Egy pedagógus nem pedagógus, ha a reflexió-önreflexiót nem gyakorolja rendszeresen.
Mit értek ez alatt? A jó pedagógus megtartja az óráját és utána elgondolkodik, hogy mit valósított meg abból, amit szeretett volna, mi sikerült jól, mi nem úgy sikerült, ahogyan kellett volna. Melyik gyereknek mit kellett volna másképp a cél érdekében, mik voltak azok a pontok, ahol többet tehetett volna – és levonja a következtetést, hogy kivel mit és hogyan a következő találkozáskor.
A SMART Start komplex tanulásfejlesztés #modultörténetek sorozatban ezeket a reflexióimat írom le, egyrészt magam miatt, másrészt azért, hogy Ti szülők bepillanthassatok a kulisszák mögé, mi és miért történik a tanulásfejlesztés tanfolyamokon.
SMART Start Időbeosztás-időgazdálkodás – gyakorlat a négyzeten
A tanulási idő tervezése, beosztása volt a téma a hét végén, a tanfolyam 4., egyben utolsó Időbeosztás-időgazdálkodás modulja.
Mint az előző, Hatékony tanulási technikák modulon, most is volt lehetőség saját tananyagon gyakorolni (milyen jó, ha két legyet ütünk egy csapásra, és a hétvégi leckén is túlesünk, miközben hasznos technikákat tanulunk, ugye?).
A korábbi, Hatékony tanulási technikák modulon azt vettem észre, hogy a feladatlapos gyakorlás nem elég érdekes a kisebbeknek – hamar megunják, nehéz őket a feladatban tartani. Ezért erre a modulra sokkal több aktivitást terveztem számukra: kísérlettel megállapítani/igazolni a feladat-szórakozás jó sorrendjét az időgazdálkodás és eredményesség szempontjából.
A differenciált tanulás előnye a gyerek számára az, hogy saját korának, fejlettségének és képességeinek megfelelő feladatot kap. A jó feladat nem teljesíthetetlenül nehéz, de nem is nagyon könnyű, ésszerű erőfeszítést kíván a gyerektől. Ekkor fogja ugyanis élvezni a munkát, és sikerélménye lesz a megoldásból. A pedagógusnak is jó a differenciálás, mert senki sem unatkozik, minimalizálhatók a fegyelmezési problémák. Ezért a Modulon, míg a kicsik kísérleteztek, a nagyok a következő heti feladataikat írták össze.
A kísérlet nagy sikert aratott a gyerekek körében. A tapasztalatok leírása/lerajzolása, a kísérleti jegyzőkönyv elkészítése azonban már kevesebb lelkesedést váltott ki. De megtaláltam a megfelelő motivációt :): a kísérleti eszközök egy része ehető volt, és ez nagyon izgatta a „kutatókat’. Mikor mindennel kész voltak, jó étvággyal és lelkesen felfalták a koktélparadicsom-retek kombót :).
Ami a sorrendet illeti, nem rugaszkodtak el a valóságtól, és ebben egyet kellett értenem: nem lehet elkezdeni azonnal tanulni, mikor az ember hazajön az iskolából. Előbb kell egy kicsit szórakozni-játszani. Aztán a nagy feladatoknak kell nekiesni, és ha minden feladat elkészült, a fennmaradó időt lehet játékkal tölteni. Ha másképp csinálják – a befőttesüveget (az időt) nem tudják lezárni úgy, hogy minden tennivaló beleférjen. Erről kézzelfoghatóan meg is győződtek. Mark Twain és Brian Tracy szavai beigazolódtak: „nyeljük le a békát minél hamarabb”.
SMART Start Időbeosztás nagyobbaknak – egyéni felelősséggel
A nagyobbak már jóval több otthoni tanulnivalóval szembesülnek, és ugyanakkor sokasodnak szociális „kötelezettségeik” is, náluk különösen fontos a jó időgazdálkodás. Ők az egyéni TO-DO-List összeállításban és a feladatok Eisenhower-mátrix* szerinti priorizálásában szereztek gyakorlatot.
*Eisenhower-mátrix: nem fontos-fontos, és nem sürgős-sürgős tengelyek által meghatározott területen a feladatok megjelenítése.
Sziklapalánta a napi terve megvalósításának végére is eljutott, nagy gratulációt kapott érte. Ragyogó Szemnél a tennivalók listáját kiegészítettem az esti rutinszerű sikerélmény tudatosítással. Neki a magáról alkotott képe változtatásán is kell apró lépésekben dolgoznia (a témát már többször közösen felvetettük).
Idő tervezés – a kulcs a hatékony tanuláshoz
Sokszor panaszkodunk arra, hogy a gyerek csak ül a tanulnivaló felett és ábrándozik, elkalandozik. A tanulnivalók ütemezése és egyes feladatokhoz részidők meghatározása jó megoldás erre a problémára.
Ezzel a tapasztalattal kapcsolódtunk a Motiváció modulon tanultakhoz: a jó cél motiváló erővel bír. És mi, ha nem jó cél az, hogy: „a következő feladatot 15 perc alatt megcsinálom”. A gyerek maga határozza meg az időt saját magának, majd igyekszik azt megvalósítani. Olyan büszkén mondták, hogy „jól becsültem, még hamarabb is sikerült végeznem a feladattal, mint amit terveztem.”
Azt is megbeszéltük, hogy a megfelelő időt a feladathoz hozzárendelni csak gyakorlással lehet – ez egy tanulási folyamat magunkról. De érdemes csinálni, mert egyrészt időt spórol (csökkenti az „álmodozási időt”), sikerélményt ad, az pedig újratermeli a motivációt.
A gyakorlaton (meg kellett becsülniük csukott szemmel, mennyi idő egy perc), nagyon jól teljesített a csapat. Szinte mindenki benne volt az plusz-mínusz 10 mp-ben. Otthoni körülmények között az időérzékük szinte biztosan nem működik ennyire jól, ha játék közben vannak :), ilyenkor ajánlatos külső mérőeszközt igénybe venni.
A koncentrált tanulás érdekében érdemes a tanuló sarokba/szobába egy faliórát vagy asztali órát rendszeresíteni (a telefonos időmérés nagy kísértés, mert a gyerek könnyen elcsábulhat a digitális világba). Erről itt írtam részletesebben: Motiváló tanulási környezet.
A gyerekek kipróbálták a SMART Start Tanulástervezőt is, szerettem volna élesben is látni, hogyan működik a gyerekek kezében, jónak tartják-e a vadonatúj prototípust, nagyon igyekeztünk a lurkonaptárral, hogy Karácsonyra rendelhető legyen :).
Az idővel való gazdálkodni tudás képessége gyakorlással fejleszthető. Az előre tervezés, a feladatok priorizálása, a feladatokhoz részidők rendelése fegyelmezett megvalósításra sarkall. A „fegyelmezettség” -nek pedig, konkrét, a tanulási idő csökkenésében is mérhető eredménye van.
Megvalósítást követő reflexió – saját magunkról való tanulás
Ahogy nálam – pedagógusként – alapgyakorlat, hogy elgondolkodom, mit csinálhatnék jobban, a gyerekeket is arra ösztönzöm, hogy reflektáljanak magukra, a saját tanulásukra, hiszen a fejlődés alapja a „jól csináltam-hibáztam” számbavétele és a javításra való törekvés.
A feladatok végén ezt gyakorolták, illetve a modul végén Önértékelés házi feladatot kaptak.
Közeleg az év és a tanév vége is, ilyenkor aktuális egy nagyobb számvetés. Az önértékelés személyiségépítő hatása c. blogbejegyzésben kitérek arra is, hogy szülőként miért érdemes otthon gyakorlattá tenni az önértékelés írást, legalább évente egyszer, és hogyan érdemes csinálni.
SMART Start időgazdálkodás – Modulzáró
Többeknek véget ért a tanulásfejlesztés tanfolyam, tőlük oklevéllel és egy személyes, írásos visszajelzéssel búcsúztam. A csapattagok egymásnak személyre szabott pozitív megerősítő üzeneteket írtak – csoda, hogy mennyire tudtak örülni egy-egy jól eső mondatnak. (Előtte tisztáztuk, hogy „keressük egymásban a jót, mert ott van mindenkiben”, és olyant érdemes leírni, aminek van alapja és súlya is.)
A végén én is kértem és kaptam értékelést mindenkitől. Aminek a legjobban örültem a tanultakra vonatkozó sok pozitívum mellett, hogy a gyerekek megérezték, hogy igazán törődöm velük, és tényleg fontos nekem, hogy mindegyikőjüknek az egyéni szükségletüknek megfelelően adjam meg a kellő támogatást. Hiszen a gyerek magához képest való fejlődése a legfontosabb :), ez az igazi cél.
A sorozat nem marad abba, hiszen a következő SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam januárban kezdődik. Új szereplőkkel, és változatlan tematikával! A #modultörténetek pedig az aktuális tanfolyamon-modulon zajló munkába, történésekbe enged bepillantást :).
Olvasd el az előző #modultörténeteket is!
#modultörténetek – Hatékony tanulási technikák
Ha nem szeretnéd az eredményes tanulásához vezető lépcsősort a gyerekeddel egyedül végigjárnod, jelentkezzetek a SMART Start komplex tanulásfejlesztő tanfolyamra vagy akár egy-egy modulra külön is! Az oldalon megtalálod az új, 2022-es időpontokat is!
Kérek értesítést, hogy megjelent egy új bejegyzés a sorozatban!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!