A motivációval foglalkozó sorozat első részében azt néztem meg, hogy mi szülők hogyan érzünk, ha azt látjuk, a gyerekünk nem motivált a tanulásra, miért okoz ez problémát. A legfontosabb következtetés az volt, hogy külsőleg csak ideig óráig és alacsony hatékonysággal motiválható a gyerek (az üzemanyagos példánál maradva: elindul és megy is valameddig az az autó, amelyiket tolnak hátulról, de mennyivel gyorsabb az, amelyikben üzemanyag is van, ugye? wink).

Ebben a részben azzal foglalkozom, hogyan érhetünk el fejlődést, milyen eszközökkel segíthetjük, hogy – ha nem is varázsütésre, de – lépésről-lépésre megtanulja önmagát motiválni.

A motiváció „termelés”

Hogyan lehet elkezdeni? Cselekvés-sikerélmény-cselekvés… és így tovább spirálban, egyre többet, egyre magasabbra (motiváció-paradoxon: az akció motivációt termel, bővebben ld. Motiváció a tanulásra – 1. rész)

A távlati cél megléte (bár nagyon jó ha van) nincs sok hatással egy adott nap cselekvésére (ma nem fogok matekot tanulni azért, hogy 20 év múlva Nobel-díjat kapjak). Ha azonban ezt a távlati célt lebontjuk, részekre aprítjuk, akkor jobban látható, mit és miért kell ma/most cselekedni.

El is érkeztünk a lényeghez:

A motiváció termeléshez szükségszerű egy  jó cél meghatározása.

Milyen a jó cél?

Beszéltünk arról, hogy miért fontos a cél kitűzése, most vegyük sorba azokat a paramétereket, amelyek egy cél „hasznosságát” meghatározzák. A cél hasznossága a motiváció termelés szempontjából értendő, tehát hogy az mennyire képes cselekvésre ösztönözni.

A jó cél pontosan meghatározott, konkrét (nem általános). A tanulás tréningjeimen a gyerekekkel közösen az általános céljaikat specifikussá, konkréttá alakítjuk.

jó cél konkrét
A jó cél mérhető: Meg kell tudni határozni, mi alapján ítéljük meg, hogy sikerült elérni a célt vagy sem. Az előző példa jól szemlélteti egy mérhető cél felállítását.

A jó cél elérhető: Fontos megjegyezni, hogy a jó célkitűzés egyik alapköve, hogy kerüljük az ambiciózus maximalizmust, ne essünk túlzásba. Ebben az esetben nem érvényes, sőt a megvalósulást akadályozza a „ha már álmodsz, álmodj nagyot” elv. A célnak reálisnak és megvalósíthatónak kell lennie: az előző példánál maradva hasznosabb egy kis lépést (egy jegyet javítok), mint a végcélt (kitűnő leszek matekból) kitűzni. Ha egy stabil hármas gyerek elé a kitűnőséget, mint végcélt állítjuk, megvalósíthatatlannak tűnhet, és motiváló ereje elvész.

A jó cél időben meghatározott: A motiváció termelés szempontjából fontos, hogy legyen siker. Egy apró siker motivációt termel a következő feladat elvégzésére, és így ismétlődik ciklikusan. A siker abból fakad, ha a tettek mezejére lépünk, cselekszünk, azaz megvalósítjuk, amit terveztünk. Maradjunk az előző példánál.

a jó cél időben meghatározott
A jó cél a gyerek számára fontos és releváns (nem a szülő számára). Akkor bír a cél motiváló erővel, ha NEKI nem tetszik a bizonyítványban éktelenkedő hármas a sok ötös mellett. A tanulás tréningeken, amikor végig vesszük a jó célmeghatározás lépéseit, és a gyerekek saját maguknak, írásban rögzítik azt, szoktam kérni, hogy képzeljék el magukat akkor, amikor elérik a kitűzött a célt. Mit fognak érezni, mit fognak gondolni? Az érzést rajzban is meg szoktuk jeleníteni.

Két lényeges maradt ki a fentiekből, amiről mindenképp szót kell ejteni, ha jól akarjuk a célt meghatározni:

Rögzítsük írásban a célt, amit szeretnénk elérni

Nem elég elképzelni, gondolatban megfogalmazni. Ha csak az elménkben létezik a cél, az egy vágy, nem több. Rögzíteni kell, lehetőség szerint kézzel írva. Papírra és nem füzetbe, a papírlapot jól látható helyre – a gyerek esetében az íróasztal fölé, szemmagasságban – tegyük ki. Gondoskodjunk arról, hogy ne tudja szem elől téveszteni.

Töltsük meg a célt érzelmekkel!

Az agyunk két agyféltekéje különböző dolgokért felelős: a bal agyfélteke a racionalitás, a tervezettség, a kognitív képességek, míg a jobb agyfélteke a kreativitás, a játékosság, a humor, az érzelmek lakhelye (leegyszerűsítve). Ha mindkét agyféltekét bevonjuk a cél tudatosításába, duplán tettünk a motiváció termelésért.

Hogyan segíts a gyereknek megtölteni a célját érzelmekkel?

Beszélgess vele: képzelje el magát abban a helyzetben, mikor már a célját teljesítette, Milyen hatással lesz ez rá, és a közvetlen környezetére? Mit fognak gondolni róla a szülei, nagyszülei, a tanára (tanítója) és aki még fontos neki?

Fogalmazzátok meg közösen, milyen érzés lesz neki, ha büszkék lesznek rá a számára fontos emberek?

Ha nem szívesen beszélget, akkor rajzolja le a válaszokat, színessel, és ezt is tegyétek a célkijelölés mellé, szemmagasságba.

(A cikk folytatódik, a folytatásért kattints: Motiváció a tanuláshoz 3. rész. Arról lesz szó benne, hogy hogyan induljatok el az motiváció termelés útján.)

Kérek értesítést az új bejegyzésekről a témában!

12 + 11 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Tanulás okosan 5 tipp szülőknek

Tanulás okosan – 3+1 tipp szülőknek, hogy jól induljon a tanév

Mit tehetsz Te otthon szülőként még, hogy jól induljon Neki a tanév? 3 tipp szülőknek, és egy-egy extra tipp külön alsós és felsős gyereket nevelő szülőknek!.

Nyári tippek játékosan tanulási képességfejlesztésre

Tanulási képességek fejlesztése játékosan a nyári szünetben

Tanulási képességek fejlesztése játékosan a nyári szünetben? Igen, lehetséges, úgy hogy a gyerek számára is élvezetes legyen!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

Mennyire motivált a gyermeked a tanulásra?

Kérd a Motiváció a tanulásra TESZTET, válaszolj 8 kérdésre és azonnal kiderül!

Nincs spam! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot!

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!