Motiváció a tanulásra (1. rész)

Motiváció és tanulás – szülői szemmel

Ssok szülő van elkeseredve, mert azt érzékeli, mintha a gyerekéből hiányozna a motiváció a tanulásra. A háta közepére se kívánja, csak tessék-lássék tanul, amennyit feltétlenül szükséges, a feladatmegoldásai minősége sokszor az „essünk túl rajta minél hamarabb” szemléletet tükrözik.

Régen vajon több motivációt éreztünk a tanulásra?

Az a szülői korosztály, akinek most kis (vagy éppen nagy) kamaszok a gyerekei, visszaemlékszik a saját iskolás éveire (amikor még nem volt internet információ-özön), amikor még a házi olvasmányt tényleg el kellett olvasni, hogy az ember olvasónaplót írjon belőle, vagy amikor volt még házi feladat egyik napról a másikra … és még sorolhatnám, és talán azt érzi, hogy igen…több volt a motiváció akkor arra, hogy tanuljunk.

Ezeknek az éveknek – legalábbis szerintem – voltak jó oldalai is: rá voltunk „kényszerítve” arra, hogy foglalkozzunk azzal is, amihez nem sok kedvünk volt. Ne adj isten azt is megtapasztaljuk, hogy lehet ebben sikerélményünk is.

Van egy jó személyes példám is ez utóbbira:

Matematikából egyik óráról a másikra 15-20 feladatot kaptunk. Senki sem kívánta magának azt a helyzetet, amikor az osztály nyilvánossága előtt a tanár számára is kiderül, hogy nincs meg a háef. Sohasem voltam jó matekból. Azt hiszem, a megfelelési vágy a tanárnak (akinek a stílusát nagyon kedveltem), és a hitem, hogy „nem lehet olyan nagy ügy, ha XY-nak is megy” volt a hajtóerőm, a motivációm. Addig küzdöttem, amíg kijött a jó végeredmény. Egy-egy ilyen apró siker mindig tovább lökött a következő feladatra. Így szereztem meg azokat a rutinokat, amelyek segítségével nem okozott gondot sem az érettségi, sem az egyetemi felvételi. Most is profitálok belőle: gond nélkül oldom meg gimnazista fiam trigonometria feladatait, egyenletrendszereit. Tudok neki segíteni :).

A valósághoz azonban hozzátartozik, hogy ma más világot élünk.

A gyerekeink sokkal nehezebb helyzetben vannak, mint mi voltunk anno: túl sok a lehetőség alternatív, könnyebb utak választására, az energiabefektetések elkerülésére. Matekórán nincs (vagy nagyon kevés) a házi feladat – emiatt nincs meg a tapasztalat, hogy gyakorlással egyre jobban megy. Nincs (vagy ritka) a fogalmazás írás, a szövegalkotás. Az olvasónaplót pedig az internetről össze lehet ollózni.

Sokkal több gomb és eszköz áll rendelkezésre, hogy „meneküljenek”, szórakozással tereljék el a figyelmüket. Ezeken a külső körülményeken nem tudunk hatalmi szóval változtatni (a tiltás, a prédikációk nem vezetnek sehová), így nekünk szülőknek kell megtanulnunk kihozni a helyzetből a legjobbat.

A TE gyereked mennyire motivált a tanulásra?

Mennyire motivált a gyermeked a tanulásra?

Kérd a Motiváció a tanulásra TESZTET, válaszolj 8 kérdésre és azonnal kiderül!

Nincs spam! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot!

Motiváció a tanulásra – mit tehetsz a „tanulásban motivált gyerek” állapot eléréséért?

Ha egy köznapi analógiával élnék, akkor a motivációt üzemanyaghoz hasonlítanám, ami biztosítja a felszállást, a repülést mondjuk egy vadászgépnél. Ha nincs üzemanyag, a gép szárnyszegett, és a földön marad.

Az analógia – mint minden analógia – kicsit sántít: nem veszi figyelembe a motiváció paradoxont, mely szerint „az akció nem csak következménye a motivációnak, hanem az oka is.” Mark Manson (amerikai blogger-író) ezzel a sommás mondattal rávilágít arra, hogy a motivációt mi magunk is létre tudjuk hozni magunknak, nem kell arra várni, hogy valahonnan belénk csöppentsék. Akik erre várnak, azok csak ülnek és várnak…

A gyerekek esetében sem nekünk kell a motivációt kis kanállal adagolni, mert az nem tart ki sokáig. A külső motiváció hatékonyságáról(?) kilométereket ír a pszichológia, kísérletek százait végezték a témában. Abban mindenki egyetért, hogy a belső motivációnak van hosszú távú hatása a cselekvésre. Ergo a jutalmazással vagy X megvonásával nem érhetünk célt.

A gyerekeket meg lehet tanítani, hogy létrehozzák saját üzemanyagukat: az egyéni motivációt a tanulásukhoz.

Nincs azonban varázspálca, aminek segítségével egy csapásra motiválttá tehető valaki. A felelősség tudatosítása, a motiváció teremtés folyamatának megértése és a gyakorlat-gyakorlás a kulcs. Ebben a tanulásban (mert ez is egy tanulás) aktívan segíthetünk a gyereknek.

A cikk folytatásáért kattints: Motiváció a tanulásra 2. rész  – Motiváció termelés. Arról lesz szó benne, hogy hogyan jelöljünk ki jó célt, ami szükségszerű a motiváció meglétéhez. Mik a jó cél paraméterei, és hogyan fordítsuk le a gyerek nyelvére mindezt?

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!

14 + 4 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövess bennünket a közösségi médián!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Tanulás okosan 5 tipp szülőknek

Tanulás okosan – 3+1 tipp szülőknek, hogy jól induljon a tanév

Mit tehetsz Te otthon szülőként még, hogy jól induljon Neki a tanév? 3 tipp szülőknek, és egy-egy extra tipp külön alsós és felsős gyereket nevelő szülőknek!.

Nyári tippek játékosan tanulási képességfejlesztésre

Tanulási képességek fejlesztése játékosan a nyári szünetben

Tanulási képességek fejlesztése játékosan a nyári szünetben? Igen, lehetséges, úgy hogy a gyerek számára is élvezetes legyen!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!