A szerző pedagógus, tanulásfejlesztés-tréner

A bejegyzés olvasási ideje: 3 perc

Tanulás okosan – Szülőként van felelősséged?

Milyen képességre-tudásra van szüksége a gyereknek, hogy tudjon felelősséget vállalni a saját tanulásáért – erről megtudhatsz többet ebből a blogbejegyzésből: Képességek az eredményes tanuláshoz

Ebben a bejegyzésben arról írok, hogy mit tegyél szülőként, milyen rutinokat alakíts ki már alsóban, hogy a JÓL tanuláshoz szükséges képességek megerősödjenek, és eredményekre is lefordítódjanak (Eredmény alatt nem pusztán az iskolai osztályzatok értendők – lényegesebb a hozzáállás, a felelősségvállalás, a tudatosság, a kudarckezelés képessége – mind-mind nélkülözhetetlenek a hétköznapokban való boldoguláshoz is).

1. Tanulás okosan – tanévkezdés előtt CÉLKITŰZÉS

A koopblogon többször volt téma a félév/év végi önértékelés készítés, amelynek lényegi része a következő időszakra vonatkozó célkitűzés is.  A gyerekek reflektálnak saját teljesítményükre, megfogalmazzák, mivel voltak elégedettek, és milyen területen/témában tudtak volna többet tenni. Tanévkezdés előtt vegyétek elő gyerekkel a múlt évi írásos önértékeléseket, és aktualizáljátok: legyenek megfogalmazott konkrét céljai a következő tanévre/félévre.

Az írásbeliség fontos – ezek a célok kerüljenek papírra, és még jobb, ha  szemmagasságban „ki is tűződnek” a tanulósarokban  Ha még nem készítettetek önértékelést, nem baj, sohasem késő elkezdeni. Tanévkezdés előtt is át lehet tekinteni az előző éves eredményeket, és ezek fényében új célokat kitűzni.

A gondolkodás, reflexió strukturálásában segítenek a kooplab sablonjai. Le tudod tölteni a gombra kattintva. Segítséget ahhoz, hogy hogyan kezdd el az első önértékelés-célkitűzést a gyerekkel, a következő bejegyzésben találsz: Önértékelés készítés – így segíts a gyereknek

 2. Tanulás okosan – védett tanulási idő

Az egyik legnehezebb dolog – főként ha már felsős, nem tanulószobás a gyerek – az otthoni tanulás szervezése. A „nincs kedvem nekiállni”, a halogatás akut probléma, hisz annyi minden más, sokkal érdekesebb van nekik karnyújtásnyira. A rendszer, a fix pontok sokat tudnak segíteni ebben a gyerekeknek.

Tanévkezdéskor – amikor a heti program, edzések, különórák stb. összeáll, érdemes a napi tanulásra dedikált időt is konkrétan (napi szinten) kijelölni a gyerekkel közösen. Még alsós korában ezt elő tudod készíteni úgy, hogy hétvégén jelöltök ki fix tanulási időt.

Három fontos megjegyzés:

– A következetesség nagyon fontos: legyen elvárás a magad számára is a dedikált tanulási idő tiszteletben tartása – akkorra NE szervezz programot.

– Nem kell a gyerek feje fölött állni folyamatosan ennek betartatásáért: egy új rutin rögzüléséhez 21 napnyi odafigyelés kell. A szakirodalom azt állítja, hogy ennyi elég egy új szokás automatizmussá válásához (azaz ahhoz, hogy ne okozzon megerőltetést betartani).

– Mi van akkor, ha épp nincs annyi feladat, amennyi időt kijelöltünk a napi tanulásra? Tartsuk be az időt akkor is, gyakoroljon, ismételjen, foglaljon össze, olvasson előre, készítsen összefoglaló saját jegyzetet stb.

3. Tanulás okosan – siker tudatosítás és kudarckezelés

Az önbizalom, a magabiztosság kulcsfontos a jól tanulásban, ugyanúgy mint a hétköznapokban is.

