Egy pedagógus nem pedagógus, ha a reflexió-önreflexiót nem gyakorolja rendszeresen.

Mit értek ez alatt? A jó pedagógus megtartja az óráját és utána elgondolkodik, hogy mit valósított meg abból, amit szeretett volna, mi sikerült jól, mi nem úgy sikerült, ahogyan kellett volna. Melyik gyereknek mit kellett volna másképp a cél érdekében, mik voltak azok a pontok, ahol többet tehetett volna – és levonja a következtetést, hogy kivel mit és hogyan a következő találkozáskor.

A SMART Start komplex tanulásfejlesztés #modultörténetek sorozatban ezeket a reflexióimat írom le, egyrészt magam miatt, másrészt azért, hogy Ti szülők bepillanthassatok a kulisszák mögé, mi és miért történik a tanulásfejlesztés tanfolyamokon.

SMART Start Időbeosztás-időgazdálkodás  – gyakorlat a négyzeten

A tanulási idő tervezése, beosztása volt a téma a hét végén, a tanfolyam 4., egyben utolsó Időbeosztás-időgazdálkodás modulja.

Mint az előző, Hatékony tanulási technikák modulon, most is volt lehetőség saját tananyagon gyakorolni (milyen jó, ha két legyet ütünk egy csapásra, és a hétvégi leckén is túlesünk, miközben hasznos technikákat tanulunk, ugye?).

A korábbi, Hatékony tanulási technikák modulon azt vettem észre, hogy a feladatlapos gyakorlás nem elég érdekes a kisebbeknek – hamar megunják, nehéz őket a feladatban tartani. Ezért erre a modulra sokkal több aktivitást terveztem számukra: kísérlettel megállapítani/igazolni a feladat-szórakozás jó sorrendjét az időgazdálkodás és eredményesség szempontjából.

A differenciált tanulás előnye a gyerek számára az, hogy saját korának, fejlettségének és képességeinek megfelelő feladatot kap. A jó feladat nem teljesíthetetlenül nehéz, de nem is nagyon könnyű, ésszerű erőfeszítést kíván a gyerektől. Ekkor fogja ugyanis élvezni a munkát, és sikerélménye lesz a megoldásból. A pedagógusnak is jó a differenciálás, mert senki sem unatkozik, minimalizálhatók a fegyelmezési problémák. Ezért a Modulon, míg a kicsik kísérleteztek, a nagyok a következő heti feladataikat írták össze.

A kísérlet nagy sikert aratott a gyerekek körében. A tapasztalatok leírása/lerajzolása, a kísérleti jegyzőkönyv elkészítése azonban már kevesebb lelkesedést váltott ki. De megtaláltam a megfelelő motivációt :): a kísérleti eszközök egy része ehető volt, és ez nagyon izgatta a “kutatókat’. Mikor mindennel kész voltak, jó étvággyal és lelkesen felfalták a koktélparadicsom-retek kombót :).

Ami a sorrendet illeti, nem rugaszkodtak el a valóságtól, és ebben egyet kellett értenem: nem lehet elkezdeni azonnal tanulni, mikor az ember hazajön az iskolából. Előbb kell egy kicsit szórakozni-játszani. Aztán a nagy feladatoknak kell nekiesni, és ha minden feladat elkészült, a fennmaradó időt lehet játékkal tölteni. Ha másképp csinálják – a befőttesüveget (az időt) nem tudják lezárni úgy, hogy minden tennivaló beleférjen. Erről kézzelfoghatóan meg is győződtek. Mark Twain és Brian Tracy szavai beigazolódtak: “nyeljük le a békát minél hamarabb”.

SMART Start Időbeosztás nagyobbaknak – egyéni felelősséggel

A nagyobbak már jóval több otthoni tanulnivalóval szembesülnek, és ugyanakkor sokasodnak szociális “kötelezettségeik” is, náluk különösen fontos a jó időgazdálkodás. Ők az egyéni TO-DO-List összeállításban és a feladatok Eisenhower-mátrix* szerinti priorizálásában szereztek gyakorlatot.

*Eisenhower-mátrix: nem fontos-fontos, és nem sürgős-sürgős tengelyek által meghatározott területen a feladatok megjelenítése.

Sziklapalánta a napi terve megvalósításának végére is eljutott, nagy gratulációt kapott érte. Ragyogó Szemnél a tennivalók listáját kiegészítettem az esti rutinszerű sikerélmény tudatosítással. Neki a magáról alkotott képe változtatásán is kell apró lépésekben dolgoznia (a témát már többször közösen felvetettük).

Idő tervezés – a kulcs a hatékony tanuláshoz

Sokszor panaszkodunk arra, hogy a gyerek csak ül a tanulnivaló felett és ábrándozik, elkalandozik. A tanulnivalók ütemezése és egyes feladatokhoz részidők meghatározása jó megoldás erre a problémára.

