A gerinckímélő ülés elsajátításával a gyerek sokat tehet a helyes testtartás kialakítása, a hátgerinc egészsége, és a felnőtkori krónikus derékfájás megelőzése érdekében.
A helyes ülés hatással van a tanulási teljesítményre is: a figyelmi, koncentrációs problémák, a gyors kifáradás hátterében a helytelen testtartás is állhat.
A gyerek azonban nem fog minderre magától rájönni. Nekünk szülőknek van feladatunk és felelősségünk abban, hogy minél hamarabb – már alsós korától – megtanítsuk neki a helyes ülést.
Az alsósok tanulási idejük nagy részét az iskolában töltik, sajnos azonban az iskolai bútorok ergonómiájára nincs túl sok ráhatásunk.
A tapasztalatok nem túl pozitívak. Az alsós gyerekek jellemzően számukra túl nagy széken ülnek, nem ér le a lábuk, szerencsés esetben lábujjheggyel támaszkodnak. Túl mély számukra az ülőfelület, nem tudják azt teljesen végig ülni úgy, hogy a háttámla támassza a derekukat.
A következmények nem kellemesek
A 2021. februárjában megjelent, 2019-2020-as tanévre vonatkozó Iskolaegészségügyi jelentésben szereplő adatok eléggé aggodalomra okot adók: a másodikos gyerekek 15 %-a szenved tartási rendellenességben, 5%-uk pedig már hátgerinc ferdüléses. Az osztályfok emelkedésével az adatok még riasztóbbak, a 6. évfolyamba lépve ez az arány már eléri, sőt meghaladja a 20%-ot. Enyhe eltérés van minden vizsgált évfolyamon a lányok és a fiúk között, előbbieknél a hátgerinc ferdülése a gyakoribb, a fiúknál 1-2%-kal magasabb minden korcsoportban a tartási rendellenességben szenvedők aránya.
A helytelen ülés kockázatai
Nem pusztán testtartási rendellenességekkel vagy a gerinc különböző megbetegedéseivel kell számolni, hanem sok egyéb egészségkárosító hatással.
Csak néhány példa annak jelzésére, hogy érdemes a problémát komolyan venni: légzési és emésztési problémák (akár székrekedés), vagy a nem megfelelő vér-és tápanyagellátás következtében kialakuló koncentrációs problémák, szédülés, fejfájás, fáradékonyság. Ez utóbbiak már rövid távon a tanulási teljesítményt rontják.
Mindezek következmények, amelyek a helytelen ülés miatt összenyomódott hasi és mellkasi szervek nem megfelelő működésének köszönhetők.
Ha a szék túl magas, nem ér le a gyerek lába a padlóig, a szék pereme elnyomhatja a combokban futó ereket, ami vérkeringési problémákhoz vezethet.
Ezért, ha az iskolában nem is, de otthon mindenképp válasszunk az életkorának megfelelő széket és tanítsuk meg, hogy mire figyeljen ülésnél.
A gerinckímélő helyes ülés
Nem írásos feladat esetén:
A talpak lazán a talajon (vagy stabil magasítón) vannak.
A comb-lábszár 90 fokos szöget zár be, a térd a csípővel egy magasságban helyezkedik el.
A csípő hátratolódik egészen a szék háttámláig.
A csípő-váll vonala egyenes.
Az áll enyhén megemelt.
Íráskor mindkét könyök az asztalon helyezkedik el. A gyerek kissé előre csúszik a széken, a két talpa a földön támaszkodik. Figyeljünk arra, hogy a füzet-könyv, amiben dolgozik, középvonalban legyen. A gyerek hajlamos a tolltartóját maga elé tenni, kihajtva, és a középvonaltól oldalra kitolni… már kész is a ferde tartás. Mutassuk meg neki, hogy a tolltartó helye a füzet-könyv fölött, szintén középen van, és kényelmesen elérhető így is.
Milyen széket válasszunk gerinckímélő üléshez?
Az iskolás kor alatt a gyerek növekedésével nem egy, hanem – tapasztalat szerint – legalább két székkel kell kalkulálni. Bár vannak állítható székek – ahol az ülőfelület magasságát lehet igazítani a gyerek testmagasságának növekedéséhez, de az ülőfelület mélysége nem állítható.
Összefoglalva: az alábbi méreteket vedd figyelembe a szék kiválasztásánál, beállításánál:
Székmagasság: megegyezik a gyermek lábszárhosszával, a comb és a lábszár által bezárt szög 90 fok.
Székmélység: megegyezik a gyermek combhosszával, térdhajlat és a lábszár hátsó oldala nem éri el a szék elülső szélét, így elkerülve a térdhajlatban futó erek és idegek leszorítását.
Háttámla: a medence felső szélét és a derekat támasztja meg, a lapocka alsó csúcsánál nem ér magasabbra, magassága mozgatható, állítható.
Ülőfelület: enyhén előre lejt, segíti az ülőgumó terhelést és gátolja a medence hátra billentését.
Székláb: görgős vagy fixen álló? Megoszlanak a vélemények, de tapasztalat alapján nem javaslom a görgős széket, alsóban biztosan nem. A stabil ülés kialakulásához ebben az életkorban nincs szükség még egy változó tényezőhöz, ami elvonja a gyerek figyelmét.
Szék karfa: alsóban szintén nem javaslom, mert elképzelhető, hogy akadályozza az asztalhoz való megfelelő hozzáférést.
A tanulósarok berendezéséről olvasd el a Motiváló tanulási környezet kialakítása címá blogbejegyzést is.
Felhasznált adatok forrásai:
Iskola egészségügyi jelentés 2019-2020. https://www.nnk.gov.hu/index.php/egeszsegugyi-igazgatasi-foosztaly/vedonoi-tevekenyseg/modszertan/1026-iskola-egeszsegugyi-jelentes
Országos Gerincvédelmi Központ: Helyes ülés – jó szék – gerincvédelem: https://www.youtube.com/watch?v=X57WVxYkLW0
Tudatos ülés gerinciskolája általános iskolás gyerekeknek https://www.etk.pte.hu/protected/OktatasiAnyagok/%21Palyazati/sport2/GerincIskola_eJ.pdf
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon!