Miért fontos a szókincs fejleszés (nem csak) kisebb gyerekeknél?
Az életkornak megfelelő gazdag szókincs hatással van az olvasási képességek (és kedv) alakulására és az idegen nyelv tanulásának hatékonyságára is. Vegyük sorba röviden, hogy hogyan. Ha a gyerek nincs birtokában az életkorának megfelelő mennyiségű szónak, nehezen dekódolja az olvasott szöveget, ami az olvasási kedv csökkenését eredményezi. Ez pedig a szókincse tovább bővülésének akadályává válik. Ha szűk a szókincse, a tanult idegen szavakat sincs minek megfeleltetnie, így nem is tudja azokat megfelelően beépíteni.
Nyár van, a közös nyaralások ideje, amikor sokkal több időt töltünk együtt, mint a munkás, iskolába járós hétköznapokon. Az étkezések is többnyire közösen zajlanak, főleg, ha nem otthon vagyunk. Az alábbi ötletek lehetőségek, hogy a kaja kiérkezéséig hasznosan és élvezetesen töltsünk együtt időt, anélkül, hogy a telefonjainkba temetkeznénk. Vagy éppen a strandon ülve, miután már maximálisan kiélveztük a vízpart lehetőségeit, foglalkozzunk egy kicsit a szavakkal, bővítsük a szókincsünket akár új szavakkal, akár a már ismertek új jelentéssel való felruházásával.
Szókincs fejlesztése nyáron – hogyan lehet játékosan?
Hazai tudományos kutatások egyetértenek abban, hogy iskolás korra egy gyerek kb. 3000 szavas szókinccsel rendelkezik. Az iskolai nevelés feladata ezt bővíteni, kiegészíteni. „Az életkornak megfelelő szókincs és a lexikális előhívás adekvát működése a tanulási sikeresség alapfeltétele” (Neuberger Tilda: A szókincs alakulása a beszédfejlődésben). Abban is egyetértés van, hogy a szókincs fejlesztésének leghatékonyabb eszköze a sok olvasás – és itt kerül homokszem a gépezetbe, mert a mai gyerekek kedvenc elfoglaltságai között nem a legnépszerűbb az olvasás. Az olvasástechnikájuk fejlesztésére néhány mókás tippet találsz a Játékos olvasástechnika alsósoknak blogbejegyzésben.
De tehettek közösen azért – szintén játékosan -, hogy a gyerek észrevétlenül tanuljon meg árnyaltan fogalmazni, és változatosan/kreatívan használni az anyanyelvünket.
Játsszunk velük és a szavakkal, minél többet! A szavakkal való játék kétségtelen előnye, hogy nem kell eszköz, és nincs időbeli korlát: bárhol, bármilyen körülmények között „elővehető”, és abba is hagyható (akár orvosi rendelőben, várakozás közben, akár hosszabb autóúton, akár ameddig a pincér nyaraláskor kihozza a megrendelt ételünket).
Tippek szókincs fejlesztésére
Szókígyó kisebbeknek, Mondatkígyó nagyobbaknak. A játék lényege, hogy kijelölünk egy hangot (pl. sz), és mindenki mond egy szót, ami ezzel a hanggal kezdődik. Iskolás korúaknál, akik már legalább harmadik osztályosok, be lehet csempészni a szófajok átismétlését is úgy, hogy megállapodunk: az első 10 szó csak főnév lehet.
A Mondatkígyó már nagyobbaknak nagyon élvezetes. Alapszabály ugyanaz, csak a megállapodott hanggal kezdődhet a szó (kivételt lehet tenni a kötőszavakkal). Minél bonyolultabb, összetettebb mondat születik, annál inkább memóriafejlesztő, hiszen emlékeznünk kell a mondat elejére, a szavak sorrendjére. Kreatív feladat, mert történetet is mesélünk közben. Példaként álljon itt egy közös, családi szerzemény, amit egy nyári vacsora alatt alkottunk hárman úgy, hogy az általában morózus, nagy kamasz gyerekem is egészen fellelkesülve vetette bele magát a szóvadászatba:
„Szegedi Szaniszló, a szombathelyi szamuráj szaporán szedegette a szezámmagot Szekszárdon, egy szeszélyes szeánszon, szerdán, majd szalma-szívószálát szorongatva, szabályosan szitkozódva szólongatta a szimpatikus szódást, Szemlőhelyi Szabolcsot, aki szappanbuborékot szippantva szomorúan számolta a széttört szódásüveg szilánkokat a szürke szobaszőnyegen.” (30 szó)
A felsős (nyolc-, hatosztályos gimnáziumi felvételik) sztenderd feladata: egy betű megváltoztatásával juss el A-ból B-be.
A: sál, B: fül, megoldás: sál-sül-fül
A játék lényege, hogy egyszerre csak egy betű változhat. Nem kell feltétlenül kijelölni a végcélt, hogy hová kell eljutni. Játszható időre (ameddig a pincér kihozza a megrendelt ételeket, vagy amíg elnyaljuk a délutáni fagyit, stb.) – hány szóig jutunk el? Lehet családi rekordokat beállítani…
Van úgy, hogy zsákutcába kerülünk, ahonnan nincs tovább… ilyenkor sem kell berekeszteni a futamot. Egyszerűen menjünk vissza egy-két lépést, és válasszunk másik útvonalat.
A magyar nyelv árnyalt, gazdag és gyönyörű. Nem kell nyelvésznek lenni, hogy amatőr módon tanulmányozzuk például a jelentés átviteleket. Érdekes kísérlet olyan szavakat találni, amik például a sütés-főzés témakörébe tartozók, de más szövegkörnyezetbe kerülve a jelentésük is megváltozik. Példa: rápirít, forral (vizet vagy éppen bosszút), (oda)pörköl valamit/valakinek, leszűr (tésztát vagy lényeget), kavar (ételt vagy ….-t), kisüt (húst vagy valami okosat) és még lehetne folytatni sokáig.
Játék az ételek neveivel, amit éppen eszünk: megkeresni, hogy használjuk-e az illető étel vagy alapanyag nevét más szövegkörnyezetben, és ha igen, hogyan módosul a jelentés?
Egy teljes vacsora menüsor, és a jelentések változása: csirke – „nem mai csirke”, hal – „halvérű”, vagy „olyan a kézfogása, mint a döglött hal”, zsömle – „zsömleszínű a szőre a kutyának”, saláta – „saláta törvény”, bor – „borízű hang”, limonádé – „limonádé film vagy zene”, leves – „megy a levesbe valami”, zöldség – „beszél zöldségeket” stb.
A tippek a gyakorlatban kipróbáltak, és kamaszoknál is működnek. Rendszeres nyaralásos elfoglaltság, ha épp nincs aktuális beszédtéma az étkezőasztalnál kéznél. Meglepően kreatívak tudnak lenni, mi felnőttként is sokat tanulunk a nyelvünkről – ezekkel a módszerekkel a mi szókincsünk is bővül, árnyalódik. Főleg, amikor megkapjuk, hogy ezt a kifejezést ne használd, mert ez olyan boomer-es. 🙂
Felhasznált irodalom:
Neuberger Tilda: A szókincs alakulása a beszédfejlődésben – Új utak a gyermeknyelvi kutatásokban, szerk: Bóna Judit https://www.eltereader.hu/media/2017/11/Bona_Gyermeknyelv_READER.pdf
A „Tippek nyárra” sorozat folytatódik: Hogyan fejleszd a gyereked lényegkiemelő képességét? – nyáron, játékosan
Kérek értesítést új bejegyzésekről fejlesztés témában!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!