Ezzel a tapasztalattal kapcsolódtunk a Motiváció modulon tanultakhoz: a jó cél motiváló erővel bír. És mi, ha nem jó cél az, hogy: “a következő feladatot 15 perc alatt megcsinálom”. A gyerek maga határozza meg az időt saját magának, majd igyekszik azt megvalósítani. Olyan büszkén mondták, hogy “jól becsültem, még hamarabb is sikerült végeznem a feladattal, mint amit terveztem.”

Azt is megbeszéltük, hogy a megfelelő időt a feladathoz hozzárendelni csak gyakorlással lehet – ez egy tanulási folyamat magunkról. De érdemes csinálni, mert egyrészt időt spórol (csökkenti az “álmodozási időt”), sikerélményt ad, az pedig újratermeli a motivációt.

A gyakorlaton (meg kellett becsülniük csukott szemmel, mennyi idő egy perc), nagyon jól teljesített a csapat. Szinte mindenki benne volt az plusz-mínusz 10 mp-ben.  Otthoni körülmények között az időérzékük szinte biztosan nem működik ennyire jól, ha játék közben vannak :), ilyenkor ajánlatos külső mérőeszközt igénybe venni.

A koncentrált tanulás érdekében érdemes a tanuló sarokba/szobába egy faliórát vagy asztali órát rendszeresíteni (a telefonos időmérés nagy kísértés, mert a gyerek könnyen elcsábulhat a digitális világba). Erről itt írtam részletesebben: Motiváló tanulási környezet.

A gyerekek kipróbálták a SMART Start Tanulástervezőt is, szerettem volna élesben is látni, hogyan működik a gyerekek kezében, jónak tartják-e a vadonatúj prototípust, nagyon igyekeztünk a lurkonaptárral, hogy Karácsonyra rendelhető legyen :).

Az idővel való gazdálkodni tudás képessége gyakorlással fejleszthető. Az előre tervezés, a feladatok priorizálása, a feladatokhoz részidők rendelése fegyelmezett megvalósításra sarkall. A “fegyelmezettség” -nek pedig, konkrét, a tanulási idő csökkenésében is mérhető  eredménye van. 

Megvalósítást követő reflexió – saját magunkról való tanulás 

Ahogy nálam – pedagógusként – alapgyakorlat, hogy elgondolkodom, mit csinálhatnék jobban, a gyerekeket is arra ösztönzöm, hogy reflektáljanak magukra, a saját tanulásukra, hiszen a fejlődés alapja a “jól csináltam-hibáztam” számbavétele és a javításra való törekvés. 

A feladatok végén ezt gyakorolták, illetve a modul végén Önértékelés házi feladatot kaptak.

Közeleg az év és a tanév vége is, ilyenkor aktuális egy nagyobb számvetés. Az önértékelés személyiségépítő hatása c. blogbejegyzésben kitérek arra is, hogy szülőként miért érdemes otthon gyakorlattá tenni az önértékelés írást, legalább évente egyszer, és hogyan érdemes csinálni.

SMART Start időgazdálkodás – Modulzáró

Többeknek véget ért a tanulásfejlesztés tanfolyam, tőlük oklevéllel és egy személyes, írásos visszajelzéssel búcsúztam. A csapattagok egymásnak személyre szabott pozitív megerősítő üzeneteket írtak – csoda, hogy mennyire tudtak örülni egy-egy jól eső mondatnak. (Előtte tisztáztuk, hogy “keressük egymásban a jót, mert ott van mindenkiben”, és olyant érdemes leírni, aminek van alapja és súlya is.)

A végén én is kértem és kaptam értékelést mindenkitől. Aminek a legjobban örültem a tanultakra vonatkozó sok pozitívum mellett, hogy a gyerekek megérezték, hogy igazán törődöm velük, és tényleg fontos nekem, hogy mindegyikőjüknek az egyéni szükségletüknek megfelelően adjam meg a kellő támogatást. Hiszen a gyerek magához képest való fejlődése a legfontosabb :), ez az igazi cél.

A sorozat nem marad abba, hiszen a következő SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam januárban kezdődik. Új szereplőkkel, és változatlan tematikával! A #modultörténetek pedig az aktuális tanfolyamon-modulon zajló munkába, történésekbe enged bepillantást :).

Olvasd el az előző #modultörténeteket is!

#modultörténetek – Motiváció

#modultörténetek – Hatékony tanulási technikák

Ha nem szeretnéd az eredményes tanulásához vezető lépcsősort a gyerekeddel egyedül végigjárnod, jelentkezzetek a SMART Start komplex tanulásfejlesztő tanfolyamra vagy akár egy-egy modulra külön is! Az oldalon megtalálod az új, 2022-es időpontokat is!

Kérek értesítést, hogy megjelent egy új bejegyzés a sorozatban!

5 + 12 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!
Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!