Egy pedagógus nem pedagógus, ha a reflexió-önreflexiót nem gyakorolja rendszeresen.

Reflexió: A foglalkozást követően a pedagógus elgondolkodik, hogy mit valósított meg abból, amit szeretett volna. Mi sikerült jól, mi nem úgy, ahogyan kellett volna. Melyik gyereknek mit kellett volna másképp a cél érdekében. Mik voltak azok a pontok, ahol többet tehetett volna – és levonja a következtetést, hogy kivel mit és hogyan a következő találkozáskor. 

A SMART Start #modultörténetek sorozatban tréneri reflexiókat írok meg, hogy Ti szülők bepillanthassatok a kulisszák mögé: mi és miért történik a SMART Start tanulásfejlesztés tanfolyamokon.

A Motiváció modul  a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam második része. A modul célja, hogy a gyerekek megtapasztalják a gyakorlatban, hogyan tudnak motivációt termelni maguknak (a tanulásra). A célok fontosságát, a jó célok paramétereit, és a cél kijelölés gyakorlatát is átvesszük. Rájöttünk, hogy a jó cél motivál.

A reflexió témájául őket választottam: Ragyogó Szem, Huncutka, és Sziklapalánta, minden osztályfokból egy-egy gyerek (ötödik, hatodik, hetedik osztályosok).

Mi volt a Motiváció modul egyik részcélja?

Megtapasztaltatni a gyerekekkel a gyakorlatban a más által felállított cél elérését követő lelkiállapot és a maga számára felállított cél elérése – vagy épp el nem érését követő lelkiállapot különbségét. Tevékenységgel, mert abból tanulnak/tanulunk a legtöbbet, amit meg is csinálunk a gyakorlatban.

Az első körben általam felállított célokat például Ragyogó Szem, Huncutka és Sziklapalánta is maradéktalanul teljesítették. Az írásos reflexiójukban mind arról számoltak be, hogy nem éreztek különösebb büszkeséget, elégedettséget, mert túl könnyű volt.

A teljesítménymotivációval kapcsolatos vizsgálatok egyértelműen igazolták, hogy a siker, ill. kudarcélményt nem akármilyen feladatcéllal kapcsolatban lehet kiváltani. Ha a kísérleti személy túl könnyű feladatot kap – tehát olyant, ami távol áll a tényleges teljesítőképességétől – akkor hiába teljesíti a feladatot könnyedén, a sikerélmény elmarad.

Tapasztalatok a cél felállításban és a megvalósításban

A helyzet akkor változott, amikor az elérendő célt saját maguknak kellett felállítaniuk. A szabály az volt, hogy módosíthatnak mindaddig, amíg el nem kezdik a megvalósítást.

Sziklapalánta sportember. Egy felnőttek számára is kihívást jelentő célt határozott meg magának. Ezt – a végsőkig feszítve önmagát – maradéktalanul meg is valósította. Reflexiójában megjelent a “sikerélmény” és a “büszkeség”.

Huncutka ugyanezt a célt tűzte ki magának. Látván, hogy Sziklapalánta mennyire küzd, elgondolkodott, hogy a célját módosítsa. Végül nem módosított, látván, hogy társának is sikerült.

Számtalan pszichológiai vizsgálat erősíti meg a csoport, a társ, a motiváló közeg szerepét a motivációs szintünk növelésében. Motivációs videók sokasága buzdít arra, hogy olyan emberekkel vegyük körbe magunkat, akik pozitív hatással vannak ránk, akik maguk is akarnak valamit. Mert ők fognak támogatni, ha elbizonytalanodunk, igazodási pontok lesznek, ha időlegesen elveszítjük a fókuszt. Nagyon fontos a gyermek számára is az olyan közeg, ahol pozitív példákkal találkozik, amelyek plusz motivációhoz juthatják.

Huncutka számára végül a cél elérése nem sikerült – nem volt azonban kudarcélménye sem. A jó cél ismérveit vizsgálva megtanultuk, hogy a JÓ célnak reálisnak és elérhetőnek kell lennie. Az ő esetében a kitűzött cél nem volt reális. A kudarcélmény nem következett be, mert közösen felismertük, hogy amit elért, az a korábbi teljesítményéhez képest 300%-os növekedés (az eredménye a korábbi eredmény háromszorosa), ami óriási dolog.

A szakirodalom szerint siker, ill. kudarcélmény csak akkor áll elő, ha a feladat nehézségi foka a személy teljesítőképességének a határzónájába esik. Ezek az 50%-os megoldási valószínűséggel kecsegtető helyzetek – melyekben tehát siker és kudarc egyaránt lehetséges – a sikerorientált személyekből intenzív teljesítménykésztetést váltanak ki. A kudarckerülők általában nem szeretik az ilyen helyzeteket, ahol a feladat végkimenete kockázatot rejt magába.

A három kiválasztott eset közül a legérdekesebb Ragyogó Szem példája, aki közel kétszer akkora célt tűzött ki magának, mint Sziklapalánta. A Sikerorientált vagy kudarckerülő a gyerek a tanulásban? c. blogbejegyzésben összefoglaltam a kudarckerülő típusú gyermek alapvető jellemzőit. Az egyik jellemző, hogy „sokszor elérhetetlenül magas célt tűz ki maga elé, hogy kudarc esetén azt mondhassa, ez „másnak se sikerült volna””. Ragyogó Szem azonban jó helyzetfelismerésről és alkalmazkodásról tett tanúbizonyságot: a célját reálissá, elérhetővé tette, látván a társak tapasztalatát. Ennek ellenére feladta a megvalósítást, kevesebbet teljesítve még az előző eredményénél is.

A reflexiójában – amelyben a kudarcának okain kellett gondolkodnia – külső tényezőre hivatkozott, amit egy kis kamaszos nemtörődömséggel fűszerezett:).

Itt van számomra az egyik tréneri feladat, késztetni a gyereket a fontos dolgok felismerésére, annak ellenére, hogy ez néha nem jól eső szembesüléssel és utána plusz energiabefektetéssel jár.

Mi történt még a Motiváció modulban?

A modul további részében a tapasztaltakat, tanultakat egy konkrét, személyes tanulási cél kijelölésében kamatoztattuk, meggyőződve arról, hogy ez a Jó cél összes paraméterének megfelel. Persze a kreativitás, asszociációs készség, fantázia használatot bátorító gyakorlatok most sem maradtak el – meglepő, hogy mennyi mindenre alkalmas egy Dixit kártya (hogyan és mire használtuk ezeket? – olvasd el az erről szóló bejegyzést a facebook oldalunkon).

A sorozat folytatódik a Hatékony tanulási technikák #modultörténettel.

Ha nem szeretnéd az eredményes tanulásához vezető lépcsősort a gyerekeddel egyedül végigjárnod, jelentkezzetek a SMART Start komplex tanulásfejlesztő tanfolyamra vagy akár az egyes modulokra külön-külön is!

Kérek értesítést, hogy megjelent egy új bejegyzés a sorozatban!

8 + 2 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Perfekcionista a gyerekem

Perfekcionista a gyerekem a tanulásban – mit tegyek?

A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az "elég jó" fogalmát. Ha idáig olvasod a...
Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!