A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az „elég jó” fogalmát. Ha idáig olvasod a bejegyzést, akkor minden tökéletes, mindenki ilyen gyereket szeretne magának. De a helyzet nem ilyen egyszerű és nem is ennyire rózsaszín.

Ha a fent leírt hozzáállás csak a tökéletesség irányába való törekvésében jelenne meg, minden rendben lenne. Hiszen mindannyian valahol errefelé, a tökéletes felé törekszünk. De mi, akik egészségesen vagyunk maximalisták, belátjuk, hogy a tökély egy elvont, ugyanakkor relatív fogalom. Bennünket  – nem perfekcionistákat – elégedettséggel tölt el, hogy pusztán az élet egy meghatározott területén (akár munkában, akár a családi életben) akarunk maximálisan teljesíteni (ez az adaptív vagy pozitív perfecionizmus, amelynek motiválólag is hat ránk). Máshol többnyire beérjük az „elég jó”-val.

A perfekcionista személyiség azonban az élet minden területén a tökéletest vadássza. Önmagával szemben sokkal magasabbra teszi a lécet, mint azt mások várnák el tőle. Az irreális belső elvárások szorongáshoz, frusztrációhoz, szégyen- és bűntudatérzéshez, a „nem vagyok elég jó”- meggyőződéshez vezetnek, ahonnan egyenes az út egyrészt a teljesítmény valós csökkenéséhez, később pedig a szellemi (később fizikai) jóllét veszélybe kerüléséhez (maladaptív vagy negatív perfekcionizmus).

Még gyerek és már perfekcionista?

Kis színes szemléltetés: Iskolai tanulás tréninget tartottam a közelmúltban 8. osztályos gimnáziumi diákoknak. Budapesti jónak tartott gimnázium, erős osztály, sok nagyon jó képességű, motivált gyerek.  Egy kiscsoportos gyakorlat során, amelyben többek között lényegfelismerést, és a lényeges információk átadását gyakorolták időre, az egyik diák a „perfekcionizmus” jellemzőinek szinte teljes tárházát megjelenítette: az apró részletek 120%-os pontosságú reprodukálásának szándéka miatt a lényeg elsikkadását és az időből való kicsúszást kockáztatta. Ám – ami nem a perfekcionisták jellemzője – rugalmasságról, adaptivitásról is tanúbizonyságot tett, amikor figyelmeztettük. Ezért a feladat megoldása szempontjából ő és az egész csapat is sikerélményt könyvelhettek el.

Perfekcionista vagy csak magasra teszi a lécet? – hogyan ismerd fel a perfekcionista gyereket?

A maladaptív vagy negatív perfekcionista gyerekekre jellemző az állandó szorongás, a nem megfeleléstől való alaptalan félelem. Általában alacsony önbecsüléssel rendelkeznek, és nem tudnak őrülni, csak a maximális sikernek, az apróbb hibák, a nem 100%-os dolgozatok miatt kétségbeesnek, dühösek, önmagukat marcangolják. Irreálisan sok időt töltenek munkájuk tökéletesítésével, képesek akár többször nulláról újrakezdeni, ha nem elégedettek – emiatt kockáztatják a határidőből való kicsúszást is. Rosszul tűrik a kritikát, akkor is, ha az építő jellegű. Defenzív pozíciót vesznek fel ilyenkor, nem értékként, visszacsatolásként, információforrásként fogják fel a kritikát, bárhogyan is van az „csomagolva”.  Alacsony kockázatvállalók, nem szívesen próbálnak ki új dolgokat, ha nem tudják előre megjósolni a biztos pozitív kimenetet. Az eredményre fókuszálnak, ezért nem tudják élvezni az eredményhez vezető úton tapasztaltakat – a fejlődés érzését.

Szülőként nehéz megérteni és feldolgozni, hogy lehet, hogy Ő nem látja magában, amit mi ámulattal nézünk és sokszor vissza is csatolunk. Nem tudjuk hová tenni, amikor egy-egy siker – ha egyáltalán örül a sikerének egy-egy pillanatra – csak gyorsan múló impulzus, nincs hatással a következő kihíváshoz való hozzáállására, nem tűnik sem lazábbnak, sem magabiztosabbnak.

Mit tehetünk, hogy lazítsunk a perfecionizmusán?

A perfekcionizmus nem ritka a gyerekek körében –  következménye lehet a családból hozott mintának (egy-egy szülői példa, általános családi hozzáállás a siker/kudarchoz), a versengő iskolai közegnek, amelyben napi szinten helytáll, illetve összeadódva ezek valamilyen kombinációjának.

Az tény, hogy a perfekcionizmus a gyerek hosszú távú fizikai és szellemi jólléte ellen hat. Mindenképp meg kell próbálni oldani, szelidíteni, illetve a pozitív, adaptív perfekcionizmus irányába tolni azt.

Eszközök, módszerek – amelyekkel csak hosszú távon, de beállhat változás

Beszélgetés

A gyerek korától függően – leginkább kamaszoknál – a beszélgetéssel, a perfekcionizmus hátrányainak és veszélyeinek kitárgyalásával érhetünk el, ha lassan is, de némi eredményt – a tudatosítás, a problémáról való nyílt beszélgetés már félmegoldás.

Az eredmények helyett az azokhoz vezető utat értékeljük

Nem csak az ő, hanem az élet minden viszonylatában. Akkor is, amikor a szomszédról beszélünk a vacsoraasztalnál, aki sikeres abban, amit csinál. Méltassuk és ismerjük el a sikerhez vezető útját, a kompromisszumokat, az áldozatokat, amiket hozott a beteljesülés érdekében. Választhatunk témát akár a művész-sportvilágból is, rendszeresen jelennek meg interjúk egy-egy kiemelkedő sport vagy művészeti teljesítmény kapcsán interjúk ezek keletkezésének hátteréről. Minél több ilyen történettel találkozik a perfekcionista gyerek, annál több ismerete lesz arról, hogy más, sikeres embereket mi hajt, ők hogyan küzdenek meg a kudarcaikkal, élik meg a sikereiket. 

Önreflexió – Egészséges pozitív belső monológ

A személyes példamutatás minden korosztálynál működik. Ha mi szülők, nyíltan vállaljuk és beszélünk a kudarcainkról, azzal mintát adunk, hogyan küzdjön meg ő a sajátjaival. Hogyan tud együttérző és empatikus lenni magával, ha hibázik – mutassunk példát milyen, amikor önmagunkkal vagyunk megengedők és megbocsátók.

Perfekcionizmus a tanulásban – hogyan kezeld szülőként?

Ahogyan a bejegyzés elején szó volt róla, a perfekcionizmus a tanulásban nem jelenti feltétlenül azt, hogy a gyerek az iskolában tökéletesen teljesít. Vagy ha így is van, ettől még nem érzi győztesnek magát. A perfekcionizmussal a tanulásban együtt jár, hogy sokkal többet ül az asztalánál, és tanul, mint amennyit kellene, vagy a képességei indokolnak. A halogatás szintén tipikusan előfordul ezeknél a gyerekeknél, hiszen „mindent vagy semmit” alapon gondolkodnak. Ha úgy érzik, túl nehéz a feladat, hajlamosak az utolsó pillanatig halogatni azt, amikor már tényleg az időszűke miatt nem lesz 100%-os a teljesítmény. Ez egy ördigi kör, amit megtörni nehéz, de nem lehetetlen:

Eszközök, módszerek a tanulásban a stressz csökkentésére

Tervezés – idővel való gazdálkodás tanítása

Ha látjuk, hogy még este 11-kor is a beadandóját csinosítja, lépjünk közbe! Magyarázzuk el, hogy limitált az idő, ami alatt egy beadandónak el kell készülnie, és a megfelelő pihenés legalább annyira fontos, mint a tanulási teljesítmény. Vezessünk be akár időkorlátot a tanulásra!

Még jobb, ha rá tudjuk venni, hogy tűzzön ki magának időcélt egy-egy feladat megvalósítására. Tapasztalja meg, hogy ha Ő maga csak 90%-osan elégedett a beadandóval (hogy az előző példánál maradjunk), az még mindig kiemelkedő a tanár szerint. Cél, hogy adjon lejjebb a magával szemben támasztott elvárásokból – annyira, hogy azok még motiválók maradjanak, de az egészségre ne legyenek károsak.

Bővebben az időgazdálkodás tanításáról a Tervezés-időgazdálkodás tanítása kamaszoknak c. bejegyzésünkben írtunk.

A tanulás mellett más célok közös kijelölése – sport, rendszeres testmozgás

A fókusz több területre való elosztása segíthet a könnyebb kompromisszum kötésben: „mennyi időt szánok a beadandóra, hogy még futni is eljusssak?”

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

 

Lehet, hogy nem perfekcionista a gyerekem, de vajon

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban? TESZT-tel

 

Kérek értesítést az új bejegyzésekről!

8 + 5 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplabot a közösségi médián is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?
Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!