Közeledik az iskolaválasztás minden leendő elsősnek – a szeptemberben iskolába menők számára hamarosan itt a határidő, amikor dönteni kell, hová jelentkezik a gyermek. Sok helyen már zajlanak az ismerkedő, iskolanyitogató foglalkozások. A különböző netes csoportokban szaporodnak a kérdések, amikor egy-egy iskoláról a szülők egymástól kérnek információkat, tapasztalatokat.
Szülők számára nehéz helyzet ez: most eligazodási pontokat, szempontokat igyekszünk adni a mérlegeléshez.
Iskolaválasztás leendő elsősnek: iskolát vagy pedagógust válasszunk?
Mindennek az alfa-omegája a gyermek: jól választani csak a gyermek ismeretében lehet. Szorongó, befelé forduló gyereknek nem megoldás egy szigorúbb keretrendszerű, versengő közeg, ami motiválhat és szárnyalásra késztethet egy irányító típusú öntörvényűbb gyereket. Vagy egy mozgásos, sportos gyereknél kompromisszumos megoldás egy olyan iskola, ahol korlátozottak az udvari játéklehetőségek, vagy nincs focipálya.
Érthető okból gyakran választják a szülők a nagy testvér iskoláját, mert vannak testközeli tapasztalatok („a nagy már kitaposta az utat”), vagy mert – ha vannak is kétségeik – nem tudnak jó magyarázatot adni a kicsinek, hogy miért NE oda menjen ahová a nagytesó. Ha eleve felmerül, hogy a nagy iskolája nem a legjobb megoldás a kicsinek, akkor annak oka van. Ilyenkor jó, ha a belső hangot nem hallgattatjuk el, hanem felerősítjük inkább.
Ha van olyan iskola, amit jónak tartanál a kicsi számára, vidd el a foglalkozásokra, és mondd el őszintén neki: neked szülőként egyszerűbb dolgod lenne, ha mindketten egy helyre járnának, de Te az ő számára keresed a legjobb megoldást. Azt kell megmagyaráznod, hogy az általad preferált iskola miért jobb választás, mint a másik. Ahogyan nem egyforma ajándékot kapnak, a nagy X-t szeret, a kicsi inkább Y-t, vagy ahogyan a nagy szereti a spenótot, a kicsi meg nem – így lehet ez az iskolával is.
Honnan és hogyan szerezz információt?
Ha végig böngészted a szóba jöhető iskolák honlapját, és megnézted az leendő tanítók profiljait, már vannak preferenciáid. Adalékként egy fontos szempont: Sir Ken Roberts brit oktatáskutató, aki az iskolai nevelés-oktatási tevékenység új alapokra helyezését szorgalmazta a gyerekek kreativitásának ösztönzése céljából mondta, hogy „minden okosságot figyelembe véve a legjobb iskola az, ahová gyalog járhat a gyermek”. Talán kiegészítve, amit mond: egy jó iskola reményében (!) se vállalj napi több órás oda-vissza autózást, elsősorban közeli, megközelíthető iskolákban gondolkodj.
Ha érdeklődsz a neten, az iskoláról szóló vélemények mellett törekedj a gyerek leendő elsős tanítójáról is információt szerezni. A véleményeket (akár jók, akár kevésbé jók) kezeld ésszerű fenntartással. Igyekezz az adott vélemény mögöttes körülményeit is jobban megismerni. A leginkább célravezető személyesen találkozni a leendő pedagógussal. Iskolanyitogató-hívogató foglalkozások azért is szerveződnek, hogy a szülőknek legyen módjuk a pedagógust „foglalkozási környezetben” látni.
Iskolaválasztás – Mire figyelj egy iskolai ismerkedő foglalkozáson?
Leginkább arra érdemes figyelemmel lenni, hogy a pedagógus hogyan törekszik a gyermekkel személyes kapcsolatot teremteni. Figyelni, hogy feladathelyzetben (a játékos feladatok során) hogyan értékeli a másságot: pl. ha valaki kék sünt rajzol a papírra a táblán szereplő barna helyett. Szinte minden iskola pedagógiai programjában szerepel az egyéni bánásmód. A foglalkozáson kaphatsz a realitáshoz közelítőbb képet a leírtak gyakorlatban való megvalósulásáról. Vannak olyan iskolák, ahol nagyobb gyerekek (már felsős, vagy felsőbe indulók) is segítenek a kicsinek a foglalkozásokon: állj szóba velük, kérdezd őket a tapasztalataikról.
A legvégére pedig egy morzsa: ez a választás nem örökre szól. Fontos tudatosítani, hogy a legjobb döntés született az adott pillanatban rendelkezésre álló információk alapján. Így enyhül a feszültség, a válladra nehezedő felelősség súlya csökken. Ha stresszelsz, azt a gyermek is érzi, és a nyugtalanság, bi
Ha a későbbi tapasztalatok nem igazolják vissza, hogy a gyermek érdekeinek legmegfelelőbb volt a választás, légy felkészülve bátran változtatni.
Kérek értesítést a témában megjelenő új bejegyzésről!
Januártól májusig kéthetente vidáman készülünk az iskolára!
A programban, amellett, hogy az írás-olvasás biztos elsajátításához szükséges képességeket fejlesztjük, fontosnak tartjuk a gyerekek szociális képességeinek erősítését. Gyakoroljuk az együttműködést, a kivárást, a türelmet, az udvarias és empatikus kommunikációt egymással!
Nézd meg a program részleteit a képre kattintva!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted Őt jobban a tanulásban!