Egy pedagógus nem pedagógus, ha a reflexió-önreflexiót nem gyakorolja rendszeresen.

Reflexió: A foglalkozást követően a pedagógus elgondolkodik, hogy mit valósított meg abból, amit szeretett volna. Mi sikerült jól, mi nem úgy, ahogyan kellett volna. Melyik gyereknek mit kellett volna másképp a cél érdekében. Mik voltak azok a pontok, ahol többet tehetett volna – és levonja a következtetést, hogy kivel mit és hogyan a következő találkozáskor. 

A SMART Start #modultörténetek sorozatban tréneri reflexiókat írok meg, hogy Ti szülők bepillanthassatok a kulisszák mögé: mi és miért történik a SMART Start tanulásfejlesztés tanfolyamokon.

A Motiváció modul  a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam második része. A modul célja, hogy a gyerekek megtapasztalják a gyakorlatban, hogyan tudnak motivációt termelni maguknak (a tanulásra). A célok fontosságát, a jó célok paramétereit, és a cél kijelölés gyakorlatát is átvesszük. Rájöttünk, hogy a jó cél motivál.

A reflexió témájául őket választottam: Ragyogó Szem, Huncutka, és Sziklapalánta, minden osztályfokból egy-egy gyerek (ötödik, hatodik, hetedik osztályosok).

Mi volt a Motiváció modul egyik részcélja?

Megtapasztaltatni a gyerekekkel a gyakorlatban a más által felállított cél elérését követő lelkiállapot és a maga számára felállított cél elérése – vagy épp el nem érését követő lelkiállapot különbségét. Tevékenységgel, mert abból tanulnak/tanulunk a legtöbbet, amit meg is csinálunk a gyakorlatban.

Az első körben általam felállított célokat például Ragyogó Szem, Huncutka és Sziklapalánta is maradéktalanul teljesítették. Az írásos reflexiójukban mind arról számoltak be, hogy nem éreztek különösebb büszkeséget, elégedettséget, mert túl könnyű volt.

A teljesítménymotivációval kapcsolatos vizsgálatok egyértelműen igazolták, hogy a siker, ill. kudarcélményt nem akármilyen feladatcéllal kapcsolatban lehet kiváltani. Ha a kísérleti személy túl könnyű feladatot kap – tehát olyant, ami távol áll a tényleges teljesítőképességétől – akkor hiába teljesíti a feladatot könnyedén, a sikerélmény elmarad.

Tapasztalatok a cél felállításban és a megvalósításban

A helyzet akkor változott, amikor az elérendő célt saját maguknak kellett felállítaniuk. A szabály az volt, hogy módosíthatnak mindaddig, amíg el nem kezdik a megvalósítást.

Sziklapalánta sportember. Egy felnőttek számára is kihívást jelentő célt határozott meg magának. Ezt – a végsőkig feszítve önmagát – maradéktalanul meg is valósította. Reflexiójában megjelent a „sikerélmény” és a „büszkeség”.

Huncutka ugyanezt a célt tűzte ki magának. Látván, hogy Sziklapalánta mennyire küzd, elgondolkodott, hogy a célját módosítsa. Végül nem módosított, látván, hogy társának is sikerült.

Számtalan pszichológiai vizsgálat erősíti meg a csoport, a társ, a motiváló közeg szerepét a motivációs szintünk növelésében. Motivációs videók sokasága buzdít arra, hogy olyan emberekkel vegyük körbe magunkat, akik pozitív hatással vannak ránk, akik maguk is akarnak valamit. Mert ők fognak támogatni, ha elbizonytalanodunk, igazodási pontok lesznek, ha időlegesen elveszítjük a fókuszt. Nagyon fontos a gyermek számára is az olyan közeg, ahol pozitív példákkal találkozik, amelyek plusz motivációhoz juthatják.

Huncutka számára végül a cél elérése nem sikerült – nem volt azonban kudarcélménye sem. A jó cél ismérveit vizsgálva megtanultuk, hogy a JÓ célnak reálisnak és elérhetőnek kell lennie. Az ő esetében a kitűzött cél nem volt reális. A kudarcélmény nem következett be, mert közösen felismertük, hogy amit elért, az a korábbi teljesítményéhez képest 300%-os növekedés (az eredménye a korábbi eredmény háromszorosa), ami óriási dolog.

A szakirodalom szerint siker, ill. kudarcélmény csak akkor áll elő, ha a feladat nehézségi foka a személy teljesítőképességének a határzónájába esik. Ezek az 50%-os megoldási valószínűséggel kecsegtető helyzetek – melyekben tehát siker és kudarc egyaránt lehetséges – a sikerorientált személyekből intenzív teljesítménykésztetést váltanak ki. A kudarckerülők általában nem szeretik az ilyen helyzeteket, ahol a feladat végkimenete kockázatot rejt magába.

A három kiválasztott eset közül a legérdekesebb Ragyogó Szem példája, aki közel kétszer akkora célt tűzött ki magának, mint Sziklapalánta. A Sikerorientált vagy kudarckerülő a gyerek a tanulásban? c. blogbejegyzésben összefoglaltam a kudarckerülő típusú gyermek alapvető jellemzőit. Az egyik jellemző, hogy „sokszor elérhetetlenül magas célt tűz ki maga elé, hogy kudarc esetén azt mondhassa, ez „másnak se sikerült volna””. Ragyogó Szem azonban jó helyzetfelismerésről és alkalmazkodásról tett tanúbizonyságot: a célját reálissá, elérhetővé tette, látván a társak tapasztalatát. Ennek ellenére feladta a megvalósítást, kevesebbet teljesítve még az előző eredményénél is.

A reflexiójában – amelyben a kudarcának okain kellett gondolkodnia – külső tényezőre hivatkozott, amit egy kis kamaszos nemtörődömséggel fűszerezett:).

Itt van számomra az egyik tréneri feladat, késztetni a gyereket a fontos dolgok felismerésére, annak ellenére, hogy ez néha nem jól eső szembesüléssel és utána plusz energiabefektetéssel jár.

Mi történt még a Motiváció modulban?

A modul további részében a tapasztaltakat, tanultakat egy konkrét, személyes tanulási cél kijelölésében kamatoztattuk, meggyőződve arról, hogy ez a Jó cél összes paraméterének megfelel. Persze a kreativitás, asszociációs készség, fantázia használatot bátorító gyakorlatok most sem maradtak el – meglepő, hogy mennyi mindenre alkalmas egy Dixit kártya (hogyan és mire használtuk ezeket? – olvasd el az erről szóló bejegyzést a facebook oldalunkon).

A sorozat folytatódik a Hatékony tanulási technikák #modultörténettel.

Ha nem szeretnéd az eredményes tanulásához vezető lépcsősort a gyerekeddel egyedül végigjárnod, jelentkezzetek a SMART Start komplex tanulásfejlesztő tanfolyamra vagy akár az egyes modulokra külön-külön is!

Kérek értesítést, hogy megjelent egy új bejegyzés a sorozatban!

4 + 10 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!