A szerző pedagógus, tanulásfejlesztés-tréner
A bejegyzés olvasási ideje: 3 perc
Hogyan tanulunk meg tanulni… nálunk, a SMART Start tanulás programokon? Legyen szó akár alsós, akár már felsős gyermekről vagy éppen nagy gimnazistáról, minden SMART Start Tanulás programon a lényeg ugyanaz:
A diák van a „cselekvő tanulás” középpontjában.
Ha szétszálaznánk a fenti sommás mondatot, akkor ezt jelenti részleteiben:
1. Nem a tanár vagy a tananyag, hanem a diák van fókuszban
Az osztálytermekben és egyéb tanfolyamokon még mindig túlsúlyban a frontális oktatás, ahol a tanár az asztal mögül mondja a magáét, a gyerekek hallgatják, jó esetben csöndben és mással foglalkoznak a pad alatt. Ezzel szemben a SMART Start Tanulás programokon a diák PARTNER.
Nincs két egyforma diák, mint ahogyan nincs egy olyan tanulási módszer, ami mindenkinél ugyanolyan hatékonyan működik. Egyszerűbben: nincs egyenrecept a tanulásra. Ahhoz hogy a legjobban tudjunk segíteni a diákoknak a tanulásban, két tennivaló van:
– megismerni a diákot illetve rávenni arra, hogy felismerje a saját erősségeit – amit aztán a tanulás során kamatoztat,
– megmutatni és gyakoroltatni több tanulási módszert és technikát, amelyek közül – mint egy „étlapról” – az iskolai felkészülés során választhat: mindig azt a módszert, amelyik az adott tanulási céljának leginkább megfelel, illetve számára a leghatékonyabb.
2. Figyelem az egyénre – a „tananyagleadás” helyett
Minden SMART Start tanulás tanfolyam – legyen az alsós vagy felsős, vagy éppen nagy gimnazistáknak szóló – kis csoportban zajlik. Fontosnak tartjuk a létszám limitet, szándékosan nem akarjuk reprodukálni az iskolai megaosztálylétszámokat, hiszen pont a lényeg veszne el. A tanfolyamokon minden diákkal (kisebbek esetén a szülőkkel is) személyes kapcsolatot alakítunk ki és tartunk fent.
Az ajtónk nem csukódik be azzal, hogy vége van a tanulástréning-alkalmaknak. Időről-időre rákérdezünk, hogy állnak diákjaink a célkitűzéseikkel, hogyan működnek/válnak be a tanult technikák, és ők is keresnek/kereshetnek bennünket, ha problémába ütköztek, kérdésük van, vagy csak megerősítésre szorulnak.
3. Passzív részvétel helyett aktív, „cselekvő tanulás”
A mottónk a „gyakorlat, gyakorlat, gyakorlat…” játékkal fűszerezve.
Nem is gondolnánk, hogy mennyire ki vannak éhezve a gyerekek a valós térben és időben (nem online) zajló közösségélményre, közös játékra. Ezért a tanfolyami feladatok – amelyekkel a JÓL tanulás módszereit próbálgatja – között játszunk. Olyan játékot is, amelynek didaktikai célja van (tehát valamilyen tanulással kapcsolatos információt szeretnénk felismertetni, vagy személyesen megtapasztaltatni) és olyan játékot is, ami „csak” felszabadít és jókedvűvé varázsol.
Hisszük, hogy az élményen keresztül vezet az út a tanulással kapcsolatos averziók csökkentéséhez, a tanulás megszerettetéséhez.
Mi a kooplabnál azon dolgozunk, hogy minden gyereknek sikerélmény legyen a tanulás!
Alsóban a tanulási képességek fejlesztése van a fókuszunkban.
Felsőben az önálló tanulás, a különböző tanulási technikák elsajátítása, motivációs és önismereti kérdések kerülnek előtérbe.
Gimnazistáknál a motiváció és időgazdálkodás tanulása a sláger – a szociális kapcsolatok fontosságának erősödésével – a legfontosabb cél a hatékonyság növelés.
Kíváncsi vagy, hogyan érvényesülnek a fent leírtak az egyes korosztályoknál?
Nézd meg, melyik korosztálynak mit ajánl a SMART Start Tanulás program!
A SMART Start Tanulás program személyes tanfolyamai budapesti helyszínen zajlanak, de van mód vidéki tréningek szervezésére is (felsősöknek illetve gimnazistáknak). Ha vidéki helyszínen szeretnél SMART Start Tanulás programot, vedd fel Velünk a kapcsolatot!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplabot a közösségi médián is!