Az iskolaérettség kapcsán egy korábbi bejegyzésben (itt olvashatod: Iskolaérettség – ezt kell tudni, ezt kell tenni) három fontos dolgot emeltünk ki, mint ami döntően befolyásolja a gyermek iskolai hogylétét, szociálisan és a tanulásban egyaránt:
- a figyelem és koncentrációs képesség,
- az önszabályozás, önirányítás képessége
- a társas/szociális kapcsolatokra való képesség megléte.
Most azt járjuk körbe, hogyan tudod megalapozni és fejleszteni otthoni körülmények között e képességeket, hétköznapi – olykor banálisnak is látszó, de annál hatékonyabb – módokon. A járványhelyzet okozta körülmények miatt a gyerekek szakaszosan járnak közösségbe, így még inkább jelentősége van az otthoni tevékenységek/együttlét tudatos átgondolásának, alakításának.
Iskolaérettség – figyelem és koncentrációs képesség
A figyelem és koncentrációs képesség erősítésének valamint a szókincs, beszédértés fejlesztésének egyik legfontosabb eszköze a hangosan, szülő által felolvasott (nem képeskönyv formájú) mese. A képeskönyv jó szolgálatot tehet az orvosi rendelő előterében várakozva, vagy otthon, ha a gyerek elfáradt a játékban és igényel egy kis összekuckózást. A képek támogatása nélküli csak szöveges mese felolvasás esti elfoglaltság. Ekkor építhető be a rendszer-rutinba leginkább, és kerülhető el legkönnyebben, hogy a gyerek késztetést érezzen mással is foglalkozni közben. A kettő nem váltja ki egymást, párhuzamosan jó használni, hiszen más-más területeket fejlesztenek.
Miért nem jó, ha tesz-vesz van mesehallgatás közben?
Vekerdyt olvasva sokan megértették már a felolvasás fontosságát, és teszik is szorgalmasan, ami nagyon pozitív. Nem mindig következetesek azonban, hogy a gyermek teljes figyelmét kérjék. A gyerek, ha mesehallgatás közben járkál-matat-nézeget, csak fél füllel van jelen, így pont az elmélyülésre, a hallottak elképzelésére (belső képteremtésre) nincs lehetőség, nem beszélve arról, hogy figyelme szóródik. Megdöbbenve tapasztalom, hogy egy egyszerű rövid, akciódús vers hangos felolvasását követően hány gyerek az, aki nem tud beszámolni, milyennek képzelte el a főszereplőt.
A képzelet, a hallottak-olvasottak alapján keletkező mentális kép nélkül sokkal nehezebb a mélyebb megértés – ami a tanulásban elengedhetetlen. Más szempontból pedig a relaxált, nyugodt állapot, amiben a mesét jó esetben hallgatják, egyben koncentráció/figyelem gyakorlat is.
Olvassunk hangosan vagy meséljünk fejből napi rendszerességgel, és ha ennek megvan a meghatározott esti lefekvő rutinja, azzal tesszük a legtöbbet.
Iskolaérettséghez: 2 játék, amit könnyen megvalósíthatsz otthon
Játék akusztikus (hallás utáni) figyelem fejlesztésére
Állapodjatok meg a gyerekkel közösen egy időtartamban – akár a faliórán meg is lehet jelölni, hol lesz a nagymutató, mire vége a játéknak – , ne legyen több mint 5-10 perc.
Találjon a gyerek egy számára kedves szót (pl. kutya).
A feladat: Ha meghallja a szót, hogy „kutya”, tapsolnia kell (mozgásos gyerek guggoljon, vagy ugorjon fel).
Kezdj egy mesélni valamit, ami eszedbe jut, használd minél többször a választott szót! (Okos ovisok már meg szokták kérdezni, hogy „ha azt hallom, hogy „a kutyának”, akkor fel kell ugranom, vagy nem?” Érdemes előre tisztázni a szabályt, lehet mindkét módon játszani.)
Ha tetszett neki a játék, lehet nehezíteni: 2 szóban és két kísérő mozdulatban állapodjatok meg (ezzel emlékezetet is fejleszthetsz – hiszen észben kell tartania, melyik szóhoz melyik mozdulat tartozik).
Játék vizuális figyelem fejlesztésére: Építs vagy rajzolj ugyanilyent!
Attól függően, hogy a körülmények mihez adottak, lehet legóból, építőkockából, vagy rajzban papíron csinálni. Kezdd egyszerűen, csak egy színt vagy építőkockafélét használva! Előbb te építs/rajzolj, a feladat az, hogy pontosan másolja le amit te alkottál.
Utána – megfigyelőképesség fejlesztésére – hasonlítsa össze a sajátját a tieddel, és fogalmazza meg a különbségeket (kommunikációs képesség fejlesztés).
Ugye milyen érdekes, hogy ilyen egyszerű játékokban mennyi lehetőség rejlik a képességfejlesztésre ?? Jó játékot, jó olvasást kívánunk!
A sorozat folytatódik. A második részben az önszabályozás-önirányítás képességének otthoni fejlesztéséről lesz szó.
Kérek értesítést témához kapcsolódó bejegyzés megjelenéséről!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted Őt hatékonyabban a tanulásban!