A szerző pedagógus, tanulásfejlesztés-tréner
A bejegyzés olvasási ideje: 3 perc
Tanulás okosan – Szülőként van felelősséged?
Milyen képességre-tudásra van szüksége a gyereknek, hogy tudjon felelősséget vállalni a saját tanulásáért – erről megtudhatsz többet ebből a blogbejegyzésből: Képességek az eredményes tanuláshoz
Ebben a bejegyzésben arról írok, hogy mit tegyél szülőként, milyen rutinokat alakíts ki már alsóban, hogy a JÓL tanuláshoz szükséges képességek megerősödjenek, és eredményekre is lefordítódjanak (Eredmény alatt nem pusztán az iskolai osztályzatok értendők – lényegesebb a hozzáállás, a felelősségvállalás, a tudatosság, a kudarckezelés képessége – mind-mind nélkülözhetetlenek a hétköznapokban való boldoguláshoz is).
1. Tanulás okosan – tanévkezdés előtt CÉLKITŰZÉS
A koopblogon többször volt téma a félév/év végi önértékelés készítés, amelynek lényegi része a következő időszakra vonatkozó célkitűzés is. A gyerekek reflektálnak saját teljesítményükre, megfogalmazzák, mivel voltak elégedettek, és milyen területen/témában tudtak volna többet tenni. Tanévkezdés előtt vegyétek elő gyerekkel a múlt évi írásos önértékeléseket, és aktualizáljátok: legyenek megfogalmazott konkrét céljai a következő tanévre/félévre.
Az írásbeliség fontos – ezek a célok kerüljenek papírra, és még jobb, ha szemmagasságban „ki is tűződnek” a tanulósarokban Ha még nem készítettetek önértékelést, nem baj, sohasem késő elkezdeni. Tanévkezdés előtt is át lehet tekinteni az előző éves eredményeket, és ezek fényében új célokat kitűzni.
A gondolkodás, reflexió strukturálásában segítenek a kooplab sablonjai. Le tudod tölteni a gombra kattintva. Segítséget ahhoz, hogy hogyan kezdd el az első önértékelés-célkitűzést a gyerekkel, a következő bejegyzésben találsz: Önértékelés készítés – így segíts a gyereknek
2. Tanulás okosan – védett tanulási idő
Az egyik legnehezebb dolog – főként ha már felsős, nem tanulószobás a gyerek – az otthoni tanulás szervezése. A „nincs kedvem nekiállni”, a halogatás akut probléma, hisz annyi minden más, sokkal érdekesebb van nekik karnyújtásnyira. A rendszer, a fix pontok sokat tudnak segíteni ebben a gyerekeknek.
Tanévkezdéskor – amikor a heti program, edzések, különórák stb. összeáll, érdemes a napi tanulásra dedikált időt is konkrétan (napi szinten) kijelölni a gyerekkel közösen. Még alsós korában ezt elő tudod készíteni úgy, hogy hétvégén jelöltök ki fix tanulási időt.
Három fontos megjegyzés:
– A következetesség nagyon fontos: legyen elvárás a magad számára is a dedikált tanulási idő tiszteletben tartása – akkorra NE szervezz programot.
– Nem kell a gyerek feje fölött állni folyamatosan ennek betartatásáért: egy új rutin rögzüléséhez 21 napnyi odafigyelés kell. A szakirodalom azt állítja, hogy ennyi elég egy új szokás automatizmussá válásához (azaz ahhoz, hogy ne okozzon megerőltetést betartani).
– Mi van akkor, ha épp nincs annyi feladat, amennyi időt kijelöltünk a napi tanulásra? Tartsuk be az időt akkor is, gyakoroljon, ismételjen, foglaljon össze, olvasson előre, készítsen összefoglaló saját jegyzetet stb.
3. Tanulás okosan – siker tudatosítás és kudarckezelés
Az önbizalom, a magabiztosság kulcsfontos a jól tanulásban, ugyanúgy mint a hétköznapokban is.
Biztasd arra, hogy keresse meg minden nap azt a helyzetet/történést, momentumot – amiben valamit jól csinált, amiért elégedett volt magával. Jegyezze fel vagy mondja fel a telefonjára.
Minden tanulás tréningen tapasztalom, hogy mennyire nehéz a gyerekeknek a sikerélményeiket egyáltalán felismerni is (legyen az bármilyen apróság), nemhogy azokra büszkének lenni. Megtanulni felismerni és örülni a sikereinknek egy folyamat – napi rendszerességgel kell csinálni, akár az esti lefekvés előtti rutin részévé tenni. Kisebbekkel a meseolvasás végére időzíthető a kérdés, hogy mi volt a legjobb a napban, amiért Te magad is tettél (hiszen arra leszünk büszkék, ami az aktív részvételünkkel állt elő, nem csupáncsak megtörtént).
A siker mellett a kudarcélmények természetesek – ezek kezelésében minta nyújtással segíthetsz a legtöbbet. Ha nem csak a szavak szintjén, hanem belsődből magadénak érzed, hogy az a legjobb tanítómester, ami nem sikerül – mert abból lehet a legtöbbet tanulni, akkor ezt jól át is fogod tudni adni neki. Beszélgetéssel, a kudarchoz vezető tényezők azonosításával és arról való gondolkodással, hogyan kerülhető el ez legközelebb megtaníthatod neki a kudarccal való megküzdés hatékony stratégiáit.
+1. Tipp alsós szülőknek
Már alsóban el lehet és el is kell sajátítani a jól tanulás alapjait.
Ha a tanulásmódszertani alapkövek lerakásáról a szülő gondoskodik (mert erre az iskolában sajnos ritkán kerül sor – bár kivételek mindig vannak) , azzal egyrészt a saját dolgát könnyíti meg (extrém példa: nem kell nyolcadikban vázlatot írni a gyermeknek, hogy tudjon miből készülni), másrészt sokat tesz a gyermek önállóságáért, felelősségtudatának kialakításáért. Ha a saját kezedbe vennéd a gyermek felkészítését a felsős évek tanulására, akkor ennek első lépéseként olvasd el a bejegyzést: Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?
+1. Tipp felsős szülőknek
Nagyon sok felsős szülő akkor jön rá, hogy a gyermekénél hiányoznak a tanulási módszerek, amikor felső közepe táján jön a feketeleves: romlanak az eredmények, és a gyerek nem reagál a szülői kérésre-dörgedelmekre. A kamaszkorban lévő gyerekek tanulását nehéz befolyásolni, főként konkrét tanulási stratégiákat javasolni nekik. Ha úgy látjuk, hogy küzd a tanulással, mert az iskolában csak tananyagot, de módszert nem tanítanak a tanulásra, akkor a külső segítő partner a megoldás.
Fontos viszont, hogy legyenek reális, megfogalmazott és kommunikált elvárásaink a tanulásával kapcsolatban. Az irreálisan magas elvárások ugyanúgy mint az elvárás mentesség kontraproduktív, a gyermeknek nem jó. A gyermekkel közösen alakítsuk, gyúrjuk át a saját elvárásainkat addig, amíg ezek számára is elfogadható, némi erőfeszítéssel, de mindenképp elérhető célokká változnak.
Késztessük arra, hogy akár havonta ránézzen, hogyan halad a cél elérésének útján, egy-egy kérdéssel. Így jelezzük neki, hogy számunkra is fontos hogyan halad, de bízunk benne és felelősségteljes partnerként kezeljük.
Jó felkészülést arra, hogy SIKERÉLMÉNY LEGYEN A TANULÁS a következő időszakban!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!