Az előző két részben arról írtam, hogy miért kulcsfontos megtanítani a gyereknek megtalálni saját belső motivációját (mennyire nem hatékony és tartós a külső motiváció), illetve mi a motiváció meglétének szükségszerű feltétele.
Ebben a részben a sikerélményről esik szó, és tárgyaljuk a hólabda-effektust is ennek kapcsán. Jön egy tipp, hogyan gondoskodjunk arról, hogy sikerélménnyel kezdje a napot.
A motiváció termelés kulcsa a tanulásban is: a sikerélmény
A gyermeket úgy tudjuk tanulási sikerélményhez juttatni, hogy a kijelölt tanulási cél (egy jegyet javítok matekból a félév végére) felé vezető utat apró lépésekre bontjuk. Ezt nem fogja tudni elsőre magától, ebben kell neki segíteni. A kérdés, amire együtt a gyerekkel kell megszülni a választ: mit kell tenni ma, hogy egy lépéssel közelebb legyen a cél?
Figyeljük meg, hogy a válasz egy újabb, egészen rövid távú célt ad, amire lehet érvényesíteni a „jó cél” már részletezett paramétereit.
Mit kell tenni: matekórát megelőző napokon 5 feladattal többet megoldani, mint ami esetleg a házi feladat. Amennyire lehet, konkrétan meg kell határozni a célt – akár a napok, sőt az időpontok megjelölésével is.
Akkor működőképes a dolog, ha a gyerek aktív a folyamatban, nem passzívan fogadja el, amit számára a szülő megjelöl. Esetleg maga ötli ki, hogy mit képes és vállal megtenni.
A megvalósítás folyamatát az elején szorosan kell követnünk. Ha sikerült megtennie, amit kitűzött, a dicséret mellett kapacitáljuk, hogy fogalmazza meg, milyen érzés volt, amikor végzett a vállalása szerinti plusz feladattal. Mi is fogalmazzuk meg, hogy miért örülünk, és miért tartjuk fontosnak, hogy beleállt a megvalósításba.
Ha egyre több tapasztalat áll rendelkezésre, a jó célkijelölés automatizmussá válik. Már nem kell ott állni mögötte, mert rájön, hogy megfogalmazva a céljait könnyebb elérnie azokat. Ha eléri őket, sikerélménye van, és ez újabb muníciót ad arra, hogy új célokat jelöljön ki magának. Így termelődik a motiváció.
Első lépés a motiváció termeléshez vezető úton – TIPP
Hozd létre a pici hógolyót!
Tapasztaltasd meg vele, hogy milyen érzés, ha valamit – tanulástól függetlenül – elhatároz és rendszeresen megcsinál. Például nap elején egy pici dolgot, ami erőfeszítést kíván (nálunk ilyen a beágyazás a fiúknál).
Egy ilyen apróság is dopamint termel az agyban, és máris jobb hangulatban indul a nap. Ettől még nem fogja megváltani a világot, de kaphat egy löketet a következő feladathoz. A sikerélmény pedig ismétlésért kiált – működésbe lép a hólabda effektus.
Így csináljátok az első hógolyót..
Azt magadról tapasztalatból már tudod, hogy neked mi ez a pici hógolyó. Azzal már nem biztos, hogy képben vagy, hogy ő milyen hólabdát csinálna szívesen.
Első lépésként kérdezd meg tőle – főleg ha már nagyobb és kamasz – első körben csak elméletben. Pl. Mit gondolsz, mi lehetne az amit, ha reggelente megcsinálnál, jó érzéssel töltene el? Amitől úgy éreznéd, hogy tettél valamit magadért/az egészségedért/az alakodért/az izmaidért/a családodért stb. – behelyettesítendő az, ami épp aktuálisan fontos a gyereknek.
Kérd, hogy nevezzen meg 2-3 ilyen lehetséges apróságot. Ne hagyd magad lerázni, míg nem mond legalább egyet. Biztasd arra, hogy tegye a reggeli rutinja részévé.
Mondd el röviden, hogy miért fontos ez, és kérd, hogy tesztelje, figyelje meg, milyen hatással van a hangulatára. Kisebbeknél úgy működhet jól, ha anya javasol valamit (pl. beágyazás vagy fekvőtámasz vagy saját, esetleg terítés reggelihez vagy tesó hajbefonás lányoknál). Tegye meg pár napig anya kedvéért (amit dicséretnek, megerősítésnek kell követnie), és szintén figyelje magát, milyen hatással van ez rá és a napjára.
Ez lesz az eredménye
Megtapasztalja, hogy másképp indul a nap. Nem mindegy, hogy morcosan/álmosan/kelletlenül megy iskolába (vagy mostanában az íróasztalához bekapcsolni a gépet), vagy jó alaphangulatban, túl az első apró sikeren. Nagyobbaknál a tapasztalás nagyon fontos, ők már nem feltétlenül fogadják el, amit mondunk.
(A Motiváció a tanuláshoz sorozat folytatódik.)
Motiváció a tanuláshoz témában előkészületben:
Mit tehetsz, ha a „motiváció termelés” folyamata elindult, működik egy ideig, aztán megtörik?
Milyen tényezőkre vezethető vissza a motiváció hiánya és hogyan lehet szülőként ezeket célzottan kezelni?
Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!
Ha van olyan téma, amiről a motiváció kapcsán szívesen olvasnál, írd meg hozzászólásban!