Időgazdálkodás kamaszoknak – kis színes
Helyszín: Jó nevű budapesti gimnázium, iskolai tanulás tréning, 7. osztályosok
Téma: iskolai tanulás tréning keretein belül az időgazdálkodás és a tervezés-priorizálás gyakorlása.
Egy résztvevő lány nagyon csóválja a fejét, látszik, hogy nem ért egyet a tervezés, mint időt spóroló megoldás gondolattal. Kérem, hogy fogalmazza meg, miért nem tartja elfogadhatónak?
„Mert a tervezés időigényes. És azzal, hogy tervezek, odavész a spontaneitás” – mondja ő. „Szeretem, ha spontánul azt csinálom, amihez épp kedvem van.”
„Előfordul, hogy úgy érzed, nincs elég időd arra, amit szeretnél? Van, hogy az utolsó pillanatban sietve kell megcsinálnod valamit, amitől feszült leszel? Tapasztaltad már, hogy érezted, jobban is megcsinálhattál volna valamit, ha lett volna rá időd? Volt utána rossz érzés, lelkifurdalás?” – mindegyik kérdésemre igenlően bólogat.
A gyakorlat végére azt mondja, ki fogja próbálni a tervezést a tanulásban – ez egy kamasznál maximális eredmény.
A kamasz és az idő
A kamaszkor nem egy egyszerű kor a gyereknek (de a szülőnek sem :)).
Be van osztva a napjuk: lavíroznak az iskolai lét, a különórák, a testedzés, az otthoni tanulás és szórakozás (videójáték) valamint a szociális élet (barátok, esetleg szerelem) előírta kötelezettségek között, jól-rosszul, próbálva valamilyen szinten megfelelni minden téren.
Többségük küzd az idővel való gazdálkodás problémájával: elúsznak a feladataikkal, elfelejtenek fontos dolgokat. Hajlamosak a szórakozást a tanulás elé helyezni, és a kompromisszumok („jó lesz így is ez a beadandó”) néha nem a minőségi munka javára köttetnek.
Több mint 450 szülőt kérdeztem, mit látnak a legnagyobb problémának a fiatalok tanulásában. A válaszadó 12-14 éves gyerekek szüleinél dobogós helyen végzett a rossz időbeosztás, a „nem tud bánni a saját idejével” probléma. A probléma legfőbb forrásaként, dobogós időrablóként pedig a telefont, a digitális világot említik.
Időgazdálkodás kamaszoknak – Hogyan tudsz Neki segíteni?
Ha nem kamaszodik még annyira, hogy csuklóból utasítson el mindent, amit szülőként mondasz/mutatsz neki, akkor itt van néhány tipp, hogyan segíthetsz neki, hogyan taníthatsz néhány fogást a jobb időgazdálkodásért:
Alapvetés 1: Ahhoz, hogy egyáltalán el tudjátok kezdeni, fontos magad mellé állítanod a témában. Hogyan tudod ezt elérni? Ha felmutatod neki az értéket, amiben NEKI jobb lesz, ha sikerül változtatni a megszokott módszerein.
Az idő tervezése valójában időt spórol. A megtakarított idő pedig arra fordítható, amit igazán kedves nekünk.
Alapvetés 2: Légy korrekt, és mondd el neki, hogy a változás nem egyik napról a másikra, varázsütésre fog bekövetkezni. Azt is mondd el, hogy a gyakorlás az elején nagyobb energiabefektetést igényel (ez azonban csökkenni fog, ahogy ráérez az ízére).
A tervezés egyfajta struktúrában való gondolkodást is jelent. Tudatosságot is feltételez: ismerem a feladataimat, képes vagyok fontossági sorrendet felállítani köztük, és van önfegyelmem, hogy ami tennivalót kitűztem magamnak, azt maximális odaadással megpróbáljam elvégezni.
