Előbb elolvasnám a cikk első részét. Vissza a Motiváló tanulási környezet – 1. rész-hez.

Asztal és szék – a tanulási környezet főszereplői

Az ergonomikus szó az asztal és szék választásnál biztosan előkerül. De mit is jelent tulajdonképpen az, hogy ergonomikus? Idegen szavak szótárában „testet és lelket nem károsító” a jelentése … de ettől nem lesz az ember lánya okosabb.

Kis színes: 1857-ben Wojciech Jastrzebowski lengyel biológus alkotta meg az ergonómia kifejezést. Ő használta először egy publikációjában. Az ergonómia tudományága csak az ’50-es években kezdett kialakulni, a gyári munkások munkahelyi ártalmainak megelőzése kapcsán. A bútor ergonómia pedig a ’80-as években, a számítógépek térhódítása nyomán kelt szárnyra, amikor a bútor tervezőknek az ülőmunka következtében kialakuló egészségügyi panaszokra (hátfájás, nyakfájás, izomgörcs, gerincproblémák stb.) kellett megoldásokat találni.

Asztal – a gyerek munkahelye

Ember legyen a talpán, aki eligazodik a mai asztalkínálatban…

Tudomásul kell venni, hogy nem tudunk az információk 100%-ának birtokában lenni, amikor  dönteni kell, meg kell elégednünk a 60-70-%-kal. Tehát ha már voltál néhány boltban, beszélgettél egy-két (vagy szakember vagy inkább nem) eladóval, és feltúrtad az internetet vonatkozó blogbejegyzésekért, akkor eleget tettél.

Kiindulásként:  Fontos a munkafelület hossza (de nem érdemes egy m-nél több hellyel számolni, főleg alsóban, mert az úgyis rakodófelületként funkcionál majd), mélysége (60 cm bőven elég), és a képessége, hogy együtt tudjon nőni a gyerekkel. Nekünk az állítható magasságú asztal maximálisan bevált. A sok fióknak nincs sok értelme (saját tapasztalat), a gyerek elfelejti, hova-mit pakolt.

Aminek viszont van jelentősége a tanulás hatékonysága szempontjából, az a rendszerezés, és a rend megtartása az asztalon. Kinek van kedve nekifogni tanulni, ha azzal kell kezdeni, hogy helyet csinálok a füzetnek-könyvnek a káoszban, keresem-hegyezem a ceruzámat, stb.

Szék – fontos az egészséges testtartás kialakítása szempontjából

A szék ergonómiával kapcsolatban az alábbi konkrétumokat érdemes figyelembe venni (ma már minden szék ergonomikus 😊). A gyerek széke tehát:

ha teljes háttámlás, akkor a háttámla ne érjen a lapocka alsó csúcsánál magasabbra. Figyeljünk, hogy a háta közepe helyett a derék tájékon támasszon. Legyen állítható a támla magassága. Ha nem teljes háttámlás modellben gondolkodunk (ezt javaslom), akkor is fontos az állíthatóság és a háttámla mérete: a medence felső szélét és a derekat támassza. 

az ülőfelületet tudja teljes hosszában végig ülni (ne csak a szék szélén üljön), jó, ha az ülőfelület enyhén a támla irányába lejt,

ne legyen karfája – ami azért fontos, hogy tudjon a lehető legközelebb menni az asztalhoz, így egyenes háttal, a derekát megtámasztva tudjon dolgozni.

legyen fix (tehát nem görgős) – Nem cél, hogy a gyerek ne akarjon a székből felállni, sőt. A görgők veszélyeztethetik a stabil ülést, rossz testtartás kialakulásához vezetnek. Itt ne engedjünk a gyereknek, annak ellenére, hogy biztosan görgős székért könyörög.

legyen állítható az ülőfelület magassága. A stabil ülés szempontjából az a jó, ha a gyerek talpa teljes hosszában leér a padlóra.

Olvasd el, hogyan kellene ülnie a gyereknek a tanulás és az egészséges tartás szempontjából helyesen a széken: Gerinckímélő ülés tanuláskor.

Tanulási környezet – hulladék tárolás

A tanulósarok mellé érdemes egy szemeteskosarat rendszeresíteni kizárólag papírhulladéknak (tehát véletlenül se félig megevett banán vagy használt zsebkendő landoljon ott 😊). Két szempontból is fontos:

ceruzái előkészítéséhez jó ha kéznél van egy szemetes, amibe hegyezhet (anélkül, hogy elhagyná a szobáját),

felelősség – a szemetesét magának kell üríteni, levinni és a szelektív gyűjtésről is megtanulhat néhány dolgot, a gyakorlatban.

A hulladéktárolót nem kell túlcizellálni, megteszi akár egy lyukas cserép vagy nem használt nagyobb kaspó is, bélelve.

Nézd végig a képgalériát ötletekért! A képek kattintással nagyíthatók!

forrás: Pinterest, homedesign.com, donnakerrgroup.com

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!

5 + 6 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanulás – milyen képességekre van szükség?

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek listája hosszú: mivel kell rendelkeznie egy gyereknek ahhoz, hogy ne szenvedés legyen számára a tanulás. A lényeg azonban néhány pontban megragadható. Ezt foglaltuk össze ebben a bejegyzésben. Miért foglalkozunk az...
apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!