A magolás problémás

Ismerős a képen látható helyzet? Amikor kikérdezed a gyereket, és szó szerint visszamond mondatokat a könyvből? Ám, ha belekérdezel, kiderül, hogy fogalma nincs, mit jelentenek a tanultak.

Tapasztaltad már, hogy megtanulja (?) a gyereked szorgalmasan, amit feladtak az iskolában, és hibátlanul fel is mondja még aznap este. Aztán másnap jön a fekete leves: szóbeli feleletnél nem jut eszébe egy szó, és teljesen leblokkol, kukkot sem tud szólni, nem tudja folytatni. Megérte a befektetett időt és energiát a magolás?

Jó esetben gyorsan megy neki a magolás, rosszabb esetben órákat tölt azzal, hogy számára értelmetlen szöveget jegyezzen meg szó szerint. Van ennek bármi értelme?

Ismerős a helyzet? Egyre nehezebben és családi konfliktusok, veszekedés árán tudod rávenni a gyereket a tanulásra. Érthető az álláspontja, hisz azt mondja: én készültem, sokat tanultam (?), mégsem sikerült, rossz jegyet kaptam. Sikertelenség érzése, kudarcélmény – ki kíván ilyent a saját gyerekének?

A magolás nem tanulás

Nem a gyereket kell hibáztatni, nem a képességeit, a kitartását, szorgalmát vagy a memóriáját. Nem vele van a baj, a gond a módszerrel van, ahogyan tanul.

Az már kiderült, hogy a magolást nem nevezhetjük tanulásnak. Amit bemagolunk, az nem a miénk, azt nem értjük, arra nem tudunk később építeni, és alkalmazni sem tudjuk más helyzetekben.

Első osztályban a versek tanulásán keresztül a vég nélküli ismételgetés vési be a gyerek fejébe az anyagot. Magyarán megtanítja a gyereket magolni (tisztelet azon pedagógusoknak, akik a versek részletes értelmezésével és a tanuláshoz való támpontok megadásával kezdik a verstanítást). Mivel más tanulás módszertan nincs a gyerek kezében, a magolást viszi magával felsőbb osztályokba is, így próbál felkészülni dolgozatra, szóbeli feleletre. Magol: a könyvből szövegrészeket, a füzetből vázlatot, matekból, nyelvtanból szabályt.

Amikor a tananyag mennyiség egyre nő, új tantárgyak jelennek meg (pl. történelem), és más tantárgyaknál is egyre hosszabbak a szövegek, keserű tapasztaláson keresztül döbben rá a gyerek, és általa mi is, hogy valami nem működik.

Felsőben már nagyobb tananyagrészek épülnek szorosan egymásra. Feltétel, hogy értse is, amit korábban megtanult, hiszen használnia kell azt a következő anyag feldolgozásához. Szülőként látjuk, hogy egyre motiválatlanabb lesz, lemarad, romlanak a jegyei, és elmegy a kedve a tanulástól. Fel kell tennünk a kérdést, hogy tényleg össze kell-e kapcsolódnia a tanulásnak a sorozatos kudarcélménnyel, a „nem vagyok jó” érzésével, a gyomorgörccsel?

Sajnos összekapcsolódik, ha nem tanul meg másképp tanulni.

Van élet a magolás után?

A mai világban az „élethosszig tartó tanulás” fontosságának hangsúlyozása mindennapos téma: olyan gyorsan változik, fejlődik körülöttünk minden, hogy kizárólag folyamatos tanulással tudunk valamennyire lépést tartani. Mi történik akkor, ha a gyerekünk ezt teljesen elutasítja? Bele se merünk gondolni…

Adódik a gondolat: mivel nem a gyerekkel (képességeivel, hozzáállásával, szorgalmával) van a baj, hanem a módszerrel, amit tanuláskor használ, lehet ezen változtatni. Meg lehet tanítani őt tanulni.

Nekünk, szülőknek, ugyan ezt még nem tanították, mégis eljutottunk valahová, és tanulunk azóta is folyamatosan. Néha a saját keserves tapasztalataink alapján értettük meg, hogy tanulni muszáj, csak az nem mindegy, hogy mennyi idő alatt és milyen hatékonyan, és milyen lelki hozzáállással.

Magolás helyett értelmes tanulás

A gyerekeink sem fogják tudni kikerülni a tanulást: az lenne kívánatos, ha olyan eszközöket tudnánk a kezükbe adni, amellyel a tanulás kudarcélményei tanulási sikerekké alakíthatók át.

Nincs olyan recept azonban, amely mindenki számára egyformán működik. A gyerek – ahogyan nő – alakítja saját tanulási módszereit, ahogyan mi is tettük. Akkor tudjuk a legjobban támogatni ebben, ha törekszünk arra, hogy minél több technikát próbáljon ki és tapasztaljon meg.

Ha sok eszköz van a zsebében a magoláson kívül, ki fogja tudni választani a személyiségének és a követelményeknek legmegfelelőbbet.

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a Tanulás támogatás témában!

9 + 8 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanulás – milyen képességekre van szükség?

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek listája hosszú: mivel kell rendelkeznie egy gyereknek ahhoz, hogy ne szenvedés legyen számára a tanulás. A lényeg azonban néhány pontban megragadható. Ezt foglaltuk össze ebben a bejegyzésben. Miért foglalkozunk az...
apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!