Közeledik az iskolaválasztás minden leendő elsősnek – a szeptemberben iskolába menők számára hamarosan itt a határidő, amikor dönteni kell, hová jelentkezik  a gyermek. Sok helyen már zajlanak az ismerkedő, iskolanyitogató foglalkozások. A különböző netes csoportokban szaporodnak a kérdések, amikor egy-egy iskoláról a szülők egymástól kérnek információkat, tapasztalatokat.

Szülők számára nehéz helyzet ez: most eligazodási pontokat, szempontokat igyekszünk adni a mérlegeléshez.

Iskolaválasztás leendő elsősnek: iskolát vagy pedagógust válasszunk?

Mindennek az alfa-omegája a gyermek: jól választani csak a gyermek ismeretében lehet. Szorongó, befelé forduló gyereknek nem megoldás egy szigorúbb keretrendszerű, versengő közeg, ami motiválhat és szárnyalásra késztethet egy irányító típusú öntörvényűbb gyereket. Vagy egy mozgásos, sportos gyereknél kompromisszumos megoldás egy olyan iskola, ahol korlátozottak az udvari játéklehetőségek, vagy nincs focipálya.

Érthető okból gyakran választják a szülők a nagy testvér iskoláját, mert vannak testközeli tapasztalatok („a nagy már kitaposta az utat”), vagy mert – ha vannak is kétségeik – nem tudnak jó magyarázatot adni a kicsinek, hogy miért NE oda menjen ahová a nagytesó. Ha eleve felmerül, hogy a nagy iskolája nem a legjobb megoldás a kicsinek, akkor annak oka van. Ilyenkor jó, ha a belső hangot nem hallgattatjuk el, hanem felerősítjük inkább.

Ha van olyan iskola, amit jónak tartanál a kicsi számára, vidd el a foglalkozásokra, és mondd el őszintén neki: neked szülőként egyszerűbb dolgod lenne, ha mindketten egy helyre járnának, de Te az ő számára keresed a legjobb megoldást. Azt kell megmagyaráznod, hogy az általad preferált iskola miért jobb választás, mint a másik. Ahogyan nem egyforma ajándékot kapnak, a nagy X-t szeret, a kicsi inkább Y-t, vagy ahogyan a nagy szereti a spenótot, a kicsi meg nem – így lehet ez az iskolával is.

Honnan és hogyan szerezz információt?

Ha végig böngészted a szóba jöhető iskolák honlapját, és megnézted az leendő tanítók profiljait, már vannak preferenciáid. Adalékként egy fontos szempont: Sir Ken Roberts brit oktatáskutató, aki az iskolai nevelés-oktatási tevékenység új alapokra helyezését szorgalmazta a gyerekek kreativitásának ösztönzése céljából mondta, hogy „minden okosságot figyelembe véve a legjobb iskola az, ahová gyalog járhat a gyermek”. Talán kiegészítve, amit mond: egy jó iskola reményében (!) se vállalj napi több órás oda-vissza autózást, elsősorban közeli, megközelíthető iskolákban gondolkodj.

Ha érdeklődsz a neten, az iskoláról szóló vélemények mellett törekedj a gyerek leendő elsős tanítójáról is információt szerezni. A véleményeket (akár jók, akár kevésbé jók) kezeld ésszerű fenntartással. Igyekezz az adott vélemény mögöttes körülményeit is jobban megismerni. A leginkább célravezető személyesen találkozni a leendő pedagógussal. Iskolanyitogató-hívogató foglalkozások azért is szerveződnek, hogy a szülőknek legyen módjuk a pedagógust „foglalkozási környezetben” látni.

Iskolaválasztás – Mire figyelj egy iskolai ismerkedő foglalkozáson?

Leginkább arra érdemes figyelemmel lenni, hogy a pedagógus hogyan törekszik a gyermekkel személyes kapcsolatot teremteni. Figyelni, hogy feladathelyzetben (a játékos feladatok során) hogyan értékeli a másságot: pl. ha valaki kék sünt rajzol a papírra a táblán szereplő barna helyett. Szinte minden iskola pedagógiai programjában szerepel az egyéni bánásmód. A foglalkozáson kaphatsz a realitáshoz közelítőbb képet a leírtak gyakorlatban való megvalósulásáról. Vannak olyan iskolák, ahol nagyobb gyerekek (már felsős, vagy felsőbe indulók) is segítenek a kicsinek a foglalkozásokon: állj szóba velük, kérdezd őket a tapasztalataikról.

A legvégére pedig egy morzsa: ez a választás nem örökre szól. Fontos tudatosítani, hogy a legjobb döntés született az adott pillanatban rendelkezésre álló információk alapján. Így enyhül a feszültség, a válladra nehezedő felelősség súlya csökken. Ha stresszelsz, azt a gyermek is érzi, és a nyugtalanság, bi

Ha a későbbi tapasztalatok nem igazolják vissza, hogy a gyermek érdekeinek legmegfelelőbb volt a választás, légy felkészülve bátran változtatni.

Kérek értesítést a témában megjelenő új bejegyzésről!

10 + 15 =

Ovi-suli - iskolaelőkészítő-tanuláselőkészítő

Januártól májusig kéthetente vidáman készülünk az iskolára!

A programban, amellett, hogy az írás-olvasás biztos elsajátításához szükséges képességeket fejlesztjük, fontosnak tartjuk a gyerekek szociális képességeinek erősítését. Gyakoroljuk az együttműködést, a kivárást, a türelmet, az udvarias és empatikus kommunikációt egymással!

Nézd meg a program részleteit a képre kattintva!

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted Őt  jobban a tanulásban!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Perfekcionista a gyerekem

Perfekcionista a gyerekem a tanulásban – mit tegyek?

A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az "elég jó" fogalmát. Ha idáig olvasod a...
Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!