A magolás problémás

Ismerős a képen látható helyzet? Amikor kikérdezed a gyereket, és szó szerint visszamond mondatokat a könyvből? Ám, ha belekérdezel, kiderül, hogy fogalma nincs, mit jelentenek a tanultak.

Tapasztaltad már, hogy megtanulja (?) a gyereked szorgalmasan, amit feladtak az iskolában, és hibátlanul fel is mondja még aznap este. Aztán másnap jön a fekete leves: szóbeli feleletnél nem jut eszébe egy szó, és teljesen leblokkol, kukkot sem tud szólni, nem tudja folytatni. Megérte a befektetett időt és energiát a magolás?

Jó esetben gyorsan megy neki a magolás, rosszabb esetben órákat tölt azzal, hogy számára értelmetlen szöveget jegyezzen meg szó szerint. Van ennek bármi értelme?

Ismerős a helyzet? Egyre nehezebben és családi konfliktusok, veszekedés árán tudod rávenni a gyereket a tanulásra. Érthető az álláspontja, hisz azt mondja: én készültem, sokat tanultam (?), mégsem sikerült, rossz jegyet kaptam. Sikertelenség érzése, kudarcélmény – ki kíván ilyent a saját gyerekének?

A magolás nem tanulás

Nem a gyereket kell hibáztatni, nem a képességeit, a kitartását, szorgalmát vagy a memóriáját. Nem vele van a baj, a gond a módszerrel van, ahogyan tanul.

Az már kiderült, hogy a magolást nem nevezhetjük tanulásnak. Amit bemagolunk, az nem a miénk, azt nem értjük, arra nem tudunk később építeni, és alkalmazni sem tudjuk más helyzetekben.

Első osztályban a versek tanulásán keresztül a vég nélküli ismételgetés vési be a gyerek fejébe az anyagot. Magyarán megtanítja a gyereket magolni (tisztelet azon pedagógusoknak, akik a versek részletes értelmezésével és a tanuláshoz való támpontok megadásával kezdik a verstanítást). Mivel más tanulás módszertan nincs a gyerek kezében, a magolást viszi magával felsőbb osztályokba is, így próbál felkészülni dolgozatra, szóbeli feleletre. Magol: a könyvből szövegrészeket, a füzetből vázlatot, matekból, nyelvtanból szabályt.

Amikor a tananyag mennyiség egyre nő, új tantárgyak jelennek meg (pl. történelem), és más tantárgyaknál is egyre hosszabbak a szövegek, keserű tapasztaláson keresztül döbben rá a gyerek, és általa mi is, hogy valami nem működik.

Felsőben már nagyobb tananyagrészek épülnek szorosan egymásra. Feltétel, hogy értse is, amit korábban megtanult, hiszen használnia kell azt a következő anyag feldolgozásához. Szülőként látjuk, hogy egyre motiválatlanabb lesz, lemarad, romlanak a jegyei, és elmegy a kedve a tanulástól. Fel kell tennünk a kérdést, hogy tényleg össze kell-e kapcsolódnia a tanulásnak a sorozatos kudarcélménnyel, a „nem vagyok jó” érzésével, a gyomorgörccsel?

Sajnos összekapcsolódik, ha nem tanul meg másképp tanulni.

Van élet a magolás után?

A mai világban az „élethosszig tartó tanulás” fontosságának hangsúlyozása mindennapos téma: olyan gyorsan változik, fejlődik körülöttünk minden, hogy kizárólag folyamatos tanulással tudunk valamennyire lépést tartani. Mi történik akkor, ha a gyerekünk ezt teljesen elutasítja? Bele se merünk gondolni…

Adódik a gondolat: mivel nem a gyerekkel (képességeivel, hozzáállásával, szorgalmával) van a baj, hanem a módszerrel, amit tanuláskor használ, lehet ezen változtatni. Meg lehet tanítani őt tanulni.

Nekünk, szülőknek, ugyan ezt még nem tanították, mégis eljutottunk valahová, és tanulunk azóta is folyamatosan. Néha a saját keserves tapasztalataink alapján értettük meg, hogy tanulni muszáj, csak az nem mindegy, hogy mennyi idő alatt és milyen hatékonyan, és milyen lelki hozzáállással.

Magolás helyett értelmes tanulás

A gyerekeink sem fogják tudni kikerülni a tanulást: az lenne kívánatos, ha olyan eszközöket tudnánk a kezükbe adni, amellyel a tanulás kudarcélményei tanulási sikerekké alakíthatók át.

Nincs olyan recept azonban, amely mindenki számára egyformán működik. A gyerek – ahogyan nő – alakítja saját tanulási módszereit, ahogyan mi is tettük. Akkor tudjuk a legjobban támogatni ebben, ha törekszünk arra, hogy minél több technikát próbáljon ki és tapasztaljon meg.

Ha sok eszköz van a zsebében a magoláson kívül, ki fogja tudni választani a személyiségének és a követelményeknek legmegfelelőbbet.

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a Tanulás támogatás témában!

4 + 13 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Perfekcionista a gyerekem

Perfekcionista a gyerekem a tanulásban – mit tegyek?

A perfekcionizmus latin eredetű szó, azt jelenti, hogy abszolút tökéletességre törekvés. A perfekcionista személy nagyon magasra teszi a lécet magával és másokkal szemben is, nem éri be a maximálisnál kevesebbel. Nem ismeri az "elég jó" fogalmát. Ha idáig olvasod a...
Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!