Az előző két részben arról írtam, hogy miért kulcsfontos megtanítani a gyereknek megtalálni saját belső motivációját (mennyire nem hatékony és tartós a külső motiváció), illetve mi a motiváció meglétének szükségszerű feltétele.

Ebben a részben a sikerélményről  esik szó, és tárgyaljuk a hólabda-effektust is ennek kapcsán. Jön egy tipp, hogyan gondoskodjunk arról, hogy sikerélménnyel kezdje a napot.

A motiváció termelés kulcsa a tanulásban is: a sikerélmény

A gyermeket úgy tudjuk tanulási sikerélményhez juttatni, hogy a kijelölt tanulási cél (egy jegyet javítok matekból a félév végére) felé vezető utat apró lépésekre bontjuk. Ezt nem fogja tudni elsőre magától, ebben kell neki segíteni. A kérdés, amire együtt a gyerekkel kell megszülni a választ: mit kell tenni ma, hogy egy lépéssel közelebb legyen a cél?

Figyeljük meg, hogy a válasz egy újabb, egészen rövid távú célt ad, amire lehet érvényesíteni a „jó cél” már részletezett paramétereit.

Mit kell tenni: matekórát megelőző napokon 5 feladattal többet megoldani, mint ami esetleg a házi feladat. Amennyire lehet, konkrétan meg kell határozni a célt – akár a napok, sőt az időpontok megjelölésével is.

Akkor működőképes a dolog, ha a gyerek aktív a folyamatban, nem passzívan fogadja el, amit számára a szülő megjelöl. Esetleg maga ötli ki, hogy mit képes és vállal megtenni.

A megvalósítás folyamatát az elején szorosan kell követnünk. Ha sikerült megtennie, amit kitűzött, a dicséret mellett kapacitáljuk, hogy fogalmazza meg, milyen érzés volt, amikor végzett a vállalása szerinti plusz feladattal. Mi is fogalmazzuk meg, hogy miért örülünk, és miért tartjuk fontosnak, hogy beleállt a megvalósításba.

Ha egyre több tapasztalat áll rendelkezésre, a jó célkijelölés automatizmussá válik. Már nem kell ott állni mögötte, mert rájön, hogy megfogalmazva a céljait könnyebb elérnie azokat. Ha eléri őket, sikerélménye van, és ez újabb muníciót ad arra, hogy új célokat jelöljön ki magának. Így termelődik a motiváció. 

Első lépés a motiváció termeléshez vezető úton – TIPP

Hozd létre a pici hógolyót!

Tapasztaltasd meg vele, hogy milyen érzés, ha valamit – tanulástól függetlenül – elhatároz és rendszeresen megcsinál. Például nap elején egy pici dolgot, ami erőfeszítést kíván (nálunk ilyen a beágyazás a fiúknál).

Egy ilyen apróság is dopamint termel az agyban, és máris jobb hangulatban indul a nap. Ettől még nem fogja megváltani a világot, de kaphat egy löketet a következő feladathoz. A sikerélmény pedig ismétlésért kiált – működésbe lép a hólabda effektus.

Így csináljátok az első hógolyót..

Azt magadról tapasztalatból már tudod, hogy neked mi ez a pici hógolyó. Azzal már nem biztos, hogy képben vagy, hogy ő milyen hólabdát csinálna szívesen.

Első lépésként kérdezd meg tőle – főleg ha már nagyobb és kamasz – első körben csak elméletben. Pl. Mit gondolsz, mi lehetne az amit, ha reggelente megcsinálnál, jó érzéssel töltene el? Amitől úgy éreznéd, hogy tettél valamit magadért/az egészségedért/az alakodért/az izmaidért/a családodért stb. – behelyettesítendő az, ami épp aktuálisan fontos a gyereknek.

Kérd, hogy nevezzen meg 2-3 ilyen lehetséges apróságot. Ne hagyd magad lerázni, míg nem mond legalább egyet. Biztasd arra, hogy tegye a reggeli rutinja részévé.

Mondd el röviden, hogy miért fontos ez, és kérd, hogy tesztelje, figyelje meg, milyen hatással van a hangulatára. Kisebbeknél úgy működhet jól, ha anya javasol valamit (pl. beágyazás vagy fekvőtámasz vagy saját, esetleg terítés reggelihez vagy tesó hajbefonás lányoknál). Tegye meg pár napig anya kedvéért (amit dicséretnek, megerősítésnek kell követnie), és szintén figyelje magát, milyen hatással van ez rá és a napjára.

Ez lesz az eredménye

Megtapasztalja, hogy másképp indul a nap.  Nem mindegy, hogy morcosan/álmosan/kelletlenül megy iskolába (vagy mostanában az íróasztalához bekapcsolni a gépet), vagy jó alaphangulatban, túl az első apró sikeren. Nagyobbaknál a tapasztalás nagyon fontos, ők már nem feltétlenül fogadják el, amit mondunk.

(A Motiváció a tanuláshoz sorozat folytatódik.)

Motiváció a tanuláshoz témában előkészületben: 

Mit tehetsz, ha a „motiváció termelés” folyamata elindult, működik egy ideig, aztán megtörik?

Milyen tényezőkre vezethető vissza a motiváció hiánya és hogyan lehet szülőként ezeket célzottan kezelni?

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!

15 + 6 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

Motiváló tanulási környezet – 1. rész

Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

húsvéti játék otthon

Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

kirándulás nagyobbakkal

Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanulás – milyen képességekre van szükség?

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek listája hosszú: mivel kell rendelkeznie egy gyereknek ahhoz, hogy ne szenvedés legyen számára a tanulás. A lényeg azonban néhány pontban megragadható. Ezt foglaltuk össze ebben a bejegyzésben. Miért foglalkozunk az...
apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

Iskolaérett a gyermekem?

Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

Ha van olyan téma, amiről a motiváció kapcsán szívesen olvasnál, írd meg hozzászólásban!

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!