Rossz ceruzafogás – miért olyan nagy probléma? Pár év múlva már úgysem fog senki kézzel írni – mondják a digitalizáció szerelmesei. Elég, ha tud két a gyerek két ujjal pötyögni, jó esetben 10 ujjal gépelni.

Ezzel szemben az MRI vizsgálatokkal is alátámasztott tudományos szakirodalom számtalan fejlesztő hatását állapítja meg a kézírásnak a gépi írással szemben: fejleszti a nyelvi képességeinket, kommunikációnkat, a térérzékelésünket (ezen belül az arcfelismerő képességet is),  elősegíti a kreativitásunk fejlődését – összességében sokkal intenzívebb agyi aktivitásra késztet. Híres agykutatónk Hámori József Széchenyi-díjas neurobiológus, akadémikus professzor megerősíti a kézírás pozitív hatását a hatékony tanulásra, a maradandóbb rögzítésre és a könnyebb felidézésre.

Rossz ceruzafogás – milyen következményei lehetnek?

1. Helytelen testtartás

Ha a gyerek nem jól tartja a ceruzát, nem látja jól a papírt, amit helytelen testtartással korrigál. A fejét oldalra dönti, túl közel hajol a papírhoz, vagy a nyakát nyújtja, hogy átlásson a ceruza felett. A rossz tartás kifárasztja, fájlalni kezdi a kéz-, váll- és nyakizmait.

2. Ujj-, kézfájás, fáradékonyság

Az írás bonyolult, koordinációt igénylő tevékenység: ujjaink mozgatása az alkarban és a tenyerünkön összesen 38 izom összehangolt működését igényli.  A ceruza/toll helytelen tartása előbb indokolatlan fáradékonyságot, majd később komolyabbra forduló ujj-, kéz-, nem ritkán vállfájdalmat okozhat. Ha gyakran tapasztalod pl. hogy a gyerek ujjbegyei elfehérednek vagy kipirosodnak írás után, szinte biztos, hogy túlságosan szorosan tartja a ceruzáját, így indokolatlan nyomás nehezedik az ujjakra, izmokra, amely szintén idő előtti fáradtságot okoz.

3. Lassabb teljesítmény írásbeli feladatoknál

Ha gondot okoz számára a ceruza egyensúlyozása, és hogy akaratlagosan irányítsa merre kanyarodjanak azok a fránya vonalak, akkor a feladat helyett erre összpontosít, ami a teljesítménye rovására mehet mind időben, mind minőségben.

4. Csúnya, néha a gyerek számára is olvashatatlan kézírás

A nem megfelelő tartásnak köszönhetően a ceruza irányítása kicsúszik a gyerek kezéből, a betűk nem ott és arra kunkorodnak, amerre szeretné. Alsóban pedig a külalak fontos tényezője az érdemjegynek (sajnos). A negatív visszajelzések a gyerek kedvét szegik, csökkentik a magabiztosságát, így válik az írás “nem szeretem” tevékenységgé – ami az előbbiekben leírtak szerint a fejlődés, hatékony tanulás gátjává is válhat.

Helytelen ceruzafogás – példák képekben

Tanulásfejlesztés trénerként borzadállyal vegyes csodálkozással figyelem a felsős tanítványaimat – kevés kivételtől eltekintve rosszabbnál rosszabb ceruza/tollfogásokat látok. Panaszkodnak is, hogy nem szeretik az írásbeli feladatokat. Felsőben azonban már nehéz a korrekció, a rossz tartás megszokássá vált, sok energiabefektetést igényel az apró változtatás is. Ezért fontos alsóban a tettek mezejére lépni, ha azonosítjuk gyermekünknél a rossz ceruzatartás jellemzőit.

Tipikus hibák röviden:

  • hüvelykujj mutatóujjon fekszik vagy a mutatóujj alá van beszorítva,
  • ceruza egyenesen áll (szinte függőlegesen felfelé mutat)
  • csukló kicsavart, nem fekszik fel az asztalra
  • görcsös szorítás, elfehéredő vagy épp kipirosodó ujjbegyek
  • közvetlenül a hegynél való fogás (túl erős papírra nyomás),
  • túlságosan távol a hegyétől való fogása (ami a gyenge nyomás következtében alig látható írást eredményez a papíron).
rossz ceruzafogás - hogyan korrigáld?
rossz ceruzafogás - hogyan korrigáld?
Helytelen ceruzafogás - hogyan javítsd?
rossz ceruzafogás - hogyan korrigáld?
rossz ceruzafogás - hogyan korrigáld?
rossz ceruzafogás - hogyan korrigáld?

Valamelyik képen magatokra ismertél? Szeretnél segíteni, hogy ne legyen több gondja az írással?

Megmutatjuk, hogyan csináld! 

Fontos: Jelöld be, hogy ovis vagy kisiskolás a gyereked! Más-más módszereket javaslunk a kisebbeknek és mást a már iskolásoknak!

Minden javasolt módszer

  • gyakorlatban kipróbált és bevált,
  • gond nélkül megvalósítható a mindennapokban,
  • nem kell pedagógusnak lenni, hogy alkalmazd,
  • nem igényel “csodaszer” vásárlást, otthon fellelhető eszközökkel működik.

Iratkozz fel az 5+1 szülői Tippünkért!

A regisztrációval elfogadom az adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat.

Hogyan kellene optimális esetben fogni a tollat/ceruzát?

A szakirodalom többnyire a hárompontos ceruzafogást szokta javasolni, ez terjedt el a hazai iskolákban is. Újabban azonban megengedőbbek a szakmai javaslatok, a hárompontos dinamikus alátámasztással operáló ceruzafogáson kívül jónak ismernek el alternatív, négy pontos alátámasztású ceruzatartást is. Egy a lényeges: a kézírás akkor nem teher, ha kellőképpen laza, az ujjak mozgása (és nem a csukló vagy váll) által koordinált tevékenység.

Az általános, fejlesztőpedagógusok átal is ajánlott hárompontos fogású tartás jellemzői:

* hüvely-és mutatóujj fogja a ceruzát/tollat

* középső ujj támasztja, a gyűrűs-és kisujjak tenyérhez hajlítva

* a ceruza kb. 45 fokban döntött, csukló és alkar megtámasztott az asztalon

* a fogás a kihegyezett résznél kezdődjön (sem túl távol, sem túl közel a ceruza hegyéhez).

 

ceruzafogás helyesen

Felhasznált források:

Sallai Éva: A kézírás személyiségfejlesztő hatása – beszélgetés Hámori József agykutató professzorral https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-kozneveles/a-keziras-szemelyisegfejleszto-hatasa

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is! 

iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

SMART Start komplex tanulásfejlesztés Időbeosztás modultörténetek

SMART Start Időbeosztás #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

Tanulási idő tervezés

Tanulási idő tervezés – Hogyan kezdd el a gyermekeddel?

Miért fontos már alsóban elkezdeni megtanítani a gyermeket az ideje beosztására, tervezésére. Hogyan lehet elkezdeni? Tippek hétköznapokra, a tanulása megkönnyítésére, gyorsítására.

Időgazdálkodás kamaszoknak

Időgazdálkodás kamaszoknak – tanítható?

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

SMART Start tanulastechnikai modultörténetek

SMART Start Hatékony tanulási technikák #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

Kérek értesítést az új ovis-alsós témájú bejegyzésekről!

3 + 6 =

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!