Biztasd arra, hogy keresse meg minden nap azt a helyzetet/történést, momentumot – amiben valamit jól csinált, amiért elégedett volt magával. Jegyezze fel vagy mondja fel a telefonjára.

Minden tanulás tréningen tapasztalom, hogy mennyire nehéz a gyerekeknek a sikerélményeiket egyáltalán felismerni is (legyen az bármilyen apróság), nemhogy azokra büszkének lenni. Megtanulni felismerni és örülni a sikereinknek egy folyamat – napi rendszerességgel kell csinálni, akár az esti lefekvés előtti rutin részévé tenni. Kisebbekkel a meseolvasás végére időzíthető a kérdés, hogy mi volt a legjobb a napban, amiért Te magad is tettél  (hiszen arra leszünk büszkék, ami az aktív részvételünkkel állt elő, nem csupáncsak megtörtént). 

A siker mellett a kudarcélmények természetesek – ezek kezelésében minta nyújtással segíthetsz a legtöbbet. Ha nem csak a szavak szintjén, hanem belsődből magadénak érzed, hogy az a legjobb tanítómester, ami nem sikerül – mert abból lehet a legtöbbet tanulni, akkor ezt jól át is fogod tudni adni neki. Beszélgetéssel, a kudarchoz vezető tényezők azonosításával és arról való gondolkodással, hogyan kerülhető el ez legközelebb megtaníthatod neki a kudarccal való megküzdés hatékony stratégiáit.

+1.  Tipp alsós szülőknek

Már alsóban el lehet és el is kell sajátítani a jól tanulás alapjait.

Ha a tanulásmódszertani alapkövek lerakásáról a szülő gondoskodik (mert erre az iskolában sajnos  ritkán kerül sor – bár kivételek mindig vannak) , azzal egyrészt a saját dolgát könnyíti meg (extrém példa: nem kell nyolcadikban vázlatot írni a gyermeknek, hogy tudjon miből készülni), másrészt sokat tesz a gyermek önállóságáért, felelősségtudatának kialakításáért.  Ha a saját kezedbe vennéd a gyermek felkészítését a felsős évek tanulására, akkor ennek első lépéseként olvasd el a bejegyzést: Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

+1.  Tipp felsős szülőknek

Nagyon sok felsős szülő akkor jön rá, hogy a gyermekénél hiányoznak a tanulási módszerek, amikor felső közepe táján jön a feketeleves: romlanak az eredmények, és a gyerek nem reagál a szülői kérésre-dörgedelmekre. A kamaszkorban lévő gyerekek tanulását nehéz befolyásolni, főként konkrét tanulási stratégiákat javasolni nekik. Ha úgy látjuk, hogy küzd a tanulással, mert az iskolában csak tananyagot, de módszert nem tanítanak a tanulásra, akkor a külső segítő partner a megoldás.

Fontos viszont, hogy legyenek reális, megfogalmazott és kommunikált elvárásaink a tanulásával kapcsolatban. Az irreálisan magas elvárások ugyanúgy mint az elvárás mentesség kontraproduktív, a gyermeknek nem jó. A gyermekkel közösen alakítsuk, gyúrjuk át a saját elvárásainkat addig, amíg ezek számára is elfogadható, némi erőfeszítéssel, de mindenképp elérhető célokká változnak.

Késztessük arra, hogy akár havonta ránézzen, hogyan halad a cél elérésének útján, egy-egy kérdéssel. Így jelezzük neki, hogy számunkra is fontos hogyan halad, de bízunk benne és felelősségteljes partnerként kezeljük.

 

 

Jó felkészülést arra, hogy SIKERÉLMÉNY LEGYEN A TANULÁS a következő időszakban!

 

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Nyári tippek játékosan tanulási képességfejlesztésre

Tanulási képességek fejlesztése játékosan a nyári szünetben

Tanulási képességek fejlesztése játékosan a nyári szünetben? Igen, lehetséges, úgy hogy a gyerek számára is élvezetes legyen!
Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!