előbb elolvasnám a cikk első részét. Vissza a Motiváló tanulási környezet – 1. rész-hez.

Asztal és szék – a tanulási környezet főszereplői

Az ergonomikus szó az asztal és szék választásnál biztosan előkerül. De mit is jelent tulajdonképpen az, hogy ergonomikus? Idegen szavak szótárában „testet és lelket nem károsító” a jelentése … de ettől nem lesz az ember lánya okosabb.

Kis színes: 1857-ben Wojciech Jastrzebowski lengyel biológus alkotta meg az ergonómia kifejezést. Ő használta először egy publikációjában. Az ergonómia tudományága csak az ’50-es években kezdett kialakulni, a gyári munkások munkahelyi ártalmainak megelőzése kapcsán. A bútor ergonómia pedig a ’80-as években, a számítógépek térhódítása nyomán kelt szárnyra, amikor a bútor tervezőknek az ülőmunka következtében kialakuló egészségügyi panaszokra (hátfájás, nyakfájás, izomgörcs, gerincproblémák stb.) kellett megoldásokat találni.

Asztal – a gyerek munkahelye

Ember legyen a talpán, aki eligazodik a mai asztalkínálatban…

Tudomásul kell venni, hogy nem tudunk az információk 100%-ának birtokában lenni, amikor  dönteni kell, meg kell elégednünk a 60-70-%-kal. Tehát ha már voltál néhány boltban, beszélgettél egy-két (vagy szakember vagy inkább nem) eladóval, és feltúrtad az internetet vonatkozó blogbejegyzésekért, akkor eleget tettél.

Kiindulásként:  Fontos a munkafelület hossza (de nem érdemes egy m-nél több hellyel számolni, főleg alsóban, mert az úgyis rakodófelületként funkcionál majd), mélysége (60 cm bőven elég), és a képessége, hogy együtt tudjon nőni a gyerekkel. Nekünk az állítható magasságú asztal maximálisan bevált. A sok fióknak nincs sok értelme (saját tapasztalat), a gyerek elfelejti, hova-mit pakolt.

Aminek viszont van jelentősége a tanulás hatékonysága szempontjából, az a rendszerezés, és a rend megtartása az asztalon. Kinek van kedve nekifogni tanulni, ha azzal kell kezdeni, hogy helyet csinálok a füzetnek-könyvnek a káoszban, keresem-hegyezem a ceruzámat, stb.

Szék – fontos az egészséges testtartás kialakítása szempontjából

A szék ergonómiával kapcsolatban az alábbi konkrétumokat érdemes figyelembe venni (ma már minden szék ergonomikus ?). A gyerek széke tehát:

ha teljes háttámlás, akkor a háttámla ne érjen a lapocka alsó csúcsánál magasabbra. Figyeljünk, hogy a háta közepe helyett a derék tájékon támasszon. Legyen állítható a támla magassága. Ha nem teljes háttámlás modellben gondolkodunk (ezt javaslom), akkor is fontos az állíthatóság és a háttámla mérete: a medence felső szélét és a derekat támassza. 

az ülőfelületet tudja teljes hosszában végig ülni (ne csak a szék szélén üljön), jó, ha az ülőfelület enyhén a támla irányába lejt,

ne legyen karfája – ami azért fontos, hogy tudjon a lehető legközelebb menni az asztalhoz, így egyenes háttal, a derekát megtámasztva tudjon dolgozni.

legyen fix (tehát nem görgős) – Nem cél, hogy a gyerek ne akarjon a székből felállni, sőt. A görgők veszélyeztethetik a stabil ülést, rossz testtartás kialakulásához vezetnek. Itt ne engedjünk a gyereknek, annak ellenére, hogy biztosan görgős székért könyörög.

legyen állítható az ülőfelület magassága. A stabil ülés szempontjából az a jó, ha a gyerek talpa teljes hosszában leér a padlóra.

Olvasd el, hogyan kellene ülnie a gyereknek a tanulás és az egészséges tartás szempontjából helyesen a széken: Gerinckímélő ülés tanuláskor.

Tanulási környezet – hulladék tárolás

A tanulósarok mellé érdemes egy szemeteskosarat rendszeresíteni kizárólag papírhulladéknak (tehát véletlenül se félig megevett banán vagy használt zsebkendő landoljon ott ?). Két szempontból is fontos:

ceruzái előkészítéséhez jó ha kéznél van egy szemetes, amibe hegyezhet (anélkül, hogy elhagyná a szobáját),

felelősség – a szemetesét magának kell üríteni, levinni és a szelektív gyűjtésről is megtanulhat néhány dolgot, a gyakorlatban.

A hulladéktárolót nem kell túlcizellálni, megteszi akár egy lyukas cserép vagy nem használt nagyobb kaspó is, bélelve.

Nézd végig a képgalériát ötletekért! A képek kattintással nagyíthatók!

forrás: Pinterest, homedesign.com, donnakerrgroup.com

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!

7 + 13 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…
Perfekcionista a gyerekem

Perfekcionista a gyerekem a tanulásban – mit tegyek?

A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az "elég jó" fogalmát. Ha idáig olvasod a...
Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!