Időgazdálkodás kamaszoknak – tippek, hogyan tanítsd
Bátorítsd, hogy írja le a feladatait. A lista (to-do-list) azonban önmagában nem elég, az elsősorban a feladatok számbavételének eszköze, de az időgazdálkodási problémákon nem segít. Az egyes feladatok időigényének felmérése, a feladatok fontossági sorrendjének megállapítása, a jó célmeghatározás, a napi/de legalább heti szintű tervkészítés legalább ennyire fontos elemei a hatékony időgazdálkodásnak. Tehát első lépésként:
– vegye számba a feladatait (pl. vasárnap délután, 10 percben az előtte álló következő hétre vonatkozóan)
– vegye számba a rendelkezésre álló időt (minden napra)
– gondolja végig, melyik tennivalóját melyik napra szeretné beütemezni
– rendeljen minden tevékenységhez becsült időt (minél konkrétabban: pénteki matek témazáróra való felkészülés: 2x 1 óra, kedd-csütörtök)
Adj neki alternatívákat arra, hogyan védje ki a technológia „csábítását” – legalább annyi időre, míg a kötelező feladatokat teljesíti. Mivel szinte „mission impossible” rávenni egy kamaszt, hogy jegyezze, mennyi időt tölt online térben, vedd rá egy kísérletre: egy hétig – amikor tanul a szobájában – hagyja kint a telefonját. Vajon mennyivel gyorsabban végez így?
Járj elől jó példával! Ha Te mindig mindenhonnan elkésel, és tornyosulnak előtted az elintézetlen dolgok, félő, hogy Ő is ezt a mintát fogja követni. Amennyiben az idő kezelésével mindketten hadilábon álltok, célszerű összefogni, és együtt nekikezdeni a változtatásnak (ez még pozitívan hathat a kapcsolatotokra is).
Mutasd meg neki, hogyan használjon heti tervezőt. Elektronikus formában sok ilyen applikáció van, közös hátrányuk, hogy nem kézzelfoghatóak, és – ha akarják – a fiatalok könnyen el tudják tüntetni szem elől.
A heti tanulási tennivalók átlátására és tervezésére kézzelfogható eszköz a SMART Start tanulástervezője. A tárgyi, fizikai világban létezik (cselekvéses tanulási típusú gyereknél kifejezetten előny), nem alkalmazás, ami bezárható egy kattintással. Vizuálisak számára előny, hogy színesen jeleníthetők meg a teendők.
Kerüld a „piszkálást”, a „már megint…” és ” te mindig…” típusmegjegyzéseket – a kamasz szereti, ha meghagyják neki a döntés szabadságát abban, hogy mikor mit csinál. Az elvárásaidat azonban tisztán kell látnia. Tedd egyértelművé minden helyzetben, amikor késik, nem tartja be, amit ígér és időhiányra hivatkozik, elfelejt valami fontosat stb., hogy ezek a kellemetlenségek megelőzhetők tervezéssel (ld. első pont).
Tervezzetek meg együtt egy hetet! Az 1. pontban szereplő mintának megfelelően állítsátok össze közösen, hogy mit mikor célszerű megcsinálnia, és mennyi időt kell egy-egy teendő elvégzésére szánni. Vegyétek figyelembe a szeretem-nem szeretem tevékenységből fakadó lelkesedési szintjét, ami csökkentheti vagy épp növeli a feladathoz szükséges időt.
Segíts a kamasznak a célok felállításában. Ha van értelmes cél, akkor van motiváció is annak elérésére. Figyelj, hogy az Ő és ne a Te céljaid legyenek.
Az idő kezelésében nem jeleskedők gyakori szófordulata a „majd”. Majd elintézem, majd holnap megcsinálom, majd szerdán elmegyek stb.
JÁTÉK: Kezdetben családilag célszerű játszani, és megállapodni a szabályban: ha valaki kimond egy mondatot, amiben egy elvégzendő feladat és a „majd” szó szerepel, akkor a többiek figyelmeztetik: MAJD = MOST
Ekkor a rajtakapottnak csapot-papot ott kell hagynia, és azonnal el kell végeznie a szóban forgó feladatot. Amennyiben nem lehetséges (mert pl. már bezárt a bolt), akkor ki kell tűzni másnapra egy konkrét időpontot. A kitűzött időpontban a feladatnak meg kell lennie, vagy életbe lép a közösen megállapított „következmény” (tetszés szerinti klasszikusan „nem szeretem” plusz feladat).
A sorozat további témái:
Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek – hogyan csináld?
Tanulási idő tervezés – Tippek, hogyan kezdd el
Időgazdálkodás a tanulásban – hogyan érd el, hogy hatékonyan használja ki a tanulási időt? (előkészületben)
Kérek értesítést új bejegyzés megjelenéséről!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!